Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kompakt PC


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, Jeg leter etter en kompakt PC til min bror, som han kan lett gjemme bort når det trengs å ta fram igjen når han får tid til å spille litt.

 

Eneste utstyr han har nå er Mus og headset som han bruker til laptopen sin.

 

Han har et budsjett på 10000kr som skal brukes til PC, skjerm og tastatur. Jeg tenker å finne et billig tastatur, og en skjerm til rundt 1600-2000kr å bruke resten på datamaskinen.

 

Han ønsker å spille rust på 60fps i medium settings i 1080p, i tillegg til at pcen skulle kun kjøres til de fleste spill med en grei fps. Han trenger ikke å spille alt på høyeste grafikk, men ønsker en stabil 60 fps på de fleste spill.

 

Han tenker en grei størrelse på kabinettet er lik denne :

https://www.komplett.no/product/755473/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/cube/cooler-master-elite-120-mini-itx-sort

 

Jeg kan bygge pcen for han så vi trenger hjelp til valg av deler til datamaskinen.

 

Jeg setter stor pris på all hjelp!

Endret av Neoteppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/wishlist/shared/06dc6730-f3e9-440f-aa8e-9f77573ef738

 

Merk at det er lang leveringstid på skjermkortet. Dette er rett og slett ikke den beste tiden å kjøpe gamingmaskin på, men om du kan vente noen uker er RX 580 til 2500 en ganske ålreit deal (edit: vente på levering altså, for all del ikke vente med å bestille). Alternativene er GTX 1050 Ti (som blir en nedgradering) eller GTX 1060 (men da overskrider du budsjett). Eller kjøpe brukt, men det kan også være risky om du ikke vet hva du ser etter.

 

Jeg valgte billigste modulære PSU jeg fant på 500+ watt. Modulær PSU er noe jeg vanligvis ikke prioriterer når det går ut over andre punkter, men du har ikke plass til å stasje unna massevis av løse kabler i et mITX-kabinett.

 

Singel minnebrikke ettersom hovedkort kun har to slots, så kan du legge til en ekstra brikke på et senere tidspunkt.

 

Hovedkortet støtter både SATA- og PCIe-type M.2. Valgte dog vanlig SATA-SSD pga. pris, samt for å frigjøre M.2-slot for evt. PCIe-M.2 ved senere tidspunkt. Valgte bevisst ikke H110 ettersom Kaby Lake-støtten der er litt uklar.

 

Komplett har noen funky bundles med CPU+kjøler. Jeg vet ikke hvilke tredjepartskjølere som passer inn i kabinettet, så i5-7600 med boxed kjøler virker som et trygt og relativt rimelig valg.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, Takk for svar! 

Jeg lurer på det med kjøling, siden kabinettet er så liten er det vell en hvis fare for at det blir overopphetet? 

Er det noen andre kabinetter som har en lik størrelse som du ville anbefalt, eller tror du det går greit med dette kabinettet?

 

Også, er det mulighet for motherboardet til å presse inn et wifi kort?

Eller ville vi trengt da velge et eksternt wifi kort, i form av usb?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke overoppheting vil være noe problem. Dårlig ventilasjon fører til varme, ikke lite plass. Tvert imot skal det vel heller mindre viftekraft til for å sirkulere luft i et lite kabinett enn i et stort.

 

Du får ikke satt inn et eksternt wifi kort i et slikt kabinett, men du kan bytte hovedkort til dette: https://www.komplett.no/product/909730/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-b250i-gaming-pro-ac-socket-1151

 

edit: Men etter min mening er homeplug/powerlink et bedre valg enn wifi, forutsatt at det funker i huset ditt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er forskjell på 3 og 6 GB variantene av GTX 1060 ut over mengden VRAM. GTX 1060 6 GB er et kraftigere kort enn GTX 1060 3 GB. Derimot er RX 580 4/8 GB det samme kortet, bare med forskjellig VRAM-mengde.

 

Nå valgte jeg 4 GB-varianten av RX 580 (som forøvrig har fått pushet leveringsdato ytterligere til september i mellomtiden) kun av hensyn til budsjettet. 4 GB holder vel til det aller meste i full HD i dag, men det er i minste laget hvis du forventer at maskinen skal holde koken i noen år uten oppgraderinger. Hvis du da vurderer å nedgradere til GTX 1060 3 GB kan du vel så gjerne vurdere å droppe å kjøpe nytt skjermkort i denne omgang, heller kjøpe et rimelig brukt et, og spare litt opp til en skjermkortoppgradering om et års tid eller to. Det er faktisk slett ingen dum ide spør du meg, spesielt dagens skjermkortmarked tatt i betraktning.

 

Innledningsvis sa jeg at dette ikke er den beste tiden å kjøpe gamingmaskin på. Dette kommer av at bitcoin (som mines på spesialisert maskinvare) hadde et krakk for litt siden, med en påfølgende boom for cryptocurrencyen Ethereum (som mines på skjermkort). Dette har hatt enorm påvirkning på både pris og tilgjengelighet for endel skjermkort, samt visse andre komponenter som størmforsyning. Jeg kjøpte et GTX 1070 til 4000 kr for noen mnd siden. I forrige uke hadde ikke Komplett GTX 1070 på lager i det hele tatt. Nå har de tydeligvis fått inn igjen, men prisene deres starter på 4600. Det tar nok litt tid før prisene normaliseres, og i mellomtiden kan et forrige generasjons brukt skjermkort (som ikke er like attraktivt for minere) til en rimelig penge være et svært godt alternativ. Får du tak i en GTX 980 (som er et bedre kort enn GTX 1060) til under 2000 kr er det et temmelig godt kjøp, eksempelvis.

Lenke til kommentar

Hei, Takk for svar! 

Jeg lurer på det med kjøling, siden kabinettet er så liten er det vell en hvis fare for at det blir overopphetet? 

Er det noen andre kabinetter som har en lik størrelse som du ville anbefalt, eller tror du det går greit med dette kabinettet?

 

Også, er det mulighet for motherboardet til å presse inn et wifi kort?

Eller ville vi trengt da velge et eksternt wifi kort, i form av usb?

 

 

Hei, Takk for svar! 

Jeg lurer på det med kjøling, siden kabinettet er så liten er det vell en hvis fare for at det blir overopphetet? 

Er det noen andre kabinetter som har en lik størrelse som du ville anbefalt, eller tror du det går greit med dette kabinettet?

 

Også, er det mulighet for motherboardet til å presse inn et wifi kort?

Eller ville vi trengt da velge et eksternt wifi kort, i form av usb?

 

Det er bare å bytte ut hovedkortet til oppsettet til srbz med MSI B250l (inkl. Wi-Fi) som ligger på 150 kr ekstra  :wee:

 

https://www.komplett.no/product/909730/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-b250i-gaming-pro-ac-socket-1151#

 

Jeg bruker denne selv(følger med strømforsyning på 450w). Har ikke merket noe overoppheting så langt  :w00t:

 

https://www.komplett.no/product/868420/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/htpc-mediasenter/fractal-design-node-202-psu#

Lenke til kommentar

Ville du gått for en annen prosessor, som den Intel I5 7400, isteden for den I5 7600?

Ser jeg glemte å svare på dette. i5-7600 har endel høyere klokkefrekvens enn i5-7400, men er også noe dyrere. Jeg valgte i mitt forslag å putte inn i5-7600 fordi det i mitt hode er mer hensiktsmessig å spare på GPU-posten fremfor CPU når man har et budsjett å holde. Normalt vil en GPU (selv topmodell) utdateres langt raskere enn en kurant CPU ift. nye spill etc, rett og slett fordi utviklingen på GPU-fronten går betydelig raskere. Spør du meg gir det da mer mening å legge ekstra i en god CPU fremfor å bruke mer penger på en GPU som sannsynligvis bør skiftes etter om lag to år uansett hva du velger i dag. GPU-oppgradering er også mer straightforward enn CPU-oppgradering, spesielt om det har kommet en ny socket i mellomtiden (som det typisk gjør ca. annethvert år). Skal du over på ny CPU-socket må du ha nytt hovedkort og ofte ny RAM i tillegg, mens GPU er frem- og bakoverkompatibel.

Lenke til kommentar

AMD RX 580 har tilsvarende ytelse som GTX 1060 6GB. Disse to er de raskeste.

GTX 1060 3GB ser ut til å greie de aller fleste spill med 1080p med mer enn 60fps. Ser ut til å være et godt valg.

GTX 1050 er langt svakere, men kan også være et bra valg.

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-Nvidia-GTX-1060-3GB/3649vs3646

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en onkelunge på 12 som vil kjøpe seg ny PC.
Han spiller endel med kompiser og ønsker å kjøpe seg en PC som takler spill godt.
Han vil nok ta med seg PCen til venner endel og spørsmålet er da om han bør kjøpe en bærbar som idag har, eller om han skal kjøpe en stasjonær.
Han har skjerm, tastatur, mus og alt koblet til den bærbare så det trengs ikke i tilfelle han går for stasjonær.

Hvis han kjøper en stasjonær får han en PC som varer lengre og er lettere å forlenge levetiden enda lengre.
En kompakt PC vil gjøre det lettere å ta med seg til venner, dermed havnet jeg i denne tråden.

Har endret litt på oppsettet og ønsker å høre hva dere tenker i dette tilfellet?
https://www.komplett.no/wishlist/shared/7b600bb2-4f44-421a-8dd9-2690a0421ea7

 

Han tenker maks 10 000, usikker på om han har en windows 10 liggende så det kan også bli nødvendig.

Lenke til kommentar

Har en onkelunge på 12 som vil kjøpe seg ny PC.

Han spiller endel med kompiser og ønsker å kjøpe seg en PC som takler spill godt.

Han vil nok ta med seg PCen til venner endel og spørsmålet er da om han bør kjøpe en bærbar som idag har, eller om han skal kjøpe en stasjonær.

Han har skjerm, tastatur, mus og alt koblet til den bærbare så det trengs ikke i tilfelle han går for stasjonær.

Hvis han kjøper en stasjonær får han en PC som varer lengre og er lettere å forlenge levetiden enda lengre.

En kompakt PC vil gjøre det lettere å ta med seg til venner, dermed havnet jeg i denne tråden.

 

Har endret litt på oppsettet og ønsker å høre hva dere tenker i dette tilfellet?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/7b600bb2-4f44-421a-8dd9-2690a0421ea7

 

Han tenker maks 10 000, usikker på om han har en windows 10 liggende så det kan også bli nødvendig.

 

Bytt til Node 202 kabinettet, også helst 3000MHz ram. Ellers ser det greit ut. Med 202 så må du også ha en mindre strømforsyning

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

 

Har en onkelunge på 12 som vil kjøpe seg ny PC.

Han spiller endel med kompiser og ønsker å kjøpe seg en PC som takler spill godt.

Han vil nok ta med seg PCen til venner endel og spørsmålet er da om han bør kjøpe en bærbar som idag har, eller om han skal kjøpe en stasjonær.

Han har skjerm, tastatur, mus og alt koblet til den bærbare så det trengs ikke i tilfelle han går for stasjonær.

Hvis han kjøper en stasjonær får han en PC som varer lengre og er lettere å forlenge levetiden enda lengre.

En kompakt PC vil gjøre det lettere å ta med seg til venner, dermed havnet jeg i denne tråden.

 

Har endret litt på oppsettet og ønsker å høre hva dere tenker i dette tilfellet?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/7b600bb2-4f44-421a-8dd9-2690a0421ea7

 

Han tenker maks 10 000, usikker på om han har en windows 10 liggende så det kan også bli nødvendig.

Bytt til Node 202 kabinettet, også helst 3000MHz ram. Ellers ser det greit ut. Med 202 så må du også ha en mindre strømforsyning

Takk. Ut ifra en kommentar på komplett så må det en annen CPU vifte til for det blir varmt i node kabinettet, tror dere jeg trenger det med den CPUen jeg har i ønskelisten?

Lenke til kommentar

Har en onkelunge på 12 som vil kjøpe seg ny PC.

Han spiller endel med kompiser og ønsker å kjøpe seg en PC som takler spill godt.

Han vil nok ta med seg PCen til venner endel og spørsmålet er da om han bør kjøpe en bærbar som idag har, eller om han skal kjøpe en stasjonær.

Han har skjerm, tastatur, mus og alt koblet til den bærbare så det trengs ikke i tilfelle han går for stasjonær.

Hvis han kjøper en stasjonær får han en PC som varer lengre og er lettere å forlenge levetiden enda lengre.

En kompakt PC vil gjøre det lettere å ta med seg til venner, dermed havnet jeg i denne tråden.

 

Har endret litt på oppsettet og ønsker å høre hva dere tenker i dette tilfellet?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/7b600bb2-4f44-421a-8dd9-2690a0421ea7

 

Han tenker maks 10 000, usikker på om han har en windows 10 liggende så det kan også bli nødvendig.

Det ser greit ut. (jeg kan ikke vurdere kabinettet)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har selv Node 202 og bruker vifte fra Noctua: 

 

https://www.komplett.no/product/770812/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-l9i-cpu-kjoeler?noredirect=true?noredirect=true#

 

Med tanke på at det ikke er en K-cpu(noe jeg har), så tror jeg faktisk du ikke trenger å kjøpe ekstra vifte. I verste fall er det bare å kjøpe, om det blir for varmt eller det kommer mye støy ifra Intel sin. 

 

Man må bruke SFX strømforsyning på Node 202, men hvis du velger den til 1395,- så følger det med en 450w inkl. i prisen. 

 

https://www.komplett.no/product/868420/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/htpc-mediasenter/fractal-design-node-202-psu#

Lenke til kommentar

hei, prøver ikke å hijacket tråden OP men jeg er ute etter nesten det sammet på samme budsjett. Tenker å bytte ut ps4 pro med en kompakt gaming pc. Tven som skjerm og en lang kabelet usb forlenger for keyboard+mus, sånn at jeg kan sitte i senga og spille.

Trenger heller ikke at pcen skal takle noe annet enn gaming og siden jeg skal bruke ethernet kabel, så trenger jeg heller ikke wifi kort.

 

Vurderer sterkt sånn komplett bygger pcen for deg-pakke. Siden jeg ikke vet forskjellen mellom gpu og cpu, så er redd for å lage ei flaskhals. tenkte noen her var villig til å velge komponenter for meg?

Lenke til kommentar

hei, prøver ikke å hijacket tråden OP men jeg er ute etter nesten det sammet på samme budsjett. Tenker å bytte ut ps4 pro med en kompakt gaming pc. Tven som skjerm og en lang kabelet usb forlenger for keyboard+mus, sånn at jeg kan sitte i senga og spille.

Trenger heller ikke at pcen skal takle noe annet enn gaming og siden jeg skal bruke ethernet kabel, så trenger jeg heller ikke wifi kort.

 

Vurderer sterkt sånn komplett bygger pcen for deg-pakke. Siden jeg ikke vet forskjellen mellom gpu og cpu, så er redd for å lage ei flaskhals. tenkte noen her var villig til å velge komponenter for meg?

Et forslag kan være 

Komplett Gamer i20 - Crazy GTX 1060

Som selges til 8990.- (uten å endre noe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...