Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor følger ikke de kristne GT?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort fortalt:

Bibelen handler om de selvrettferdige (GT), ingen var rettferdige ovenfor Gud men mange latet som, og de ga opphav til en som faktisk var det - og de drepte ham. De som VET de ikke har noe rettferdighet, men som tror på den som var rettferdig kan få hans rettferdighet ovenfor Gud via tro. Gud vil ikke at noen skal forsvinne, og Gud rettferdiggjør via tro, sånn han rettferdiggjorde Abraham og andre opp igjennom tidene, ikke via gjerninger.

Derfor må du se deg selv i lys av det bibelen sier. GT er for mennesker med høye tanker om seg selv (med noen unntak), NT henvender seg til mennesker med lave tanker om seg selv (med noen unntak). Jødene i GT var likevel et lys for verden som det sømmer seg for et folk som skulle gi verden deres Messias, så det å ligge med en heroinsprøyte i rennesteinen er ikke noe å være stolt av og det å være flink og gjøre alt bibelen beskriver er fint det - men det er ikke nok for å tilfredsstille Gud, og du kan finne Guds kjærlighet uansett situasjonen du er i. Det er sånn bibelen må tolkes. Og kontrastene illustrerer hvorfor Jesus kalles den siste Adam - for der Adam skilte menneske og Gud med synd, forente Jesus menneske og Gud, uskylden til Jesus og hans død strøk ut skylden til Adam og hans liv.

Gud valgte ikke å komme som Djengis Khan med masse rikdom og gull og en enorm hær - han kom iform av en fattig møbelsnekker uten noe spesielt ved seg utseendemessig, for å ta del i våre lidelser, for han hadde medlidenhet med oss. Spesielt de som sliter og har det ekstra tungt. Og han gikk igjennom en av de mest grusomme former for dødsstraff som finnes - ETTER å ha gått igjennom så grov misshandling at han nesten var ugjenkjennelig da han bar korset sitt og ble ydmyket av oss på det groveste. Det var universets skaper som gjorde seg liten, sånn kristne som følger Jesus gjør seg små - fordi vi har fått en rettferdighet vi ikke fortjener. Og der Gud gir kjærlighet til og med til fiendene sine (som inkluderer oss, før vi tok imot Jesus), blir kristne derfor bedt om å elske sine fiender.

Det er sånn du må lese bibelen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

--- snip ---

Nuh vel.

Som du sikkert har fått med deg trekker jeg bibelen i tvil, ikke Gud.

Jeg sier at kristne ikke føger GT, fordi boka har gått ut på dato, og så langt virker det som vi er enige.

Det er vel rett og slett litt for mange som skal slåes i hjel i GT til at den er stueren nå i dag.

At vi kan enes om at GT har gått ut på dato, gir jo ikke nødvendigvis noe bevis for at NT også er utgått, men det styrker jo heller ikke akkurat troen på at hellige skrifter fra Gud varer evig.

Og nettopp der ligger mitt poeng.

Svært få sannheter varer evig. 

Å fortelle meg hvordan jeg må lese bilbelen er vel i grunn bare et eksempel på det. I dag må den tokes for å passe med dagens oppfattelse av kristendom, og for å passe inn i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

--- snip ---

Nuh vel.

Som du sikkert har fått med deg trekker jeg bibelen i tvil, ikke Gud.

Jeg sier at kristne ikke føger GT, fordi boka har gått ut på dato, og så langt virker det som vi er enige.

Det er vel rett og slett litt for mange som skal slåes i hjel i GT til at den er stueren nå i dag.

At vi kan enes om at GT har gått ut på dato, gir jo ikke nødvendigvis noe bevis for at NT også er utgått, men det styrker jo heller ikke akkurat troen på at hellige skrifter fra Gud varer evig.

Og nettopp der ligger mitt poeng.

Svært få sannheter varer evig. 

Å fortelle meg hvordan jeg må lese bilbelen er vel i grunn bare et eksempel på det. I dag må den tokes for å passe med dagens oppfattelse av kristendom, og for å passe inn i dagens samfunn.

"at den ikke er stueren"?

det har ikke noe med det å gjøre ... hele forklaringa på GT får du jo - i bibelen. Jødene var Guds utvalgte folk, fordi Messias skulle komme fra dem, det var et løfte Gud holdt helt tilbake til Abraham. Alle lover og regler må ses i sammenheng med tia de levde i, og Gud holdt stålkontroll over jødene, fram til Jesus, når oppdraget deres var utført.

Prisen for hver og en av oss som er frelst var høy, står det i NT.

Lenke til kommentar

Se der ja, nå nærmer vi oss noe.

"Alle lover og regler må ses i sammenheng med tia de levde i"

GT - veldig gammelt = utgått på dato.

NT - litt nyere - begynner å lukte, men mye er fremdeles spiselig.

​Hele boka er skrevet av mennesker, og gir oss deres tolkninger og deres sannheter slik de var for noen tusen år siden.

Helt klart på tide med en ny revisjon.

Lenke til kommentar

Det er mye bra i denne tråden, det er kjekt å følge med på. :)

Her er et par refleksjoner fra min side:

Ok, jeg kan omformulere det, slik at det kanskje blir mer forståelig.

GT: Den hevngjerrige gud

NT: Den barmhjertige gud

Den kristne guden er ikke den samme som den gammeltestamentlige. Den gammeltestamentlige guden er ikke nådig!

Jeg tenker det blir for svart / hvitt. Skal vi vurdere Guds evt. trang til hevn må vi og ta med rammene og altenativene. Alt fra da vi vendte oss vekk fra Gud i Eden var vi fortapt, vi ble skilt fra Gud og dermed livet. Deretter er "hele" GT et Guds kall til Israel om å vende om og å holde seg til ham, et kall som og fortsetter i NT med Jesus. Ingen forskjell.

Det vi ser på som hevn kan like gjerne ses som straffen for, eller konsekvensen av urett som er begått. Det er et tydelig prinsipp i hele bibelen at synd får en konsekvens, urett skal straffes. Ikke minst ser vi dette i Jesu død som en soning for verdens synd.

Er dette hevn, eller straff som kunne eller burde vært unngått? Da må vi diskutere hva retterdighet er.

Jødene var Guds utvalgte folk, fordi Messias skulle komme fra dem, det var et løfte Gud holdt helt tilbake til Abraham. Alle lover og regler må ses i sammenheng med tia de levde i, og Gud holdt stålkontroll over jødene, fram til Jesus, når oppdraget deres var utført.

Israels utvelgelse går ikke på fortjeneste, at de er så gudfryktige og gode. Derimot utvalgte Gud dem fordi de var det minste og svakeste folket - og for å vise sin egen styrke, nåde og godhet mot dem. Som et tegn for verden og for at verden forøvrig skulle se og tro. De var Guds "demonstrasjonsfolk". Det samme gjelder oss kristne, vi er og utvalgt som Jesu vitner og som hans hender og føtter i verden

Israel var ikke spesielt villige, de holdt seg til andre Guder og levde ikke etter det som var Guds gode bud og vilje. Men - (2. Krøn. 7): "Hvis da dette folket som mitt navn er nevnt over, ydmyker seg og ber, søker meg og vender seg bort fra sine onde veier, skal jeg høre dem fra himmelen, tilgi dem syndene og lege landet." Nåde og godhet er langt fra ukjent i GT, men den er aldri uten rammer - menneskets erkjennelsen av synd og sin plass som skapning i forhold til skaperen.

Vi legger mye fokus på Jesu nåde og det med rette. Men han legger og de samme rammene, les feks i starten av Matteus kap. 18 om dette alvoret. Når Jesus kommer som frelser så er det jo nettopp med det samme utgangspunktet - for å frelse "det som er fortapt".

GT er vel også "Guds ord"
Om den en boken har en begrenset holdbarhet tyder det vel på at den andre og kan ha det.

Nei, ikke på jorda før antikrist kommer, men pakten vi lever i med Jesus er evig.

Paulus skriver til Timotheus: "Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning." Altså peker GT også på Jesus og er viktig for vår forståelse av ham.

Bibelen handler om de selvrettferdige (GT), ingen var rettferdige ovenfor Gud men mange latet som, og de ga opphav til en som faktisk var det - og de drepte ham. De som VET de ikke har noe rettferdighet, men som tror på den som var rettferdig kan få hans rettferdighet ovenfor Gud via tro. Gud vil ikke at noen skal forsvinne, og Gud rettferdiggjør via tro, sånn han rettferdiggjorde Abraham og andre opp igjennom tidene, ikke via gjerninger.

Og slik tror jeg vi som kristne skal lese både GT og NT, det er egentlig liten forskjell der. Husk at Paulus - også uten NT - sier at loven ikke er gitt for å kunne gjøre seg rettferdig, men for å erkjenne synd. "Vi vet at alt det loven sier, er sagt til dem som har loven, for at hver munn skal tie og hele verden stå skyldig for Gud. For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne." (Rom. 3)

Oppsummert tenker jeg at GT er undervurdert for oss som kristne. NT og Kristus kan ikke forstås uten GT og GT kan ikke forstås rett uten NT.

Endret av Romeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Da er en del innlegg fjernet grunnet off topic. Jeg minner om at denne trådens tema handler om hvorfor kristne ofte ikke følger det Gamle Testamente i Bibelen. Det bør være en mer enn god nok definert problemstilling for å unngå store avsporinger.

Det er også redigert en del innlegg grunnet sitatpyramider, og jeg vil oppfordre alle som bruker sitatfunksjonen om å gjøre nettopp det: bruk den. Ikke misbruk den. Selv om jeg kan forstå at det ikke gjøres med vilje, men dersom alle redigerer vekk unødvedig sitering i hvert enkelt innlegg så slipper jeg å sette av et kvarter eller mer for hver tråd og gå gjennom X antall sider og rydde opp. Takk. :)

Kommentarer på moderering tas som vanlig på PM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hø?

Hva mener du at er feil her?

Mener du at alt som var sant for noen tusen år siden fremdeles er sant?

Ja, eller mener du at Gud går på nav, og at noen andre har tatt jobben?

Jesus sier:

Jeg er alfa og omega, begynnelsen og slutten. Gud var der i begynnelsen, og han vil være her i slutten. Vår eksistens er ingenting etter Guds tidsrening.

Presten sier:

"Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd, som var, er og blir, en sann Gud fra evighet til evighet."

Kan det bety annet enn at det kun er en gud, med tre personligheter i Bibelen, og som råder fra begynnelsen til slutten. Den slutten kristne venter på.

Jeg synes at det er uærlig å dikte opp begrunnelse til å hoppe over ubehageligheter. Bare for å gjøre livet enklere.

Når jeg tenker meg om, så var det nettopp slik det ble gjort i folkeskolen og søndagsskolen, i kirken og i speideren. Den kristne livsløgnen. Gud elsket oss og var bare snill og god.

Livsløgnen som en stor del av befolkningen lider under, i dag også. Livsløgnen som ikke forandres hvorvidt GT er med eller ikke - sånn utad!

Fy for skam!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hø?

Hva mener du at er feil her?

Mener du at alt som var sant for noen tusen år siden fremdeles er sant?

Ja, eller mener du at Gud går på nav, og at noen andre har tatt jobben?

Jesus sier:

Jeg er alfa og omega, begynnelsen og slutten. Gud var der i begynnelsen, og han vil være her i slutten. Vår eksistens er ingenting etter Guds tidsrening.

Presten sier:

"Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd, som var, er og blir, en sann Gud fra evighet til evighet."

Kan det bety annet enn at det kun er en gud, med tre personligheter i Bibelen, og som råder fra begynnelsen til slutten. Den slutten kristne venter på.

Jeg synes at det er uærlig å dikte opp begrunnelse til å hoppe over ubehageligheter. Bare for å gjøre livet enklere.

Når jeg tenker meg om, så var det nettopp slik det ble gjort i folkeskolen og søndagsskolen, i kirken og i speideren. Den kristne livsløgnen. Gud elsket oss og var bare snill og god.

Livsløgnen som en stor del av befolkningen lider under, i dag også. Livsløgnen som ikke forandres hvorvidt GT er med eller ikke - sånn utad!

Fy for skam!

Det betyr ikke at Bibelen sier Gud er tre - det betyr at mange kirker har modifisert Bibelen med egne trosbekjennelser (slik det er en i den norske protestantiske).  Det er ikke og burde ikke være oppsiktsvekkende at kristne ikke følger GT (De Hebraiske Skrifter) - det burde være mere oppsiktsvekkende at de ikke følger De Kristne Greske Skrifter (NT). Og hvorfor gjør de ikke det?

Fordi de følger ikke Bibelen, de følger sin "kirke" med de tilknyttede trosbekjennelser som er lagd nettopp slik mange ateister påpeker for å underbygge sin egen tro - eller cherrypicking som det kalles. Bibelen selv sier at dette kom til å skje og ville eskalere voldsomt etterhvert. Det nærmeste du kommer den opprinnelige kristendommen som du finner i NT og praktisert i det første århundret er Syvendedags Adventister og Jehovas Vitner - hvorvidt man er enige i hva de tror på er en annen sak..

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at Bibelen sier Gud er tre - det betyr at mange kirker har modifisert Bibelen med egne trosbekjennelser (slik det er en i den norske protestantiske).  Det er ikke og burde ikke være oppsiktsvekkende at kristne ikke følger GT (De Hebraiske Skrifter) - det burde være mere oppsiktsvekkende at de ikke følger De Kristne Greske Skrifter (NT). Og hvorfor gjør de ikke det?

Fordi de følger ikke Bibelen, de følger sin "kirke" med de tilknyttede trosbekjennelser som er lagd nettopp slik mange ateister påpeker for å underbygge sin egen tro - eller cherrypicking som det kalles. Bibelen selv sier at dette kom til å skje og ville eskalere voldsomt etterhvert. Det nærmeste du kommer den opprinnelige kristendommen som du finner i NT og praktisert i det første århundret er Syvendedags Adventister og Jehovas Vitner - hvorvidt man er enige i hva de tror på er en annen sak..

Du må nok lese bibelen på nytt sofiemyr, se her

Joh 10:30-34 "Jeg og Far er ett.» Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’?

Syvendedags Adventister og Jehovas Vitner blir ikke kristne før de bla. godtar at Faderen og Sønnen er ett.
Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joh 10:30-34 "Jeg og Far er ett.» Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’?

Syvendedags Adventister og Jehovas Vitner blir ikke kristne før de bla. godtar at Faderen og Sønnen er ett.

Hvis du mener dette er dokumentasjon på at Bibelen støtter treenigheten er det vel ikke jeg som bør lese på nytt.  Når jeg giftet meg var en del av vielsesteksten at vi skulle være som ett - da mente de neppe som siamesiske tvillinger eller som en fusjon a la "The Fly" men som i samspilt og "i enhet".

Når du tilsynelatende velger å ignorere de over hundre skriftstedene som støtter at Jesus ble skapt av Gud og var/er under Han så virker det som du tviholder på en lære som er skapt av mennesker...

• Liker 1
Lenke til kommentar

I dag følger kristne stort sett de "gode" bitene i bibelen, det som fremdeles er gangbart ihht norsk lov. Hvis ikke hadde de sittet inne hele gjengen... 

Merkelig hvordan hva som er gangbart og ikke endrer seg i historiens gang, alt etter hva for en moral samfunnet tillater at man har... Før i tiden var kristendommens primitive påstander bestemmende i alt og et i det meste av Europa, prester hadde så og si uinnskrenket makt til å hugge hodene av de som ikke ville tro på disse primitive og bestialske påstandene de fremmet, den angivelig siste som mistet sitt hode fordi hun ikke ville tro på sludderet var for tre hundre år siden... Kvinnen nektet å tro på sludderet og da gjorde kristne som de alltid gjør når de har makt til det, de tvinger dritten på folk eller dreper de som ikke tror. Uten tvang og indoktrinering forfaller kristendommen helt på hundre år, noe kristendommens tilbakefall her i landet de siste 50 årene er et godt bevis for. Samme med islam, uten tvang er det ikke mange som ville trodd på slike latterlige påstander heller....

Det rare er at det er mange kristne som påstår at de kun følger NT, men blir meget stille når jeg påpeker hvor de ti bud står... Enkelte visste ikke engang at de ti bud står i GT...  Ufattelig mange "kristne" som aldri har lest en bokstav i bibelen, noe jeg ler godt av hver gang...

Problemet med brorparten av de kristne som er "kristne" her i landet er at de tror blindt på en bok de ikke engang har lest.. De aner ikke at kirken har løyet til dem om jesus fødsel, en "hendelse" som ikke engang støttes av sludderet i bibelen, og kjemper derfor med nebb og klør i hver eneste desember for at skoleunger skal juges til i kirken, for det er jo så koselig og ingen tar skade av det, ikke sant? Uten å forstå at det er en vesens forskjell mellom å lære om religioner og ha en voksen person som står å juger til dem i fult alvor, fordi vedkommende lever av å juge til folk. Prester, imamer, pastorer eller hva de kaller seg alle sammen er løgnere av yrke fordi de står å fremsetter noe som vi ikke vet om er sant som om det skulle være sant. Skjønner ikke hvordan de menneskene klarer å se seg selv i speilet engang, det ville ikke jeg klart om jeg hadde løyet slik...

Tipper at det er en del kristne som skulle ønske at GT ble droppet i boka deres... Ikke for at NT er stort bedre, men i NT sluttet gud i det minste å drepe folk i øst og vest for mundane ting som at man ikke ville ligge med den avdøde brorens kone og slike ting... Faktisk sluttet gud å snakke med noen etter NT og det må vel sees som en klar fordel hvis man ser bort i fra hvor overbevisende det ville vært for hans egen eksistens å vist seg med jevne mellomrom...

Nå er ikke hverken GT eller NT sant da... Historien om tilblivelsen av disse primitive påstandene sier vel sitt, vi vet ikke hvem de fleste forfatterne av hverken GT eller NT er annet enn at vi vet at bibelen juger om det også... Men slike ting er ikke så nøye for kristenmannen... Sannhet er ikke interessant for kristenmannen, eller muslimen eller andre... Det er jo derfor de tror det de gjør... Og på toppen av det innbiller seg at det DE tror på er sant... Er ikke mulig å fjerne seg lenger fra noen sannhet enn det... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I dag følger kristne stort sett de "gode" bitene i bibelen, det som fremdeles er gangbart ihht norsk lov. Hvis ikke hadde de sittet inne hele gjengen... 

Merkelig hvordan hva som er gangbart og ikke endrer seg i historiens gang, alt etter hva for en moral samfunnet tillater at man har... Før i tiden var kristendommens primitive påstander bestemmende i alt og et i det meste av Europa, prester hadde så og si uinnskrenket makt til å hugge hodene av de som ikke ville tro på disse primitive og bestialske påstandene de fremmet, den angivelig siste som mistet sitt hode fordi hun ikke ville tro på sludderet var for tre hundre år siden... Kvinnen nektet å tro på sludderet og da gjorde kristne som de alltid gjør når de har makt til det, de tvinger dritten på folk eller dreper de som ikke tror. Uten tvang og indoktrinering forfaller kristendommen helt på hundre år, noe kristendommens tilbakefall her i landet de siste 50 årene er et godt bevis for. Samme med islam, uten tvang er det ikke mange som ville trodd på slike latterlige påstander heller....

Det rare er at det er mange kristne som påstår at de kun følger NT, men blir meget stille når jeg påpeker hvor de ti bud står... Enkelte visste ikke engang at de ti bud står i GT...  Ufattelig mange "kristne" som aldri har lest en bokstav i bibelen, noe jeg ler godt av hver gang...

Problemet med brorparten av de kristne som er "kristne" her i landet er at de tror blindt på en bok de ikke engang har lest.. De aner ikke at kirken har løyet til dem om jesus fødsel, en "hendelse" som ikke engang støttes av sludderet i bibelen, og kjemper derfor med nebb og klør i hver eneste desember for at skoleunger skal juges til i kirken, for det er jo så koselig og ingen tar skade av det, ikke sant? Uten å forstå at det er en vesens forskjell mellom å lære om religioner og ha en voksen person som står å juger til dem i fult alvor, fordi vedkommende lever av å juge til folk. Prester, imamer, pastorer eller hva de kaller seg alle sammen er løgnere av yrke fordi de står å fremsetter noe som vi ikke vet om er sant som om det skulle være sant. Skjønner ikke hvordan de menneskene klarer å se seg selv i speilet engang, det ville ikke jeg klart om jeg hadde løyet slik...

Tipper at det er en del kristne som skulle ønske at GT ble droppet i boka deres... Ikke for at NT er stort bedre, men i NT sluttet gud i det minste å drepe folk i øst og vest for mundane ting som at man ikke ville ligge med den avdøde brorens kone og slike ting... Faktisk sluttet gud å snakke med noen etter NT og det må vel sees som en klar fordel hvis man ser bort i fra hvor overbevisende det ville vært for hans egen eksistens å vist seg med jevne mellomrom...

Nå er ikke hverken GT eller NT sant da... Historien om tilblivelsen av disse primitive påstandene sier vel sitt, vi vet ikke hvem de fleste forfatterne av hverken GT eller NT er annet enn at vi vet at bibelen juger om det også... Men slike ting er ikke så nøye for kristenmannen... Sannhet er ikke interessant for kristenmannen, eller muslimen eller andre... Det er jo derfor de tror det de gjør... Og på toppen av det innbiller seg at det DE tror på er sant... Er ikke mulig å fjerne seg lenger fra noen sannhet enn det... 

Selv om du (som vanlig må jeg vel kunne si?) sporer av tråden med din etterhvert vanlige religion er pr def tull vinkling så er du inne på det samme som jeg skrev lenger opp. 

Det er ikke og burde ikke være oppsiktsvekkende at kristne ikke følger GT (De Hebraiske Skrifter) - det burde være mere oppsiktsvekkende at de ikke følger De Kristne Greske Skrifter (NT). Og hvorfor gjør de ikke det?

Lenke til kommentar

Hvis du mener dette er dokumentasjon på at Bibelen støtter treenigheten er det vel ikke jeg som bør lese på nytt.  Når jeg giftet meg var en del av vielsesteksten at vi skulle være som ett - da mente de neppe som siamesiske tvillinger eller som en fusjon a la "The Fly" men som i samspilt og "i enhet".

Når du tilsynelatende velger å ignorere de over hundre skriftstedene som støtter at Jesus ble skapt av Gud og var/er under Han så virker det som du tviholder på en lære som er skapt av mennesker...

Jammen har du ikke rett! Tre-enigheten er nok en "Kristen justering" av bibelen. Nok en løgn fra livsløgnen som er DNK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når Jesus sier Faderen og Sønnen er ett, så er det sant, sofiemyr Kirken har videre konkludert at også Den hellige ånd er ett med Faderen og Sønnen, siden Jesus et annet sted sier,

Matt 28:18 "Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

Syvendedags Adventisters og Jehovas Vitners degradering av Jesus, viser at de ikke er kristne. Jesus har satt seg på Guds trone og har fått all makt, det er ingen over ham.

Apg 4:12 "Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved"

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elsker å se en god rant mellom kristne som begge tror de har riktig  :)

For meg beviser det kun hvor feil det blir å tro på en sånn diffus, usynlig gud som kun har en bok å vise til...  :) Og det forsterker seg bare av alle de religions krigene kristne har hatt oppover i historien, der deres gud ga enten totalt blaffen i hvor mange som døde, eller ikke eksisterer og av den grunn selvsagt ikke kunne gjøre noe fra eller til... Merkelig nok er dette et spørsmål kristne aldri stiller seg, hvorfor denne guden ikke bare viser det stygge trynet sitt og for alltid ender den fånyttes kranglingen og drepingen kristne har bedrevet i snart to tusen år... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når Jesus sier Faderen og Sønnen er ett, så er det sant, sofiemyr Kirken har videre konkludert at også Den hellige ånd er ett med Faderen og Sønnen, siden Jesus et annet sted sier,

Matt 28:18 "Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

Syvendedags Adventisters og Jehovas Vitners degradering av Jesus, viser at de ikke er kristne. Jesus har satt seg på Guds trone og har fått all makt, det er ingen over ham.

Apg 4:12 "Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved"

Elsker å se en god rant mellom kristne som begge tror de har riktig   :)

For meg beviser det kun hvor feil det blir å tro på en sånn diffus, usynlig gud som kun har en bok å vise til...   :) Og det forsterker seg bare av alle de religions krigene kristne har hatt oppover i historien, der deres gud ga enten totalt blaffen i hvor mange som døde, eller ikke eksisterer og av den grunn selvsagt ikke kunne gjøre noe fra eller til... Merkelig nok er dette et spørsmål kristne aldri stiller seg, hvorfor denne guden ikke bare viser det stygge trynet sitt og for alltid ender den fånyttes kranglingen og drepingen kristne har bedrevet i snart to tusen år... 

IHS er og har alltid vært en førsteklasses cherrypicker og leser bare det som passer han og hans katolske syn. Blir ingen "rant" fra min side ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...