Gå til innhold

Verdens største atomubåt seiler langs Norges kyst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atomubåten og slagkrysseren er de største atomdrevne fartøyene i den russiske marinen. De forlot Severomorsk mandag og skal bruke et par dager på ferden langs norskekysten, før de seiler inn i Østersjøen, skriver The Independent Barents Observer.

Norskekysten leder ikke direkte inn i Østersjøen. Ville bare kommentere det. ER hull i tidsantakelsene der, eller?

Ellers vil jeg si at det er jo flott at slike atomdrevne farkoster finnes. Renere framdrift finner man vel neppe til denne bruken.

Lenke til kommentar
På grunn av prestisjen frykter han at mannskapet om bord vil presse reaktorene slik at det går på bekostning av sikkerheten.

Hvorfor skal de presses, hvordan vil man definere at de "presses" og da vil jeg høre tekniske detaljer, og hvor vet vedkommende dette fra? Er det bare man antar hele veien til å være "gitt"?

Nyter dagens journalistikk. Dette blir litt som VG med overskriften "Merkelige radiosignaler fanget opp fra stjerne i «nabolaget»"

Med en så dristig påstand sikrer man besøk, men samtidig så har man helt bevisst valgt et tema som er mer mysteriøs enn faktabasert, dermed så unngår man først og fremst å hoste opp for mange detaljer som kan fort føre til at man siterer noe feil eller argumenterer med total nonsense, og for det andre hvis man må gjøre en journalistisk taktisk tilbaketrekning så kan man f.eks. i tilfelle denne artikkelen og VG sitt bare si "Vi siterte mr X, vedkommende baserte sin mening på Y som er konsensusen blandt Z". Mer andre ord, og her må man sitere en slik cutting edge journalist som selveste sjefen for CNN: "A big nothing-burger".

Jo mindre man serverer, jo mindre arbeid skal til, og jo mindre ansvar.

• Liker 3
Lenke til kommentar

På grunn av prestisjen frykter han at mannskapet om bord vil presse reaktorene slik at det går på bekostning av sikkerheten.

Hvorfor skal de presses, hvordan vil man definere at de "presses" og da vil jeg høre tekniske detaljer, og hvor vet vedkommende dette fra? Er det bare man antar hele veien til å være "gitt"?

"105% on the reactor is possible, but not recommended". "Go to 105% on the reactor!" SItatene er fra filmen Jakten på Rød Oktober, en av de mest troverdige kildene for drift av atomubåter som finnes... Høhøhø..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"We've boosted the Anti-Mass Spectrometer to 105 percent."

Hvordan reaktoren ombord vil smelte ned. Hele hendelsesforløpet lekket fra den Russike Marinen via Bellona:

Intercom 1: (feedback)"Testing, testing. (coughs) Everything seems to

be in order."

Intercom 2: "All right, Gordon. your suit should keep you comfortable

through all this. The specimen will be delivered to you in a few

moments. If you would be so good as to climb up and start the rotors,

we can bring the anti-mass spectrometer to 80 percent and hold it there

until the carrier arrives.

Intercom 2: "Gordon, are you not hearing me? Climb up and start the

rotors, please.

Intercom 2: "Very good. We'll take it from here."

Intercom 1: "Power to stage 1 emitters in 3,2,1. I'm seeing predictable

phase arrays."

Intercom 1: "Stage 2 emitters activating...now."

Intercom 2: "Gordon, we cannot predict how long the system can operate

at this level, nor how long the readings will take. Please, work as

quickly as you can."

Intercom 1: "Overhead capacitors to one oh five percent. Uh, it's

probably not a problem, probably, but I'm showing a small discrepancy

in... well, no, it's well within acceptable bounds again. Sustaining

sequence."

Intercom 2: "I've just been informed that the sample is ready, Gordon.

It should be coming up to you any moment now. Look to the delivery

system for your specimen."

Intercom 1: "Oh dear!"

Intercom 2: "Gordon, get away from the-"

Intercom 1: "Shutting down-no, attempted shutdown. It's not-it's not,

it's not shutting down!"

Lenke til kommentar

Atomubåten og slagkrysseren er de største atomdrevne fartøyene i den russiske marinen…

Ellers vil jeg si at det er jo flott at slike atomdrevne farkoster finnes. Renere framdrift finner man vel neppe til denne bruken.

Framdriften er ren, avfallet og konsekvenser kan bli katastrofer.

Jeg føler meg overhodet ikke trygg på at disse skipene er vandrende dommedagskatastrofer, på linje med ubåten "Kursk."

At de eksisterer er skremmende. Russland har ikke økonomi til å sette sikkerheten først. Dessuten aner millioner av russere ikke hva sikkerhet betyr.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

Så du mener at russerne ikke har evne til å lære av tabber som Tjernobyl og Kursk?

Jeg tror ikke at sikkerhet står over fortjeneste i Russland. Landet er gjennomkorrupt, og de som har penger kan kjøpe seg fri fra det meste. Oligarker som styrer store deler av Russland eier ingen moral.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...