Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor følger ikke de kristne GT?

Anbefalte innlegg

For de som er uenige med Paulus (GT loven er opphevet) og mener kravene i GT må oppfylles. Så kan man også se det slik at Jesus Kristus har oppfylt loven på alles vegne, slik at alle kristne fyller dette kravet, via Jesus Kristus.

Så etter ditt sysnspunkt gjelder ikke de 10 budene lengre?

Helst skal man vel gjøre alt skriftene formaner om (i kjærlighet), men i praksis er det umulig, og det at man ikke gjør det, gjør ikke at man havner i helvete. Gjør man ting i bibelen, skal det komme innenfra for Jesus står for forvandlinga. Jeg merket ivertfall at jeg ble forandret på innsiden alt FØR jeg hadde de kraftige overnaturlige opplevelsene som gjorde meg kristen, for jeg gikk fra å være mer eller mindre høyreekstrem til å bli kristen og ha meninger som passet misstenkelig bra med bibelen - UTEN AT JEG LØFTET EN FINGER FOR DET, og FØR jeg engang kalte meg kristen, men nesten som jeg ble "gjort klar" til å bli kristen av Jesus, det er ingen annen måte jeg kan forklare dette på. Det står vel noe om å bli "dratt av Gud".

Men frelst er du via tro, og kun det, og bud nummer 1 er i alle tilfeller at du ikke skal ha andre Guder enn Herren og skal elske din Gud av hele ditt hjerte for da har du masser av tro, og den koblingen til Gud som du må ha, når du dit faller det andre på en måte på plass av seg selv (tror jeg), og akkuratt hva det er, er mellom deg og Gud, det er ikke sikkert han forventer noe annet av deg enn at du tror, det må du føle på selv. For det gjentas gang på gang i bibelen - ved tro blir vi frelst, og når de spør Jesus hva han vil de skal gjøre så svarer han ganske enkelt: tro på meg.

Å gjøre det ene eller det andre, er mao. ikke noe krav, det er frivillig. Men det er klart Gud blir nok glad om du gjør masse, men da må det jo være for at du vil det. Eller vent litt, da sklir du inn i egeninnsats og stolthet, og det setter han IKKE pris på.

Så slapp av, er mitt råd. La ting skje av seg selv. Det er litt av det å vandre med Gud.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

##FJERNET KOMMENTAR TIL OVENSTÅENDE OFF TOPIC SOM ER FJERNET. MODERATOR: LARZEN_91##

I følge de kristne har Jesus oppfylt GT og det er nå NT som gjelder.

Jeg trodde dette var grunnskolepensum?

Nå vet jeg ikke med deg, men det er ikke fryktelig mye av grunnskolepensum som jeg husker.

Endret av Larzen_91
Fjernet kommentar til off topic.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

GT: Øye for øye, tann for tann.

NT: Vend ditt annet kinn til.

Dette er, i et nøtteskall, grunnen til at kristne må bryte med den gamle loven

Det er fordi det er 2 forskjellige pakter, den gamle og den nye. Den gamle pakten gjaldt jødene, og den pekte jo først og fremst fram mot Jesus.

Lenke til kommentar

GT: Øye for øye, tann for tann.

NT: Vend ditt annet kinn til.

Dette er, i et nøtteskall, grunnen til at kristne må bryte med den gamle loven

Det er fordi det er 2 forskjellige pakter, den gamle og den nye. Den gamle pakten gjaldt jødene, og den pekte jo først og fremst fram mot Jesus.

Hvorfor diskrimerte guden din mot alle andre enn jødene før denne nye pakten?

Lenke til kommentar

Hvorfor diskrimerte guden din mot alle andre enn jødene før denne nye pakten?

Stikk motsatt - jødene mistet sitt "privilegium" og den nye pakten gjelder derfor alle som ønsker å komme i et nært forhold til Gud

Endret av Larzen_91
Fjernet overflødig sitering.
Lenke til kommentar

Stikk motsatt - jødene mistet sitt "privilegium" og den nye pakten gjelder derfor alle som ønsker å komme i et nært forhold til Gud

....Hvis jødene hadde et privilegium før den nye pakten, så betyr jo det nettopp at gud diskriminerte alle andre?

Edit: Bortsett fra å være ofre for folkemord av gud og jødene, så hadde de jo ikke sjangs til å oppnå noe som helst fra gud.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

....Hvis jødene hadde et privilegium før den nye pakten, så betyr jo det nettopp at gud diskriminerte alle andre?

Edit: Bortsett fra å være ofre for folkemord av gud og jødene, så hadde de jo ikke sjangs til å oppnå noe som helst fra gud.

De var utvalgt ja (etterkommere av Abraham, Isak etc...) men ivaretok ikke privilegiet og ble likestilt med "alle andre"

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese alle kommentarene, så tilgi meg om noen har sagt det før, men kortversjonen er at religion er et maktmiddel for å styre folk. Det fungerer som en grei virtuell pisk og gulrot. Gjør som jeg(Gud) sier, og du kommer til himmelen, gjør noe annet, og du kommer til helvete. Dette fungerer greit så lenge du bruker det der og da, i den sammenhengen det var ment. 

En gang for lenge siden var det helt ok å slå i hjel både en og to geiteskjendere, men nå er det ikke lengre like greit.

Sannheter er rett og slett ferskvare, med begrenset holdbarhet. GT har i stor grad gått ut på dato, så skal du bruke den må du plukke ut enkeltfraser som er gyldige i dag, eller tolke ting ganske langt fra ordrett. NT er litt greiere, siden Jesus var noe mer "Peace & Love". Det går ikke like fort ut på dato, og kan anvendes den dag i dag, selv om det nok klart trengs en liten revisjon der også.

Kortversjon; Det gikk greit helt til en eller flere nisse® skrev ned alt sammen, slik at sannhetene plutselig skulle gjelde for evig og alltid.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese alle kommentarene, så tilgi meg om noen har sagt det før, men kortversjonen er at religion er et maktmiddel for å styre folk. Det fungerer som en grei virtuell pisk og gulrot. Gjør som jeg(Gud) sier, og du kommer til himmelen, gjør noe annet, og du kommer til helvete. Dette fungerer greit så lenge du bruker det der og da, i den sammenhengen det var ment. 

En gang for lenge siden var det helt ok å slå i hjel både en og to geiteskjendere, men nå er det ikke lengre like greit.

Sannheter er rett og slett ferskvare, med begrenset holdbarhet. GT har i stor grad gått ut på dato, så skal du bruke den må du plukke ut enkeltfraser som er gyldige i dag, eller tolke ting ganske langt fra ordrett. NT er litt greiere, siden Jesus var noe mer "Peace & Love". Det går ikke like fort ut på dato, og kan anvendes den dag i dag, selv om det nok klart trengs en liten revisjon der også.

Kortversjon; Det gikk greit helt til en eller flere nisse® skrev ned alt sammen, slik at sannhetene plutselig skulle gjelde for evig og alltid.

den teorien fungerer helt greit den, til du finner ut en dag at det er feil.

Lenke til kommentar

den teorien fungerer helt greit den, til du finner ut en dag at det er feil.

Hø?

Hva mener du at er feil her?

Mener du at alt som var sant for noen tusen år siden fremdeles er sant?

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Hø?

Hva mener du at er feil her?

Mener du at alt som var sant for noen tusen år siden fremdeles er sant?

Ja, eller mener du at Gud går på nav, og at noen andre har tatt jobben?

Jesus sier:

Jeg er alfa og omega, begynnelsen og slutten. Gud var der i begynnelsen, og han vil være her i slutten. Vår eksistens er ingenting etter Guds tidsrening.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Ja, eller mener du at Gud går på nav, og at noen andre har tatt jobben?

Jesus sier:

Jeg er alfa og omega, begynnelsen og slutten. Gud var der i begynnelsen, og han vil være her i slutten. Vår eksistens er ingenting etter Guds tidsrening.

Tja - Nav - ja det kan kanskje forklare et og annet ;)

Skjønt nei.

Strengt tatt legger jeg meg ikke opp i guds eksistens. Noen tror på Gud, noen tror ikke - begge deler er greit for meg.

Folk som tror er da helt ok. Jeg er mer redd for de som vet.

Det jeg tror er at bibelen, koranen, toraen, og ikke så rent få andre hellige skrifter er skrevet av mennesker.

De tror jeg ikke på. 

Du siterer også Jesus og skriver at Jesus sier....

Mener du at han sier det nå, eller sa det for et par tusen år siden?

Det er en vesentlig forskjell.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Ok, jeg kan omformulere det, slik at det kanskje blir mer forståelig.

GT: Den hevngjerrige gud

NT: Den barmhjertige gud

Den kristne guden er ikke den samme som den gammeltestamentlige. Den gammeltestamentlige guden er ikke nådig!

Det hele er oppsummert her:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Galatians%203:19-25

Loven pekte mao. fram mot Jesus - jødene var ingen hvem som helst - de var folket hans, pluss den viste at vi i egeninnsats ikke kunne forsone oss med Gud, du ser det er masse symbolikk på Jesus i det jødene gjorde i GT. Du ser også loven er som en ugjennomtrengelig mur som du ikke kommer igjennom uten Jesus, for kjærlighet er den eneste veien igjennom skillet mellom Gud og menneske.

Lenke til kommentar

Tja - Nav - ja det kan kanskje forklare et og annet ;)

Skjønt nei.

Strengt tatt legger jeg meg ikke opp i guds eksistens. Noen tror på Gud, noen tror ikke - begge deler er greit for meg.

Folk som tror er da helt ok. Jeg er mer redd for de som vet.

Det jeg tror er at bibelen, koranen, toraen, og ikke så rent få andre hellige skrifter er skrevet av mennesker.

De tror jeg ikke på. 

Du siterer også Jesus og skriver at Jesus sier....

Mener du at han sier det nå, eller sa det for et par tusen år siden?

Det er en vesentlig forskjell.

han sa det da, han sier det nå, og han sier det til evig tid. Det som skjedde den gangen står mao. fortsatt fast og er like relevant, og den samme Guden de tilba da, er den samme guden som altid vil være universets Gud og suverene autoritet. 

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

han sa det da, han sier det nå, og han sier det til evig tid. Det som skjedde den gangen står mao. fortsatt fast og er like relevant, og den samme Guden de tilba da, er den samme guden som altid vil være universets Gud og suverene autoritet. 

hm - gjelder dette med å ikke gå ut på dato bare Jesus og NT, eller også GT?

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

hm - gjelder dette med å ikke gå ut på dato bare Jesus og NT, eller også GT?

GT - den gamle pakten - gikk jo ut på dato, fordi den forutså en Messias, og når han kom (Jesus) så hadde den gamle pakten tjent formålet sitt, det var starten på en ny pakt igjennom Messias.

Det fysiske tegnet jødene fikk på at den gamle pakten var over, var da det gamle jødiske templet ble knust i år 70, som Jesus og apostlene hans (blandt mye annet) forutså. Gud hadde da flyttet fra jødenes tempel og inn kroppen vår. Litt om det her:

Siden den gang fram til 1948 var jo jødene uten noe land, og det at jødene fikk igjen Israel blir av mange kristne tolket som et sikkert tegn på at tiden for Jesu gjenkomst nærmer seg, blandt mange mange andre ting, det er et eget fag.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...