Gå til innhold

Hvilke skjermkort til Samsung skjermen her?


ray001

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E590D

3840x2160 UHD-TN, 1ms, 2xHDMI2.0/DP1.2

 

 

Kjøpte og dette skjermkort

ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC

Skjermkort, PCI-Express 3.0, GDDR5 9026MHz, 1594/1809MHz, Pascal

 

Skjermkort har de ikke inne, så vurdere å bytte ut skjermkortet til AMD / FreeSync type kort.

 

Spørsmålet er da hvilke kort er i samme klasse som det andre kortet jeg har kjøpt (ca samme kvalitet og pris)? Hva bør jeg velge / gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er da hvilke kort er i samme klasse som det andre kortet jeg har kjøpt (ca samme kvalitet og pris)? Hva bør jeg velge / gå for?

 

Skal du spille på den eller bare bruke den til andre ting? Er svaret spill, så bør du vite at 4K oppløsning krever mye av skjermkortet. Spør du meg så er ett GTX 1080 Ti kort det minste du bør gå for, helst to av dem i SLI. Siden det er en Freesync skjerm, så får du jo ikke brukt det sammen med et nVidia kort. AMD sine RX Vega kort har ikke kommet enda, og rykter går at det bare yter litt bedre enn et GTX 1080...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg en Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E590D

3840x2160 UHD-TN, 1ms, 2xHDMI2.0/DP1.2

 

 

Kjøpte og dette skjermkort

ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC

Skjermkort, PCI-Express 3.0, GDDR5 9026MHz, 1594/1809MHz, Pascal

 

Skjermkort har de ikke inne, så vurdere å bytte ut skjermkortet til AMD / FreeSync type kort.

 

Spørsmålet er da hvilke kort er i samme klasse som det andre kortet jeg har kjøpt (ca samme kvalitet og pris)? Hva bør jeg velge / gå for?

 

Egentlig RX580 8GB. Men krypto valuta mining har gjort det vanskeligere å få tak i det skjermkortet i butikk enn andre GTX1060 6GB kort. Begge deler er uansett i svakeste laget til å drive 4K skjerm til spill av nyere dato. Så Freesync er et absolutt must på denne skjermen. Vi snakker i worst case scenario opp mot dobbelt ytelse selv om kortene RX580 og GTX1060 i utgangspunktet er veldig like i ytelse på skjermer uten adaptive sync. Og det finnes jo "triks" for å gi 1060 tilbake ytelsen, men på bekostning av bildekvalitet og/eller input lag og fps. (Du kan lese litt mer om adaptive sync i FAQ i signaturen min.)

 

Billigste RX580 med 8GB VRAM på lager koster 3699,- Som er alt for dyrt. Da er vi nesten oppe i GTX1070 pris. Og man får nok lagerførte GTX1060 6GB nesten en tusenlapp billigere. Finn.no kan være et alternativ. Der man også kan se etter Fury/Nano/X som vil være enda kneppet raskere enn RX580, og helt oppe i rett under GTX1070 ytelse.

 

Ellers kan man jo kjøpe et hvilket som helst "vente kort" og benytte angreretten når det kortet man egentlig vil ha kommer på lager? Er bare å bestille et av de billigste her.. Men da ville jeg, om du kan gå opp i prisklasse, uansett ventet til RX Vega kommer i butikk i begynnelsen-midten av August. Komplett har 45 dagers angrerett, med gratis retur..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Er ikke enig i at man minimum må ha to 1080 ti i SL for 4k.

Hvis man nøyer seg med 60 fps og Medium/High settings, så er nok det sant.

Har 980 ti, og får vanligvis 30-35 fps i 4k med ultra setting, og godt over 70 fps om jeg går ned på medium settings.

 

Tar jeg ikke feil så yter ett 1080 ti som 980 ti i SLI. Så hvis man får kun 60 fps i medium med 1080 ti på 4k så er det noe galt med kortet. Et 1080 ti kort skal fint klar opp mot 60 fps på ultra 4k dersom man tar av anti-aliasing effekter.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke enig i at man minimum må ha to 1080 ti i SL for 4k.

Hvis man nøyer seg med 60 fps og Medium/High settings, så er nok det sant.

Har 980 ti, og får vanligvis 30-35 fps i 4k med ultra setting, og godt over 70 fps om jeg går ned på medium settings.

 

Tar jeg ikke feil så yter ett 1080 ti som 980 ti i SLI. Så hvis man får kun 60 fps i medium med 1080 ti på 4k så er det noe galt med kortet. Et 1080 ti kort skal fint klar opp mot 60 fps på ultra 4k dersom man tar av anti-aliasing effekter.

 

 

Ehh det kommer jo VELDIG an på hvilket spill vi snakker om da.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke enig i at man minimum må ha to 1080 ti i SL for 4k.

Hvis man nøyer seg med 60 fps og Medium/High settings, så er nok det sant.
Har 980 ti, og får vanligvis 30-35 fps i 4k med ultra setting, og godt over 70 fps om jeg går ned på medium settings.

 

Tar jeg ikke feil så yter ett 1080 ti som 980 ti i SLI. Så hvis man får kun 60 fps i medium med 1080 ti på 4k så er det noe galt med kortet. Et 1080 ti kort skal fint klar opp mot 60 fps på ultra 4k dersom man tar av anti-aliasing effekter.

Ehh det kommer jo VELDIG an på hvilket spill vi snakker om da.

Nå tenker jeg på GTA V. Men lurer jo veldig på hvilke spill du krever som er så innmari mye mer krevende ;)

Lenke til kommentar

 

GTA V er trossalt fra 2013 og antall spill som er mer krevende er mange.

Det er fra 2015, og hvis det er så mange mer krevende spill, nevn noen?

 

For med alle settings på max så ser GTA V ut til å være mer krevende i venchmarks enn de fleste nye stortitlene på markedet.

 

 

PC versjonen kom 2015, men GTA V ble lansert i 2013 til ps3 og xbox 360.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...