Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utgifter elbil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekkevidden på batteriet er 300 km, 40kwh. Jeg har også hurtiglader, men spørst vel også på ladestasjonen hvor mye kraft de kan gi ut for jeg må nok stoppe for fullading nesten 3 ganger eller 4-5 80% ladninger? Tror hurtoglader stasjonene gir max 43 kwh så jeg en plass?

Men jeg var mer nysgjerrig på bomstasjoner en må passere, og hvor mye rabatter på de en elbil får idag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Rekkevidden på batteriet er 300 km, 40kwh. Jeg har også hurtiglader, men spørst vel også på ladestasjonen hvor mye kraft de kan gi ut for jeg må nok stoppe for fullading nesten 3 ganger eller 4-5 80% ladninger? Tror hurtoglader stasjonene gir max 43 kwh så jeg en plass?

Ingen elbiler tar imot større effekt enn laderen i bilen støtter, og her er det store forskjeller. Hvilken elbil har du? Hurtigladere (DC med CSS-Combo eller CHADEMO-kontakt) gir vanligvis 50 kW (ikke kwh), vanlige ladere (AC med Type 2 Mode 3-kontakt) gir vanligvis opp til 22 kW, ofte bare 11 eller så lite som 3,7 kW, ved høy belastning i nettet ca 2 kW. Hurtigladere er ikke egnet til å lade til mer enn 80% max, da ladetiden øker etterhvert som batteriet lades. Eksempelvis vil en bil som DC-hurtiglades fra 0-25% på 5 minutter trenge 10 minutter til for å øke fra 25-50%, og 15 minutter til for å øke fra 50-80%. Fra 80% og oppover går det saaaakte, hvis det i det hele tatt er mulig å lade til over 80%.

Enkelte bilprodusenter som ikke leverer sine biler med skikkelig DC-hurtiglading kaller AC-ladere for "semi-hurtiglader", dette gjelder MB B-klasse, Renault Zoe og sikkert også andre. Skal det kunne kalles hurtiglading, må det være støtte for DC-lading med CSS eller Chademo. Alt annet tar lang tid.

Lenke til kommentar

Semi-hurtiglader.

Da velger du båten

Ja en Zoe, så har en semi-hurtiglader visst. Så min lader vil ikke kunne ta imot mer enn 22 kW fra en ladestasjon som i utgangspunktet kan tilby 43-50 kW?

Du vil ikke en gang kunne koble i de vanlige hurtigladerne i bilen, disse leverer likestrøm (DC) og Zoe trenger vekselstrøm (AC). Så vidt jeg har skjønt er det ofte en AC-lader i nærheten av hurtigladerne, men det er vel ikke alltid det er tilfellet.

redigert: vil ikke anbefale å legge ut på langtur i en Zoe, det blir fort veldig mye ladetid.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg fant infor her: https://elbil.no/elbil/renault-zoe-ze-40/

Den kan ikke lades fra dc hurtigladere. Den kan lades med ac opp til 22kW 32A 3-fas. Tiden er oppgitt til 1 time og 38 minutter til 80%.

Dette gjør denne bilen lite egnet til langturer om en ikke har god tid til å lade. En må også finne ut hvor slike normal/semihurtig ladere er.

Edit: Ladetider er ofte oppgitt til 0-80%, men her er begge tallene:

22kW lading fra 0-80%: 1 t 38 minutter

22kW lading fra 0-100%: 2 t 40 minutter

og mer sakte lading:

7.4kW lading fra 0-100%: 7 t 25 minutter

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tenkte også det var en Zoe da jeg så specs. Med tomt batteri vil du bruke 2 timer og 40 minutter på å lade 0-100 % på 22 kW lader, 4,5 timer på en 11 kW lader, og 15 timer på en 3,7 kW lader. Å kalle en AC-lader for semi-hurtiglader vil jeg påstå er marketing-buzzword, da lading med AC tar lang tid. Min oppfatning er at biler som ikke støtter DC-hurtiglading ikke er egnet for langtur. Til sammenligning lader en eGolf fra 0-80 % på 45 minutter på en DC-hurtiglader.

Edit: Oppgitte ladetider gjelder ved optimal temperatur. Når det er kaldt, kan lading ta mer enn dobbelt så lang tid.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg fant infor her: https://elbil.no/elbil/renault-zoe-ze-40/

Den kan ikke lades fra dc hurtigladere. Den kan lades med ac opp til 22kW 32A 3-fas. Tiden er oppgitt til 1 time og 40 minutter.

Dette gjør denne bilen lite egnet til langturer om en ikke har god tid til å lade. En må også finne ut hvor slike normal/semihurtig ladere er.

Her må det være skrivefeil på elbil: Renault oppgir 2 timer og 40  minutter på 22 kW: https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/11/Nye_Zoe_400_des_2016_Teknisk_spesifikasjon.pdf

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at det kanskje finnes noen få AC ladere med 43kW. Men det er bare noen av de eldre Zoe bilene som støtter så høy effekt. Om du lader på en slik får du bare 22kW da det begrenses av bilen.

På langtur er dette med max 22kW en svakhet. I det daglige så er det en fordel med AC lading at en kan lade på alt fra 3.7kW til 22kW, i tillegg til vanlig kontakt 10A. Og at den har et stort batteri. Så det er en bra elbil vil jeg påstå.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På langtur er dette med max 22kW en svakhet. I det daglige så er det en fordel med AC lading at en kan lade på alt fra 3.7kW til 22kW, i tillegg til vanlig kontakt 10A. Og at den har et stort batteri. Så det er en bra elbil vil jeg påstå.

Man må kjøpe elbil som dekker behovet man har. Skal man kjøre mye på langtur, er alle elbiler uten støtte for DC-hurtiglading uegnet.

Lenke til kommentar

Jepp. Alle elbilene har sin akilleshæl.

Personlig vill jeg si at alternativene har flere akilleshæler.

Ja, fullading på 3 minutter har klare ulemper. Man får ikke tid til å teste ut matutvalget i hvert eneste lille tettsted.

Enig, til en latterlig pris hvor en sløser uante mengder med energi og sprøyter ut skit. Absolutt helt enig :) I tillegg til å måtte dra på den der stasjonen og gjøre dette 1-2 ganger i måneden, om ikke mer! Snakk om stress og unødvendige ting :) 

Men sånn helt seriøst, ingen tvil om at fossilene har en stor fordel ift "ladetid" men ellers er det ikke mye å skrike hjem om, IMO. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...