Gå til innhold

Hoverboard spørsmål

Taurean

Anbefalte innlegg

1) Finnes det noen øvre vektgrense? Svar: Fra 100-120 kg.

2) Hvor lenge holder de/forventet levetid, hvor fort blir deler slitt, og kan deler byttes enkelt på egen hånd? Gjelder 5-årsgaranti ved slitasje? Må batteri byttes over tid?

3) Anbefalte merker? Er dyrere bedre?

4) Kan man kjøre opp bratte bakker? "Helningsgrense"? Svar: 20 grader. Er usikker på hvor "bratt" det er. I reklamen står det at "dette gjør at den kan kjøre opp alle bakker i Norge" .. noe som høres ut som en svært modig påstand.

5) Hvor mye veier de? Hvis man vil bære den på tur i skogen til man skal hjem. Svar: Ca 10 kg. Overkommelig for min del. Kan også få kjøpt polstret bag til å bære på rygg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Velger å bumpe denne én gang.

Har gjort en del research, og funnet svar på noen av mine egne spørsmål (siden internett nå virker igjen), men er spesielt nysgjerrig på spørsmål 2. Har lest at batterier blir "utslitt i løpet av 1-3 år" ... dette høres da ut som en dårlig spøk?? Hvor får man kjøpt nye batterier, og er det en enkel sak å bytte dem ut selv? Slike batterier kan da ikke være billige?

Vil gjerne ha førstehåndserfaringer med uventede situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekket enda litt til, nå har jeg funnet en temmelig klar favoritt etter masse research.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/leksaker-hobby/balansscooter/andersson-balance-scooter-3-3-black/233734.12957/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Den ser tydelig ut til å være den med best egenskaper til prisen.

Alle de andre har lavere maksfart, 100kg vekgrense, lavere rekkevidde, mindre dekk eller dyrere i forhold til visse kritérier. Dette er også den siste i "Andersson"-serien, så den har tydeligvis den mest oppdatérte teknologien i forhold til feil og mangler fra tidligere versjoner. Batterier fra Samsung og ikke ymse kinesiske produsenter, som visstnok er hovedgrunnen til brann og eksplosjoner. Rén kobberlegéring i motor, hvorvidt mange andre produsenter visstnok skal ha andre typer, svakere legéringer. 10 tommers dekk, som jeg har lest mange steder er en stor fordel uansett underlag, og som jeg vektlegger.

Jeg fatter ikke hvordan noen brett kan koste opp mot 7-8000 kroner og ikke ha bedre egenskaper.

Negativ faktor er at den kun finnes i Sverige.. men det må kunne gå an å få sendt den til grensa og hente den selv, eller kanskje helt hjem, har ikke sjekket postpriser skikkelig enda.

Dér jeg er nå, er at jeg prøver å finne ut hva eventuelle store og uforventede problemer er.

1) Har lest at de er sensitive for vann, det kan ødelegge de fullstendig, det kan koste 1500kr å få den reparert for vannskader. Så den bør altså ikke kjøres ved regn eller i selv små vannpytter. Ikke noen stor begrensning, man er jo sjelden ute i regnvær, men noe å huske på.

2) Fabrikkfeil og lav levetid på batteri: Har lest om funksjonsfeil, som at

- fulladet batteri blir tomt minutter etter at det er fulladet etter 2-3 måneders bruk.

- konstant pipelyd uten noen spesiell grunn, som kun skal skje når man kjører opp mot makshastighet.

- problemer angående normal/sportsmodus

- kalibréring.

3) Dekkskifte og diverse reparasjoner: Må kjøpes inn og ha i reserve. Finnes en god nettside som viser dette temmelig bra, og masse annet: Hoverboardrepair.com. Har også egen Facebookside.

Utover dette er det kun personlige grunner som gjelder, som å være sikker på at dette er noe man faktisk vil bruke i mange år fremover, og den ikke blir liggende i skapet. Sér noen til salgs på Finn.no. Men ville aldri kjøpt brukt. Er en smule usikker, men denne vil hovedsaklig bli brukt for å lettere komme seg til skog og mark, noe som vil øke motivasjonsfaktor for å bli mer aktiv. Også til handleturer og andre ærend.

En negativ faktor er 7-8 måneders vinter, og 20-30% dager med regn i året. Dette er dager man ikke får brukt den. Har ikke sjekket hvordan den er på isete underlag, men kan tenke meg det ikke fungérer særlig bra. Kanskje hvis strødd godt.

En annen negativ faktor er skader. Har lest om folk som har knekt både håndledd, halebein og ribbein. Jeg veier 105 kg og er middels overvektig, vil dette være noe for meg, eller kommer jeg til å ende med livsvarige skader? Alle videoer man sér er det jo unge gutter som veier 60-70 kg som er i full livsvigør. Ser sjelden en overvektig person på 150 cm høyde og 110 kg vekt spinne rundt på dem.

Tips angående rekkevidde, så tenker jeg at det må være en mulighet å kjøpe inn et ekstra batteri og skifte denne hvis man skal på ekstra lang tur.

Alle tips og meninger mottas med stor takk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettopp bestilt dette;

http://tinyurl.com/10hoverboardxp6

Brettene er blitt bedre over tid. Orginale fabrikken som leverer disse er god, men som alltid dukker det opp billige kopier og modifiserte brett. En del produsenter har svært dårlige batterier og mangler god ladekontroll. En kar sjekket batteripakken og fant ut at bare halvparten av batteriene var kvalitet, resten var dårlige fra fabrikk. Kvalitetsbatterier varer en god stund, men ikke evig. Du burde få minst et år av gode batterier før de er dårlige. Batteripakken er relativt dyr å bytte ut da det er mange 18650 lithium-celler. Gode celler koster.

Kvaliteten varierer mye på elektronikken og det ikke alltid metall-legeringene er spesielt bra, noe som gjør at de sprekker på stresspunkter ved høy belastning. Det at det er luft i hjulene hjelper på for demping. De fleste brettene er sprutsikre, men bør ikke "vannes".

Elektronikken inkl gyro er vel på 3. generasjon nå, og de har over tid blitt mye mer stabile og behagelige. De eldre Andersson-brettene har før vært dodgy i alle fall på 6.5" hjul, så skal du ha et av dem, forsikre deg om at det er siste generasjon.

Viktig som du sier å velge 10" hjul siden de er mye mer behagelige å bruke p.g.a fjæringen + mindre stress på bærende mekanikk i resten av brettet. Du blir helt mør i beina av 6,5", men husk også at en del av "trimmen" kommer av at du bruker musklene på en uvant måte for å forsøke å stabilisere, så ta også den med i beregningen. Blir litt samme problematikken som med rollerblades. Det å komme høyere opp av bakken beskytter også elektronikken mer selv om din risiko øker litt p.g.a større fallhøyde. Spørsmålet er ikke om du kommer til tryne, men når og med hvilke konsekvenser. Husk at gyroen er temmelig sensitiv så tenk deg om før du kjører over for store ujevnheter.

Brettene tåler mer uvær enn de som regel oppgir, men de sikrer seg p.g.a garanti. Bare ikke push brettene for hardt. De skal være sprutsikre.

Hvis du absolutt vil ha brett som bare selges i det svenske markedet og butikken ikke vil sende til Norge kan du sende til postkontor nær grensen som tilbyr poste restante, men du får ikke noe beskjed om når pakken ankommer og du misser den om du venter for lenge med å hente siden de bare ligger en viss stund før de blir returnert.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Suverent svar, mange takk!

Det ser faktisk helt greit ut, det brettet der. Heller dét enn å kødde med bestilling fra Sverige. Men nå har jeg mér eller mindre bestemt meg for å vente, siden jeg har kjøpt meg ellipsetrener ^^ Tenker også på at den blir vanskelig å bruke om vinteren, med snø, is og vann. Dét kan være 6 måneder man ikke får brukt den, noe som er litt dumt.

Bra du nevner dette med teknologien og sensitivitet, jeg var usikker på det der. Altså at en liten hump eller kul i asfalten kan påvirke mye. Og bra at du nevner det med fall. Jeg tenkte omtrent det samme, at det kommer til å skje før eller siden. Da tanker jeg at minst hånd-, albue- og kanskje korsryggbeskyttelse av noe slag bør vurdéres. 105 kg rett på et sånt ledd og mot asfalt, det går galt ^^

Men det virker også som en fantastisk innretning hvis brukt riktig og i riktig situasjon. En sykkel må for eksempel låses fast, denne kan man ta med inn. En sykkel har mange flere deler som ruster og må skiftes. Du skriver det er noen komponenter på brettet også. Men jeg ser for meg at det er mye lettere å jobbe med den, hvis man skulle velge å lære det selv. Har sett en del videoer, og det virker ikke vanskelig hvis man har moderat teknisk innsikt.

Det er synd med batterier, som da må skiftes. Har lurt på det med "ladeykluser", som jo faktisk står i artikkelen der. Du nevner kostnad er dyrt, da tenker jeg ca 1000 kr hvert 1-2 år i batteriskift. Ikke så mye, men noe å huske på.

Som et tips, har jeg funnet ut hvordan du kan fjerne pipelyden, hvis du skulle ha interesse av det ^^ Du må finne hovedkortet, så er det en liten høyttaler som er loddet fast til det kortet. Denne må du knekke av på et vis. Det var en video på Youtube som jeg ikke finner igjen nå.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...