AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Hei! Skulle ut å handle på butikken nå isted, og etter 5-10 minutter kjente jeg litt ubehag, men ikke noe spesielt sliten. Jeg er ikke overvektig, men det kommer en sigende liten smerte sånn ca til høyre for brystet/i midten, et sted rundt der. Jeg er heller ikke noe aktiv, og dette er første gang på 1 uke jeg har gått ut av huset og gått en lengre strekning. Kan det komme av at jeg har dårlig kondis? Er det noe hjerterelatert? Tidligere drevet med svømming i flere år men ikke hatt det da. Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 I de aller fleste tilfeller kommer slike smerter fordi man presser seg fysisk. Det er helt normalt, og kroppens måte å få deg til å roe ned på. Jo bedre form man er i, jo mer kan man kjøre på uten at de kommer. Når du kjenner denne smerten, ro litt ned slik at den går vekk, men fortsett turen likevel. hold på slik så skal du se at du går/løper fortere for hver uke som går Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 I de aller fleste tilfeller kommer slike smerter fordi man presser seg fysisk. Det er helt normalt, og kroppens måte å få deg til å roe ned på. Jo bedre form man er i, jo mer kan man kjøre på uten at de kommer. Når du kjenner denne smerten, ro litt ned slik at den går vekk, men fortsett turen likevel. hold på slik så skal du se at du går/løper fortere for hver uke som går Må nevnes at det var veldig varmt da jeg gikk og jeg hadde på meg litt for mye klær. Men aner ikke. Hvorfor tror du ikke det er hjerterelatert f.eks? Har drevet med idrett i 10 år, ikke hatt noen store problemer. Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 I de aller fleste tilfeller kommer slike smerter fordi man presser seg fysisk. Det er helt normalt, og kroppens måte å få deg til å roe ned på. Jo bedre form man er i, jo mer kan man kjøre på uten at de kommer. Når du kjenner denne smerten, ro litt ned slik at den går vekk, men fortsett turen likevel. hold på slik så skal du se at du går/løper fortere for hver uke som går Må nevnes at det var veldig varmt da jeg gikk og jeg hadde på meg litt for mye klær. Men aner ikke. Hvorfor tror du ikke det er hjerterelatert f.eks? Har drevet med idrett i 10 år, ikke hatt noen store problemer. Anonymous poster hash: 15a87...37c Må også legge til at ubehaget kom opp ved strupehodet. Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Det er jo hjerterelatert: Man får en stikkende smerte i/rundt hjertet når man "overbelaster" sirkulasjonsystemet. Men: Det utelukker jo ikke at du kan ha et ordentlig hjerteproblem! En EKG hos lege er aldri en dum idé. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Det er jo hjerterelatert: Man får en stikkende smerte i/rundt hjertet når man "overbelaster" sirkulasjonsystemet. Men: Det utelukker jo ikke at du kan ha et ordentlig hjerteproblem! En EKG hos lege er aldri en dum idé. På hvilken måte er det hjerterelatert, om smertene sitter på høyre siden av brystet og? Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Nervene rundt hjertet går i alle retninger. Faktisk helt ut i venstre arm. Når man "får vondt i hjertet" er ikke smerten konsentrert nøyaktig i ett punkt på hjertet, men i hele området i øvre bryst, litt til høyre. Alle som trener kjenner til denne litt stikkende/trykkende følelsen man får når man presser seg helt på grensen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Nervene rundt hjertet går i alle retninger. Faktisk helt ut i venstre arm. Når man "får vondt i hjertet" er ikke smerten konsentrert nøyaktig i ett punkt på hjertet, men i hele området i øvre bryst, litt til høyre. Alle som trener kjenner til denne litt stikkende/trykkende følelsen man får når man presser seg helt på grensen. Det stemmer jo overhodet ikke. Folk som feks har hjerteproblemer får alltid smerter på enten venstre eller i midten. Ikke til høyre. Typiske symptomer på angina pectoris: Smerte midt i (vanligst) eller til venstre i brystkassen Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Hvilke nytte har du av svarene du får her ? Om noen sier at dette ikke er hjerterelatert, stoler du da på svaret ? Om noen sier at dette kan være hjerterelatert, stoler du da på svaret ? Du vet like godt som alle andre her at bare legen din kan avgjøre om dette er hjerterelatert eller ikke. Alle " føler " noe i brystet en eller annen gang - som aller, aller oftest betyr det null og niks. Det at du sitter her og lurer og skriver og argumenterer kan tyde på at det ikke er hjertet som plager deg - sterk angst er et viktig symptom ved hjerteproblemer. Men kun legen kan svare sikkert - gå til legen i morgen om du føler problemet er stort nok istedet for å lure frem og tilbake her. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Mente venstre! Tenkte høyre fordi jeg så mot din person Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Mente venstre! Tenkte høyre fordi jeg så mot din person Men kan man få muskelspenninger/sting der jeg nevner? Er det normalt? F.eks hvis man plutselig går 5 km, selvom man ikke har vært ute på flere uker. Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 Hvilke nytte har du av svarene du får her ? Om noen sier at dette ikke er hjerterelatert, stoler du da på svaret ? Om noen sier at dette kan være hjerterelatert, stoler du da på svaret ? Du vet like godt som alle andre her at bare legen din kan avgjøre om dette er hjerterelatert eller ikke. Alle " føler " noe i brystet en eller annen gang - som aller, aller oftest betyr det null og niks. Det at du sitter her og lurer og skriver og argumenterer kan tyde på at det ikke er hjertet som plager deg - sterk angst er et viktig symptom ved hjerteproblemer. Men kun legen kan svare sikkert - gå til legen i morgen om du føler problemet er stort nok istedet for å lure frem og tilbake her. Å bare gå til legen og snakke med han er nei. Med mindre han sender meg på EKG og de greiene der, stoler ikke på leger sånn ved samtaler. Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2017 Angina smerter. Er de smertene annerledes? Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 ............ Anonymous poster hash: 15a87...37c Lenke til kommentar
0004 Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Faktum er at ting skjer og alle skal dø. Hvis du holder på å dø, noe du merker, så kan du prøve å ringe 113. Hvis du har jævlig vondt så kan du ringe å bestille en time hos legen. Men ellers, ta å gå ut døra oftere og lev litt. Grunnen til at du i det heletatt tenker over litt murring i brystet er fordi du har det altfor godt og er livredd for å dø. Det passer desverre dårlig. Endret 21. juli 2017 av 0004 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Ok, her var det mye rart.. 1) litt mer om deg. Alder? Risikofaktorer for hjertesykdom (røyker du, har du sukkersyke, fedme, høyt blodtrykk, tidligere hjertesykdom, en mor/far/søsken med tidlig debut av hjertesykdom? Spiser du mye usunn mat?)? 2) dersom du stopper aktiviteten etter brystsmertene har innteuffet, går smertene øyeblikkelig tilbake, eller varer de mer enn 5-10 min? 3) Smertekarakter? Stikkende, brennende, trykkende, sprengende? Sitter smerten som et punkt litt til høyre i brystkassen, eller stråler de til hals/tenner og/eller armer/rygg? 4) kommer smertene hver gang du gjør denne aktiviteten, eller kun sporadisk og uavhengig av fysisk intensitet? Grunnen til at det klassiske hjerteinfarktet beskrives som en trykkende smerte midt i brystet med utstråling til venstre arm vites ikke med sikkerhet, men en mulig forklaring er en blanding av at det ikke er så mange nerver (sensoriske) rundt hjertet som feks i fingerspissene. Kroppen/hjernen lærer seg raskt å kjenne feks hvor på overflaten/huden det gjør vondt fordi dette stimuleres daglig. Smerter fra hjertet er sjeldent slik ar når dette skjer for første gang, vet ikke hjernen helt hvordan den skal tolke dette. Smerten kjennes derfor ut å komme fra «midt i brystet» sånn ca. Smerten er typisk av lengre konstant varighet og føles derfor trykkende snarere enn stikkende. Det er mange andre årsaker til brystsmerter, og dersom du er ung og har få risikofaktorer for hjertesykdom, er vanligste årsaker muskelsmerter. Samtidige infeksjonssymptomer (hoste, feber, sykdomsfølelse mm.) kan peke mot lungen som årsak til smerten. Jeg ønsker deg god bedring Forresten - og overhode IKKE for å skremme deg - så kan hjerteinfakter gi smerte til venstre, midt i, og til høyre i brystkassen. Noen ganger helt uten smerte også. Medisin er sjeldent akkurat som beskrevet i lærebøkene... og et EKG sier lite om obstruktiv hjertesykdom (les: trange hjerteblodårer som kan gi hjerteinfarkter). Kun ca. 30% (om jeg husker riktig) av EKGer sier noe om _pågående_ hjerteinfarkt. Man kan også ha anginøse (angina) smerter uten å få hjerteinfakt. Hjertesmerter betyr ofte at hjertefellene får for lite oksygen. Kun litt lengre tid med for lite oksygen til hjertet gir hjertecelledød (hjerteinfarkt). Mye info der, beklager. Håper noe av det var informativt Endret 21. juli 2017 av Anterialis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå