Melkesyra Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på følgende. Tidlig i 20-årene fikk jeg en bot grunnet offentlig drikking, på 8000 med straffeparagraf 350 (ordensforstyrrelse). Ingen dramatrikk rundt selve hendelsen, god dialog med tjenestemennene som var på jobb og vi la oss paddeflat for det som hadde skjedd. Jeg jobber nå i et høysikkerhetsfengsel som ekstrabetjent. Da jeg søkte jobb i fengselet måtte man legge frem politiattest og jeg forklarte hendelsen. PHS sine hjemmesider understreker at søkere uten plettfri vandel kan komme til opptak og komme inn på skolen hvis det er av bagatellmessige årsaker. Tips og andres tanker rundt dette mottas med takk :-) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/tatt-for-offentlig-drikking-i-russetiden-slet-med-aa-komme-seg-inn-i-usa/a/23987177/ Edit: ikke ment som svar på spørsmålet ditt, kun til informasjon. Endret 9. februar 2018 av Melkesyra Lenke til kommentar
Oaaphs Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på følgende. Tidlig i 20-årene fikk jeg en bot grunnet offentlig drikking, på 8000 med straffeparagraf 350 (ordensforstyrrelse). Ingen dramatrikk rundt selve hendelsen, god dialog med tjenestemennene som var på jobb og vi la oss paddeflat for det som hadde skjedd. Jeg jobber nå i et høysikkerhetsfengsel som ekstrabetjent. Da jeg søkte jobb i fengselet måtte man legge frem politiattest og jeg forklarte hendelsen. PHS sine hjemmesider understreker at søkere uten plettfri vandel kan komme til opptak og komme inn på skolen hvis det er av bagatellmessige årsaker. Tips og andres tanker rundt dette mottas med takk :-) Dette vurderes fra sak til sak. Det er vel vold, narkotika og fyllekjøring som er no-go. Jeg hadde en sak for maange år siden som endte i konfliktrådet. La frem dette på opptak, samt mye selvrefleksjon rundt dette, og jeg ble funnet egnet i fjor. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Den uttalelsen er langt bedre og mer reflektert mtp situasjonen du i dag beskriver. Jeg kritiserer heller ikke motivasjonen din, jeg stilte spørsmål med hvordan du ordlegger deg. For du er vel neppe uenig i at det ikke er noen garanti for at du er kvalifisert i år eller neste år dersom du mener du ikke er kvalifisert akkurat nå?Kom egentlig hit for råd om situasjonen min, ikke hvordan jeg uttaler meg. Men skal ta med meg det videre Ha en fin dag! Hvordan du kommuniserer er helt essensielt i politiarbeidet. Lykke til! Lenke til kommentar
ravespin Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på følgende. Tidlig i 20-årene fikk jeg en bot grunnet offentlig drikking, på 8000 med straffeparagraf 350 (ordensforstyrrelse). Ingen dramatrikk rundt selve hendelsen, god dialog med tjenestemennene som var på jobb og vi la oss paddeflat for det som hadde skjedd. Jeg jobber nå i et høysikkerhetsfengsel som ekstrabetjent. Da jeg søkte jobb i fengselet måtte man legge frem politiattest og jeg forklarte hendelsen. PHS sine hjemmesider understreker at søkere uten plettfri vandel kan komme til opptak og komme inn på skolen hvis det er av bagatellmessige årsaker. Tips og andres tanker rundt dette mottas med takk :-) Drikking på offentlig sted isolert sett kan ikke straffes som ordensforstyrrelse (§ 350 i gammel strl.), det går på alkoholloven § 8-9. Det må i så fall ha vært noe annet i tillegg som for eksempel utilbørlig adferd eller støy egnet til å forstyrre den alminnelige fred og orden. Jeg tror ikke en slik bot skal være diskvalifiserende hvis du svarer godt for deg når det kommer opp under intervjuet. Men det skurrer litt med strl. av 1905 § 350 for drikking på offentlig sted dersom du/dere ikke gjorde noe annet galt og la dere flate... Lenke til kommentar
Bygdeorginal123 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hei. Jeg lurer på om noen kan svare på følgende. Tidlig i 20-årene fikk jeg en bot grunnet offentlig drikking, på 8000 med straffeparagraf 350 (ordensforstyrrelse). Ingen dramatrikk rundt selve hendelsen, god dialog med tjenestemennene som var på jobb og vi la oss paddeflat for det som hadde skjedd. Jeg jobber nå i et høysikkerhetsfengsel som ekstrabetjent. Da jeg søkte jobb i fengselet måtte man legge frem politiattest og jeg forklarte hendelsen. PHS sine hjemmesider understreker at søkere uten plettfri vandel kan komme til opptak og komme inn på skolen hvis det er av bagatellmessige årsaker. Tips og andres tanker rundt dette mottas med takk :-) Drikking på offentlig sted isolert sett kan ikke straffes som ordensforstyrrelse (§ 350 i gammel strl.), det går på alkoholloven § 8-9. Det må i så fall ha vært noe annet i tillegg som for eksempel utilbørlig adferd eller støy egnet til å forstyrre den alminnelige fred og orden. Jeg tror ikke en slik bot skal være diskvalifiserende hvis du svarer godt for deg når det kommer opp under intervjuet. Men det skurrer litt med strl. av 1905 § 350 for drikking på offentlig sted dersom du/dere ikke gjorde noe annet galt og la dere flate... Det ble vektlagt at forholdet også forstyrret alminnelige fred og orden, uten å gå for mye inn på saken her dreide det seg om at alkohol som var servert på utested ble med utenfor utestedet sitt område, derav forstyrrelse på almimmelig fred og orden. Har pratet med flere som påpeker det samme som dere. En ungdommelig feil som ble en dyr lærepenge, men ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
phsc Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 At det er drømmen din betyr ikke at «inn i politiet skal jeg uansett», det er mange forhold som kan sette en stopper for det på veien. Skulle du ikke komme inn på bachelor i politifag er det jo muligheter for å utdanne deg til noe som kan lede til en sivil ansettelse i politiet, dersom arbeidsplassen er drømmestedet ditt og ikke orden og etterforskning i seg selv. Hvordan vet du at du er kvalifisert nok til det? For det første sa du nettopp at du ikke er kvalifisert akkurat nå og for det andre har du ikke bestått noen av opptaksprøvene til PHS. Du kan ha en sterk tro på at du er kvalifisert, det hadde også jeg, men du kan aldri være helt sikker. For å si det sånn, det finnes langt bedre måter å si det du sa på, den handler om å reflektere over egne tanker og utsagn. Forøvrig er evnen til selvrefleksjon noe PHS later til å veie tungt. Jeg har lært at man skal ha tro på seg selv. Det blir som å si at de som ikke kommer inn på phs etter første forsøk bør begynne å revurdere om man kan komme inn i det hele tatt, og det føler jeg er langt ifra det denne tråden her handler om. Jeg vet med meg selv hva jeg vil og hva jeg kan få til. Du vet veldig lite om meg, så det blir feil av deg å diskvalifisere meg bare på grunnlag av det lille jeg har skrevet her. Ser heller ikke nødvendigheten i å skulle kritisere meg for å være motivert. Greit nok at du hadde sterk tro, og jeg vet ikke om du kom inn, men la andre få ha tro på seg selv. Siden uttalelsen min var feil kan jeg omformulere meg; Jeg har et sterkt ønske om å komme inn og jeg har troen på at det er noe jeg får til. Hei. Først av alt vil jeg råde deg til å vente med å søke før at du er friskmeldt. For all del; varsle om tilfellet! Så blir det opp til legene på opptaket å vurdere dette.. hva hvis.. om at.. ting slår tilbake på deg når du begynnet i jobb? Hva med kollegaene dine? Vær ærlig. Jeg vil ikke ha en makker som ikke er i stand til å løse oppdrag. - Politibetjent Hei Takk for svar, setter pris på ærlig mening! Har ikke skrevet noe spesielt om hva slags situasjon jeg er i, og traumer kan være så mangt. Jeg har blitt frarådet å søke phs fordi jeg fortsatt går til psykolog og at de ved erfaring kjenner til at dette er diskvalifiserende for opptak, ikke fordi jeg er for syk til å bli politi eller for å gå dette studiet. Det burde jeg ha poengtert i første innlegg, beklager det. 1 Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 At det er drømmen din betyr ikke at «inn i politiet skal jeg uansett», det er mange forhold som kan sette en stopper for det på veien. Skulle du ikke komme inn på bachelor i politifag er det jo muligheter for å utdanne deg til noe som kan lede til en sivil ansettelse i politiet, dersom arbeidsplassen er drømmestedet ditt og ikke orden og etterforskning i seg selv. Hvordan vet du at du er kvalifisert nok til det? For det første sa du nettopp at du ikke er kvalifisert akkurat nå og for det andre har du ikke bestått noen av opptaksprøvene til PHS. Du kan ha en sterk tro på at du er kvalifisert, det hadde også jeg, men du kan aldri være helt sikker. For å si det sånn, det finnes langt bedre måter å si det du sa på, den handler om å reflektere over egne tanker og utsagn. Forøvrig er evnen til selvrefleksjon noe PHS later til å veie tungt. Jeg har lært at man skal ha tro på seg selv. Det blir som å si at de som ikke kommer inn på phs etter første forsøk bør begynne å revurdere om man kan komme inn i det hele tatt, og det føler jeg er langt ifra det denne tråden her handler om. Jeg vet med meg selv hva jeg vil og hva jeg kan få til. Du vet