Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Personlige bilskilt?

VRK18

23 stemmer

1. 1. Kunne du tenke deg å betale for et personlig bilskilt?

• Ja
      8
    • Nei
      15

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i hva som skjer med personlige bilskilt når storbyene begynner til vinteren igjen begynner med datokjøring og slikt fjas.

Vil en som har et navn som bilskilt kunne kjøre hver eneste dag, eller vil han aldri få lov til å kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel et vanlig skilt, som det personlige bilskiltet er knyttet til.

Ja, men skal politiet stoppe opp alle med personlige bilskilt for å verifisere at de har lov å kjøre den dagen?

Vegvesent har skiltlesere

Tviler på at politiet vil ha kontroll alene

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tydeligvis blitt populært. Men med en liten hake...

http://www.tv2.no/nyheter/9284225/

Hele 14.000 personer har søkt om de nye personlige bilskiltene som ble innført i sommer. Hittil har 5000 fått innvilget søknaden sin.

Enkelte kan dog få seg en overraskelse dersom de legger ferden over grensen.

Det er nemlig ikke lov å kjøre inn i andre land med de personlige skiltene.

Lenke til kommentar

Mens Statens vegvesen tidligere mandag hevdet at de opplyste godt om lovene rundt kjøring i utlandet med personlige bilskilt, tar de mandag kveld selvkritikk.

Det er vanskelig å finne informasjon om reglene, og dette vil Statens vegvesen gjøre noe med.

For ein suppegjeng. Eg har lese om denne saken i nokre år og fulgt med på artiklar og det som kom av informasjon ved lansering, men aldri har eg sett denne detaljen før. Det er ikkje snakk om at det er vanskeleg å finne informasjon, men at dette er noko som burde gå veldig klart fram av det som blir gitt ut av informasjon.

Her står det til dømes ingenting om dette: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/personlig-bilskilt

Det står derimot at:

Du beholder de ordinære bilskiltene selv om du får personlig bilskilt. Personlig- og ordinært bilskilt kan ikke brukes samtidig. Ønsker du å flytte ditt personlige bilskilt til et annet kjøretøy du eier må du først kontakte Statens vegvesen.

Kan det tolkast som at du då monterer på dei ordinære skiltene igjen ved planlagt utanlandstur?

Det er i henhold til Wien-konvensjonen, som regulerer grensekryssende trafikk, at bilskilt må bestå av både tall og bokstaver.

Betyr det at du kan køyre alt du vil i utlandet med "FR1HET", mens "FRIHET" kan få problem? Eller må skiltteksten følgje norske retningslinjer for ordinære skilt? Dvs. AB#####

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kan man velge et tilsynelatende alminnelig skiltnummer som sitt personlige skilt?

Kan det i så fall brukes til å kjøre på "feil" dag ved datokjøring?

Gitt at det ønskede nummeret er ledig.

Jeg har AB 12345

Jeg ønsker AB 12346

Så kan jeg kjøre alle dagene i uka ved å bytte mellom dem.

Er det personlige skiltet likt som det ekte?

Da kan man ikke tas uten at politiet sjekker det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...