Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om et lite nettverk.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål ang. et lite nettverk bestående av 5 PC'er.

Her er beskrivelsen av nettverket:

(Håper jeg får det tydelig forklart!)

AiB modem/hovedboksen, med router-funksjon av, er koblet til en router.

Routeren er koblet til PC nr. 1, 2 og 3 og en switch.

Switch'en er koblet til PC nr. 4 og 5.

Router, Switch og nettverkskort er alle gigabit porter med cat5e kabler i god stand.

Mellom PC nr. 4 eller 5, og PC nr. 1, 2 eller 3 er overføringshastigheten rundt 100 til 110 MB/s.

Mellom PC  nr. 4 og 5 er overføringshastigheten rundt 10 MB/s.

Er hastigheten treg mellom PC nr. 4 og 5 pga. de deler samme kabel mellom switch og router?

Jeg har merket at PC nr. 4 og 5 mister koblingen når routeren re-startes. Kan ikke PC'ene kobles

sammen og dele filer etc. via switch'en, uavhengig av routeren?

Takk for alle innspill.

Modem

|

Router

|           |            |            |

[PC1]   [PC2]    [PC3]   [switch]

|           |

[PC4]   [PC5]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva switch har du der? 

10MB/s er ikkje så langt frå 100mbit switch (12.5MB/s)

Om det er 100mbit så er svaret oppgrader til gigabit switch.  f.eks: https://www.komplett.no/product/868442/datautstyr/nettverk/switch/cisco-110-serien-8-x-gigabit-switch#

Kvifor må routern restartes så ofte? 

Med mindre dhcp leige avtalen er veldig kort skulle det fungere fint å komunisere mellom pcene sjølv om routern restartes. 

Du har jo også sikkert 2 routere i nettet ditt, det er jo lite optimalt. Du kan kanskje sette første routern opp som accesspoint only om den støtter det og la AiB boksen ta seg av all routing. Det er fleire måter å få den til å bli bare accesspoint. Skru av dhcp, sett fast ip i rangen tiil AiB boksen, koble kabel fra AiB til ein av lan portene på routern (ikkje wan). Da kan du også bruke fleire av portene som er på AiB om dei står nærme. 

Lenke til kommentar

Sjekk kabeltype mellom router og switch. Høres ut som du har fått inn en cat.5-kabel som bare klarer 100 Mbit.

(Alternativt sjekk at portene den er koblet til på router og switch ikke er begrenset til 100 Mbit på noen måte)

Edit: Never mind, var jeg som surret litt tidlig på morgenen.

Du får altså 100 MB/s mellom f.eks. PC 4 og PC 2, men ikke mellom PC 4 og 5?

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Sjekk kabeltype mellom router og switch. Høres ut som du har fått inn en cat.5-kabel som bare klarer 100 Mbit.

(Alternativt sjekk at portene den er koblet til på router og switch ikke er begrenset til 100 Mbit på noen måte)

Edit: Never mind, var jeg som surret litt tidlig på morgenen.

Du får altså 100 MB/s mellom f.eks. PC 4 og PC 2, men ikke mellom PC 4 og 5?

Ja. Etter litt leting i menyer fant jeg noe. (Takk for link Hårek!)

Under Start > Settings > Network > Ethernet > Change adapter options så dobbelklikk Local Area Network > Properties > Configure > Advanced tab så scroll ned til Speed & Duplex. Den står som

"Auto Negotiation" på alle PC'ene. Setter jeg den på "1.0 Gbps Full Duplex" på PC nr. 4 gikk hastigheten opp til rundt 100 MB/s.

Kan jeg anta det som fikset?

Sjekk Ethernet status for å verifisere at PC'ene faktisk har 1Gbps.

Alle PC'ene har 1Gbps, men PC nr. 4 forandrer seg mellom 100 Mbps og 1Gbps da den står på "Auto Negotiation".

Lenke til kommentar

Kva switch har du der? 

10MB/s er ikkje så langt frå 100mbit switch (12.5MB/s)

Om det er 100mbit så er svaret oppgrader til gigabit switch.  f.eks: https://www.komplett.no/product/868442/datautstyr/nettverk/switch/cisco-110-serien-8-x-gigabit-switch#

Kvifor må routern restartes så ofte? 

Med mindre dhcp leige avtalen er veldig kort skulle det fungere fint å komunisere mellom pcene sjølv om routern restartes. 

Du har jo også sikkert 2 routere i nettet ditt, det er jo lite optimalt. Du kan kanskje sette første routern opp som accesspoint only om den støtter det og la AiB boksen ta seg av all routing. Det er fleire måter å få den til å bli bare accesspoint. Skru av dhcp, sett fast ip i rangen tiil AiB boksen, koble kabel fra AiB til ein av lan portene på routern (ikkje wan). Da kan du også bruke fleire av portene som er på AiB om dei står nærme. 

Takk for svar. Gikk igjennom det du nevnte og alt utstyr virker riktig, utenom PC nr. 4.

Jeg skrev om det i forrige svar i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...