Thule74 Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Ønsker hjelp med følgende problemstilling: Jeg og familien (kone og 2 barn) bor sammen med foreldrene mine i ett hus. Det er flere (åpne) dører imellom oss og det er flere rom vi alle bruker feks vaskerom, boder, treningsrom, hobbyrom/verksted ol. -i tillegg til uteområder, veranda og garasjer. Men begge har kjøkken, bad, soverom, egne innganger. Den delen av huset mine foreldre disponerer er ca 90m2 (pluss fellesområdene) Itillegg er foreldrene mine i utlandet i 6-8mnd per år. Da åpnes det opp slik at vi bruker stue og badet i deres del. Også ett av soverommene som gjesterom innimellom. Huset er på ca 580m2 Jeg eier huset og foreldrene mine betaler kun symbolske summer i boutgifter som strøm, kommunale avgifter, abonnementer av ymse slag ol. De betaler heller ikke leie. Første spørsmål: bor jeg i en tomannsbolig? Nå er det nokså enkelt å få til to hybler hver på nesten 40m2 -begge vil ligge over bakkeplan og oppfylle alle krav til godkjente utleieenheter, både utvendig og innvendig. En arkitekt har tegnet disse og alt skal således være iorden. Disse to enhetene vil ha sovealkove, være mindre enn 40m2 og således ikke være familieleiligheter. Andre spørsmål: kan jeg leie disse ut? Jeg antar at hvis svaret på første spørsmål er 'ja' så kan jeg ikke det. Eller jeg kan jo selvfølgelig det men at da må jeg betale skatt og at jeg også må betale skatt på den delen av huset jeg selv bebor. Vet ikke om det har noen betydning men tanken (i første omgang) er å leie disse hyblene ut til unge slektninger som skal komme til byen for å studere. Hvis svarene er 'ja' på første og 'nei' andre spørsmål: da blir tredje spørsmål: Hvis jeg lar de bo gratis i disse hyblene må jeg allikevel betale skatt? Takk for evt svar. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 > Første spørsmål: bor jeg i en tomannsbolig? Jeg har ikke klart å finne noe definitivt svar på dette, men det kan være en mulighet for at skatteetaten vil anse boligen som en enebolig selv om du låner ut deler av den til foreldrene dine store deler av året. > Jeg antar at hvis svaret på første spørsmål er 'ja' så kan jeg ikke det. Eller jeg kan jo selvfølgelig det > men at da må jeg betale skatt og at jeg også må betale skatt på den delen av huset jeg selv bebor. Etter gjeldende regler skal du uansett ikke betale skatt på den delen av huset du selv bebor. > Vet ikke om det har noen betydning men tanken (i første omgang) er å leie > disse hyblene ut til unge slektninger som skal komme til byen for å studere. > Hvis jeg lar de bo gratis i disse hyblene må jeg allikevel betale skatt? Nei du må ikke betale skatt, men de som bor gratis må det. Nære slektninger (f.eks. nevø/niese) skal ikke fordelsbeskattes dersom de dekker alle kostnadene knyttet til boligen de bruker. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg vil vel mene du bor i Generasjonsbolig, og at utleie blir regulert omtrent som et kollektiv, eller den mer vanlige "rom i egen bolig". Det er ikke uvanlig å beholde en dør mellom utleiedel og egen del, for å slippe regelverkene rundt separat leilighet med brannvegger osv. Skatt betaler du jo først om du leier ut mer enn 50% av boligen, så lenge du bor der selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå