Joachim Seehusen Skrevet 19. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2017 Nytt laboratorium for automatisering.Her skal industrien utvikle roboter som kan hente produksjon hjem til Norge Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 19. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg skjønner ikke dette. Norge var tidlig ute med utvikling av robot teknologi. Men det var på 70 tallet. Oljebransjen er langt fremme på å bore hull i jordskorpa på en sikker måte. Men automatisering er vi sjanseløse på om vi skal konkurrere med de som virkelig kan det. Robotleverandører er japanske (Fanuc, Kuka, ...). PLS leverandører er tyske, japanske og koreanske. Dette er for meg en hype for å få tak i offentlige midler. Som vi har mye av. Og oljebransjen kan ikke lære bort automatisering. Etter min mening. Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 20. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2017 Jeg skjønner ikke dette. Norge var tidlig ute med utvikling av robot teknologi. Men det var på 70 tallet. Oljebransjen er langt fremme på å bore hull i jordskorpa på en sikker måte. Men automatisering er vi sjanseløse på om vi skal konkurrere med de som virkelig kan det. Robotleverandører er japanske (Fanuc, Kuka, ...). PLS leverandører er tyske, japanske og koreanske. Dette er for meg en hype for å få tak i offentlige midler. Som vi har mye av. Og oljebransjen kan ikke lære bort automatisering. Etter min mening. 60-tallet! Da ble verdens første lakkrobot laget på Bryne. Utviklingsavdelingen er her fremdeles, selv om robotene blir satt sammen i Kina. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå