Gå til innhold

[Løst] Altibox - Får ikke nett via powerline

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp fått meg Altibox hvor min stasjonære maskin av en eller annen grunn ikke klarer å ta inn 5Ghz nettverket den hersens hjemmesentralen sender ut.

Har testet med en ASUS RT-56U og en Linksys EA6900, begge sender 5G som min mottaker kan ta inn (ASUS USB-N66).

Derfor tenkte jeg å bare ordne powerline isteden og bli kvitt trådløsmøkka med en gang.

Valget falt på ZyXEL PLA-5206 v2 da jeg tenkte "disse må da være kompatible".

Hjemmesentralen er en Zyxel P-2812ac

Jeg har plugget 1 powerline adapter direkte i strømpluggen i veggen, og inn i port 3 på zyxel ruteren.

Den andre har jeg plugget (også rett i veggen) ved PC og så inn i maskinen.

Resultatet er at jeg får "unidentified network - no internet"

Kontakten mellom adapterne er ifølge status 1Gbps, med 0 received pakker, om jeg dog åpner Zyxel PLA config tool begynner de å sende pakker mellom hverandre uten problemer. Signalet i config tool står med fulle streker, altså ikke strømnettet som er problemet her.

Jeg får også intern IP på nettverkskortet med adapteret, hvorfor jeg ikke får nett skjønner jeg ikke.

Har noen tips å komme med? Satte opp en Linksys EA6900 og satte zyxel routeren i bridge, men den fikk ikke nett da heller så jeg tenker det er altibox som er møkk her, fulgte guiden for bridge på deres sider...

post-334015-0-33718800-1500286626_thumb.png

post-334015-0-91413200-1500286625_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er halvveis løst, tror jeg må sette opp en switch for å løse det helt, eller kjøpe en AC router med støtte for dekoderen. 

Måtte ende opp med å la ene PC pluggen være utkoblet (som kommer ut i stuen) og sette adapteret på denne (port 1, altså IKKE 3 som står i guiden til altibox).

Lenke til kommentar

Hvis du setter Altibox i bridge mode, så må du ha en Router etter den for å kunne dekode signalet, og lage IP adresser.

Har du den nyeste Altibox routeren, den flate med rundt grønt lys midt på?

Mulig powerlinen ikke takler at den boksen sender ut internet og TV i samme pluggen. Dette skal du kunne slå av i boksen, slik at du får dedikerte internet og TV utganger ifra den, og den da funker. Heter noe IPMG eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Hvis du setter Altibox i bridge mode, så må du ha en Router etter den for å kunne dekode signalet, og lage IP adresser.

Har du den nyeste Altibox routeren, den flate med rundt grønt lys midt på?

Mulig powerlinen ikke takler at den boksen sender ut internet og TV i samme pluggen. Dette skal du kunne slå av i boksen, slik at du får dedikerte internet og TV utganger ifra den, og den da funker. Heter noe IPMG eller noe slikt.

Ja, hadde en EA6900 plugget med DHCP etc aktivert, hjalp ikke det. 

Det er switchen og måten altibox Zyxel routeren er configurert som hindrer 'normal' bruk, det er kun ment for basic hjemmenett..

Hvilken boks tenker du på med IPMG? Ingen slike settings på Altibox ruteren eller Powerline config tool.

Planen min fremover blir å bytte ut zyxel boksen helt, den er ikke brukendes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...