Martin Braathen Røise Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull, men ny oppdatering kan snu alt totalt på hodet Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull Sammenligner man 1 bitcoil vs 1 oz. gull her? Seriøst? Og nei, selv hvis man ser vekk fra at man sammenligner vekt med virtuell enhet, så er ikke bitcoin strengt sagt verdt noe i det hele tatt - prisen er ren spekulasjon og enheten er 100% virtuell uten noe faktisk nytte eller vedi - selv mindre enn fiat valutta - mens gull er fysisk vare av strategisk betydning. 8 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Nå koster Bitcoin 2 356 dollar. Det er omtrent dobbelt så mye som gull - som ligger på 1 200 dollar. Si opp vedkommende som har skrevet denne artikkelen. Her utvises en total mangel på forståelse av både den fysiske og virtuelle verden (som man skulle tro var en forutsetning for å skrive om tekniske, elektroniske og IKT nyheter. Her sammenlignes ikke epler og appelsiner en gang, men epler og ingenting... Hadde en fysisk Bitcoin veid én ounce, hadde jeg forstått hvorfor feilen ble gjort (for det hadde fortsatt vært like feil), men når ikke en fysisk Bitcoin-mynt veier det samme som gullet han sammenligner med en gang, blir det jo bare latterlig. 4 Lenke til kommentar
eloekset Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull Sammenligner man 1 bitcoil vs 1 oz. gull her? Seriøst? Hva er problemet med å sammenligne 1 enhet bitcoin mot 1 enhet gull, når man sammenligner 1 enhet bitcoin mot 1 enhet USD? Man handler mellom forskjellige valuta og gull basert på kurser, og det har man alltid gjort. Penger har vel vært digitale i årevis allerede - lenge før bitcoin. At det finnes mynter og sedler som representerer USD har vel ikke noe mer betydning (eller verdi) enn de pengene som er i omløp digitalt i valutaen USD. 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull Sammenligner man 1 bitcoil vs 1 oz. gull her? Seriøst? Hva er problemet med å sammenligne 1 enhet bitcoin mot 1 enhet gull, når man sammenligner 1 enhet bitcoin mot 1 enhet USD? Begge er valutaer. Eller utgir seg å være det iallefall... Men gull er ikke en valuta. Hva hvis "en enhet" gull var to tonn? Hadde det vært like grei sammenligning da også? 1 Lenke til kommentar
LHZKRACZ Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Både gull og bitcoin er vel definert som en vare i Norge? :-) Men tror noen har glemt å publisere denne artikkelen en stund eller ikke orket researche. Finansdata er ferskvare og prisen har de to siste døgnene lagt på rundt 2000 dollar. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull Sammenligner man 1 bitcoil vs 1 oz. gull her? Seriøst? Hva er problemet med å sammenligne 1 enhet bitcoin mot 1 enhet gull, når man sammenligner 1 enhet bitcoin mot 1 enhet USD? Man handler mellom forskjellige valuta og gull basert på kurser, og det har man alltid gjort. Penger har vel vært digitale i årevis allerede - lenge før bitcoin. At det finnes mynter og sedler som representerer USD har vel ikke noe mer betydning (eller verdi) enn de pengene som er i omløp digitalt i valutaen USD. Kan man da direkte sammenligne en sekk poteter og en time på spa-behandling? Sammenligningen faller på sin egen urimelighet i det man burde ha kommet til en definisjon av verdi og ikke en sammenligning av vidt forskjellige enheter. 2 Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Artikkelforfatteren nevner jo ikke hvilken enhet han snakker om når han sammenligner prisen. Bortsett fra bildet hvor han påstår at en bitcoin er dobbelt så mye verdt som gullbarren, noe som er helt på jordet da Norges banks gullbarrer veier over 12 kg og er verdt over 3 millioner kroner... Det er nok unse han tenker på, men fint om han hadde nevnt det i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 lol... hvem er det som klarer å oppdatere bitcoins når alle skal ha det til at ingen eier bitcoin-systemet..? Det er jo dette jeg har sakt hele tiden. De som har kodene man trenger for å oppdatere bitcoins kan også slette alle bitcoinsa eller stjele fra hvem de vil. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Bitcoin er verdt dobbelt så mye som gull Sammenligner man 1 bitcoil vs 1 oz. gull her? Seriøst? Hva er problemet med å sammenligne 1 enhet bitcoin mot 1 enhet gull, når man sammenligner 1 enhet bitcoin mot 1 enhet USD? Man handler mellom forskjellige valuta og gull basert på kurser, og det har man alltid gjort. Penger har vel vært digitale i årevis allerede - lenge før bitcoin. At det finnes mynter og sedler som representerer USD har vel ikke noe mer betydning (eller verdi) enn de pengene som er i omløp digitalt i valutaen USD. Kan man da direkte sammenligne en sekk poteter og en time på spa-behandling? Sammenligningen faller på sin egen urimelighet i det man burde ha kommet til en definisjon av verdi og ikke en sammenligning av vidt forskjellige enheter. Men hva er prisen på fall på egen urimelighet i forhold til gull og bitcoin, eller til og med et brukerklikk? Lenke til kommentar
process Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 lol... hvem er det som klarer å oppdatere bitcoins når alle skal ha det til at ingen eier bitcoin-systemet..? Det er jo dette jeg har sakt hele tiden. De som har kodene man trenger for å oppdatere bitcoins kan også slette alle bitcoinsa eller stjele fra hvem de vil. Leste du artikkelen eller bare overskriften? Dette gjøres ved at over 50% velger å gå denne veien. Kan også ende i split. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 lol... hvem er det som klarer å oppdatere bitcoins når alle skal ha det til at ingen eier bitcoin-systemet..? Det er jo dette jeg har sakt hele tiden. De som har kodene man trenger for å oppdatere bitcoins kan også slette alle bitcoinsa eller stjele fra hvem de vil. Koden er open source, du må bare lese den og komme tilbake med din analyse. Pek på problemer, istedenfor å synse som en fool https://github.com/bitcoin/bitcoin Desentralisert betyr at ingen sentral enhet eksisterer. Det artikkelen snakker om er at kanskje ikke alle de millioner av brukerne i nettverket ønsker å bruke samme versjon av sin bitcoin node. Og de blir inkompatible med hverandre (split) og da får du 2 forskjellige bitcoins. Står ikke et kvidder om at noen kan stjele noe. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Hva med butikker som aksepterer kjøp med bitcoin? Må de oppdatere systemene sine og i så fall, kan det bli spluttelse der også? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Har alltid insistert BC er svindel. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Det beste med bitcoin-artikler er alle hobby-økonomene i kommentarfeltet som innbiller seg at noen valuta har noen som helst verdi ut over det brukerne av den er enige om. 2 Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Gull har fortsatt verdi i en strømløs verden. Keiserens nye kæsj? Ikke like verdifull da. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Hvordan kan Bull Jensen mene at dette er en liten hump på veien framover?At penger forvinner fra en bankkonto på grunn av at noen ikke vedlikeholder koden sin er katastrofe. At det i det hele tatt kan skje, og blir sett på som en liten "hump" av miljøet får det til å virke som ett miljø med store skylapper.Ikke lenge siden jeg så i kommentarfeltet her at crypovaluta ble løftet fram som løsningen på DNB sine bankproblemer... Men dette er da virkelig mye verre; ingen penger har noensinne forsvunnet fra en bankkonto i norge, og dersom det gjør det er det en tydelig ansvarsfordeling. Endret 17. juli 2017 av XIFXEGLO 1 Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Gull har fortsatt verdi i en strømløs verden. Keiserens nye kæsj? Ikke like verdifull da. Først må ein kjøpar vera villig til å gi noko for gullet. Sånn sett har tom. bæsj "verdi" i ei verd utan straum. Og om nokon er villig til å "kjøpa" eller "gi noko for" bitcoins som skal overføras til dei etter at straumen og bitcoin-systemet er tilbake, så har vel tom. virtuelle ting ein slags verdi, ja? Skulle eg kjøpt gull i ei verd utan straum, hadde eg anten hatt behov for gullet til noko, eller så hadde eg sett på det som ei investering. Ei investering, der eg trur at eg kan omsetja gullet på eit seinare tidspunkt. Verken du eller eg kan tvinga nokon til å villa "investera" i gull. Så når dei som ønskjer å "investera" i BC gjer det av fri vilje, så må dei vel nesten få lov..? Men eigentleg hadde eg lyst til å kommentera at eg syns samanlikning mellom verdi av BC og gull var tullete og delvis useriøs. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Visste dere at kroner er verd mer enn melk? AtW 1 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Den eneste korrekte sammenligningen må være verdien av alt utvinnet gull mot alle utvinnede bitcoins. Gull: $ 7,462,287,671,588 (http://onlygold.com/Info/All-The-Gold-In-The-World.asp) Bitcoin: $33,038,173,289 (https://coinmarketcap.com/) Gull/Bitcoin = 225x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå