V-by Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) I boligfeltet her jeg bor har vi en velforening som bla. Har ansvaret for fellesområder som en strand og en platting/veranda som er åpen for alle hver dag hele døgnet. Vi har også en båtforening som har et bryggeanlegg for båter. Her har det blitt satt opp kameraer for å ta eventuelle tjuvradder som er ute etter båter, dette er jo greit nok. Men her har båtforeningen satt opp to av kameraene slik at de filmer fellesområder. Er dette lovlig? Det har vert luftet for båtforeningen at dette ikke kan være helt innafor, men har ikke kommet noe vei med det.I tillegg har medlemmer av båtforeningen fått tilgang til live stream fra kameraene gjennom en app på mobil. Her vil man kunne kjenne igjen folk som oppholder seg på fellesområdene. Hvordan går jeg fram her, hvis jeg ikke kommer noen vei med båtforeningen. Kan vel også sies at "gutteklubben grei" styrer både velforening og båtforening. Edit: Nå fikk jeg en beskjed fra leder om at det er gitt en tillatelse fra datatilsynet, da er det kanskje ikke så mye å gjøre med det? Endret 16. juli 2017 av V-by Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 I boligfeltet her jeg bor har vi en velforening som bla. Har ansvaret for fellesområder som en strand og en platting/veranda som er åpen for alle hver dag hele døgnet. Vi har også en båtforening som har et bryggeanlegg for båter. Her har det blitt satt opp kameraer for å ta eventuelle tjuvradder som er ute etter båter, dette er jo greit nok. Men her har båtforeningen satt opp to av kameraene slik at de filmer fellesområder. Er dette lovlig? Det har vert luftet for båtforeningen at dette ikke kan være helt innafor, men har ikke kommet noe vei med det.I tillegg har medlemmer av båtforeningen fått tilgang til live stream fra kameraene gjennom en app på mobil. Her vil man kunne kjenne igjen folk som oppholder seg på fellesområdene. Hvordan går jeg fram her, hvis jeg ikke kommer noen vei med båtforeningen. Kan vel også sies at "gutteklubben grei" styrer både velforening og båtforening. Edit: Nå fikk jeg en beskjed fra leder om at det er gitt en tillatelse fra datatilsynet, da er det kanskje ikke så mye å gjøre med det? Spør leder om å få se denne tillatelsen, mtp hvor strikte datatilsynet er så synes jeg det er overraskende at en båtklubb skal kunne overvåke et fellesområde uten å ha noen særskilt grunn til det. Og at potensielle forbrytere kan oppholde seg der er ingen god grunn! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ja her har jeg liten tro på at kamera plassering er i tråd med en eventuell tillatelse. Be om å få se den eller send en bekymringsmelding til Datatilsynet hvor du konkret beskriver at filmingen foregår utenfor området hvor sikkerhetstiltaket skal gjelde. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Trodde ikke datatilsynet drev å ga tilatelser til slik type overvåking heller. Tidligere hadde man meldeplikt om man satt opp kamera, men dette kravet er fjernet nå nylig. Det at de har gitt melding betyr ikke at kamera er automatisk lovlig. De må fortsatt monteres og driftes på en lovlig måte. Hovedregelen er at man ikke skal kunne se utover egen eiendom. Live tilgang gjør dette enda mere kinkig. Da er regelen også at man ikke skal kunne kjenne igjen personer på bildet, noe som gjør overvåkingen noe nyttesløs vist man ønsker å ta tyver.... (Tenk type web-kamera som finnes i fleng rundt i landet med offentlig tilgang. (Selv om tilgang er kun for båtlaget vil jeg tro de juridisk fortsatt er regnet som offentlig tilgjengelig.) Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Følgende veileder "Kameraovervåking - hva er lov?" skrevet av Datatilsynet er nyttig for din situasjon: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/kameraovervaking/ Endret 16. juli 2017 av what_no2000 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2017 Har kikket litt på denne veilederen, og jeg mener jo at kameraene er plassert feil/ ulovlig. Jeg sendte en mail til datatilsynet der jeg la ved bilder, så får vi se hva de sier. Jeg la også ut et innlegg på båtforeningens Facebook gruppe, virker jo som at folk aldri har hørt om personvern... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 En liten oppdatering. Jeg kontaktet datatilsynet og la til bilder og beskrivelser av overvåkningen, og fikk svar. Det er flere ting med denne kameraovervåkingen som virker svært problematiske. Som hovedregel bør ikke denne typen områder kameraovervåkes i det hele tatt. For øvrig kan det være greit å vite at Datatilsynet ikke gir tillatelser til vanlig kameraovervåking, og Datatilsynet har uansett ikke adgang til å gjøre unntak fra lovens bestemmelser om forholdsmessighet og utlevering av kameraopptak. Politiet var også innom for å sjekke overvåkningskameraene, da en båt ble stjålet. De så heller ikke noe problem med overvåkningen, men heller skrøt av den, ikke overaskende men skuffende syntes jeg da. Men nå viser det seg at det er flere enn meg som har klaget på denne overvåkningen og båtforeningen har bestemt seg for å flytte på kameraene. Riktignok ikke alle kameraene som overvåker fellesområdene, men det er en begynnelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå