Redaksjonen. Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 LESERINNLEGG: Etterlyser tillatelse til å kjøre på norske fylkesveier.Effekten av at modulvogntog ble tillatt i Norge har uteblitt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hva med litt info om fordelene og ulempene med typene, og hva som er grunnen til at en type er forbudt og en annen ikke osv? Vanskelig å vurdere påstanden uten litt mer info. AtW 8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Ulempen er at de ikke er egnet på veier de vil ha de godkjent for og enda verre om vinteren 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 "Bruk av modulvogntog reduserer også CO2-utslippene vesentlig." Det gjør vel også batteri-Hydrogen- elektrisk, hvis vognene ikke blir for tunge? ( Altså bedre med Hydrogen og mindre batteri.) En av årsakene til den manglende tillatelsen er dimensjoneringen av fylkesveiene. ...Men konsekvensen er at vi taper i konkurransen mot utenlandske aktører som kan kjøre fra produksjonssteder i Sverige og resten av Europa og direkte til kunden i Norge. Så veiene er kun dimensjonert for tunge utenlandske transportfirmaer? 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 "Bruk av modulvogntog reduserer også CO2-utslippene vesentlig." Det gjør vel også batteri-Hydrogen- elektrisk, hvis vognene ikke blir for tunge? ( Altså bedre med Hydrogen og mindre batteri.) Det er ikke det samme. Her er det snakk om at den ekstra lasten ikke koster like mye CO2 pr.kg last eller like mye CO2 pr. kubikk last. Man bruker ikke dobbelt så mye drivstoff ved å doble lasten. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Bygg ut fylkesveiene! Vi har et gigantisk oljefond, og gode veier behøver man. Enough said Endret 17. juli 2017 av G 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Bedre at de bygger ut jernbanen Jeg vet ikke når jernbanen ble bygd, men det er på tide at de lager et nytt spor fra Kristiansand til Tromsø 5 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Hva med litt info om fordelene og ulempene med typene, og hva som er grunnen til at en type er forbudt og en annen ikke osv? Vanskelig å vurdere påstanden uten litt mer info. AtW Årsaken er nok for dårlige veier. Mht tyngde på last, kurver, vinterføre, mm. Det er det ikke så lett å gjøre noe med. Tiltak vil nok koste milliarder og da er det samfunnsøkonomisk fornuftig å ikke tillate slike modulvogntog. Alt dette kjenner nok NHO til. De er ikke dumme. Men hvorfor skal Kristin Skogen Lund la en mulighet for sommersutring gå fra seg? (Tviler sterkt på at NHO ønsker a finansiere veippgradering gjennom bompenger for slike modulvogntog) Endret 17. juli 2017 av BG00SA28 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hva med litt info om fordelene og ulempene med typene, og hva som er grunnen til at en type er forbudt og en annen ikke osv? Vanskelig å vurdere påstanden uten litt mer info. AtW Ulempen er lengden, arealet de trenger for å svinge, og at store deler av norske riks og fylkesveier er overstrødd med for skarpe svinger i forhold til lengden på vogntoget. Også kommer jo selve bredden på veien, som ofte er smal med liten eller ingen veiskulder, noe som gjør det å møte større kjøretøy en utfordring. Vekt er også en annen faktor, da en god del veier ikke tåler den fysiske vekten av et modulvogntog. Og hvis du ikke var klar over det, et modulvogntog er som regel 25,25m langt, til forskjell fra semi (17,5m) vogntog (bil+henger 19.25m) og tømmerbiler (22,25m) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hva med litt info om fordelene og ulempene med typene, og hva som er grunnen til at en type er forbudt og en annen ikke osv? Vanskelig å vurdere påstanden uten litt mer info. AtW Ulempen er lengden, arealet de trenger for å svinge, og at store deler av norske riks og fylkesveier er overstrødd med for skarpe svinger i forhold til lengden på vogntoget. Også kommer jo selve bredden på veien, som ofte er smal med liten eller ingen veiskulder, noe som gjør det å møte større kjøretøy en utfordring. Vekt er også en annen faktor, da en god del veier ikke tåler den fysiske vekten av et modulvogntog. Og hvis du ikke var klar over det, et modulvogntog er som regel 25,25m langt, til forskjell fra semi (17,5m) vogntog (bil+henger 19.25m) og tømmerbiler (22,25m) Så mao er kostnadene og sikkerhetsulempene vesentlige? Høres ikke ut som noe som kan løses med så ekstremt enkle grep uten å utredes. AtW 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Tømmerbiler er vel mye tyngre enn modulvogntog? Det er jo "bare" 3 meter forskjell Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Tømmerbiler er vel mye tyngre enn modulvogntog? Det er jo "bare" 3 meter forskjell Tømmerbilene og modulvogntogene er sidestilt på vekt, dvs. 60tonn, noe overraskende få veier i Norge er klassifisert for. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Bedre at de bygger ut jernbanen Jeg vet ikke når jernbanen ble bygd, men det er på tide at de lager et nytt spor fra Kristiansand til Tromsø Jernbanen hjelper ikke på dette problemet for produsentene som ikke ligger til stamnettet. Men ellers enig, bygg ut jernbanen også. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Så mao er kostnadene og sikkerhetsulempene vesentlige? Høres ikke ut som noe som kan løses med så ekstremt enkle grep uten å utredes. AtW Så skal noen pengegriske utredere sitte og skalte og valte vekk 1,5 milliarder i planlegging av noe som aldri vedtas og som har noen sjanse som helst i havet å realisere seg / materialisere seg! Det hadde vært bedre å satt sammen en eksekusjonspelotong og skutt disse planleggerne, ved å utnevne en diktator Endret 17. juli 2017 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Så mao er kostnadene og sikkerhetsulempene vesentlige? Høres ikke ut som noe som kan løses med så ekstremt enkle grep uten å utredes. AtW Så skal noen pengegriske utredere sitte og skalte og valte vekk 1,5 milliarder i planlegging av noe som aldri vedtas og som har noen sjanse som helst i havet å realisere seg / materialisere seg! Det hadde vært bedre å satt sammen en eksekusjonspelotong og skutt disse planleggerne, ved å utnevne en diktator Planleggere gjør jo bare jobben sin, hva med å heller henrette folk som gjør dumme ting frivillig, sånn som å skrive tåpelige innlegg? AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Eller stappe dem i en fangeleir, der de kan gjøre noe produktivt Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Eg bur ganske grisgrendt til, men eg såg eit slikt modulvogntog parkert ved sida av vegen når eg køyrde til arbeid i dag. So det må no gå på eit vis, ser det ut som. 1 Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Slik jeg tolker artikkelen så er problemet at utenlandske produksjonssteder får kjøre sine varer til norske markeder med modulvogntog til 30% lavere pris enn det norske produksjonssteder som ikke kan bruke modulvogntog. Løsningen til Kristin Skogen Lund med å tillate modulvogntog på fylketsveinettet vil som andre nevner her, koste milliarder ved å utbedre fylkesveinettet, eventuelt tillate reduksjon av veisikkeret og fremkommelighet. En enklere løsning på problemet er å forby modulvogntok i hele Norge. Da får ikke utenlandske produksjonssteder noen fordel ovenfor Norsk distriktsproduksjon. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå