Gå til innhold

Hvorfor følger ikke de kristne GT?

Anbefalte innlegg

Det skal ikke jeg svare for - men jeg observerer dette:

- PAVEN kalles "vicar of christ" og er en VELDIG sentral figur i den katolske kirken - hva han sier har stor betydning.

- Den katolske kirken har historisk sett vært involvert i mye rart

- Den katolske kirken har mye teologi og lære jeg er uenig i, jeg holder meg til bibelen.

... på det grunnlaget der, så er jeg ikke katolikk. Hva slags relevans har dette her med Ulf Ekman? Han er ingen autoritet for meg. Jeg har 1 autoritet, og det er Jesus. Du missforstår "protestanter" veldig hvis du tror du kan peke mot en spesiell type du oppfatter som autoritet og si "se der, gjør som han". Sånn fungerer det ikke. Det var vel akkuratt dette her protestanter gikk bort ifra.

Men tror du ikke Ulf Ekman sjekket ut om alt dette du (ikke Jesus) sier er sant, før han ble katolikk ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke jeg svare for - men jeg observerer dette:

- PAVEN kalles "vicar of christ" og er en VELDIG sentral figur i den katolske kirken - hva han sier har stor betydning.

- Den katolske kirken har historisk sett vært involvert i mye rart

- Den katolske kirken har mye teologi og lære jeg er uenig i, jeg holder meg til bibelen.

... på det grunnlaget der, så er jeg ikke katolikk. Hva slags relevans har dette her med Ulf Ekman? Han er ingen autoritet for meg. Jeg har 1 autoritet, og det er Jesus. Du missforstår "protestanter" veldig hvis du tror du kan peke mot en spesiell type du oppfatter som autoritet og si "se der, gjør som han". Sånn fungerer det ikke. Det var vel akkuratt dette her protestanter gikk bort ifra.

Men tror du ikke Ulf Ekman sjekket ut om alt dette du (ikke Jesus) sier er sant, før han ble katolikk ? 

Det har han sikkert gjort, men Ulf Ekman er Ulf Ekman, mens jeg er en Marius med et helt annet perspektiv på ting. Igjen: Kirken er oss troende, det er mitt syn.

Lenke til kommentar

Det har han sikkert gjort, men Ulf Ekman er Ulf Ekman, mens jeg er en Marius med et helt annet perspektiv på ting. Igjen: Kirken er oss troende, det er mitt syn.

Ikke ta det ille opp, men Ulf kjenner Jesus bedre en Marius.

Det har du ikke noe grunnlag for å si, men hvis noe - så illustrerer det vel bedre enn noe annet forskjellen i katolsk tankegang som er veldig sentrert rundt mennesklige autoriteter, og protestantisk tankegang som sier forholdet mellom Gud og menneske er individuelt.

Lenke til kommentar

Det har du ikke noe grunnlag for å si, men hvis noe - så illustrerer det vel bedre enn noe annet forskjellen i katolsk tankegang som er veldig sentrert rundt mennesklige autoriteter, og protestantisk tankegang som sier forholdet mellom Gud og menneske er individuelt.

Den høyeste autoritet, Jesus Kristus, er et menneske av kjøtt og blod, Marius Og det vet Ulf nå, men gjorde nok ikke det før han ble katolikk.

Lenke til kommentar

Den høyeste autoritet, Jesus Kristus, er et menneske av kjøtt og blod, Marius Og det vet Ulf nå, men gjorde nok ikke det før han ble katolikk.

Det er tydelig du har et helt annet syn på hva det å være kristen er enn meg. En 3 år gammel bleie-unge kan kjenne Gud bedre enn Paven og Ulf Ekman.

Den bibelske Jesus er og en annen enn det jeg får fra den katolske kirka. Det er de svake, fattige, små barn, syndere osv den bibelske Jesus først og fremst henvender seg til, og han gikk til fiskere som var lavest på rangsstigen for å starte de første kirkene. "Den sterke" er tvert imot en som har bibelen imot seg, og ser du verden i dag, så er jo troende først og fremst fattige folk, da vi ble rike og velstående her i vår del av verden så følte folk de ikke trengte Gud lenger og gikk i stor grad bort fra troa. Det hindrer ikke rike eller hvem som helst i å bli troende, men sannsynligheten for at du er rik blir kristen er mindre enn om du er fattig.

Bibelen passer mao. med det jeg observerer i verden rundt meg. For å komplementere dette, kan du jo lese den artikkelen om bibelen i "dagen" også (postet lenger bak her)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det er tydelig du har et helt annet syn på hva det å være kristen er enn meg. En 3 år gammel bleie-unge kan kjenne Gud bedre enn Paven og Ulf Ekman.

Den bibelske Jesus er og en annen enn det jeg får fra den katolske kirka. Det er de svake, fattige, små barn, syndere osv den bibelske Jesus først og fremst henvender seg til,....

Alle i den katolske kirke "er svake, fattige, små barn, syndere osv" som trenger Jesus. Det er derfor de er i kirken, for å møte Jesus Kristus. Ikke av alle disse grunnene du er blitt forledet til å tro.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Den bibelske Jesus er og en annen enn det jeg får fra den katolske kirka. Det er de svake, fattige, små barn, syndere osv den bibelske Jesus først og fremst henvender seg til,....

Alle i den katolske kirke "er svake, fattige, små barn, syndere osv" som trenger Jesus. Det er derfor de er i kirken, for å møte Jesus Kristus.

For all del, vi samles da vi protestanter og, men jeg merker forskjellen på oss er at du legger veldig trykk på mennesklige autoriteter, jeg legger trykk på bibelen og egne erfaringer. Tenk litt over det, ellers ønsker jeg deg lykke til og håper jeg ser deg i himmelen, for ikke noe av dette her er vondt ment.

Lenke til kommentar

For all del, vi samles da vi protestanter og, men jeg merker forskjellen på oss er at du legger veldig trykk på mennesklige autoriteter, jeg legger trykk på bibelen og egne erfaringer. Tenk litt over det, ellers ønsker jeg deg lykke til og håper jeg ser deg i himmelen, for ikke noe av dette her er vondt ment.

Himmelen er ikke et sted, Marius Det er en tilstand Jesus Kristus er i.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Himmelen er ikke et sted, Marius Det er en tilstand Jesus Kristus er i.

Jaha?

John 14:2-4“My Father’s house has many rooms; if that were not so, would I have told you that I am going there to prepare a place for you?  And if I go and prepare a place for you, I will come back and take you to be with me that you also may be where I am.  You know the way to the place where I am going.”

Revelation 21:3 – “And I heard a loud voice from the throne saying, “Look! God’s dwelling placeis now among the people, and he will dwell with them. They will be his people, and God himself will be with them and be their God.”

Hebrews 11:10 says, “For he (Abraham) was looking forward to the city with foundations, whose architect and builder is God.”

Hebrews 13:14 says, “For here we do not have an enduring city, but we are looking for the citythat is to come.”

Revelation 21:3 says, “I saw the Holy City, the new Jerusalem, coming down out of heaven from God, prepared as a bride beautifully dressed for her husband.”  

Lenke til kommentar

Bibelens beskrivelse av kjennetegnene på sanne kristne passer på ? Det finnes titusener av trossamfunn og grupper som hevder at de er kristne, men husk hva Jesus sa til sine etterfølgere: Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. ( Matt 7:21 )

Ved å finne ut hvem som gjør Jehova Guds vilje og altså har de sanne kristnes kjennetegn og ved å komme sammen med dem kan du oppnå evige velsignelser under Guds rikes styre.

og hva er den himmelske Fars vilje?

Johannes 3,16. For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Det kan til og med være at vi gjør det vi mener er gode gjerninger og at vi gjør disse i kristi navn. Likevel vil de være uten verdi hvis vi ikke gjør ( Jehova )Guds vilje. Da ville vi være i samme stilling som dem Kristus videre omtaler:

Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre. Har vi ikke profetert ved ditt navn og og drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn. Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett. ( Matt 7:22-23 )

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

Bibelens beskrivelse av kjennetegnene på sanne kristne passer på ? Det finnes titusener av trossamfunn og grupper som hevder at de er kristne, men husk hva Jesus sa til sine etterfølgere: Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. ( Matt 7:21 )

Ved å finne ut hvem som gjør Jehova Guds vilje og altså har de sanne kristnes kjennetegn og ved å komme sammen med dem kan du oppnå evige velsignelser under Guds rikes styre.

Johannes 3,16. For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Det kan til og med være at vi gjør det vi mener er gode gjerninger og at vi gjør disse i kristi navn. Likevel vil de være uten verdi hvis vi ikke gjør ( Jehova )Guds vilje. Da ville vi være i samme stilling som dem Kristus videre omtaler:

Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre. Har vi ikke profetert ved ditt navn og og drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn. Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett. ( Matt 7:22-23 )

Hvis arbeidsinnsats er det som avgjør om du kommer til himmelen, så lurer jeg på hvor mye arbeid som er nok? Dessuten faller da hele nåden bort.

Så hvem er de som gjør urett? Denne synes jeg du bør ta til deg:

Lenke til kommentar

Hvis du så ser i din egen bibel at du kjører på gal vei i religiøs henseende, må du likeledes være villig til å foreta en forandring. Kjør ikke på den brede vei, som fører til ødeleggelse. Kom deg inn på den smale vei, som fører til livet. 

Du må slutte å røyketobakk, ikke drikk deg full og ikke ha sex før ekteskap og ikke drive politikk ......

Det er viktig å kjenne bibelens sannheter. Men det har ingen verdi at du kjenner dem, hvis du ikke tilber Gud i sannhet. Det som teller, er at du praktiserer sannheten at du gjør Guds vilje. Troen er død uten gjerninger sier bibelen ( Jakob 2:26 ) For at du skal kunne behage Gud, er det følgelig ikke nok at din religion er helt og fullt i overensstemmelse med bibelen. Du må også handle i samsvar med den i alle livets gjøremål. Sett at du får vite at du gjør noe som Gud sier er galt. Vil du da være villig til å foreta en forandring? Du vil oppnå store velsignelser hvis du gjør Guds vilje.

Lenke til kommentar

Jaha?

John 14:2-4“My Father’s house has many rooms; if that were not so, would I have told you that I am going there to prepare a place for you?  And if I go and prepare a place for you, I will come back and take you to be with me that you also may be where I am.  You know the way to the place where I am going.”

Revelation 21:3 – “And I heard a loud voice from the throne saying, “Look! God’s dwelling placeis now among the people, and he will dwell with them. They will be his people, and God himself will be with them and be their God.”

Hebrews 11:10 says, “For he (Abraham) was looking forward to the city with foundations, whose architect and builder is God.”

Hebrews 13:14 says, “For here we do not have an enduring city, but we are looking for the citythat is to come.”

Revelation 21:3 says, “I saw the Holy City, the new Jerusalem, coming down out of heaven from God, prepared as a bride beautifully dressed for her husband.”  

Ja,

Joh 14,2 "min Fars hus er det mange rom"

Joh 2,16 "Han strødde pengevekslernes mynter utover og veltet bordene deres, og til dem som solgte duer, sa han: «Få dette bort! Gjør ikke min Fars hus til en markedsplass! "

Min Fars hus = Templet

Jesus og de kristne er levende steiner i Guds tempel (Guds hus) 

1 Pet 2:4 "Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges opp til et åndelig hus"

Ef 2,21 "Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren"

1 Kor 3,16 "Vet dere ikke at dere er Guds tempel"

Også Guds by i åpenbaring er satt sammen på samme måte.

Åp 21:14 "Bymuren hadde tolv grunnsteiner, og på dem var det skrevet tolv navn, det var navnene til Lammets tolv apostler."

Guds hus og Guds by er altså ikke et sted, men en forening satt sammen av de kristne, Guds samfunn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jaha?

Ja,

Joh 14,2 "I min Fars hus er det mange rom"

Joh 2,16 "Han strødde pengevekslernes mynter utover og veltet bordene deres, og til dem som solgte duer, sa han: «Få dette bort! Gjør ikke min Fars hus til en markedsplass! "

Min Fars hus = Templet

1 Pet 2:4 "Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges opp til et åndelig hus"

Ef 2,21 "Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren"

Åp 21:14 "Bymuren hadde tolv grunnsteiner, og på dem var det skrevet tolv navn, det var navnene til Lammets tolv apostler."

Guds hus og Guds by er altså ikke et sted, men en forening satt sammen av de kristne, Guds samfunn.

var det en "mental tilstand" når Jesus viste seg i fysisk skikkelse for disiplene og andre etter oppstandelsen?

Lenke til kommentar

det er da evt. en frukt av det å tro, og noe du gjør av egen fri vilje, ikke fordi du må fordi frelsen din avhenger av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja,

Min Fars hus = Templet

var det en "mental tilstand" når Jesus viste seg i fysisk skikkelse for disiplene og andre etter oppstandelsen?

Jesus og disiplene er i en herliggjort/helliggjort tilstand marius å være i den tilstanden er å være i himmelen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja,

Min Fars hus = Templet

Jesus og disiplene er i en herliggjort/helliggjort tilstand marius å være i den tilstanden er å være i himmelen.

ikke helt sikker på hva du mener her, men ja det er snakk om å være i en annen, men fysisk tilstand ... altså finnes vi .. jeg fikk inntrykk av at du mente dette bare handlet om en mental tilstand, men det er ikke det jeg får ut av bibelen.. jeg forstår det som faktiske håndgripelige ting.

Lenke til kommentar

du ser forøvrig avtrykkene i denne virkeligheten her, som faktiske, håndgripelige ting,  f.eks da Jerusalem ble knust i år 70 og jødene mistet landet sitt. ergo regner jeg med himmelen er det samme, kanskje en annen "dimensjon" som ligger "over" denne ... ny himmel og ny jord osv, som det snakkes om... og da Jesus sier til røveren ved siden av ham på korset at i dag skal du bli med meg til paradis.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...