dvj Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Eg gidder ikkje gå inn på Linux når Windows funker til mitt behov. Du høres ut som en som ikke tørr å prøve deg på linux, for du tørr ikke å vise at du ikke forstår det. "Hva skal jeg med en pc, når jeg har penn og papir" Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Må nesten seie meg enig med xeon her. Er alt for mange som har prøvd GNU/linux eit par dagar for 3år sidan. Sjølvsagt tar det litt tid før ein får skikkelig fart i sakene sine når ein prøver noko nytt, men etter litt trur eg eit stort fleirtal jobbar bedre med GNU/linux. Jobbe med CVS og å patche kildekode er vel ikkje akkurat det som er vanskeligast. patche er jo egentlig like enkelt som å kopiere filer eller slikt. Og som xeon også påpeika. GNU/linux har stort sett blitt svært gode på desktoppen. Eg opplever sjølv at Slackware er ein distro der nesten alt berre fungerer og virkar godt og raskt etter ein svært enkel instalasjon (mamma bruker også slackware som einaste distro/os og ho er svært fornøgd). Nesten alt ein treng følger med GNU/linux, officesuite, brenneprogram o.s.v. Eit anna viktig poeng er at linux har ein tendens til å alltid få mest mulig ut av hardwaren din! og det ser iallefall eg på som noko positivt! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Slik jeg ser det er GNU/Linux/BSD til desktop-bruk bra for tre typer brukere: - Store organisasjoner med sentral IT-administrasjon uten spesielle krav til programvare fra brukere. For eksempel skoler. Leve skolelinux! - Hjemme-brukere som ikke ser på datamaskina som et verktøy men som synes det er kult å sette opp XF86Config for hånd. - Brukere med sterke ideologiske preferanser mot M$ og for fri programvare. Et viktig moment er at "ingen" hjemmebrukere betaler penger for lisenser, men sitter på piratkopier. OpenOffice hadde vært laangt mer utbredt folk virkelig måtte ha betalt 3-4 tusen, eller hva det nå koster, for MS sin variant. Det finnes svært mye programvare til Window. Fri programvare er ikke i nærheten av å dekke mine behov som godt over middels avansert databruker på programvarefronten. Noen eksempler er Mindmanager fra Mindjet, 'Net Snippets' og Dragon Naturallyspeaking. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det er antageligvis noe av det dummeste jeg har hørt på lang tid.. Jeg har egentlig ingen sterke ideologiske hat mot MS, ei heller ser jeg på datamskinen min som et leketøy selv om den til tider er det. Uansett.. Poenget mitt: Linux er for alle dem som vil vekk fra den nesten ubrukelige windows plattformen.. For min del har livet på en måte blitt både enklere og vanskeligere etter jeg gikk over til linux. Det at det har blitt vanskeligere skyldes at jeg driver med mer avanserte ting (ikke linux-spesifkt). Hadde jeg villet det kunne jeg hatt det som plommen i egget med f.eks. fedora. Anyways: Linux er for alle som har lyst til å prøve noe nytt uten å måtte betale hauger med penger til f.eks. MS som du sier det har du rett i Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Xeon: Jeg tror vi er mer enige enn du gi uttrykk for. Er du uenig i alt jeg skriver i innlegget over, eller bare deler av det? Hvilke avanserte ting bruker du datamaskina til? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hehe - han må da virkelig gjøre seg mye dummere enn det han er ellers tviler jeg sterkt på at han ville behersket Linux i særlig grad. Dessuten er det jo mange ting han lister opp som er direkte feil: - Windowsupdate (jeg får alltid oversikt over patchene jeg kan hente mens han påstår at det ikke er noen oversikt) - Kalenderen (at han ikke har funnet ut dette med å dobbeltklikke på klokka er jo ganske utrolig) - Kopiere tekst bare via musa (høyreklikke riktignok) går like greit under Windows, som den metoden han foretrekker fra Linux-verdenen. Forøvrig er det tydelig at han ikke er en bruker med reelt behov for å jobbe raskt selv om han hevder det, for da er det bare tastatur som gjelder på begge plattformer (og på Mac også). - " haven't figured out how to put app icons on the Windows bottom panel" - vel, dette sier jo alt. Alle jeg kjenner som bruker XP har sne mest brukte apps tilgjengelig på taskbaren nederst. De 4 eksemplene ovenfor finner man forøvrig veldig greie beskrivelser av hvis man bruker 'help' funksjonen i XP, noe han tydeligvis ikke gadd. Tar vel den artikkelen like seriøst som Apple sine 'switch'-reklamesnutter som fremstiller alt annet enn OSX som veeeeldig vanskelig å bruke hvis du ikke er ekspert. Men det var moro å lese! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Xeon: Jeg tror vi er mer enige enn du gi uttrykk for. Er du uenig i alt jeg skriver i innlegget over, eller bare deler av det? Hvilke avanserte ting bruker du datamaskina til? Er vel ikke fullt så uenig kanskje.. Det er bare det at det finnes utrolig mange som bruker linux til masse forskjellig og jeg tviler på at det begrenses av de tingene du listet opp der. Linux er for alle uansett hva de vil drive med. Det er som jeg sa tidligere stort sett bare begrenset av viljen til folk om de kan bruke linux til å arbeide med eller ikke. Når det gjelder avanserte ting tenkte jeg mer i retning av IMAP-server etc. (den var et lite ****** å få opp) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) - Windowsupdate (jeg får alltid oversikt over patchene jeg kan hente mens han påstår at det ikke er noen oversikt)- Kalenderen (at han ikke har funnet ut dette med å dobbeltklikke på klokka er jo ganske utrolig) ... - " haven't figured out how to put app icons on the Windows bottom panel" - vel, dette sier jo alt. Alle jeg kjenner som bruker XP har sne mest brukte apps tilgjengelig på taskbaren nederst. - Som andre har nevnt, kommer det altså an på hvordan man konfigurerer WinXP. Men uansett mener jeg oppdateringsmulighetene er mye bedre i de fleste linux-distroer. Både vha grafiske verktøy som YaST i SuSE, og up2date i Redhat/Fedora, eller ved hjelp av (enda kraftigere) tekstbaserte løsninger som yum og apt-get. Fordelen er at man her kan oppdatere en langt større del av systemet på en helhetlig måte, mens i Microsoft-verden må man stort sett oppdatere hvert eneste program for seg selv. I tillegg trenger man ytterst sjelden restarte maskinen etterpå - Han fyren burde kanskje skjønt at man kan dobbeltklikke for å få fram kalenderen, men kalenderen i KDE er nå endel mer praktisk da. Og hvis jeg ikke husker helt feil var windows-kalenderen litt upraktisk før i tiden (er fikset i 2000/XP tror jeg) fordi den stilte klokke/dato idet man "browset", istedenfor å gjøre det først når man trykket OK/Apply. Mulig du syns det er hypotetisk, men hvis man da lagret/endret noen filer i mellomtiden kunne de få ganske "syke" datoer. - Prosessen med å lage slike ikoner er også mer intuitiv i f.eks KDE sammenliknet med Windows Endret 8. desember 2003 av Langbein Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Før jeg sier noe mer, vil jeg si at jeg er sterk i mot flaming av brukere som hevder noe annet enn sine egne syspunkter. Akkurat det synes jeg er med på å trekke debatten ned i søla. Men når det er sagt, har jeg opplevd det totalt annerledes. Etter ca. 4 mnd. var jeg mer produktiv på Linux en på Windows. Og jeg har brukt windows/DOS relativt mye, (hengt med siden 3.1), så problemet mitt er ikke at jeg ikke kan windows. Men det jeg nå opplever er at jeg får et langt høyereproduktivitetsnivå med Linux/Fedora & RedHat enn jeg noen sinne hadde på win XP. Rett og slett for at ting virker som det skal, og jeg slipper "ufrivillig fiksing". I tilleg synes jeg Linux er mye morsommere å bruke, da jeg lett kan oppnå lang større innsikt (pga. langt bedre dokumentasjon), og alt jeg trenger (og ikke trenger) av programmvare er fritt tilgjengelig via nettet. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Når det gjelder avanserte ting tenkte jeg mer i retning av IMAP-server etc. (den var et lite ****** å få opp) Epost-servertjenester pleier vanligvis å bli tatt hånd om av ... servere. Har man Linux-desktop kan man jo selvfølgelig legge inn det der også. På min lille FreeBSD-boks har jeg slitt meg gjennom et epost-tjeneroppsett, med alle mulige funksjoner. Resultatet har blitt bra. Det finnes tilgjengelig kommersielle tjenester for Windows-plattformen som kunne gitt meg tilnærma samme funksjonalitet. Dette måtte jeg ha betalt penger for, men sett i forhold til hvor mye tid jeg har brukt på server-oppsettet ville det vært billig. Skal det være vits å holde på med ting som egen epost-server må man enten ha mye mer tid enn penger, eller så må man synes det er gøy å holde på med. Hos meg er det mest det siste. Jeg bruker Dovecot som imap-server, og den er ikke spesielt vanskelig å sette opp. Procmail/postfix og apache/squirrelmail synes jeg var verre. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Dette måtte jeg ha betalt penger for, men sett i forhold til hvor mye tid jeg har brukt på server-oppsettet ville det vært billig. Dette er jo et veldig viktig poeng - det hjelper lite at noe er gratis hvis man bruker mye tid på å sette det opp. Hvis man har det som hobby og liker (og har tid til...) å fikle er det jo moro å sette opp ting fra bunnen av selv. Selv har jeg etterhvert blitt så makelig at jeg gjerne betaler en tusenlapp eller to for en løsning jeg trenger fremfor å bruker mange dager på å sette det opp selv. Tid er penger, og fritid er for verdifullt til at jeg gidder å kaste den bort på fikling hvis jeg ikke må (eller alternativet er svindyrt). Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det finnes tilgjengelig kommersielle tjenester for Windows-plattformen som kunne gitt meg tilnærma samme funksjonalitet. Dette måtte jeg ha betalt penger for, men sett i forhold til hvor mye tid jeg har brukt på server-oppsettet ville det vært billig. Nja.. har man først gjort det en gang så tar det ikke så lang tid å gjøre det igjen.. Vil tippe at jeg ville brukt mindre enn et par timer nå. Og har man først satt opp et slikt system er det ikke snakk om å betale lisenspenger og betale for oppdateringer. Har man først satt opp noe som er opensource har det en tendens til å bare virke og virke. Det må riktignok også oppdateres, men man behøver ikke betale penger for oppdateringene så i lengden blir det billigere med opensource. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis man har det som hobby og liker (og har tid til...) å fikle er det jo moro å sette opp ting fra bunnen av selv. Selv har jeg etterhvert blitt så makelig at jeg gjerne betaler en tusenlapp eller to for en løsning jeg trenger fremfor å bruker mange dager på å sette det opp selv. Tid er penger, og fritid er for verdifullt til at jeg gidder å kaste den bort på fikling hvis jeg ikke må (eller alternativet er svindyrt). "kaste bort tiden" -- det er tett å si.. For det første er det _meget_ lærerikt og for min del har jeg ingen problemer med å sette av 10 timer for å spare 2000 spenn.. Dessuten så er det en utrolig glede, en oppriktig glede, å sette opp noe slikt selv. I motsetning til en jeg kjenner som _tror_ han har peil fordi han har betalt mange, mange, mange tusen for at noen skal sette opp windows for han (med RAID og greier selvfølgelig ) Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 "kaste bort tiden" -- det er tett å si.. For det første er det _meget_ lærerikt og for min del har jeg ingen problemer med å sette av 10 timer for å spare 2000 spenn.. Som jeg sa - hvis man har interesse av det er det jo greit. Hadde jeg derimot brukt 10 jobbetimer på noe som kunne vært løst for 2000 kroner istedet hadde jeg fått sparken av sjefen på dagen. Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Slik jeg har sitt det, trenger man ikke å finne hjulet opp 10 ganger, hvor hvert hjul har sine fordeler og bakdeler... MS har laget større løsninger for større ting, over vårt nivå... at det ikke alltid virker helt perfekt er noe annet, men for mange store bedrifter kan MS løsninger faktisk være brukbare(komplette pakker med Office, mySQL og hele pakka i ett). Men for mindre folk, sånn som oss, som ikke vil bruke 200 000 på å sette opp en middels web-server med litt mer en å bare servere html kan linux være godt. Man kan også delta i prosjekter uten at en er avhengig av den nyeste MS Studio pakken. Altså man kan lære seg mange ting og hva som ligger bak gratis. Endret 9. desember 2003 av DCreator Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 "kaste bort tiden" -- det er tett å si.. For det første er det _meget_ lærerikt og for min del har jeg ingen problemer med å sette av 10 timer for å spare 2000 spenn.. Som jeg sa - hvis man har interesse av det er det jo greit. Hadde jeg derimot brukt 10 jobbetimer på noe som kunne vært løst for 2000 kroner istedet hadde jeg fått sparken av sjefen på dagen. Du hadde neppe blitt ansatt om du ikke kunne det du skulle gjøre fra før av Lenke til kommentar
GA75 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Etter å ha hatt datamaskiner, og alt som er relatert til datamaskiner, som hobby, utdanning og jobb i varierende tidsrom av livet så vil jeg si at både linux og windows fantaster bør tenke over et par ting som tilsynelatende aldri dukker opp i disse pro/con diskusjonene: 1) MS leverer et kommersielt produkt hvor de garanterer at det du betaler for, det får du. Hverken mer eller mindre, les det som står med liten skrift i kontrakten også. Og ja, det er svindyrt. Overpriset imho. 2) Linux/open source er riktig nok gratis eller svært svært billig. Men det er ingen som har kommet på banen og levert seriøse kommersielle tilbud med TCO og ROI overslag for forskjellige organisasjons størrelser. Dette er riktignok i sterk endring og har vært det i lengre tid. Bravo, vi trenger konkurranse og brukbare alternativer til MS. 3) Kompatibilitet og programvare utvalg. Her er en av utfordringen linux og open source har. Dessverre for dem er det slik at en fullstendig ferdigbygd pakke for en kontor desktop maskin, med en fast pris og leveringsgaranti, har vært langt mer attraktiv fra en bedriftsøkomisk styrestol enn et utall alternativer med ymse prisnivåer og seriøsitetsnivåer. Det gledelige her er selvfølgelig at det nå er en sterk fremvekst av seriøse kommersielle aktører som leverer lavprisete desktop og server pakker til de aller fleste selskapers behov. Og linux/unix har hele tiden hatt en svært klar fordel i de industrier og selskaper hvor det eneste som er aktuelt er skreddersydde, situasjonsavhengige løsninger med høy fleksibilitet i forhold til prosess endringer. Windows har aldri kunne konkurrere særlig bra på disse områdene. Personlig mener jeg at det pr i dag dreier seg om en smakssak hvilket OS man velger. Hver til sitt bruk så og si. Foretrekker windows på desktop selv, men kjører glatt linux i jobb sammenheng uten at det plager meg å bytte mellom dem. Det blir på mange måter et spørsmål om å velge verktøy som passer til jobben jeg skal gjøre. Angående artikkelen så er det svært morsom lesning, men fullstendig blottet for seriøsitet. Halvparten av klagene skyldes ren ignorans og den andre halvparten skyldes totalt fravær av ønske om å finne ut før klagesangen utbasuneres. Selvfølgelig er det forskjeller mellom windows og linux. Å gjøre det at det ikke fungerer likt til et motargument mot det ene eller det andre er idioti. Men morsom lesning Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Du hadde neppe blitt ansatt om du ikke kunne det du skulle gjøre fra før av Svært så kjepphøy du var da... Du skjønner sikkert at jeg snakker generelt - om tidsforbruk kontra hva ting koster. Det er ingen oppegående firmaer idag som engang vil vurdere å bruke mange arbeidstimer på noe som kan løses like godt ved å betale en sum som er merkbart mindre enn det arbeidsinnsatsen koster firmaet. Poenget mitt er at det i det store bildet spiller liten rolle (bortsett fra for private da) om en programpakke er gratis eller koster 5.000 kroner - det er ikke der de store pengene forsvinner når det gjelder IT. Software (og til en viss grad hardware-budsjettene) er ofte småpenger sammenlignet med lønnskostnader til de som drifter. For å holde din saklige og hyggelige tone: Kom deg ut av gutterommet og se hvordan ting fungerer i den virkelige verden... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Shimano: Jeg tror du har et par ting å lære.. For det første: når man har lært seg noe så går det mye raskere enn dersom man alrdi har gjort det før. Det er ganske logisk? right? Det betyr at når man først har gjort noe en gang så blir det billigere å sette opp en linux-server i stedet for en windows-server som konstant må jobbes med (min erfaring). Og samblet sett så blir det uansett mindre arbeid med linux dersom du vet hva du driver med, dersom du ikke vet hva du driver med (som du klart uttrykker) så er det klart at ttt. Nå er også linux mer stabilt og trygt enn en windows-server (eller det har i det minste vært tilfelle så langt) Lenke til kommentar
Klette Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 "Nå har jeg lyst til å sette opp server.." *Click* Google.com *Click* -> Setting up linux server with apache php ( eller noe) Found 237123 pages... "Setting up server..." *Click* Step-by-step 30min senere - ferdig:) Mens i windows: Google ... Søk .... Found 12 pages.... -> 404 Page not found x 11, mens den siste var på kinesisk... Litt drøyt tatt i kanskje, men man fatter poenget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå