Kaneltryne Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Hei, har tenkt å begynne å ringe arbeidsgiver etter jeg har søkt på en stilling, etter som dette viser at man er motivert og frampå. Er bare litt bekymret for at disse samtalene kan bli ganske kleine, lurer derfor på hva man burde si. Er det vanlig å si f eks ''Hei, mitt navn er ola nordmann, jeg søkte på stilling som butikkmedarbeider hos dere for en uke siden, jeg lurte bare på om jeg blir vurdert (?) som riktig person for denne stillingen.) Uansett hvordan jeg ser for meg samtalen foregå, så blir det bare rart og kleint å ringe og holde en samtale med daglig leder. Noen tips? Lenke til kommentar
Frankly Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Si gjerne at du er spesielt interessert i akkurat denne stillingen , og vil derfor gjerne ha greie på dine muligheter før du evt. går videre. Vær forberedt på å begrunne hvorfor denne stillingen er så interessant for deg (research). Det gjør ikke noe om arbeidsgiver får inntrykk av at du har noe annet på hånden og derfor gjerne vil ha et raskt svar, men ikke mas mange ganger. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 vent gjerne med og ring til søknadsfristen er ute , mange som ikke en gang ser på søknadene før fristen er ute. men klart om det står ansetter fortløpende eller lignende så venter du ikke. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Det er ikke dumt å vise litt interesse. Jeg søkte jobb hos en bedrift en gang, de hadde ingen utlyste stillinger, men jeg la allikevel CV inni databasen deres. Rett etterpå ringte jeg til kontoret og spurte om å få snakke med noen som hadde med rekruttering å gjør, presenterte meg selv og spurte om de hadde bruk for folk, telefonsamtalen endte med at rekrutteringsansvarlig så gjennom CV-en min mens vi fortsatt var i telefonsamtale, ble også spurt om referanser i samme slengen. Ett par uker senere ble jeg oppringt av samme person og fikk tilbud om fast jobb. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Vær folkelig. Vær den du skal være i jobben du skal jobbe i. Ikke gjør deg til. Jeg ansér det som litt dumt å ringe og mase. Legg heller energien din i å skrive en god cv og gjøre et godt intervju. Hvorfor ha et cv/søknadssystem hvis det ikke skal brukes? Da kan jo folk like gjerne bare ringe og mase hele tiden likevel. Hvis arbeidsgiver er interessert, så ringer de deg. Endret 18. juli 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Vær folkelig. Vær den du skal være i jobben du skal jobbe i. Ikke gjør deg til. Jeg ansér det som litt dumt å ringe og mase. Legg heller energien din i å skrive en god cv og gjøre et godt invervju. Hvorfor ha et cv/søknadssystem hvis det ikke skal brukes? Da kan jo folk like gjerne bare ringe og mase hele tiden likevel. Hvis arbeidsgiver er interessert, så ringer de deg. Jeg tror det ligger noe i at ikke alle tørr eller gidder å ta en telefon. Dette sier litt om interesse og motivasjon syns jeg. Det handler ofte om å gjøre det lille ekstra for å skille seg ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Det er svært vanskeleg å utmerka seg kun via søknad/CV, ein telefonsamtale eller personleg møte vil ofte gjere eit betre inntrykk. Kor mykje tid du skal bruke på ein slik samtale med arbeidsgivaren vil variere alt etter som, so her må du bruke eiga vurdering. Eit tips kan være å ringe og presantere deg etter at søknadsfristen er ute og deretter spørre om det var mange søknadar samtidig som at du ikkje legg skjul på at du gjerne vil ha eit intervju. Det er viktig å ikkje trå over grensa for å virke masete og kravstor ved å legge beslag på meir tid enn dei vil bruke på deg. Kvar grensa går er det ikkje noke fasitsvar på. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Jeg tenker heller at det er snakk om å ha tillit til at systemet virker som det skal, og at man ikke skal ødelegge for ledelsen, gi de tid til å gjøre jobben grundig, sånn at den beste kandidaten får jobbtilbud! Det blir som å kast spiker inn i en finstemt motor. Hvis alle bare følger systemet, så ordner alt seg til det beste. Med dét sagt, så må ledelse landet rundt også lære seg å svare på cv'er, om det så bare er et massekopiért ark eller mail. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Veldig uenig i det du skriver her. Som The Avatar er inne på tidligere, det er ikke så lett å utmerke seg ved å kun sende inn litt papirer. Min personlige erfaring er at det hjelper å mase. (Til en viss grad) Usikker på hva du legger i "Den beste kandidaten", om en kun skal se på kompetanse og tidligere erfaring, hvordan skal det da gå med rekruttering til de ulike næringene? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Veldig uenig i det du skriver her. Som The Avatar er inne på tidligere, det er ikke så lett å utmerke seg ved å kun sende inn litt papirer. Min personlige erfaring er at det hjelper å mase. (Til en viss grad) Usikker på hva du legger i "Den beste kandidaten", om en kun skal se på kompetanse og tidligere erfaring, hvordan skal det da gå med rekruttering til de ulike næringene? Dét spørs vel akkurat på hva du skriver? Hvis alle bare hadde holdt seg til fakta, skrevet akkurat det som er nødvendig å skrive, så kunne arbeidsgivere tatt de beste valgene uten å måtte tolke cv'er opp, ned og i mente for å skjønne hva folk mener. Trenger ikke rosa papir med blomster og hjerter på. Svart skrift på hvitt ark, med objektiv informasjon. Hva mener du med den siste setningen? Så lenge folk er ærlige og enkle, så ordner dét seg vel svært bra selv. Hvis en bedrift sér etter en lærling, så er det bare å skrive dét i cv'en .. "har ingen arbeidserfaring, men vil gjerne ha erfaring i det og det arbeidsområdet." Da hadde man unngått at unge må gå rundt og tigge og be om jobb. Endret 18. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Si at du vet hva barna til arbeidsgiver heter, og at det hadde vært synd dersom dem skulle komme utfor en ulykke på skoleveien. Til den serrøse siden: Jeg ville ikke ringt med en gang, men tar det en uke etter søknadsfristen er ute og du enda ikke har hørt noe kan du ringe og bare spør hvordan det ligger an med prosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå