Gå til innhold

"One week with windows"


ivara

Anbefalte innlegg

Velvel, dette ble en hallveis windows/linux krig igjen.. Det dere skal vite er at alt er relativt så mao er alt subjektivt siden det ikke finnes et helt objektivt punkt.

 

Altså, jeg har prøvd å sette opp en windows server faktisk - det tok meg evig lang tid og det var mye jeg ikke skjønte. Jeg følte at Windows var elendig til server (win2k) - men mange syns at det er bra.

 

Selv om jeg har brukt Windows siden 3.11(som mange har) til nå (må bruke det på skolen), så hadde jeg seriøse problemer med å sette opp disse mindre vanlige greiene.

 

I linux klarte jeg å sette opp apache, php og ftp på noen få timer! Fikk ikke mysql til da, men det fikset seg da jeg hadde brukt linux noen dager til og jeg fant problemet (flittig logg-leser bør man være ;))

 

Etter Linux som server i 1år fant jeg ut at jeg faktisk bare brukte windows maskinen min til å ha 5 putty vinduer samt en nettleser oppe uansett -> Hva var vitsen med å bruke windows når jeg kunne gjøre mer i Linux? Så skifta jeg... 100%, ikke noe (for meg) unødvendig dualboot. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du hadde neppe blitt ansatt om du ikke kunne det du skulle gjøre fra før av  :roll:

Svært så kjepphøy du var da...

 

Du skjønner sikkert at jeg snakker generelt - om tidsforbruk kontra hva ting koster.

 

Det er ingen oppegående firmaer idag som engang vil vurdere å bruke mange arbeidstimer på noe som kan løses like godt ved å betale en sum som er merkbart mindre enn det arbeidsinnsatsen koster firmaet.

Akkurat det jeg vil fram til. Et firma ville jo ikke ansette deg for å gjøre noe de kunne fått gjort langt billigere.

Er du derimot ansatt for å drifte nettverket, og får betalt for å gjøre ting du kan, som å sette opp mailservere osv, så er det jo en annen sak.

Det er jo klart at en bedrift, som har til hensikt å fungere etter investorenes interesser, ikke gidder å betale lønn, skatt, feriepenger og arbeidsgiveravgift for en jobb som kunne vært gjort langt billigere vha ekstern arbeidskraft.

Uansett om en ansatt drev med å sette opp mailservere på fritiden og kunne satt opp en server på jobb for 10 timers ordinærlønn, så ville det jo vært mye mer praktisk for en bedrift å ha en serviceavtale med eksperter på området, som kan garantere best mulig oppetid på tjenestene. Hvilket system de enkelte ville ønske å sette opp er vel derimot uinterresant i denne sammenhengen.

Trenger man en imap/smtp-kombo i en bedrift, så gir nok ledelsen f i hva som skjer under toplokket, sålenge ting fungerer som det skal.

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...