Gå til innhold

Jorden rundt på 10 mnd: Hvor ville du dratt?

Anbefalte innlegg

Hvilken rute ville du fulgt om du skulle reise jorden rundt på 10 måneder?

Norge, Australia, NZ, Stillehavet, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Sør-Afrika, Namibia, Norge?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Alt for mye fint å se i Norge til at jeg gidder! Dessuten er jeg storfornøyd med å etterlate et mindre Co2-avtrykk :)

virtue signaling +10

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Norge, India, Australia, NZ, Fiji, Chile, Argentina, Costa Rica, Nicaragua, Cuba. 

Det er lurt å ikke reise i regioner hvor man enkelt og billig kan reise til på helge- eller lengere tur fra Norge. Slik som her ville jeg også droppet alt i Europa, nord-amerika og det meste av sørøst-asia.

De fleste billetter har en begrensing om at man hele tiden må reise vest- eller østover. Kombinasjonen Chile, Argentina, Costa Rica, Nicaragua og Cuba vil derfor bli vanskelig å få til.

Cuba reiser nordmenn på chartertur til så jeg ville uansett ikke inkludert det i en slik reise.

Norwegian skal satse på Argentina så det vil antagelig bli enklere og billigere å reise dit fremover.

Jeg ville anbefalt å legge inn flere stopp enn Fiji i Stillehavet.

Stopper man i Fiji bør man dra opp til Yasawa

Stopper man på Rarotonga bør man dra opp til Aitutaki.

Stopper man i Thaiti bør man dra op til Bora Bora, Huanine eller til et mindre kjent atoll.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Norge, India, Australia, NZ, Fiji, Chile, Argentina, Costa Rica, Nicaragua, Cuba. 

Det er lurt å ikke reise i regioner hvor man enkelt og billig kan reise til på helge- eller lengere tur fra Norge. Slik som her ville jeg også droppet alt i Europa, nord-amerika og det meste av sørøst-asia.

Ja, det var det jeg tenkte. Bortsett fra Cuba, men det kan man nok med fordel droppe på en slik tur. 

De fleste billetter har en begrensing om at man hele tiden må reise vest- eller østover. Kombinasjonen Chile, Argentina, Costa Rica, Nicaragua og Cuba vil derfor bli vanskelig å få til.

Tror du ikke det kan bli vel så billig å bestille enkeltbilletter underveis? 

Er det Fiji, Tahiti og Cook Islands som er favorittene dine? De to siste er vel ikke selvstendige stater, så da får man ikke noen nye land å krysse av :p

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Prisene kan variere veldig etter hvordan det pakketeres og hvilke tilbud som kommer. Det vanligste er vel å ha

en billett rundt jorden og så kjøpe billigere lokale billetter for å reise rundt i lokalområdene. Du vil antagelig ønske å bruke endel tid i Australia og New Zeland og der kan man reise rundt billigere lokalt. Man har ofte strekningen som den gjennomgående billetten ikke dekker. Kanksje har du ikke noe mellom Parth og Sydney, men de fikser du enkelt lokalt og det er mye å se mellom disse.

Er det Fiji, Tahiti og Cook Islands som er favorittene dine? De to siste er vel ikke selvstendige stater, så da får man ikke noen nye land å krysse av :p

Jeg har ikke som prioritet å "samle" land. De som har det går glipp av mange fine steder. Man bør få med seg noen øyer i Stillehavet og det er destinasjoner som for de fleste er vanskelig å få en reise til utenom en slik tur jorden rundt. Nadi, Tahiti og Rarotonga er blant stedere som det er enkelt å fly både øst-og vestover fra. Om du for eksempel kun stopper i Nadi som er den travleste flyplassen og blir på hovedøyen vil du abslutt ikke få med deg "sydhavsdrømmen".

Lenke til kommentar

Prisene kan variere veldig etter hvordan det pakketeres og hvilke tilbud som kommer. Det vanligste er vel å ha

en billett rundt jorden og så kjøpe billigere lokale billetter for å reise rundt i lokalområdene. Du vil antagelig ønske å bruke endel tid i Australia og New Zeland og der kan man reise rundt billigere lokalt. Man har ofte strekningen som den gjennomgående billetten ikke dekker. Kanksje har du ikke noe mellom Parth og Sydney, men de fikser du enkelt lokalt og det er mye å se mellom disse.

Jeg har ikke som prioritet å "samle" land. De som har det går glipp av mange fine steder. Man bør få med seg noen øyer i Stillehavet og det er destinasjoner som for de fleste er vanskelig å få en reise til utenom en slik tur jorden rundt. Nadi, Tahiti og Rarotonga er blant stedere som det er enkelt å fly både øst-og vestover fra. Om du for eksempel kun stopper i Nadi som er den travleste flyplassen og blir på hovedøyen vil du abslutt ikke få med deg "sydhavsdrømmen".

Nice. Forslag til en fin reiserute over Stillehavet, enten fra Australia eller NZ, og som ender i Latin-Amerika et sted?

Lenke til kommentar

Nice. Forslag til en fin reiserute over Stillehavet, enten fra Australia eller NZ, og som ender i Latin-Amerika et sted?

Jeg vil anbefale at du bruker godt med tid både på Australia og New Zealand så Auckland vil være stedet du drar til eller fra Stillehavet. Ruten over må du gjøre research på hos de som tilbyr slike rundturer.

Du har også en god del research å gjøre med hva som kreves av formaliteter for å få reise til landene du skal til. New Zeland og Australia er veldig strenge på alt av organisk materiale og du kan miste for eksempel et brukt telt eller brukte terrengsko.

Lenke til kommentar

New Zeland og Australia er veldig strenge på alt av organisk materiale og du kan miste for eksempel et brukt telt eller brukte terrengsko.

Wow. Visste at de var nazi på mat, men at man kan bli fratatt terrengsko var nytt for meg.  

Når det gjelder Australia, er det mest New South Wales og Queensland det er verdt å bruke tid i (i tillegg til Uluru / Ayers Rock), eller er attraksjonene spredt over hele kontinentet?

Vet du om noen selskaper som tilbyr turer over Stillehavet?

Lenke til kommentar
Når det gjelder Australia, er det mest New South Wales og Queensland det er verdt å bruke tid i (i tillegg til Uluru / Ayers Rock), eller er attraksjonene spredt over hele kontinentet?

Vet du om noen selskaper som tilbyr turer over Stillehavet?

Det er monopol og veldig dyrt ved Uluru så de fleste velger å ikke bli der særlig lenge. Jeg tok bare en natt med magisk solnedgang og soloppgang. Det er likevel et must å få det med seg.

Det er også andre regioner som kan være av interesse. Perth med surfing, ville Tasmania. Har ikke vært i Melbourne, men det er mange som sier det er den beste byen i landet. Om du skal reise langs kysten mellom Cairns og Sydney er det mulig å bruke veldig mye tid på det, det er mye lengere enn du tror.

Det er mange gærninger som kjører på feil side av veien der, men for de som ikke lar seg skremme av det er det mange som leier "campervan" for å reise rundt i New Zealand.

Deter mange som flyr rundtom i Stillehavet:

Air New Zealand

Unites

Air Thaiti(Nui)

Air Vanuatu

Jetstar

Qantas

Latam

American Airlines

Air Pacific

Virgin

Air Niugini

Tame

Avianca

DIsse og flere andre kan fly deler av strekningene du ønsker reise. Du har masse research forran deg om du ønsker se mere enn bare Nadi fra Stillehavet.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje et must å ha leiebil i Australia/NZ, eller kan man reise med buss/tog?

Flere vil antagelig si seg uenig, men jeg vil si at det i Australia ikke er så mye å se mellom byene med mye ødemark/ørken og avstandene kan være veldig store. I New Zealand er det mere å se og oppleve hele veien. Sjekk reiseblogger til folk som har reist rundt der, det burde det være mange av.

Ellers så bør du være klar over at selv om det er mulig for de fleste å klare håndtere venstrekjøring så kan det lett ødelegge refleksene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje et must å ha leiebil i Australia/NZ, eller kan man reise med buss/tog?

Flere vil antagelig si seg uenig, men jeg vil si at det i Australia ikke er så mye å se mellom byene med mye ødemark/ørken og avstandene kan være veldig store. I New Zealand er det mere å se og oppleve hele veien. Sjekk reiseblogger til folk som har reist rundt der, det burde det være mange av.

Ellers så bør du være klar over at selv om det er mulig for de fleste å klare håndtere venstrekjøring så kan det lett ødelegge refleksene dine.

Får kanskje satse på buss da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...