veldig lite om meg, så det blir feil av deg å diskvalifisere meg bare på grunnlag av det lille jeg har skrevet her. Ser heller ikke nødvendigheten i å skulle kritisere meg for å være motivert. Greit nok at du hadde sterk tro, og jeg vet ikke om du kom inn, men la andre få ha tro på seg selv. Siden uttalelsen min var feil kan jeg omformulere meg; Jeg har et sterkt ønske om å komme inn og jeg har troen på at det er noe jeg får til. Hei. Først av alt vil jeg råde deg til å vente med å søke før at du er friskmeldt. For all del; varsle om tilfellet! Så blir det opp til legene på opptaket å vurdere dette.. hva hvis.. om at.. ting slår tilbake på deg når du begynnet i jobb? Hva med kollegaene dine? Vær ærlig. Jeg vil ikke ha en makker som ikke er i stand til å løse oppdrag. - Politibetjent Hei Takk for svar, setter pris på ærlig mening! Har ikke skrevet noe spesielt om hva slags situasjon jeg er i, og traumer kan være så mangt. Jeg har blitt frarådet å søke phs fordi jeg fortsatt går til psykolog og at de ved erfaring kjenner til at dette er diskvalifiserende for opptak, ikke fordi jeg er for syk til å bli politi eller for å gå dette studiet. Det burde jeg ha poengtert i første innlegg, beklager det. Nå er det slik at selv om du blir friskmeldt, så må du ha det i tankene at du kan bli funnet uegnet for opptak. I dette yrket lønner det seg å være ærlig med seg selv. For å si det sånn så blir man kjent med alle sidene med seg selv i yrket.. selv de innerste tankene kommer frem under enkelte oppdrag. Ber deg uansett tenke igjennom valget før du søker. Lenke til kommentar
phsc Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 At det er drømmen din betyr ikke at «inn i politiet skal jeg uansett», det er mange forhold som kan sette en stopper for det på veien. Skulle du ikke komme inn på bachelor i politifag er det jo muligheter for å utdanne deg til noe som kan lede til en sivil ansettelse i politiet, dersom arbeidsplassen er drømmestedet ditt og ikke orden og etterforskning i seg selv. Hvordan vet du at du er kvalifisert nok til det? For det første sa du nettopp at du ikke er kvalifisert akkurat nå og for det andre har du ikke bestått noen av opptaksprøvene til PHS. Du kan ha en sterk tro på at du er kvalifisert, det hadde også jeg, men du kan aldri være helt sikker. For å si det sånn, det finnes langt bedre måter å si det du sa på, den handler om å reflektere over egne tanker og utsagn. Forøvrig er evnen til selvrefleksjon noe PHS later til å veie tungt. Jeg har lært at man skal ha tro på seg selv. Det blir som å si at de som ikke kommer inn på phs etter første forsøk bør begynne å revurdere om man kan komme inn i det hele tatt, og det føler jeg er langt ifra det denne tråden her handler om. Jeg vet med meg selv hva jeg vil og hva jeg kan få til. Du vet veldig lite om meg, så det blir feil av deg å diskvalifisere meg bare på grunnlag av det lille jeg har skrevet her. Ser heller ikke nødvendigheten i å skulle kritisere meg for å være motivert. Greit nok at du hadde sterk tro, og jeg vet ikke om du kom inn, men la andre få ha tro på seg selv. Siden uttalelsen min var feil kan jeg omformulere meg; Jeg har et sterkt ønske om å komme inn og jeg har troen på at det er noe jeg får til. Hei. Først av alt vil jeg råde deg til å vente med å søke før at du er friskmeldt. For all del; varsle om tilfellet! Så blir det opp til legene på opptaket å vurdere dette.. hva hvis.. om at.. ting slår tilbake på deg når du begynnet i jobb? Hva med kollegaene dine? Vær ærlig. Jeg vil ikke ha en makker som ikke er i stand til å løse oppdrag. - Politibetjent Hei Takk for svar, setter pris på ærlig mening! Har ikke skrevet noe spesielt om hva slags situasjon jeg er i, og traumer kan være så mangt. Jeg har blitt frarådet å søke phs fordi jeg fortsatt går til psykolog og at de ved erfaring kjenner til at dette er diskvalifiserende for opptak, ikke fordi jeg er for syk til å bli politi eller for å gå dette studiet. Det burde jeg ha poengtert i første innlegg, beklager det. Nå er det slik at selv om du blir friskmeldt, så må du ha det i tankene at du kan bli funnet uegnet for opptak. I dette yrket lønner det seg å være ærlig med seg selv. For å si det sånn så blir man kjent med alle sidene med seg selv i yrket.. selv de innerste tankene kommer frem under enkelte oppdrag. Ber deg uansett tenke igjennom valget før du søker. Jeg vet hva yrket innebærer og at det er en tung belastning psykisk. Men som sagt anser ikke psykologen meg som uegnet, og jeg har heller ikke en lang psykisk historie bak meg. Det at jeg faktisk valgte å oppsøke psykolog kan mest sannsynlig ha ødelagt for meg dersom det ikke brukes skjønn i slike situasjoner, men da får jeg bare håpe at det ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg tror ingen som ikke har jobbet som politi vet hva yrket faktisk innebærer av belastninger :-) Lenke til kommentar
DeQu Skrevet 10. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2018 Vet du forresten om man blir innkalt til fysiske tester selv om man har phs på 2. valget? Og må jeg velge alle skolene eller kan jeg bare ta Oslo? Har snittet for å komme inn i Oslo uansett. Der er jeg litt usikker, men tror det. Bare sett PHS på 1. uansett. Dette kan du endre helt frem til 1. juli, altså lenge etter du eventuelt har vært på opptak. Du trenger kun å søke på ett studiested, men vær oppmerksom på at du ikke vil få tilbud om studieplass ved et av de andre dersom du ikke når opp med konkurransepoeng i for eksempel Oslo. 1 Lenke til kommentar
Melkesyra Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg tror ingen som ikke har jobbet som politi vet hva yrket faktisk innebærer av belastninger :-) What he said! Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg tror ingen som ikke har jobbet som politi vet hva yrket faktisk innebærer av belastninger :-) Helt sant.. selv jobber jeg på ordensavdelingen. Hender seg ofte at man ikke har det så veldig tøft etter endt arbeidsdag. Det er mye som krever svært høy mental kapasitet. Lenke til kommentar
Victor3-0 Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 God kveld godtfolk! Kom til å lure på en ting. I legeerklæringen min er spirometrien bare vedlagt på eget skriv, rubrikken for spirometri på PHS sin legeerklæring er altså blank. På selve legeerklæringen står det altså at ALT skal være korrekt utfylt, men mener å ha lest i tidligere forum at de bare har lagt ved. Noen formeninger om dette? Tenker å høre med opptakskontoret for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
DeQu Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 God kveld godtfolk! Kom til å lure på en ting. I legeerklæringen min er spirometrien bare vedlagt på eget skriv, rubrikken for spirometri på PHS sin legeerklæring er altså blank. På selve legeerklæringen står det altså at ALT skal være korrekt utfylt, men mener å ha lest i tidligere forum at de bare har lagt ved. Noen formeninger om dette? Tenker å høre med opptakskontoret for sikkerhets skyld Sendte også min inn på vedlagt skriv. Tror dette er det mest vanlige. Til info vil du få beskjed fra PHS dersom noe er mangelfullt utfylt, med ny frist for innsendelse. Lenke til kommentar
Smil! Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 God kveld godtfolk! Kom til å lure på en ting. I legeerklæringen min er spirometrien bare vedlagt på eget skriv, rubrikken for spirometri på PHS sin legeerklæring er altså blank. På selve legeerklæringen står det altså at ALT skal være korrekt utfylt, men mener å ha lest i tidligere forum at de bare har lagt ved. Noen formeninger om dette? Tenker å høre med opptakskontoret for sikkerhets skyld Det er vanlig å sende inn spirometri og audiometri som vedlegg med legeerklæringen. Bare husk å skriv på de tomme sidene "se vedlegg eller lignende"slik at de er informert om det. Lenke til kommentar
Victor3-0 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Takk for hjelp DeQu og Smil! Lenke til kommentar
Melkesyra Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Sprang løpetesten ute nettopp, på is og løssnø og 5 minus grader. sprang 17 runder på tiden, og kastet opp! Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Sprang løpetesten ute nettopp, på is og løssnø og 5 minus grader. sprang 17 runder på tiden, og kastet opp! Ja den er grusom... på opptaket sprang i alle fall vi 2 stykker i samme bane, bare på siden av hverandre. Fikk en liten boost av det. 1 Lenke til kommentar
Victor3-0 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Sprang løpetesten ute nettopp, på is og løssnø og 5 minus grader. sprang 17 runder på tiden, og kastet opp! Du skal ha for innsatsen! Levde vel opp til kallenavnet og tenker jeg, haha! Lenke til kommentar
Melkesyra Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 haha, ja man får vell litt ekstra adrenalin på selve opptaket. kjentes ut som jeg skulle hoste opp lungene!! Man må ha litt over 18 runder for å bestå, så jeg tror jeg er innenfor når dagen kommer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg