Gå til innhold

Hvorfor følger ikke de kristne GT?


Anbefalte innlegg

Bibelen består av både GT og NT.

Men de kristne følger bare NT, og jødene er de som følger GT.

 

Hvorfor består ikke bibelen av bare NT siden de kristne ikke følger GT.

Siden bibelen består av begge deler så skal man vel følge hele bibelen og ikke bare halvparten av den, hadde man fulgt GT også så hadde kristne også hatt spise regler.

 

De utelukker ikke hele GT men mye av den syns jeg.

Jeg syns man burde følge begge delene, de er tråssalt begge i den samme boken.

 

Det skyldes vel mangel på forstand? Jesus gikk i rette med den gamle holdning om øye for øye og tann for tann. Den var nemlig "umoden". Men GT er svært viktig for å forstå NT, og også for å kunne tolke f.eks Åpenbaringen. Da skal du ha god kunnskap om GTs profeter. Mange nøkler finnes der.

 

Det handler også om den gamle og den nye verden, om det gamle og det nye mennesket, om Jesus som mellommann for en ny pakt, om hvordan det gamle må dø for at det nye kan spire frem

 

Adam = adskillelse, fall og død

Jesus = gjenforening, oppstandelse og liv

 

I tillegg trenger du GT for å forstå "plottet" bibelen beskriver. Motsetningene leder vei. Ja hvorfor er det så mye tilsynelatende galt som står der? Det har i seg selv en hensikt. Man kan med andre ord ikke skille bibelen i to, ei heller kropp og hode. Det er mye i GT som kristne følger, og alt det andre skal forstås.

 

Umodne mennesker bruker vold når de slipper opp for argumenter. Etterhvert som mennesket utvikler seg vil det gå bort fra primitive metoder og bruke mer intelligente metoder. Hadde verden hørt på Jesus ville verden utviklet seg på fredelig vis, men Jesus ble drept og det umodne eskalerer

 

Kort sagt kan du spørre om hvorfor vi ikke følger barna fremfor de voksne. NT bringer skriftene til et nytt utviklingstrinn. Fra bokstavlig tolkning til sjelelig tolkning og til åndelig tolkning. (Legeme, sjel og ånd) Legemet kan ikke forstå ånden, men ånden kan forstå legemet. På samme måte kan ikke barnet forstå hvordan det er å vokse opp, men en som er gammel og vis kan forstå barnets vei.

 

Man må bli "født på ny" for å forstå det siste og åndelige, sier Jesus. Larven må bli sommerfugl...

Endret av B.Christian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kort fortalt:

 

--- snip ---

 

Det er sånn du må lese bibelen.

Nuh vel.

Som du sikkert har fått med deg trekker jeg bibelen i tvil, ikke Gud.

Jeg sier at kristne ikke føger GT, fordi boka har gått ut på dato, og så langt virker det som vi er enige.

Det er vel rett og slett litt for mange som skal slåes i hjel i GT til at den er stueren nå i dag.

At vi kan enes om at GT har gått ut på dato, gir jo ikke nødvendigvis noe bevis for at NT også er utgått, men det styrker jo heller ikke akkurat troen på at hellige skrifter fra Gud varer evig.

Og nettopp der ligger mitt poeng.

Svært få sannheter varer evig. 

Å fortelle meg hvordan jeg må lese bilbelen er vel i grunn bare et eksempel på det. I dag må den tokes for å passe med dagens oppfattelse av kristendom, og for å passe inn i dagens samfunn.

 

 

"at den ikke er stueren"?

 

det har ikke noe med det å gjøre ... hele forklaringa på GT får du jo - i bibelen. Jødene var Guds utvalgte folk, fordi Messias skulle komme fra dem, det var et løfte Gud holdt helt tilbake til Abraham. Alle lover og regler må ses i sammenheng med tia de levde i, og Gud holdt stålkontroll over jødene, fram til Jesus, når oppdraget deres var utført.

 

Prisen for hver og en av oss som er frelst var høy, står det i NT.

 

Det tror jeg er ønsketenkning! Hadde det kommet fra andre enn Marius77, så hadde jeg kalt det løgn.

Lenke til kommentar

 

Man må bli "født på ny" for å forstå det siste og åndelige, sier Jesus. Larven må bli sommerfugl...

 

Hvordan forstår du det uthevde?

 

:)

Å bli Guds barn i stedet for djevelens barn. Å ha Gud til far i stedet for djevelen. Å være av Gud i stedet for av djevelen. Å være Guds sønn. Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å bli Guds barn i stedet for djevelens barn. Å ha Gud til far i stedet for djevelen. Å være av Gud i stedet for av djevelen. Å være Guds sønn.

 

 

 

 

 

Det rare øyeblikket da man forstår at det er djevelen som kommer med logikk, rasjonalitet og sunn fornuft og at gud står for det motsatte... :)

 

I oversatt betydning selvsagt, da djevelen er like troverdig og usannsynlig som guden er det..  :) Du oppfordrer jo bare til ignoranse og dumhet ved det du fremmer jo IHS :)

Lenke til kommentar

 

Å bli Guds barn i stedet for djevelens barn. Å ha Gud til far i stedet for djevelen. Å være av Gud i stedet for av djevelen. Å være Guds sønn.

 

 

 

 

 

Det rare øyeblikket da man forstår at det er djevelen som kommer med logikk, rasjonalitet og sunn fornuft og at gud står for det motsatte... :)

 

I oversatt betydning selvsagt, da djevelen er like troverdig og usannsynlig som guden er det..   :) Du oppfordrer jo bare til ignoranse og dumhet ved det du fremmer jo IHS :)

 

Nei, denne inndelingen er både grei og lettfattelig, RWS :)

Lenke til kommentar

 

Å bli Guds barn i stedet for djevelens barn. Å ha Gud til far i stedet for djevelen. Å være av Gud i stedet for av djevelen. Å være Guds sønn.

 

 

 

 

 

Det rare øyeblikket da man forstår at det er djevelen som kommer med logikk, rasjonalitet og sunn fornuft og at gud står for det motsatte... :)

 

I oversatt betydning selvsagt, da djevelen er like troverdig og usannsynlig som guden er det..   :) Du oppfordrer jo bare til ignoranse og dumhet ved det du fremmer jo IHS :)

 

 

Djevelen er jo fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft. Djevelen er alt fra Adolf Hitler til Josef Stalin. Hitler er en vi kjenner godt til i vestlige land - hvorfor? Fordi han avvek så enormt fra det vi forventet fra kristne, protestantiske samfunn, en som tok menneskeverdet fra folk vi har fått fra Gud og gjorde sadistisk vitenskap (sosialdarwinisme) til politikk. Djevelen er løgnens far og fluenes herre - gud til alt som råtner. Ravi Zacharias, en inder fra Brahmin-kasten som konverterte til kristendom og bosatte seg i USA, ser på den vestlige verden med indiske øyne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=6ApZRih9jRY&t=1s

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Djevelen er jo fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft. Djevelen er alt fra Adolf Hitler til Josef Stalin. Hitler er en vi kjenner godt til i vestlige land - hvorfor? Fordi han avvek så enormt fra det vi forventet fra kristne, protestantiske samfunn, en som tok menneskeverdet fra folk vi har fått fra Gud og gjorde sadistisk vitenskap (sosialdarwinisme) til politikk.

 

Det du eller "dere" som du kaller deg og hva "dere" forventer er regelrett likegyldig.

Hva du forventer av et protestantisk samfunn er på ingen måte noen autoritet som avgjør hvem som skal defineres som kristen og hvem som er av djevelen. Greit nok at du selv mener det, men hva så?

 

Jødedommen, kristendommen og islam har tatt menneskeverdet fra folk i flere hundre år, de siste par hundre har det humanistiske samfunn begynt utforme rettigheter som bryter med ørken troen din, disse samfunnene blomster og nei, det er ikke grunnet kristendommen mister.

 

Jeg synes forøvrig du har et forstyrrende stort fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft, er du djevelen Marius?

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Djevelen er jo fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft. Djevelen er alt fra Adolf Hitler til Josef Stalin. Hitler er en vi kjenner godt til i vestlige land - hvorfor? Fordi han avvek så enormt fra det vi forventet fra kristne, protestantiske samfunn, en som tok menneskeverdet fra folk vi har fått fra Gud og gjorde sadistisk vitenskap (sosialdarwinisme) til politikk.

 

Det du eller "dere" som du kaller deg og hva "dere" forventer er regelrett likegyldig.

Hva du forventer av et protestantisk samfunn er på ingen måte noen autoritet som avgjør hvem som skal defineres som kristen og hvem som er av djevelen. Greit nok at du selv mener det, men hva så?

 

Jødedommen, kristendommen og islam har tatt menneskeverdet fra folk i flere hundre år, de siste par hundre har det humanistiske samfunn begynt utforme rettigheter som bryter med ørken troen din, disse samfunnene blomster og nei, det er ikke grunnet kristendommen mister.

 

Jeg synes forøvrig du har et forstyrrende stort fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft, er du djevelen Marius?

 

 

Ingen som er av Gud er av djevelen, men jeg har merket meg hva slags gjeng du tilhører, og du og dine er definitivt ikke av Gud.

Lenke til kommentar

 

 

Djevelen er jo fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft. Djevelen er alt fra Adolf Hitler til Josef Stalin. Hitler er en vi kjenner godt til i vestlige land - hvorfor? Fordi han avvek så enormt fra det vi forventet fra kristne, protestantiske samfunn, en som tok menneskeverdet fra folk vi har fått fra Gud og gjorde sadistisk vitenskap (sosialdarwinisme) til politikk.

 

Det du eller "dere" som du kaller deg og hva "dere" forventer er regelrett likegyldig.

Hva du forventer av et protestantisk samfunn er på ingen måte noen autoritet som avgjør hvem som skal defineres som kristen og hvem som er av djevelen. Greit nok at du selv mener det, men hva så?

 

Jødedommen, kristendommen og islam har tatt menneskeverdet fra folk i flere hundre år, de siste par hundre har det humanistiske samfunn begynt utforme rettigheter som bryter med ørken troen din, disse samfunnene blomster og nei, det er ikke grunnet kristendommen mister.

 

Jeg synes forøvrig du har et forstyrrende stort fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft, er du djevelen Marius?

 

 

Ingen som er av Gud er av djevelen, men jeg har merket meg hva slags gjeng du tilhører, og du og dine er definitivt ikke av Gud.

 

 

Hvis Gud skapte alt og er allvitende, skapte han ikke da også djevelen?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Djevelen er jo fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft. Djevelen er alt fra Adolf Hitler til Josef Stalin. Hitler er en vi kjenner godt til i vestlige land - hvorfor? Fordi han avvek så enormt fra det vi forventet fra kristne, protestantiske samfunn, en som tok menneskeverdet fra folk vi har fått fra Gud og gjorde sadistisk vitenskap (sosialdarwinisme) til politikk.

 

Det du eller "dere" som du kaller deg og hva "dere" forventer er regelrett likegyldig.

Hva du forventer av et protestantisk samfunn er på ingen måte noen autoritet som avgjør hvem som skal defineres som kristen og hvem som er av djevelen. Greit nok at du selv mener det, men hva så?

 

Jødedommen, kristendommen og islam har tatt menneskeverdet fra folk i flere hundre år, de siste par hundre har det humanistiske samfunn begynt utforme rettigheter som bryter med ørken troen din, disse samfunnene blomster og nei, det er ikke grunnet kristendommen mister.

 

Jeg synes forøvrig du har et forstyrrende stort fravær av logikk, rasjonalitet og sunn fornuft, er du djevelen Marius?

 

 

Ingen som er av Gud er av djevelen, men jeg har merket meg hva slags gjeng du tilhører, og du og dine er definitivt ikke av Gud.

 

 

Hvis Gud skapte alt og er allvitende, skapte han ikke da også djevelen?.

 

 

Jo, men han gjorde opprør, det å gå mot Gud er en mulighet pga frie vilje, men alt som avviker fra Gud som er den absolutte standard for godhet er ondt, som djevelen gjorde Adam det også, overtalt til det av djevelen, han brøt Guds ene lov og syndet, dermed ble forholdet mellom Gud og menneske brutt, og med synden kom døden, derfor står det bl.a i de 10 bud at du ikke skal ha andre guder. Les skapelsesberetningen. Etter det skjedde lever vi i en fallen verden med satan som denne verdens fyrste, Abraham ble starten på en forsoning igjen mellom Gud og menneske, når Jesus kommer tilbake er en av de tingene som vil bli knust en gang for alle døden. Men flere ting må skje før han kommer tilbake - bl.a at gospelet skal spres over hele jorden, noe som først ble teknisk mulig med boktrykkerkunsten (som kom rundt samtidig med Martin Luther) og kolonitiden der bibelen "ble med", enda er det visst 4000 språk bibelen ikke er oversatt til så jeg tror vi enda har litt å gå på før ting er "klart", men jeg vet ikke helt sikkert.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hmmm... okay, så det vil si at Gud ikke er allmektig?. Jeg mener hvis Gud skapte djevelen og djevelen har krefter som Gud ikke kan kontrollere, er da Gud allmektig?.

Eller er Djevelen en feilslått kreasjon fra Gud?.

 

Hvilken versjon av bibelen skal man lese for å finne svarene?, regner med det må være en versjon som er trykket før reformasjonen siden det er den beste indikasjonen på hva som er riktig. Vi vet jo at bibelen ble forandret etter reformasjonen, så alt etterpå kan jo inneholde feil og vrangskrivninger.

 

Men igjen så må man lese (og forstå) bibelen på gammelt Hebraisk, muligens eldre språk?. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... okay, så det vil si at Gud ikke er allmektig?. Jeg mener hvis Gud skapte djevelen og djevelen har krefter som Gud ikke kan kontrollere, er da Gud allmektig?.

Eller er Djevelen en feilslått kreasjon fra Gud?.

 

Hvilken versjon av bibelen skal man lese for å finne svarene?, regner med det må være en versjon som er trykket før reformasjonen siden det er den beste indikasjonen på hva som er riktig. Vi vet jo at bibelen ble forandret etter reformasjonen, så alt etterpå kan jo inneholde feil og vrangskrivninger.

 

Men igjen så må man lese (og forstå) bibelen på gammelt Hebraisk, muligens eldre språk?. 

 

Gud er allmektig idet at han er skaper av virkeligheten, men for at det skal være fri vilje må det være mulig å gjøre ting som avviker ifra Guds vilje. Hvis ikke, hadde du vært Guds lille robot.

 

edit: hvilken "versjon" av bibelen du bruker er irrelevant (med 1 forbehold, "new living translation" av sekten jehovas vitner), for alle biblene sier så og si det samme, men formuleringene er litt forskjellig fordi det er forskjellige oversettelser (av de samme tekstene). Hvordan bibelen er oversatt kan du lese om her:

 

http://www.fbb.nu/artikkel/vi-sammenlikner-norsk-bibel-og-bibel-2011/

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hvis du noensinne har satt dine bein innenfor en kirke så må du ha bitt deg merke til at de aldri spør hvilken "versjon" du bruker når de ber deg åpne bibelen f.eks på Matteus 24:14, dette er en røverhistorie muslimer har fra sitt trossystem og som er en løgn (Jesus advarer mot falske profeter som kommer etter ham). Du kan forøvrig granske de forskjellige bibeloversettelsene her sånn:

 

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+24:14

 

Og nasjon betyr forøvrig ifølge norsk ordbok det samme som folkeslag, så er det folkeslag med et annet språk, så antar jeg at det betyr vi enda mangler 4000 jfr det siste tall jeg hørte.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Disse linkene virker veldig ensidige og "partiske", hvordan kan jeg vite at dette ikke er skrevet personer som allerede har et fastsatt syn og sin egen tolkning?.

Vil tro den beste metoden for å finne sannhet er å studere gamle skrifter på egen hånd, uten påvirkning av nyere tolkninger og oversettinger?.

 

Mine bein har vært i noen av de eldste kirkene i Norge, dette er da gamle kirker som opprinnelig var katolske. Bygd lenge før protestantismen var så mye som en tanke.

Er forresten oppvokst ved siden av et gravsted som er 500 til 1000 år eldre enn kristendommen i Norge.

 

Mener du at "din" versjon av kristendommen er bedre enn den katolske versjonen? , og hvorfor?.

Jeg tenker at du har rotet deg borti en eller en annen form for pinsemenighet, muligens via paragraf 12?.

Lenke til kommentar

Disse linkene virker veldig ensidige og "partiske", hvordan kan jeg vite at dette ikke er skrevet personer som allerede har et fastsatt syn og sin egen tolkning?.

Vil tro den beste metoden for å finne sannhet er å studere gamle skrifter på egen hånd, uten påvirkning av nyere tolkninger og oversettinger?.

 

Mine bein har vært i noen av de eldste kirkene i Norge, dette er da gamle kirker som opprinnelig var katolske. Bygd lenge før protestantismen var så mye som en tanke.

Er forresten oppvokst ved siden av et gravsted som er 500 til 1000 år eldre enn kristendommen i Norge.

 

Mener du at "din" versjon av kristendommen er bedre enn den katolske versjonen? , og hvorfor?.

Jeg tenker at du har rotet deg borti en eller en annen form for pinsemenighet, muligens via paragraf 12?.

 

Ok. Den eneste måten å finne ut av at disse bibelsidene ikke konspirerer mot deg, og at det faktisk ER et troll i esken her, er jo å f.eks å kjøpe 10 forskjellige bibler, dra til en norsk kirke, ta opp alt på bånd, også sammenlikne det med de forskjellige bibelene du har kjøpt. Hvis du er muslim og overbevist, er jeg sikker på dette kan være et scoop, så værsågod, sett igang, film det gjerne og legg det ut på youtube, jeg vil se, så post det gjerne her.

Lenke til kommentar

Ang. katolisismen så er det et kapittel i seg selv, men katolikker har mye ved seg som IKKE står i bibelen. Det var jo dette her reformasjonen handlet om, og det kom samtidig med boktrykkerkunsten - pussig nok - så bibel etterhvert ble allemannseie. Før det, måtte det stå en prest, gjerne i lomma på en eller annen hertug eller greve - å sitere bibelen for folk, for folk flest hadde ikke peiling og kunne ikke lese en eneste setning. Den katolske kirka var sikkert grei nok - til sin tid. Men det var altså med Luther vi fikk bibelsk kristendom - altså den typen kristendom som det står om i bibelen. Også har det utviklet seg videre, vekk fra tradisjoner og i en mer og mer bibelsk retning, med baptister, pinsevenner osv... Men spør du en pinsevenn, så vil ikke han si at en baptist eller lutheraner ikke er frelst, bare at de vektlegger litt forskjellige ting. For det er umulig å følge bibelen helt etter bokstaven. Ergo koker det egentlig ned til: velg en kirke du føler deg hjemme i, og med en prest du stoler på.

Lenke til kommentar

 

Disse linkene virker veldig ensidige og "partiske", hvordan kan jeg vite at dette ikke er skrevet personer som allerede har et fastsatt syn og sin egen tolkning?.

Vil tro den beste metoden for å finne sannhet er å studere gamle skrifter på egen hånd, uten påvirkning av nyere tolkninger og oversettinger?.

 

Mine bein har vært i noen av de eldste kirkene i Norge, dette er da gamle kirker som opprinnelig var katolske. Bygd lenge før protestantismen var så mye som en tanke.

Er forresten oppvokst ved siden av et gravsted som er 500 til 1000 år eldre enn kristendommen i Norge.

 

Mener du at "din" versjon av kristendommen er bedre enn den katolske versjonen? , og hvorfor?.

Jeg tenker at du har rotet deg borti en eller en annen form for pinsemenighet, muligens via paragraf 12?.

 

Ok. Den eneste måten å finne ut av at disse bibelsidene ikke konspirerer mot deg, og at det faktisk ER et troll i esken her, er jo å f.eks å kjøpe 10 forskjellige bibler, dra til en norsk kirke, ta opp alt på bånd, også sammenlikne det med de forskjellige bibelene du har kjøpt. Hvis du er muslim og overbevist, er jeg sikker på dette kan være et scoop, så værsågod, sett igang, film det gjerne og legg det ut på youtube, jeg vil se, så post det gjerne her.

 

 

Jeg kan sikkert kjøpe 10 og 100 bibler og samtidig gå i kirken, men jeg kommer ikke nærmer opphavet og sannheten av den grunn.

Det jeg vil fram til er den informasjonen som er borte på grunn av oversettinger, tolkninger og det som med vilje er utelatt etter 2000 år.

Nei jeg er ikke muslim, og jeg har heller ikke behov for å legge ut noe som helst på YT (selv om det virker som om alt på YT er sannhet for enkelte).

 

Ang. katolisismen så er det et kapittel i seg selv, men katolikker har mye ved seg som IKKE står i bibelen. Det var jo dette her reformasjonen handlet om, og det kom samtidig med boktrykkerkunsten - pussig nok - så bibel etterhvert ble allemannseie. Før det, måtte det stå en prest, gjerne i lomma på en eller annen hertug eller greve - å sitere bibelen for folk, for folk flest hadde ikke peiling og kunne ikke lese en eneste setning. Den katolske kirka var sikkert grei nok - til sin tid. Men det var altså med Luther vi fikk bibelsk kristendom - altså den typen kristendom som det står om i bibelen. Også har det utviklet seg videre, vekk fra tradisjoner og i en mer og mer bibelsk retning, med baptister, pinsevenner osv... Men spør du en pinsevenn, så vil ikke han si at en baptist eller lutheraner ikke er frelst, bare at de vektlegger litt forskjellige ting. For det er umulig å følge bibelen helt etter bokstaven. Ergo koker det egentlig ned til: velg en kirke du føler deg hjemme i, og med en prest du stoler på.

 

Men ble ikke protestantismen skilt ut ifra katolisismen?, jeg skjønner greia med å gjøre bibelen forståelig for de fleste som kunne lese.

Det er jo en kjent taktikk å holde skriftene hemmelige for å ha kontroll på folket.

 

Kan du utdype litt mer om hva katolikkene tror som ikke står i bibelen?.

Lenke til kommentar

 

 

Disse linkene virker veldig ensidige og "partiske", hvordan kan jeg vite at dette ikke er skrevet personer som allerede har et fastsatt syn og sin egen tolkning?.

Vil tro den beste metoden for å finne sannhet er å studere gamle skrifter på egen hånd, uten påvirkning av nyere tolkninger og oversettinger?.

 

Mine bein har vært i noen av de eldste kirkene i Norge, dette er da gamle kirker som opprinnelig var katolske. Bygd lenge før protestantismen var så mye som en tanke.

Er forresten oppvokst ved siden av et gravsted som er 500 til 1000 år eldre enn kristendommen i Norge.

 

Mener du at "din" versjon av kristendommen er bedre enn den katolske versjonen? , og hvorfor?.

Jeg tenker at du har rotet deg borti en eller en annen form for pinsemenighet, muligens via paragraf 12?.

 

Ok. Den eneste måten å finne ut av at disse bibelsidene ikke konspirerer mot deg, og at det faktisk ER et troll i esken her, er jo å f.eks å kjøpe 10 forskjellige bibler, dra til en norsk kirke, ta opp alt på bånd, også sammenlikne det med de forskjellige bibelene du har kjøpt. Hvis du er muslim og overbevist, er jeg sikker på dette kan være et scoop, så værsågod, sett igang, film det gjerne og legg det ut på youtube, jeg vil se, så post det gjerne her.

 

 

Jeg kan sikkert kjøpe 10 og 100 bibler og samtidig gå i kirken, men jeg kommer ikke nærmer opphavet og sannheten av den grunn.

Det jeg vil fram til er den informasjonen som er borte på grunn av oversettinger, tolkninger og det som med vilje er utelatt etter 2000 år.

Nei jeg er ikke muslim, og jeg har heller ikke behov for å legge ut noe som helst på YT (selv om det virker som om alt på YT er sannhet for enkelte).

 

Ang. katolisismen så er det et kapittel i seg selv, men katolikker har mye ved seg som IKKE står i bibelen. Det var jo dette her reformasjonen handlet om, og det kom samtidig med boktrykkerkunsten - pussig nok - så bibel etterhvert ble allemannseie. Før det, måtte det stå en prest, gjerne i lomma på en eller annen hertug eller greve - å sitere bibelen for folk, for folk flest hadde ikke peiling og kunne ikke lese en eneste setning. Den katolske kirka var sikkert grei nok - til sin tid. Men det var altså med Luther vi fikk bibelsk kristendom - altså den typen kristendom som det står om i bibelen. Også har det utviklet seg videre, vekk fra tradisjoner og i en mer og mer bibelsk retning, med baptister, pinsevenner osv... Men spør du en pinsevenn, så vil ikke han si at en baptist eller lutheraner ikke er frelst, bare at de vektlegger litt forskjellige ting. For det er umulig å følge bibelen helt etter bokstaven. Ergo koker det egentlig ned til: velg en kirke du føler deg hjemme i, og med en prest du stoler på.

 

Men ble ikke protestantismen skilt ut ifra katolisismen?, jeg skjønner greia med å gjøre bibelen forståelig for de fleste som kunne lese.

Det er jo en kjent taktikk å holde skriftene hemmelige for å ha kontroll på folket.

 

Kan du utdype litt mer om hva katolikkene tror som ikke står i bibelen?.

 

 

Siden historien rundt Jesus vakte oppsikt på hans tid så er det TUSENVIS av skrifter og avskrifter av skrifter som går helt tilbake til det første århundre, noen tiår etter Jesu død.

 

Evangeliet etter thomas o.l er utelatt - fordi hvis du leser det ser du at det er forfalskninger. Det er lett gjenkjennelig å se det på hva det inneholder, for de avskriftene vi har tilgjengelig fra de apostlene vi er sikre på skildrer en helt annen Jesus enn den de gnostiske forfalskningene skildrer. Gnostikerne var en sekt som (mystikere) som dukket opp i forbindelse med de første kristne. Dette er antageligvis det Johannes snakker om når han nevner satans synagoge (og diverse andre bibelvers i den retningen). Den Jesus gnostikerne skildrer av det jeg har lest, er rett og slett ond, og de som kjenner igjen djevelen (som løper etter oss kristne), ser ham i de tekstene der. DERFOR vet vi at det er forfalskninger.

 

Katolikker har bl.a en pave - som ikke er bibelsk. Bibelen sier vi ikke skal ha noen annen Far enn han i himmelen. Katolikker tror på skjærsilden - som ikke er bibelsk. De kaller bibeltro kristne for sola scriptura, dvs "bible only". Katolikker har somregel det syn at det er kirkestrukturen - som frelser, og tillegger kirkestrukturen og prester nesten overnaturlige evner og stor autoritet, mens bibeltro kristne ikke nødvendigvis tror en prest har noe mer evner enn den jevne kirkegåer utover taleevner og at han er bedre insatt i hva skriftene sier, og vårt forhold til Gud er mer individuelt, pluss at alt skal granskes mot skriftene, for presten kan si feil. Det er mao. et flatere system hos protestanter. Et unntak er den engelske kirke som kaller seg katolsk men som ikke er under Rom, de er reformerte men veldig tradisjonelle så de holder fast på å kalle seg katolske. Den katolske kirka i rom har en tvilsom historie opp igjennom århundrene og er ikke en kirke jeg hadde meldt meg inn i, men om du som katolikk er frelst eller ikke skal ikke jeg si noe om.

 

Men jeg trodde da det her var skolepensum? Er du ifra norge eller ikke?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...