Behemian Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Hei igjen diskusjon.no! Som tittelen sier, så opplever jeg at maskinen henger seg opp i 1-2 min på splash screen under boot. Dette er noe nytt, som først startet for noen dager siden. Maskinen er en selvbygd maskin, som har vært i bruk siden 2014, hvor div deler har blitt byttet ut etter hvert som de ble utdaterte. Så maskinen huser nå; MB: Asus Z97-A CPU: Intel i7-4790K (stock) RAM: HyperX Fury DDR3 16Gb 1600Mhz (2x 8Gb) PSU: XFX Black Edition 850W GPU: Inno3D iChill x3 GTX 1070 SSD: Samsung EVO 840 250Gb (Systemdisk), Crucial MX300 525Gb (div. programmer og spill) HDD: Seagate Barracuda 1TB (annet mindre viktige filer osv.) CPUFan: Corsair H55 Hydro Series Fan (chassi): 1x 140mm bak, 1x 140mm topp, 1x 120mm front (alle stock m. kabinettet) Ekstert utstyr er: Tastatur: Steelseries Apex M800 Mus: Corsair Scimitar PRO Headset: Corsair VOID (m. USB) Maskinen har fungert fint fram til nylig, når dette problemet med oppstarten begynte. Det skal nevnes at den siste SSDen (Crucial MX300) ble installert i maskinen for noen uker siden, og tastaturet ble nylig kjøpt (5-6 dager siden), og det er først de siste dagene at dette problemet har vært. Så jeg mistenker at tastaturet muligens har noe å si her? Tastaturet har en dobbel USB kontakt, hvor den ene driver selve tastaturet, og den andre gir strøm til 2 USB porter, som jeg bruker til headset og mus. Mulig det trekker for mye strøm ved oppstart, og at det er det som er problemet? Jeg har ikke sjekket dette enda, da jeg har fokusert på å sjekke BIOS, disker, ram osv. Alt virker fint sånn teknisk sett, så er derfor jeg poster her. Det eneste jeg "hengte" meg litt opp i var at i BIOS så er boot disken plugget til kontakt 4, mens den nye SSDen er plugget i kontakt 2. Boot disken er øverst på listen for prioriterte drives, så det burde ikke ha noe å si. Og diskene ble plugget i slik pga cabel management, og fordi det er litt trangt inni kabinettet pga den fysiske størrelsen på skjermkortet. Uansett.. så håper jeg noen har noe klokt å si om dette. På forhånd takk! - B Endret 19. juli 2017 av Behemian Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 Trodde jeg hadde funnet ut årsaken til problemet tidligere i går, men det viser seg i dag at det hadde jeg ikke. Jeg mistenkte at det nye tastaturet gjorde at maskinen hang litt igjen under boot, pga stort strømforbruk (1x1 USB, hvor 2x USB-docks for headset og mus drives av den ene). Så det jeg gjorde i går var å plugge ut headset og mus før jeg startet maskinen i går, og da bootet den helt fint. Men i dag når jeg forsøkte på det samme, hang den seg opp igjen. Det rareste med det er at maskinen kjører helt fint. Den er like kjapp og alt det der, merker ingen svakheter ellers. Det er bare under boot at den henger seg opp sånn der. Og det er ingen vifter som kjører ekstra hardt, eller harddisker som lager rare lyder, ingen "farlige" lys fra hovedkortet. Alt virker helt fint. Så hvis noen har noen innskudd, så hadde jeg satt pris på det. - B Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Den "prøver" nok å uefi eller normal boote fra usb. I bios boot order avansert harddrive bbs priorities flytt om på boot slik at card reader og usb typer etc kommer siste og din ssd/hd er først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå