Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på bremser etter bytte på verksted.


Anbefalte innlegg

Byttet bakbremser da bilen var på service i juni, har vært bortreist og ikke brukt bilen.

Merket at det luktet svidd/sveis da jeg kjørte i forgårs, og klarer nesten ikke å rikke bilen når den står i nøytral, og jeg må gi litt gass før bilen "løsner". Tok kontakt med verkstedet, og de sier at jeg ikke bør kjøre med bilen om bremsen henger, men gir meg en time 3 uker fram i tid, så jeg skal være uten bil i 3 uker for en feil de har gjort? Bør jeg snakke med forsikringen i stedet? Har full kasko. Bilen er 1 år gammel med garanti.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ring verkstedet, og be dem skaffe deg gratis lånebil til de får fikset din bil. Da tenker jeg du får time i morgen.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene, jeg var å testet bilen nå i sted. Virker som om bremsene ikke henger lengre. Problemet oppstår når bilen har stått med håndbrekket på en stund. Formulerte meg litt feil, er klossene bak som er byttet ikke bremsene. Jeg var vekkreist 2 uker og har aldri latt bilen stå så lenge. Men skal vel ikke henge seg opp alikavel?

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Hvilken bil er det snakk om? Har den egen trommel til håndbrems? Elektrisk håndbrems, evt noe bakkestart-assistanse?

 

Tenknisk sett er det ikke en bil. Er en tung 4-hjuls motorsykkel. Renault Twizy. Så tilnærmet ingen ustyr. Har vanlig bilforsikring. Er ikke så veldig fornøyd med kjøpet merker jeg. Bytte bremser på 5000km gjør en ikke på en scooter en gang. https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2015/11/Twizy-Tekniske-egenskaper.pdf

Lenke til kommentar

I MC-sammenheng så skal også bremsene holde betydelig lenger enn 5.000 KM. Evt så kan det være behov for smøreservice, å smøre opp glidere og slikt, men det skal ikke koste rare greiene, uansett om det er bil eller MC. Jeg hadde forresten en KTM Duke 125 (som pendlersykkel) hvor de mente det var heelt normalt at klossene måtte byttes etter 4000KM på halvannen måned. Klossene var slitt pga svakt konstruerte stempler/kalipper som hang seg opp for "ingenting". Endte med å selge skiten, orker ikke krangle med forhandlere som bare ikke vil.
På skikkelige MC-er så varer klosser (alt etter kjøring selvsagt) minimum 10-15, gjerne opp i 30.000KM.
Jeg er faktisk litt usikker hvordan du står i.f.t. forbrukerrettigheter. På bil er rettighetene ganske tydelige pga manga tidligere saker/avgjørelser, men på MC er det mye hummer og kanari. Noen yter skikkelig service, noen har barte ikke forstått hva ordet betyr. Om du har krav på "leiemotorsykkel" er jeg usikker på. Ring forbrukerrådet, og evt spør om de kan ringe forhandleren. Jeg har fått forbrukerrådet til å gjøre det for meg en gang (altså kun muntlig, ikke skriftlig), og ting ordnet seg på en time.

Endret av fikse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...