OlaHaldor Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Kona har sett seg lei av kjedelige høyttalere i TVen, og har pent bedt meg om å kjøpe høyttalere. En utfordring jeg naturligvis tar Jeg har lenge vært glad i Genelec høyttalere i jobbsammenheng (ikke lyd, men bildeproduksjon), og ble gledelig overrasket når jeg så at Genelec har en konsumentserie. Enda mer gledelig at disse også kan fås i hvit utgave - noe som vil passe fint inn med stue og inventar. Dette er aktive høyttalere med XLR or RCA - men mine kunnskaper om lyd og hjemmeanlegg er relativt liten utover at jeg liker lyden de produserer og koblingene de har. TVen har kun optisk utgang, derfor måtte jeg ha noe som kunne konvertere til enten XLR eller RCA. En annen utfordring er at vi ønsker noe som ikke er for stort - det skal både passe interiøret og i den ledige hylla i TV-benken. Foreløpig har jeg falt for Yamaha WXC 50, en pre-amp med optisk inn og RCA ut (og en drøss med streaming-muligheter via Airplay, Bluetooth, Spotify m.m.). Så jeg spør etter eksperthjelp: Er min konklusjon om at Genelec G Three og Yamaha WXC 50 går sammen, korrekt? Og tolker jeg det riktig med switch mellom "pre-amp" og "player", at det er som et slags "mic" vs. "line" signal, bare ut til høyttaler? Endret 27. april 2018 av OlaHaldor Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Yamahaen blir bortkastet siden Genelec er aktive, alt du trenger er en enkel DAC: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xt+amp.TRS0&_nkw=t+amp&_sacat=0 Bør kunne styre volumet ifra TV fjernkontrollen også. Eneste man må sjekke ut er hvilket signal TVen sender ut, den må sende ut PCM, og ikke Dolby for at DACer skal funke. Hvis man ønsker Streaming samtidig, så har denne alt du trenger: https://www.hifiklubben.no/streaming/heos-by-denon/heos-by-denon-heos-link-hs2-musikkstreamer/ (Sonos Connect har ikke digital inngang, ellers hadde jeg anbefalt den). Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 19. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2017 (endret) Jeg så på linken til ebay men finner ingen med optisk inn - alt har USB inn..? Når man bruker optisk ut kan jeg ikke lenger styre volumet i TVen, jeg får et ikon med høyttaler og "forbudt skilt", så jeg går ut i fra at det må styres fra enheten som tar imot det optiske signalet. Hva gjør heos som Yamaha ikke gjør? Det ser ut for meg at de gjør det samme? Endret 19. juli 2017 av OlaHaldor Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Tror han har gitt litt feil link. Er vel noe slikt han mener: http://www.ebay.com/itm/DAC-Digital-Optical-Coaxial-Toslink-to-Analog-RCA-Audio-Converter-Adapter-Cable-/162412846733?hash=item25d08f5e8d:g:F1oAAOSw4A5YtTS5 Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 24. april 2018 Forfatter Del Skrevet 24. april 2018 Jeg kjøpte en DAC før helga - men ble skuffet. Kan ikke styre volum fra TVen når det går optisk ut. Dermed ble vi begge halvdøve et par sekunder og ungen fløy i taket når vi satte i gang en film. Skal returnere DACen og legge pengene i noe med volumstyring og fjernkontroll. Den HEOSen er både dyrere og større/mer klumpete enn Yamaha sin variant. Fristende å gå for WXC-50 da, dersom det ikke er store fordeler med HEOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå