Malmern Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hei,solgte noen aksjer i 2016 og i følge aksjeoppgaven var anskaffelsesdatoen i april 2008,noe som ikke stemmer i det hele tatt, jeg tok over aksjene i 2012 som arv,er det kemneren jeg skal klage til? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hvorfor vil du klage på anskaffelsesdato? Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Verdien på aksjene var høyere i 2012 enn 2008,da vil vel fortjenesten ved salget være mindre som fører til mindre skatt?Eksempel:Innkjøpsverdi 2008: 60.000,-Verdi 2012: 80.000,-Salgsverdi 2016: 100.000,-Fortjeneste: 20.000,- istedet for 40.000,-Ps. kun ett eksempel,ikke reel innkjøps/salgsverdi.Korrekt eller ikke? Endret 17. juli 2017 av Malmern Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hvis de ble kjøpt i 2008 så er jo anskaffelsesdatoen riktig sånn sett. Jeg vet ikke hvordan reglene er men for meg så virker det ikke helt på jordet at de regner fra da de ble kjøpt, du kjøpte dem jo ikke. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Vel, får kontakte kemneren å høre hva de sier om saken,takk for alle svar uansett. Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Antar punkt 5 er det som angår deg. 5 Inngangsverdi for formuesobjekt ervervet ved arv etter dødsfall før 1. januar 2014 "Arvingens inngangsverdi for et formuesobjekt ervervet ved arv etter dødsfall som har skjedd før 1. januar 2014 settes i utgangspunktet til omsetningsverdien ved dødsfallet, se HRD i Utv. 1960/366 (Rt. 1960/782)." http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/skatte-abc/kapitler/a/?mainchapter=241816&chapter=241871#x241858 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Hvis de ble kjøpt i 2008 så er jo anskaffelsesdatoen riktig sånn sett. Jeg vet ikke hvordan reglene er men for meg så virker det ikke helt på jordet at de regner fra da de ble kjøpt, du kjøpte dem jo ikke.Ja. Dette er en av effektene ved at man fjernet arveavgift.Samme hvis man arver et hus, og selger før man evt har bodd der lenge nok til å selge skattefritt. Da må man legge inngangsverdien til å være kjøpekontrakt for den du arvet av. Har den du arvet huset av bodd der ganske lenge, kan det bety at nesten hele salgssummen er gevinst som må beskattes. Men hvis du arvet dem i 2012 betalte du vel arveavgift den gangen? Evt at det var under fribeløpet? Hvilken verdi ble satt på aksjene ifm arveoppgjøret? Det er vel den verdien som da skal legges til grunn? Endret 17. juli 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Men hvis du arvet dem i 2012 betalte du vel arveavgift den gangen? Evt at det var under fribeløpet?Hvilken verdi ble satt på aksjene ifm arveoppgjøret? Det er vel den verdien som da skal legges til grunn? Det var ikke under fribeløpet, så ja, jeg har betalt arveavgift. Skal se om jeg finner frem verdien ifm arveoppgjøret, da det var søstera mi som ordna med oppgjøret. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Men hvis du arvet dem i 2012 betalte du vel arveavgift den gangen? Evt at det var under fribeløpet? Hvilken verdi ble satt på aksjene ifm arveoppgjøret? Det er vel den verdien som da skal legges til grunn? Det var ikke under fribeløpet, så ja, jeg har betalt arveavgift. Skal se om jeg finner frem verdien ifm arveoppgjøret, da det var søstera mi som ordna med oppgjøret. Mest sannsynligvis var det opprinnelig inngangsverdi som ble lagt til grunn. Se her: http://m.arveoppgjor.no/aksjer-obligasjoner-verdipapirer-fond-kontinuitetsprinsippet-arv/ "Den arving som overtar aksjene trer inn i eller "arver" avdødes inngangsverdi. Når arvingen senere selger aksjene, er det avdødes inngangsverdi (det avdøde anskaffet aksjene for) som skal legges til grunn ved beregning av gevinstskatten. Dette følger av det såkalte kontinuitetsprinsippet. Den latente skatten (eller skattefradraget) vil det være riktig å ta hensyn til når aksjene skal verdsettes internt mellom arvingene. Skatten utgjør 27% av gevinsten, skattefradraget tilsvarende. " Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå