Gå til innhold

Hjelp til valg av HW/CPU - grom gaming oppgradering

Anbefalte innlegg

Har en PC som begynner å bli aldrende (I5-2500k @ 4.2ghz, 2x970 SLI, osv.)

Beholder alt av perifer utstyr og trenger strengt tatt kun HK, CPU, RAM og skjermkort.

Skjermkort var planen ett 1080 eller 1080TI

Men når det gjelder CPU (og HK) er jeg ekstremt usikker på hva som er veien å gå for tiden.

Prøve seg på AMD Ryzen eller kjøre "safe" med en i7 K prosessor man kan overklokke?

Når det gjelder CPU så tenker jeg på å gå fra "nest øverste hylle" , mao. ikke de ekstrem prosessorene, men heller ikke budget.

Ser ingen grunn til å ha sinnsyk prosessor når ett 1080 kort uansett ikke er i nærheten av å utnytte den.

Pr. idag har jeg 3 stk 1080p skjermer i Suround view (triple screen) med 5760x1080 oppløsning og Oculus Rift.

Kan være det blir en ultra-wide skjerm litt frem i tid for å erstatte de 3 skjermene jeg har idag, men en "normal" skjerm gir meg følelsen av å spille med skylapper så det er helt uaktuelt etter å ha blitt vant til triple screen ;)

Håper noen kan hjelpe meg med å bestemme meg for CPU, HK og RAM kombo.

Er forberedt på å bruke rundt 10-15 000,- på dette, det må da dekke skjermkortet, cpu, hk, ram.

Har 250+500gb SSD (og en haug av TB HD'er + NAS med 16TB) og 750w PSU så regner med jeg bruker de videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt opp en handlevogn på komplett nå, og ser at jeg kanskje må forberede meg på at det koster litt mer ;)

post-3460-0-21803300-1500452841_thumb.jpg

Det var nytt for meg at RAM var blitt såpass dyrt at det nå faktisk er en betydelig del av kostnaden ved å bygge PC...

Pr. idag har jeg kun 8gb RAM (var ett 16gb kit, men ett en av brikkene døde for flere år siden så har brukt 8gb siden) - har det noe for seg å ha mer enn 16gb ram?

Er TI verdt prisen, eller skal man gå for ett vanlig 1080?

Når det gjelder kjøling så har jeg lyst på vannkjølt av CPU og skjermkort.

Er det noen gode "combo" løsninger på markedet hvor de deler pumpe og radiator, eller er det like greit å ha de som vært sitt separate kjølesløyfer?

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å investere i ny PSU også. PSU'er slites, noe ikke alle er klar over, og den kan drepe alt av HW hvis den ryker. Blir rett over tusenlappen mer, men det er verdt pengene. F.eks. https://www.komplett.no/product/839798/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-750-g2-750w-psu

Det er G2 modellen, G3 er ute, men den er et par hundre dyrere https://www.komplett.no/product/913540/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-750-g3-750w-psu#

Lenke til kommentar

Spill er fortsatt veldig avhengig av IPC/entrådet ytelse, så for deg å oppgradere til AMD Ryzen lønner seg mest for å få flere CPU kjerner. Ryzen gir mye ytelse for pengene, så ikke et dumt valg. Ellers er Intel i7 7700K best for gaming akkurat nå (innenfor ditt budsjett).

Intel er ventet å lansere en 6-kjerne mainstream CPU senere i år, Coffee Lake 8700K. Akkurat når den kommer vet ingen, men kan du vente på den er ikke det dumt heller.

Angående RAM, så ja det holder med 16GB for en gaming PC. DDR4 3200 Mhz, CL14 brikker er et godt sted å starte. G.Skill sine er å anbefale, som Proshop.no selger.

Av skjermkort anbefaler jeg deg Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix OC grunnet lavt støynivå og høy boost. Nummer 2 på lista er MSI 1080 Ti Gaming X kortet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...