Gå til innhold

Problem med Radeon 9200:

Quietman

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp kjøpt nytt Sapphire Radeon 9200 skjermkort, og det så ut til å fungere utmerket i starten. Men etter at maskina hadde stått på en stund, og jeg reboota, fikk jeg bare en "biiiiip bip bip" i PC speaker, og skjermen fikk ikke noe signal. Prøvde å la maskinen stå av en stund (kjøle seg ned litt), men samme skjedde når jeg prøvde å starte på nytt. Satte så i mitt gamle GeForce2 kort, og maskina boota som normalt med en gang. :wallbash:

Kan det være problem med varme? Temp inne i kassa var vel 30-32 grader. Skjermkortet har bare en enkel kjøleribbe, som er limt på GPU. Ingen vifte.

PS: Har ikke overklokka/modifisert/tweaka skjermkortet på noe vis.

Er takknemlig for all mulig hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Testa nettopp med Radeon skjermkortet igjen (bare til POST/BIOS skjermbilder), etter at det nå har fått hvile/kjøle seg ned noen timer, og da fungerte det utmerket. Tyder vel på at teorien om varme stemmer?

Det var jo rart, jeg har selv tenkt til og kjøpe Sapphire Raedon 9200 kortet som du har, men dette hørtes jo ikke bra ut :no: . kan du ha hatt for høy Cpu temp tro?

eller noe feil med rammen? hvis pc-speaker'n piper, så er det som regel fordi det ikke er ram i maskinen ,eller evt at rammen er defekt. kan det være minne ditt det er noe feil med tro? høres sånn ut.

Lenke til kommentar
kan du ha hatt for høy Cpu temp tro?

eller noe feil med rammen? hvis pc-speaker'n piper, så er det som regel fordi det ikke er ram i maskinen ,eller evt at rammen er defekt. kan det være minne ditt det er noe feil med tro? høres sånn ut.

CPU temp: <50 grader celcius (AMD Athlon XP2000+ som skal tåle 90 grader)

Det funker jo veldig fint når jeg har Nvidia skjermkortet, og har aldri hatt noe problem med rammen min de to åra jeg har hatt den. Det er TwinMOS, som så vidt jeg vet skal være kvalitetsprodukter. Og det funker jo en liten stund med Radeon kortet også... men bøgger ved reboot... :dontgetit:

Finnes det noen måte å sjekke temperaturen i GPU på, uten å måtte ha en ekstern temp sensor? Med andre ord: har kortet innebygget temp sensor, og finnes det software som kan lese av denne?

Lenke til kommentar

Det funker jo veldig fint når jeg har Nvidia skjermkortet, og har aldri hatt noe problem med rammen min de to åra jeg har hatt den. Det er TwinMOS, som så vidt jeg vet skal være kvalitetsprodukter. Og det funker jo en liten stund med Radeon kortet også... men bøgger ved reboot... :dontgetit:

Finnes det noen måte å sjekke temperaturen i GPU på, uten å måtte ha en ekstern temp sensor? Med andre ord: har kortet innebygget temp sensor, og finnes det software som kan lese av denne?

Hvis du har cpu temp på 50 grader og mindre så er det nok ikke noe galt med cpu'en, har hørt at det finnes et program man kans se tempen på skjermkort, men husker ikke hva det heter i farta. blir raedon 9200 kortet veldig varmet eller? er det så du nesten brenner deg når du tar på det? jeg hadde et varmt skjermkort en gang, men alt virket normalt fordet. annet alt selve tempen i Kabinettet ble litt høy.

Lenke til kommentar
Kjøleribba på skjermkortet (liten alu sak, med "Powerd by ATi" merke på) blir god og varm, men ikke så varm at jeg brenner meg. Kan godt holde finger'n på den lenge, men det er varmt.

ok, nei men da er det sikkert greit. så lenge du kan holde finger'n på'n i noen sekunder (5-10sek) så er det ikke noe galt. det skjermkortet jeg hadde en gang var et nvida riva Tnt 2 kort, og det ble så varmt at hvis jeg holdt på det i 2-3sek så brant jeg meg! men data'n funka fint fordet, utrolig nok. så da tviler jeg sterkt på at det har noe med temperaturen og gjøre, kan det være driver problemer?, har du prøvd og lasta ned de nyeste driverne til kortet?

Lenke til kommentar
Driverproblemer ville vel ikke fjerna signalet ved reboot? Jeg får jo ikke NOE bilde på skjermen når dette problemet oppstår. Skjermen blir stående som om det ikke var noe signal inn.

hmm, det hørtes jo veldig rart du da. det er vanlig at skjermen ikke slår seg på de 5første sekundene etter restart, kansje du har trukket for raske konklusjoner? ventet du 5-10sekunder for og se om bilde kom på skjermen?

Lenke til kommentar
ventet du 5-10sekunder for og se om bilde kom på skjermen?

Ventet i alle fall ett minutt, før jeg trakk konklusjonen at noe var galt... i løpet av den tiden sjekket jeg også at alle kabler var koblet riktig/skikkelig. :/

hm, så alt av kabler sitter altså ordentlig, kortet blir ikke for varmt, og du har ventet lenge nok. nei da kan ihvertfall ikke jeg skjønne hva som er galt, du kan du jo ihvertfall prøve et par nyere drivere da. ati driverne har rykte på til og være dårlige da...kansje noen andre har erfaringer med dette problemet.

jaja ønsker deg uansett lykke til. :)

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet selv, med et Saphire Radeon 9200SE. Når jeg starter maskinen kommer det et langt biiiiiiiiip som forteller at det ikke er skjermkort installert. Noen få ganger går det, og når jeg da har startet opp fungerer alt fint. Jeg prøvde kortet i en annen maskin, der startet kortet fint alle gangene utenom 1, jeg har startet denne maskinen ca 30 ganger.

Kortet mitt blir heller ikke varmt. Jeg har prøvd med et annet kort i maskinen og det gikk fint.

Det må enten være feil på kortet eller så må det være noen kompatibilitetsproblemer mellom skjermkortet og hovedkortet, jeg tenkte at det kanskje ville hjelpe å oppdatere BIOSen, så jeg har tenkt å gjøre det.

Håper noen vet hva som kan være feil!

Jeg har et MSI K7T PRO-2A (MS6330) hovedkort

Endret av jostor
Lenke til kommentar

Har fått følgende tips fra Komplett support og Abit support:

1) Oppgrader til nyeste BIOS

2) Test kortet i en annen maskin, og se om det samme skjer der

3) Sjekk at du har bra nok strømforsyning

Men kan det også være inkompatibilitet med KT133/KT133A chipset fra VIA?

Av tipsene over kan jeg for min del si at PSU leverer mer enn nok strøm. De to andre tinga har jeg ikke hatt mulighet til å teste foreløpig.

Har også sjekket kjøleribba, og den sitter i alle fall veldig godt fast. Om det er god termisk kontakt er likevel et godt spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...