SteinarN Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jeg har de siste mnd blitt stadig mer plaget med blåskjerm. Det vil si, det kommer ikke blåskjerm, maskinen slår seg bare av uten forvarsel. Ved oppstart kommer det melding om uopprettelig feil eller noe i den duren, og en feilrapport sendes så til Microsoft. Det kan skje når som helst, som ved lesing på dette forumet f.eks. Maskinen brukes til vanlige kontoroppgaver. Har mange programmer installert. Spec; W7 pro I3-4130 MSI B85M-G43 Crucial BLT4G3D1608DT1TX0 4x4GB DDR3-1333 Radeon RX 460 Dell UltraSharp U2412M 2 stk HP ZR2440w 1 stk RM450 De første krasjene kom før jeg installerte skjermkort. Oppdatert bios, drivere mer eller mindre siste versjon, bortsett fra USB3 driver som er en av de tidligeste versjonene. Hele os krasjer så totalt hvis jeg prøver å oppdatere denne at det ikke er mulig å gjenopprette, men må legge inn fra backup. Bruker BlueScreenView. Det er hele tiden forskjellige drivere som står oppført som årsak, forskjellige bug check string også. Skyldige drivere er afd.sys, serial.sys, atikmdag.sys to ganger, dxgmms1.sys, cdd.dll, ntoskrnl.exe 4 ganger, win32k.sys, wmiacpi.sys, NETOI.SYS, kbdclass.sys, netbt.sys. Bug check string er SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 2 ganger, MEMORY_MANAGEMENT, SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 3 ganger, DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 4 ganger, UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, CRITICAL_OBJECT_TERMINATION 2 ganger. Noen forslag til hvor man skal begynne? Kan det være minne som fusker? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Last ned og kjør memtest86 for å avdekke om det er problem i memory sub system. Memory subsystem i en x86 pc omhandler både cpu,minnebrikker og hovedkort .Hovedkort som har de fysiske buss banene som er terminert inn til cpuens sokkel og minnekanaler. Hovedkortet er også ansvarlig for å "programmere" settings og instillinger for både minnebrikkene og cpuen sin del. Nevner dette for om du får memory error med memtest er ikke alltid ensbetydende med at det er feil på en minnebrikke , men kan være f.eks at spenningsnivå reduseres i hovedkortet slik at de kan være matet med for lite spenning. Eller at hovedkortet feiltolker spd data og ikke setter "riktig". Cpuens spenningsnivå og parametere likeledes. Sette minnebrikker som har ulike sub timings i spd i dual channel kan gi utslag som dette da bare en brikkes spd data kan brukes til å sette data som skal benyttes for samtlige. Derfor selges parrede sett . Som er laget med samme "binning" av samme type chips som mange "glemmer". En annen komponent som de siste årene har vært kilde for slike krasj er SSD. Spesielt tidligere utgaver med spesiell kontroller firmware. Også hvilken sata port på hovedkortet som er benyttet har vært med p påvirke dette. Du sier ikke noe om hvordan disk fabrikant og type i pcen din ? Demo for memtest og hvordan bruke den: Endret 16. juli 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Glemte SSD og bitversjon. 840EVO 250GB OS 64 bit Så da mener du man kan begynne med minne. Kan laste ned og kjøre memtest. Ellers så har jeg flere pc-er jeg kan låne minne fra. Jeg får vanligvis minst en krasj i uka, så en uke eller to uten krasj med annet minne... Endret 16. juli 2017 av SteinarN Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Ville verifisert med memtest86 ja. Alt som skal til er en gruppe memory offset adresser med "feil" en plass blir allokerert til noe kritisk systemfiler eller driver. Gir ulike utslag avhengig av hva plassen okkuperer av. Kjør også "Samsung 840 EVO Performance Restoration Tool" hvis det virker som den er kommet i "dårlig ytelse" modus. Endret 16. juli 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Da har jeg kjørt en og en halv runde med memtest. Tok to timer, ingen feil. Neste blir vel da å prøve minnet fra en av de andre maskinene mine. Evt ta ut halvparten av minne jeg har i denne og teste, så med den andre halvparten. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Du tester vel dette "på" og i problem pcen. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2017 Du tester vel dette "på" og i problem pcen. Selvsagt på og i problem pcen. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 Da har jeg fjernet to av minnebrikkene, har to brikker igjen i dual channel i flg manual. Etter forrige innlegg gikk det et par uker uten blåskjerm, men så fikk jeg to på kort tid, etterpå så fjernet jeg to av minnebrikkene. Nå har det gått ca en uke med kun to brikker uten blåskjerm. Skal vente et par uker til, får jeg ikke blåskjerm innen da så prøver jeg de to andre brikkene i de sporene jeg nå har de to "første" brikkene. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Jeg har ikke hatt noen krasj enda etter at jeg fjernet to av minnebrikkene den 18 august. Da blir spørsmålet om det var noe feil med de to minnebrikkene jeg tok ut eller med de to tomme sporene i hk. Tror jeg skal teste de to andre brikkene i de to sporene jeg nå bruker på hk først. I flg manual så skal man bruke disse to sporene om man bare har to brikker installert, så vet ikke om det potensielt kan skape trøbbel/ustabilitet om jeg flytter de brikkene jeg bruker nå over til de to andre sporene på hk? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2018 Update. Jeg har kjørt med kun to minnebrikker helt til nå, ingen krasj. Forleden så prøvde jeg å sette inn igjen en av de jeg tok ut i et av de ledige sporene, pc gjorde ikke mine til å starte, flytten brikken til det andre ledige sporet, starter ikke til bios engang. Så prøvde jeg den andre av de to brikkene jeg tok ut, da startet pc med en gang. Så, konklusjonen blir at ene minnebrikken hadde begynt å fuske og den hadde tatt kvelden totalt etter at jeg tok den ut og mens den har ligget på skrivebordet. Har 12GB med tre brikker nå, det får holde til denne kontor pc-en selv om jeg ser at Firefox Quantum er veldig glad i minne når pc og nettleser er påslått i dagesvis og ukesvis.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå