Gå til innhold

Hvordan få rippet NOBEL BluRay uten å få med kopibeskyttelsen?


Anbefalte innlegg

Fortsatt brukt penger på å kjøpe Nobel på BluRay og ønsker å få den inn i samlingen min. Er jo faktisk eneste grunn til at jeg kjøpe den. Kan jo ikke være slik at Norge ligger i verdenstoppen med kopibeskyttelse som ikke kan knekkes...og det på en NRK serie liksom. ;)

 

Nå løste det seg jo, men ettersom serien ligger ute i HD på NRK sitt nett-TV, å du allerede har betalt for rettighetene til å eie serien, kunne du vel bare lastet den ned fra NRK sine nettsider i stedet for å rippe den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fortsatt brukt penger på å kjøpe Nobel på BluRay og ønsker å få den inn i samlingen min. Er jo faktisk eneste grunn til at jeg kjøpe den. Kan jo ikke være slik at Norge ligger i verdenstoppen med kopibeskyttelse som ikke kan knekkes...og det på en NRK serie liksom. ;)

 

Nå løste det seg jo, men ettersom serien ligger ute i HD på NRK sitt nett-TV, å du allerede har betalt for rettighetene til å eie serien, kunne du vel bare lastet den ned fra NRK sine nettsider i stedet for å rippe den.

 

Vil nå påstå at det er ganske stor forskjell i bilde og lydkvaliteten på BluRay og NRK sin nett-tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå løste det seg jo, men ettersom serien ligger ute i HD på NRK sitt nett-TV, å du allerede har betalt for rettighetene til å eie serien, kunne du vel bare lastet den ned fra NRK sine nettsider i stedet for å rippe den.

 

 

Nå er jeg kanskje gammeldags, men liker å bruke penger på å kjøpe fysiske plater av filmer/serier jeg virkelig liker. Så ripper jeg dem inn med høyeste kvalitet, normalt 100% (eller 0% komprimering). De fleste filmer og serier jeg kjøper, har jeg allerede sett, enten ved streaming, type nettflix osv, eller at jeg har lastet dem ned i 720 eller 1080 kvalitet når de gikk/var helt nye, men legger aldri slikt inn i samlingen min. Har til nød lastet ned noen full BluRay plater (30GB+) med norsk tekst fra nettet, men 90% har jeg kjøpt på fysiske plater.

 

Derfor ville det vært helt uaktuelt å rippe noe fra nettet for å ha i samlingen min. :D

Lenke til kommentar

Vil nå påstå at det er ganske stor forskjell i bilde og lydkvaliteten på BluRay og NRK sin nett-tv.

 

 

...eller at jeg har lastet dem ned i 720 eller 1080 kvalitet når de gikk/var helt nye, men legger aldri slikt inn i samlingen min. Har til nød lastet ned noen full BluRay plater (30GB+) med norsk tekst fra nettet, men 90% har jeg kjøpt på fysiske plater.

 

Det er jo i for seg greit, men den høyeste oppløsningen på Nobel er vel 1080, med 5.1 DTS lyd, uansett om du har kjøpt Bluray eller ikke. Så vidt jeg vet kommer ikke den serien i høyere oppløsning, slik som UHD.

 

HD er HD ?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

Vil nå påstå at det er ganske stor forskjell i bilde og lydkvaliteten på BluRay og NRK sin nett-tv.

 

 

...eller at jeg har lastet dem ned i 720 eller 1080 kvalitet når de gikk/var helt nye, men legger aldri slikt inn i samlingen min. Har til nød lastet ned noen full BluRay plater (30GB+) med norsk tekst fra nettet, men 90% har jeg kjøpt på fysiske plater.

 

Det er jo i for seg greit, men den høyeste oppløsningen på Nobel er vel 1080, med 5.1 DTS lyd, uansett om du har kjøpt Bluray eller ikke. Så vidt jeg vet kommer ikke den serien i høyere oppløsning, slik som UHD.

 

HD er HD ?

 

Nei nei nei, HD er ikke HD. NRK sin web-tv kan ikke under noen omstendigheter sammenlignes med blu-ray. NRK sender, også på nett, kun i 720p. Og det er det minste problemet, bitraten er også veldig lav og det samme gjelder lyden.

Det er som å sammenligne en lada med en Mercedes.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Er en god del 4K titler som er oppskalerte, så det er jo greit å sjekke sånt før en kjøper da du får svært lite igjen for det i forhold til hva en vanlig oppskalering gjør på sitteavstanden i stue. Unntaket er muligens om det er gjort en remaster for Rec. 2020 som er verdt det. Det er en del titler som er verdt UHD framfor 1080P, men det er etter mitt syn ikke så veldig mange for andre enn superentusiaster.

 

Streaming er optimalisert for båndbredde og man kan glemme kvalitetsnivået til Blu-ray til fordel for noe som er bra nok for de fleste og har god komfort/enkelhet. NRK som streamer på en grei linje og med kraftig nok mottakerutstyr gjør en grei nok jobb for folk flest. Blu-ray er vel mer entusiastmarked og UHD enda mer sådan.

Lenke til kommentar

Nei nei nei, HD er ikke HD. NRK sin web-tv kan ikke under noen omstendigheter sammenlignes med blu-ray. NRK sender, også på nett, kun i 720p. Og det er det minste problemet, bitraten er også veldig lav og det samme gjelder lyden.

Det er som å sammenligne en lada med en Mercedes.

 

Okay, jeg ser ut til å få en bitrate på 2434 kb/s med en oppløsning på 1280*720 med fps på 25.000 fra NRK. Lyden har en bitrate på 192 kb/s, 48 kHz.

 

Jeg har ikke Nobel på Bluray, så jeg kan dessverre ikke sammenligne?

 

Det er forøvrig omtrent samme bitrate og fps som på filmer man laster ned fra nettet i 720p/1080p på 3-4 gigabyte, å det holder lenge for meg, men det er jo egentlig helt off-topic, jeg foreslo kun at det var mulig å laste ned fra NRK, men jeg forstår nå at det er for dårlig kvalitet for enkelte.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Kan være enig i at noe av det du kan laste ned i 1080p kvalitet fra nettet kan være ganske så bra, både lydmessig og bildekvalitet. Likevel, noe må jo nødvendigvis forsvinne av kvalitet når ting blir komprimert. En BluRay plate på ca 35 GB blir til en fil på under 10 GB går jo utover noe.

Jeg har ikke verdens dyreste TV eller hjemmekino anlegg, men jeg angrer i dag som pokker på at jeg valgte å komprimere DVD plater fra DVD9 til DVD5 da jeg begynte å bygge samlingen for 15 år siden. Da hadde jeg jo ikke tilgang på 8TB disker som i dag.

Fjernet også DTS for å spare plass husker jeg...for da hadde jeg jo ikke 5.1 eller 7.1 lydsystem, så hva skulle jeg med det da??

 

Men denne samlingen ønsker jeg å ha i mange år fremover, og jeg har helt siden det gikk et lys opp for meg at jeg måtte tenke fremover og ikke bare her og nå, alltid lagt inn DVD eller BluRay i den beste kvalitet uten komprimering i det hele tatt.

Slikt tar selvsagt plass, bruker i dag 36 TB til å lagre 1.500+ DVD plater og ca 500 BluRay plater. Så bruker jeg nye 36 TB til backupen av alle platene (lagret utenfor huset).

 

Så har jeg 11 TB med plass til serier/filmer i 720/1080 kvalitet lastet ned....men her er jeg for lat til å slette det jeg kjøper i etterkant, så kunne kuttet noen TB der. Og så er det jo selvsagt ikke alt jeg ser på som jeg kjøper. ;)

 

4K har jeg ikke hevet meg på enda, har 4K TV, men det vil bli sykt dyrt å vedlikeholde/bygge en 4K samling. Vi snakker jo nesten 3 x størrelsen på en vanlig BluRay (litt mindre, men likevel..) Og igjen, skulle jeg begynt  bygge 4K samling, ville jeg jo heller ikke her komprimert noe.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...