Snoopmike Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Hvor mye ville det kostet i utgifter å kjøre i en elbil fra Bergen til København gjennom Sverige? Tenker med tanke på bomstasjoner og evt hurtigslading stopp, hvis jeg skulle hatt 5 stopp f.eks? Ville det være gunstigere med ferge? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 spørs jo på rekkevidden på batteriet ditt det her, du bør ha ganske stort batteri og hurtiglader hvis du skal ut på en sånn tur, men det regner jeg med at du har? Lenke til kommentar
Snoopmike Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2017 Rekkevidden på batteriet er 300 km, 40kwh. Jeg har også hurtiglader, men spørst vel også på ladestasjonen hvor mye kraft de kan gi ut for jeg må nok stoppe for fullading nesten 3 ganger eller 4-5 80% ladninger? Tror hurtoglader stasjonene gir max 43 kwh så jeg en plass? Men jeg var mer nysgjerrig på bomstasjoner en må passere, og hvor mye rabatter på de en elbil får idag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Rekkevidden på batteriet er 300 km, 40kwh. Jeg har også hurtiglader, men spørst vel også på ladestasjonen hvor mye kraft de kan gi ut for jeg må nok stoppe for fullading nesten 3 ganger eller 4-5 80% ladninger? Tror hurtoglader stasjonene gir max 43 kwh så jeg en plass? Ingen elbiler tar imot større effekt enn laderen i bilen støtter, og her er det store forskjeller. Hvilken elbil har du? Hurtigladere (DC med CSS-Combo eller CHADEMO-kontakt) gir vanligvis 50 kW (ikke kwh), vanlige ladere (AC med Type 2 Mode 3-kontakt) gir vanligvis opp til 22 kW, ofte bare 11 eller så lite som 3,7 kW, ved høy belastning i nettet ca 2 kW. Hurtigladere er ikke egnet til å lade til mer enn 80% max, da ladetiden øker etterhvert som batteriet lades. Eksempelvis vil en bil som DC-hurtiglades fra 0-25% på 5 minutter trenge 10 minutter til for å øke fra 25-50%, og 15 minutter til for å øke fra 50-80%. Fra 80% og oppover går det saaaakte, hvis det i det hele tatt er mulig å lade til over 80%. Enkelte bilprodusenter som ikke leverer sine biler med skikkelig DC-hurtiglading kaller AC-ladere for "semi-hurtiglader", dette gjelder MB B-klasse, Renault Zoe og sikkert også andre. Skal det kunne kalles hurtiglading, må det være støtte for DC-lading med CSS eller Chademo. Alt annet tar lang tid. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Rekkevidden på batteriet er 300 km, 40kwh. Zoe? Jeg har også hurtiglader Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Semi-hurtiglader. Da velger du båten 2 Lenke til kommentar
Snoopmike Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Semi-hurtiglader. Da velger du båten Ja en Zoe, så har en semi-hurtiglader visst. Så min lader vil ikke kunne ta imot mer enn 22 kW fra en ladestasjon som i utgangspunktet kan tilby 43-50 kW? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Semi-hurtiglader. Da velger du båten Ja en Zoe, så har en semi-hurtiglader visst. Så min lader vil ikke kunne ta imot mer enn 22 kW fra en ladestasjon som i utgangspunktet kan tilby 43-50 kW? Du vil ikke en gang kunne koble i de vanlige hurtigladerne i bilen, disse leverer likestrøm (DC) og Zoe trenger vekselstrøm (AC). Så vidt jeg har skjønt er det ofte en AC-lader i nærheten av hurtigladerne, men det er vel ikke alltid det er tilfellet. redigert: vil ikke anbefale å legge ut på langtur i en Zoe, det blir fort veldig mye ladetid. Endret 17. juli 2017 av Zlatzman Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Jeg fant infor her: https://elbil.no/elbil/renault-zoe-ze-40/ Den kan ikke lades fra dc hurtigladere. Den kan lades med ac opp til 22kW 32A 3-fas. Tiden er oppgitt til 1 time og 38 minutter til 80%. Dette gjør denne bilen lite egnet til langturer om en ikke har god tid til å lade. En må også finne ut hvor slike normal/semihurtig ladere er. Edit: Ladetider er ofte oppgitt til 0-80%, men her er begge tallene: 22kW lading fra 0-80%: 1 t 38 minutter 22kW lading fra 0-100%: 2 t 40 minutter og mer sakte lading: 7.4kW lading fra 0-100%: 7 t 25 minutter Endret 17. juli 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Tenkte også det var en Zoe da jeg så specs. Med tomt batteri vil du bruke 2 timer og 40 minutter på å lade 0-100 % på 22 kW lader, 4,5 timer på en 11 kW lader, og 15 timer på en 3,7 kW lader. Å kalle en AC-lader for semi-hurtiglader vil jeg påstå er marketing-buzzword, da lading med AC tar lang tid. Min oppfatning er at biler som ikke støtter DC-hurtiglading ikke er egnet for langtur. Til sammenligning lader en eGolf fra 0-80 % på 45 minutter på en DC-hurtiglader. Edit: Oppgitte ladetider gjelder ved optimal temperatur. Når det er kaldt, kan lading ta mer enn dobbelt så lang tid. Endret 17. juli 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Jeg fant infor her: https://elbil.no/elbil/renault-zoe-ze-40/ Den kan ikke lades fra dc hurtigladere. Den kan lades med ac opp til 22kW 32A 3-fas. Tiden er oppgitt til 1 time og 40 minutter. Dette gjør denne bilen lite egnet til langturer om en ikke har god tid til å lade. En må også finne ut hvor slike normal/semihurtig ladere er. Her må det være skrivefeil på elbil: Renault oppgir 2 timer og 40 minutter på 22 kW: https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/11/Nye_Zoe_400_des_2016_Teknisk_spesifikasjon.pdf Endret 17. juli 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Snoopmike Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Tusen takk for alle svar! Tror den 12 timer turen fort kan bli det dobbelte hvis jeg skulle være uheldig med "semi-hurtigladerene" på veien, så tror jeg dropper langturen langs bilveien.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Bør ihvertfall starte med en noe kortere tur innad i Norge først 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Vil bare legge til at det kanskje finnes noen få AC ladere med 43kW. Men det er bare noen av de eldre Zoe bilene som støtter så høy effekt. Om du lader på en slik får du bare 22kW da det begrenses av bilen. På langtur er dette med max 22kW en svakhet. I det daglige så er det en fordel med AC lading at en kan lade på alt fra 3.7kW til 22kW, i tillegg til vanlig kontakt 10A. Og at den har et stort batteri. Så det er en bra elbil vil jeg påstå. Endret 18. juli 2017 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jepp. Alle elbilene har sin akilleshæl. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jepp. Alle elbilene har sin akilleshæl. Personlig vill jeg si at alternativene har flere akilleshæler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 På langtur er dette med max 22kW en svakhet. I det daglige så er det en fordel med AC lading at en kan lade på alt fra 3.7kW til 22kW, i tillegg til vanlig kontakt 10A. Og at den har et stort batteri. Så det er en bra elbil vil jeg påstå. Man må kjøpe elbil som dekker behovet man har. Skal man kjøre mye på langtur, er alle elbiler uten støtte for DC-hurtiglading uegnet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jepp. Alle elbilene har sin akilleshæl. Personlig vill jeg si at alternativene har flere akilleshæler. Ja, fullading på 3 minutter har klare ulemper. Man får ikke tid til å teste ut matutvalget i hvert eneste lille tettsted. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jepp. Alle elbilene har sin akilleshæl. Personlig vill jeg si at alternativene har flere akilleshæler. Ja, fullading på 3 minutter har klare ulemper. Man får ikke tid til å teste ut matutvalget i hvert eneste lille tettsted. Enig, til en latterlig pris hvor en sløser uante mengder med energi og sprøyter ut skit. Absolutt helt enig I tillegg til å måtte dra på den der stasjonen og gjøre dette 1-2 ganger i måneden, om ikke mer! Snakk om stress og unødvendige ting Men sånn helt seriøst, ingen tvil om at fossilene har en stor fordel ift "ladetid" men ellers er det ikke mye å skrike hjem om, IMO. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Hadde jeg hatt råd så skulle jeg ha kjøpt Tesla X Sikkert fin bil å dra på langtur med også, + at den kan dra henger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå