Gå til innhold

Hvorfor følger ikke de kristne GT?

Anbefalte innlegg

du ser forøvrig avtrykkene i denne virkeligheten her, som faktiske, håndgripelige ting,  f.eks da Jerusalem ble knust i år 70 og jødene mistet landet sitt. ergo regner jeg med himmelen er det samme, kanskje en annen "dimensjon" som ligger "over" denne ... ny himmel og ny jord osv, som det snakkes om... og da Jesus sier til røveren ved siden av ham på korset at i dag skal du bli med meg til paradis.

Guds paradis = Guds by = Guds samfunn  

Åp 2:7 "Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis"

Åp 22:2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og ser du verden i dag, så er jo troende først og fremst fattige folk, da vi ble rike og velstående her i vår del av verden så følte folk de ikke trengte Gud lenger og gikk i stor grad bort fra troa.

Dette vil føre til vårt samfunns undergang. Vi vil bli fattige samfunn i fremtiden, ikke bare moralsk sett, men også i velstand.

Det inngående tema og forskjellen mellom fattige og rike land er at alle rike land historisk sett er Kristne.

Lenke til kommentar

Jesus og disiplene er i en herliggjort/helliggjort tilstand marius å være i den tilstanden er å være i himmelen.

ikke helt sikker på hva du mener her, men ja det er snakk om å være i en annen, men fysisk tilstand ... altså finnes vi .. jeg fikk inntrykk av at du mente dette bare handlet om en mental tilstand, men det er ikke det jeg får ut av bibelen.. jeg forstår det som faktiske håndgripelige ting.

Det er fordi "de hellige" ikke finnes hos protestantene

Rom 15,25 Men nå drar jeg til Jerusalem med hjelpen til de hellige der.
Rom 16,2 Ta imot henne i Herren slik det sømmer seg for de hellige.
Rom 16,15 Hils Filologos, Julia, Nerevs og hans søster, og Olympas og alle de hellige
1 Kor 6,2 Vet dere ikke at de hellige skal dømme verden? 
1 Kor 14,33 for Gud vil ikke uorden, men fred.Som i alle de helliges menigheter
1 Kor 16,1 Når det gjelder innsamlingen til de hellige, skal også dere gjøre slik 
2 Kor 13,12 Hils hverandre med et hellig kyss! Alle de hellige her hilser dere.
Ef 1,1 Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, hilser de hellige i Efesos...
Ef 3,8 Jeg som er den minste av de hellige, har fått den nåde å forkynne det god...
Ef 3,18 Må dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og l...
Fil 1,1 Paulus og Timoteus, Kristi Jesu tjenere, hilser alle de hellige i Kristus...
Fil 4,21 Hils hver og en av de hellige i Kristus Jesus. Mine søsken her hilser der...
Fil 4,22 Alle de hellige hilser dere, særlig de som er i keiserens tjeneste.
Kol 1,2 hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus: Nåde være med ...
Filem 1,5 For jeg hører om kjærligheten du har til alle de hellige, og om din tro p...
Hebr 13,24 Hils alle deres ledere og alle de hellige! De fra Italia sender dere sin ...
Lenke til kommentar

Himmelen er ikke et sted, Marius Det er en tilstand Jesus Kristus er i.

Jaha?

Du tror ikke det finnes 3 nivåer i vårt univers f.eks?

Jesus = kjøtt og blod

Den hellige ånd = ånde/sjeleverden

Gud = den verden over der igjen

Med tilstanden, mener du da at Jesus ikke lenger trenger å være her på kloden og har flyttet tilbake til det 3. nivået igjen?

Eller mener du Jesus lever her på jordkloden i en "annen tilstand"?

Lenke til kommentar

Himmelen er ikke et sted, Marius Det er en tilstand Jesus Kristus er i.

Jaha?

Du tror ikke det finnes 3 nivåer i vårt univers f.eks?

Jesus = kjøtt og blod

Den hellige ånd = ånde/sjeleverden

Gud = den verden over der igjen

Med tilstanden, mener du da at Jesus ikke lenger trenger å være her på kloden og har flyttet tilbake til det 3. nivået igjen?

Eller mener du Jesus lever her på jordkloden i en "annen tilstand"?

Ja han er i de kristne og de kristne er i ham. De er i hans kropp og hans ånd er i dem.

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"

Rom 8:9 "Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja han er i de kristne og de kristne er i ham. De er i hans kropp og hans ånd er i dem.

Jaha?

Men Kristi ånd kan jo like godt si den hellige ånd. Hvorfor mener du den bokstavelig talt må være i kroppen og ikke i din egen ånd? Hvis den hellige ånd opererer i ånde/sjeleverden er det vel mer logisk at den hellige ånd er i din ånd, heller enn i din kropp? Og at din kropp påvirkes av din egen ånd og dermed av den hellige ånd, og at det er dette som menes med at den hellige ånd er "i deg".

Den hellige ånd er da både Guds ånd og Jesus ånd.

Men har Jehovas Vitne virkelig Jesus ånd om de kaller ham en løgner og ikke tror på treeningheten hvor Gud, den hellige ånd og Jesus er det samme i forskjellige former (realiteter)?

Hvor mye lykkeligere går det ikke an å være i åndeverden enn i denne verden? Og hvor mye større og mer perfekt kan ikke åndeverden være enn denne verden? Hvorfor mener du da at Guds rike er i denne verden? Særskilt sett i lys av at man blir tatt bort fra denne verden etter trengselstiden?

Mener du virkelig at det er denne begrensede realiten som skal bli perfekt og at du skal kunne leve som en ånd i denne verden, eller mener du det er mulig at vi flyttes til en annen realitet enn denne verdens?

Jeg regner med at du også i løpet av livet ditt en eller annen natt har drømt. I en slik verden er mulighetene uendelige. Tror du virkelig ikke at en slik verden kan gjøres til et himmel eller helvete? Jehovas Vitner tror jo ikke på helvete og slike ting, selv om det er nedskrevet.

Slik jeg forstår det er ikke Jesus i denne verden eller i åndeverden, hans realitet er nå på Guds nivå og dette er nødvendigvis det nivået som regnes som himmelen. Såvidt jeg forstår er ikke Jesus her nå i menneskelig form, men ånden er i oss, gjennom nivået over denne realiteten vi oppfatter som "virkeligheten".

Lenke til kommentar

Jaha?

Men Kristi ånd kan jo like godt si den hellige ånd. Hvorfor mener du den bokstavelig talt må være i kroppen og ikke i din egen ånd? Hvis den hellige ånd opererer i ånde/sjeleverden er det vel mer logisk at den hellige ånd er i din ånd, heller enn i din kropp? Og at din kropp påvirkes av din egen ånd og dermed av den hellige ånd, og at det er dette som menes med at den hellige ånd er "i deg".

Den hellige ånd er da både Guds ånd og Jesus ånd....

Jesus Kristus gav de kristne sin kropp og sin ånd, så de skulle bli et med ham.

1 Kor 6,17 "den som holder seg til Kristus, blir én ånd med ham"

Rom 12:5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"

Lenke til kommentar

du ser forøvrig avtrykkene i denne virkeligheten her, som faktiske, håndgripelige ting,  f.eks da Jerusalem ble knust i år 70 og jødene mistet landet sitt. ergo regner jeg med himmelen er det samme, kanskje en annen "dimensjon" som ligger "over" denne ... ny himmel og ny jord osv, som det snakkes om... og da Jesus sier til røveren ved siden av ham på korset at i dag skal du bli med meg til paradis.

Guds paradis = Guds by = Guds samfunn  

Åp 2:7 "Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis"

Åp 22:2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre"

Jepp, og Jesus er i paradis, så tar vi imot Jesus kan vi spise av livets tre, vi har evig liv i Jesus. Istedet for å google masse bibelsitater, fant jeg en enkel side med dette oppsummert her, uten at jeg går god for alt den siden sier (har ikke sjekket den spesielt nøye) så går det jeg mener tydelig fram: 

http://www.bibelensier.no/hvilkettre.html

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jesus og disiplene er i en herliggjort/helliggjort tilstand marius å være i den tilstanden er å være i himmelen.

ikke helt sikker på hva du mener her, men ja det er snakk om å være i en annen, men fysisk tilstand ... altså finnes vi .. jeg fikk inntrykk av at du mente dette bare handlet om en mental tilstand, men det er ikke det jeg får ut av bibelen.. jeg forstår det som faktiske håndgripelige ting.

Det er fordi "de hellige" ikke finnes hos protestantene

Rom 15,25 Men nå drar jeg til Jerusalem med hjelpen til de hellige der.
Rom 16,2 Ta imot henne i Herren slik det sømmer seg for de hellige.
Rom 16,15 Hils Filologos, Julia, Nerevs og hans søster, og Olympas og alle de hellige
1 Kor 6,2 Vet dere ikke at de hellige skal dømme verden? 
1 Kor 14,33 for Gud vil ikke uorden, men fred.Som i alle de helliges menigheter
1 Kor 16,1 Når det gjelder innsamlingen til de hellige, skal også dere gjøre slik 
2 Kor 13,12 Hils hverandre med et hellig kyss! Alle de hellige her hilser dere.
Ef 1,1 Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, hilser de hellige i Efesos...
Ef 3,8 Jeg som er den minste av de hellige, har fått den nåde å forkynne det god...
Ef 3,18 Må dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og l...
Fil 1,1 Paulus og Timoteus, Kristi Jesu tjenere, hilser alle de hellige i Kristus...
Fil 4,21 Hils hver og en av de hellige i Kristus Jesus. Mine søsken her hilser der...
Fil 4,22 Alle de hellige hilser dere, særlig de som er i keiserens tjeneste.
Kol 1,2 hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus: Nåde være med ...
Filem 1,5 For jeg hører om kjærligheten du har til alle de hellige, og om din tro p...
Hebr 13,24 Hils alle deres ledere og alle de hellige! De fra Italia sender dere sin ...

Joda, og helliggjørelse er jo en del av åndslivet og vandringen med Gud. Hele prosessen er hans, ikke vår fortjeneste.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

og ser du verden i dag, så er jo troende først og fremst fattige folk, da vi ble rike og velstående her i vår del av verden så følte folk de ikke trengte Gud lenger og gikk i stor grad bort fra troa.

Dette vil føre til vårt samfunns undergang. Vi vil bli fattige samfunn i fremtiden, ikke bare moralsk sett, men også i velstand.

Det inngående tema og forskjellen mellom fattige og rike land er at alle rike land historisk sett er Kristne.

Det står noe i bibelen om at de rike alt har fått sin lønn, antar det er derfor det er "skrudd sammen" sånn at det er de fattige som somregel søker Gud.

Lenke til kommentar

romeren! du har altid noe bra på lager, hjelp meg å overbevise katolikken om at han er i feil kirke  :)

Jesus viste det i Bergprekenen da han sa: Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre. Skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske ( Jehova ) Fars vilje. ( Matt 7: 21 )

Og hva den himmelske fars vilje er, har blitt forklart her før.

And this is His commandment, that we believe in the name of His Son Jesus Christ, and love one another, just as He commanded us. (NASB) 1 John 3:23

And there is salvation in no one else; for there is no other name under heaven that has been given among men, by which we must be saved. (NASB) Acts 4:12

https://www.gotquestions.org/salvation-faith-alone.html

Lenke til kommentar

Hvorfor er det riktig av Jesus å la seg døpe. Fordi Jesu dåp er et symbol på at han fremstiller seg for sin Far for å gjøre hans vilje. Den er ikke et symbol på anger og omvendelse fra synder. Jesus har vært tømmermann, men nå er tiden inne til at han skal begynne i den tjenesten som Jehova Gud har sendt ham til jorden for å utføre.

Det skjer noe mer da Jesus blir døpt. Himmelen åpner seg for ham. Hva betyr det. Det betyr tydeligvis at da Jesus blir døpt, kan han igjen huske sin førmenneskelige tilværelse i himmelen. Jesus husker nå hele sitt liv som åndesønn av Jehova Gud, deriblant alt det Gud sa til ham i himmelen i løpet av hans førmenneskelige tilværelse.

Da Jesus blir døpt, lyder det dessuten en røst fra himmelen som kunngjør: Dette er min Sønn, den elskede, som jeg har behag i. Hvem er det som sier dette. Er det Jesus selv? Naturligvis ikke. Det er Gud. Det er innlysende at Jesus er Guds Sønn, ikke Gud selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det riktig av Jesus å la seg døpe. Fordi Jesu dåp er et symbol på at han fremstiller seg for sin Far for å gjøre hans vilje. Den er ikke et symbol på anger og omvendelse fra synder. Jesus har vært tømmermann, men nå er tiden inne til at han skal begynne i den tjenesten som Jehova Gud har sendt ham til jorden for å utføre.

Det skjer noe mer da Jesus blir døpt. Himmelen åpner seg for ham. Hva betyr det. Det betyr tydeligvis at da Jesus blir døpt, kan han igjen huske sin førmenneskelige tilværelse i himmelen. Jesus husker nå hele sitt liv som åndesønn av Jehova Gud, deriblant alt det Gud sa til ham i himmelen i løpet av hans førmenneskelige tilværelse.

Da Jesus blir døpt, lyder det dessuten en røst fra himmelen som kunngjør: Dette er min Sønn, den elskede, som jeg har behag i. Hvem er det som sier dette. Er det Jesus selv? Naturligvis ikke. Det er Gud. Det er innlysende at Jesus er Guds Sønn, ikke Gud selv.

Og dette har vi vært inne på her før, har vi ikke? Faderen ga "sin arv" til sønnen, som sitter ved hans høyre hånd på hans trone, og sitter du på Guds trone, ja da er du Gud, det er da vi kommer inn på dette med tre-enigheten. I tillegg var Jesus av begge verdner, han var både Gud og menneske i ett, ikke bare er Adam som brakte synd inn i verden ute av bildet men det symboliserer også forsoning.

Har du lest alle linkene jeg postet her tidligere? Hvis ikke, vil du jeg skal poste innlegget på nytt under her?

Lenke til kommentar

Dåpen som jeg forresten gjorde som voksen (jeg tror på voksendåp som er bibelsk, småbarn er i alle tilfeller enda i "edens hage" når de er på bleiestadiet) var hos baptistene, pussig nok, og er først og fremst et signal til fienden (djevelen) fra meg om at jeg har tatt valget og et symbol på at jeg nå er ren for synd, født på ny og mener alvor mht det valg jeg har tatt. Det har ikke hatt noe større indre betydning for meg utover å markere det, den hellige ånd får du når du tror, de overnaturlige opplevelsene jeg har hatt var både FØR og ETTER at jeg døpte meg.

Johannes døperen ryddet veien for Jesus, og dåp i vann var fra ham, det signaliserte det på bli født på ny og var et signal om den kommende Jesus og antageligvis den hellige ånd eller åndsdåpen kristne opplever. Vi er aldri den samme etter vi blir kristne, dvs det er noe helt nytt ved oss, jeg fikk bekreftet en vag følelse jeg har hatt hele livet og det har hatt stor betydning for hvordan jeg ser verden. Men Jesus egen vilje mht hvordan vi minnes ham, gikk spesifikt på nattverden. Han spør selv om vanndåpen er menneskeskapt eller fra Gud.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

ildsint:

Du feiler fundamentalt i din tolkning av bibelen. Den GAMLE PAKTEN - åket under loven - kom ikke for at den var "perfekt" - den kom for å peke på synd, en synd som går tilbake til Adam (derav jomfrufødsel, ingen Adam engang i Jesus), og vise at VI ikke ville klare å tilfredsstille Gud på egenhånd. Gud måtte komme med offeret selv - som var Jesus. Han oppfylte loven FOR oss og døde i vårt sted, som messias, og for den forsoningen, ved å ta på seg all vrede av en rettferdig Gud, ble konsekvensen:

Matteus 28:18

Og Jesus trådte frem, talte til dem og sa: Mig er gitt all makt i himmel og på jord;

Dette er den NYE pakten, der den gamle pakten var strev, straff og egeninsats, er den nye pakten nåde, kjærlighet og hvile. Han AVSKAFFET ikke loven, for den står der enda som en mur mot ikke-troende. Men tar du imot Jesus, så ER du fri fra loven, du er altså frelst. For å si det på en annen måte: Ved tro er vi frelst, ikke via gjerninger så ingen skal skryte. Og skryter vi, så skal vi skryte av Jesus, for alt er hans verk.

Vi er mao. tilbake i edens hage igjen, der det hele begynte. I edens hage var det kun 1 lov, der brudd på den førte til død: ikke spis av kunnskapens tre. Vi kristne har i praksis kun 1 lov som er utilgivelig å bryte: å ikke tro på Jesus.

Den videoen jeg postet litt lenger tilbake som satte liknelsen mellom Jesus og livets tre, går litt inn på det poenget der. Vi er forent med Gud igjen, han som skapte oss i skapelsesberetningen. Vi er, som Jesus var Guds sønn, ved tro blitt barn av den Gud som skapte Adam.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

katolikken dreper , protestanter dreper, kristen dreper 1. 2 verdenskrig De trorpå Jesus. De er frelst

kristen dreper . De har bilder  på Jesus og henger på veggen. Masse bilder av Jesus i kirken de er frelst

de er frelst. De tar imot Jesus. de er frelst. De dreper  fordi de tar imot Jesus og er frelst

Du er tufs

Selvinnsikt er en dum ting, bare for å illustrere hvor hyklersk selvrettferdige jehovas vitner er som liksom er "menn av loven" og oppfører seg som deg nå, akkuratt dette Jesus pekte på når han ga fariseerne inn så det sang:

MATTEUS 5 21-22:

Drap og sinne 

21 Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.’ 22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: ‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...