Kris1900 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Hei. Jeg har en Opel Astra '99 som jeg enten må selge eller vrake. Ettersom den har en del småalvorlige problemer lurer jeg på hva jeg kan tjene på å selge fremfor å vrake den (vrakpant er på 3000kr). Problemer jeg er klar over at den har: 1. Oljelekkasje/sprukket toppakning i følge verksted. Reparasjonskostnader skulle visstnok være ganske høye for å fikse dette. Lekker en god del under kjøring, men ingenting om den har stått i ro et par timer. Lukter bensin av oljen, og den er veldig tynn, samt grå. 2. Viftemotor er ustabil, som gjør at viften funker 50/50 på sommertid (funker 100% av tiden om det er kaldt i bilen av en eller annen grunn), mulig kontaktfeil. Pris for ny motor: 5000kr. 3. Rust i hjulbuer. Regnr: DJ71651 Spørsmålet er rett og slett om det er penger å hente her? Vrakpanten er som sagt på 3000kr, og jeg regner med at jeg kan selge 2 sett lett-metall felger+dekk for en tusenlapp eller 2. Om det er noen som har litt peiling hadde jeg satt pris på forslag. Legger ved et par bilder: http://i.imgur.com/ZOtSRax.jpg http://i.imgur.com/1IvDBXy.jpg Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Fin garasje Det lønner seg ofte å selge som delebil eller å skru saken fra hverandre og selge deler selv. Jeg vil tro at du fint kan ta 6.000,- hvis du selger den som delebil. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Du skal være ekstremt heldig hvis du får igjen for disse påkostningene, ja. Så det er vel bare aktuelt om du vil beholde den som bruksbil inntil rusta blir for ille, så det er størst sjans til tapsbegrensning som delebil eller selvplukk i noen uker og så vrakpant. Lenke til kommentar
Kris1900 Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Jeg har allerede skaffet meg ny bil, så vil i utgangspunktet kvitte meg med den ganske kjapt for å slippe å fortsatt betale forsikring. Jeg kommer ikke til å koste på den en krone til, og det er nok ingen som vil betale for en bil med en slik oljelekkasje. Er også usikker på hva jeg skal plukke fra hverandre og eventuelt selge hver for seg før jeg eventuelt vraker den, men regner som sagt med en tusenlapp eller to for to sett felger+dekk hvertfall. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Bare si opp forsikringa med en gang og legg den ut på torget på finn.no som delebil og se hva du får. En person som er interessert i deler kan mulig gi deg 5-6k og plukke av før vedkommende vraker bilen. Regner med at du har liten interesse for å partere bilen og selge i deler når den står i en slik garasje. Lenke til kommentar
Kris1900 Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Er det lovlig å si opp en forsikring for så å muligens kjøre den til vrakpant senere? Om man er skikkelig uheldig, kan man ikke bli stoppet på veien underveis? Når det kommer til å selge som delebil må jo alt som er feil spesifiseres, noe som kanskje krever at jeg leverer den til innsyn hos et verksted, altså mer penger. Det å selge som delebil fritar meg ikke fra mer ansvar enn om jeg hadde solgt den som en vanlig fungerende bil. Finnes en del slike historier: http://www.dinside.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944 Men om jeg i det minste kan si opp forsikringa uten problemer er hvertfall det positivt inntil videre. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Si opp forsikringen, lever skiltene, og kjøp deg prøveskilt for den dagen du evt. skal levere bilen til hugging. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/proveskilt Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Er det lovlig å si opp en forsikring for så å muligens kjøre den til vrakpant senere? Om man er skikkelig uheldig, kan man ikke bli stoppet på veien underveis? Når det kommer til å selge som delebil må jo alt som er feil spesifiseres, noe som kanskje krever at jeg leverer den til innsyn hos et verksted, altså mer penger. Det å selge som delebil fritar meg ikke fra mer ansvar enn om jeg hadde solgt den som en vanlig fungerende bil. Finnes en del slike historier: http://www.dinside.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944 Men om jeg i det minste kan si opp forsikringa uten problemer er hvertfall det positivt inntil videre. Både og er vel svaret på det med delebil. På den ene siden sier det seg selv at kjøper man en (dele-)bil til 5-6 tusen kroner er det svært begrenset hva man bør kunne forvente og hva man bør kunne reklamere på. Men på den andre siden har det vært en del bilselgere, både private og kommersielle aktører, som har levd i en slags villfarelse om at bare man skrev de magiske ordene "delebil/rep.objekt" inn i kontrakten så var det et magisk fripass som gjorde at man slapp unna alt ansvar. I den konkrete saken det linkes til over var en varsellampe tapet over sånn at en feil ved bremsesystemet ikke var synlig for kjøperen. Selger eller et tidligere salgsledd hadde altså bevisst forsøkt å skjule en mangel. I det lyset synes jeg ikke resultatet var så urimelig enten bilen var kalt delebil eller ikke. Poenget er: Så lenge selger oppfyller sin opplysningsplikt, dvs er åpen om de feil og mangler man kjenner til, og tar alle mulige forbehold om det man ikke kjenner til, men oppfordrer kjøper til å undersøke bilen nøye, så går det som regel bra å selge bruktbil. Kan ikke tenke meg at selger skal avkreves noen særlig ekstra utredningsplikt og verkstedkontroll av det man skal selge. Endret 22. juli 2017 av Bgr 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Om jeg selv hadde vært på utkikk etter en billig bil, så kunne jeg nok selv ha klart å sette den i stand for rundt 4 tusen. Det er en kurant bil å skru på. 5000 tusen for kupevifte er ran på høylys dag. Kjøpte til en Astra jeg hadde før for rundt 1400 kr på nett. Legg den ut for salg til 6000 kr med skilt på. Da er det lettere for kjøper. Jeg kjøper heller en bil som står med skilt enn en som står uten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Ved salg av bil fra en privatperson til en annen kan man ta med nedenstående i kontrakten: Fraskrivelse av rettigheter Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19. Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet nedenfor: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.» Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg vil råde deg til å legge bilen ut for salg med all tilgjengelig informasjon. I tillegg ville jeg lagt prisen til "auksjon med startpris som vrakpant" og opplyse om at bilen kan ha feil og mangler som selger ikke kjenner til pga. manglende teknisk kompetanse, og at salget er et alternativ til innlevering for vrakpant. Selv ikke dette er noen garanti, men det er en tekst som bør veie forholdsvis tungt ved en ev. tvist senere. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Jeg vil råde deg til å legge bilen ut for salg med all tilgjengelig informasjon. I tillegg ville jeg lagt prisen til "auksjon med startpris som vrakpant" og opplyse om at bilen kan ha feil og mangler som selger ikke kjenner til pga. manglende teknisk kompetanse, og at salget er et alternativ til innlevering for vrakpant. Selv ikke dette er noen garanti, men det er en tekst som bør veie forholdsvis tungt ved en ev. tvist senere. Vær oppmerksom på at denne måten å legge den ut på (auksjon med vrakpant som startpris) vil være noe eksempelvis finn.no liker dårlig. Det er ikke lenge siden de fjernet noen annonser der det var lagt opp til auksjon.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Vrak bilen. Ta av hjulene og selg de om det er noe dekk igjen. Når det er sånn at mengde bensin på tanken er avgjørende salgspris, så er det på tide å vrake. Selge i deler: Da får du en haug med folk på døren du ikke ville møtt mørke kvelder Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Når det kommer til å selge som delebil må jo alt som er feil spesifiseres, noe som kanskje krever at jeg leverer den til innsyn hos et verksted, altså mer penger. Det å selge som delebil fritar meg ikke fra mer ansvar enn om jeg hadde solgt den som en vanlig fungerende bil.Nei. Selg den som delebil/repobjekt, og få med i kontrakten at bilen selges som den er, og at kjøper sier fra seg alle rettigheter på å reklamere på bilen, da du ikke kan stille garanti på noe. Kjøpsloven baserer en mangel på "hva man kan forvente av en tilsvarende bil" og jeg ser ikke at det skal være mulig å hevde en mangel på en bil kjøpt som repobjekt/delebil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå