Odd R. Valmot Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Sjefen for Bosch' bildivisjon tror selvkjørende biler er det viktigste som skjer i bransjen.Viktigere at bilene blir selvkjørende enn elektriske Lenke til kommentar
Stunt Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Spennende konsept. Men dette må være drømmen for terrorisme å hacke seg inn i. For alle bilene må kunne kommunisere via eget nettverk, eller skal alt gå på sensorer og bildeanalyse? Likevel litt morsomt å komme fra db sin artikkel om Musk sin frykt for AI, og lese om Bosch sin drøm om autonome biler. http://www.dagbladet.no/nyheter/tesla-sjefen-advarer---kunstig-intelligens-er-den-storste-faren-sivilisasjonen-var-star-overfor/68518433 Endret 16. juli 2017 av Stunt 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Selv tror jeg det er viktigere for folk flest det blir laget teknologi som gjør det mulig å oppgradere gamle biler til nytt. Problemet selvkjørt teknologi ikke er felles standard, blir kanskje noe på Automotive Grade Linux som kan fungere på gamle\nye biler, men tror kanskje det er litt ukjent for folk flest. Kanskje folk bør prioritere å utvikle noe der, da man kan bruke Rasbary pi eller ligdene for å lage kjørekomputer? Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) E-fuel I følge Bosch er ikke batteridrevne elbiler nok om vi skal oppnå målene i Parisavtalen. Vi trenger også biler som bruker de de kaller e-fuel. Med det mener de brennstoff som kommer fra fornybare kilder. – Det er kanskje først og fremst elbiler som får strøm fra hydrogen via brenselceller, men også biler med stempelmotor som går på fornybart drivstoff som etanol eller fornybar HVO. Det som er egentlig helt kritisk er å fjerne slike idioter fra stillinger med noe som helst innflytelse slik at man fokuserer 100% på batteriutvikling i stedet for å sløse penger og tid på halv-løsninger som etanol e.l. og diverse andre livreddende forsøk i å holde en totalt utdatert teknologi i livet. Endret 16. juli 2017 av nessuno 6 Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Den som har hånden på rattet har ansvaret? Jeg håper at det ikke holder å kaste seg på rattet i en feberredning når noe subjektivt opplevd som farlig inntreffer. Det kan skape utrolig situasjoner. 1 Lenke til kommentar
LAR4DZ4G Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Slevkjørende et blindspor eller i beste fall 30 år for tidlig? Avansert assisstanse, med nødbrems, lane hold/ varsel osv ja takk. Selvkjørende, tror ikke det. Ta flytrafikken, hvorfor er ikke den uten piloter. Teknologien har vært tilgjengelig i årtier, forklaringen er psykologi. Det samme vil gjelde biler, busser osv. Når det gjelder AI er det jo helt patetisk det som finnes. Siri og hennes like forstår jo ikke et kvekk, med mindre du holder deg innenfor et meget begrenset språk og innhold. Jeg er ikke imponert av at hun klarer å stille vekkerklokken. 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ja takk, begge deler. Og litt attåt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Slevkjørende et blindspor eller i beste fall 30 år for tidlig? Avansert assisstanse, med nødbrems, lane hold/ varsel osv ja takk. Selvkjørende, tror ikke det. Ta flytrafikken, hvorfor er ikke den uten piloter. Teknologien har vært tilgjengelig i årtier, forklaringen er psykologi. Det samme vil gjelde biler, busser osv. Når det gjelder AI er det jo helt patetisk det som finnes. Siri og hennes like forstår jo ikke et kvekk, med mindre du holder deg innenfor et meget begrenset språk og innhold. Jeg er ikke imponert av at hun klarer å stille vekkerklokken. Det dør svært lite folk i flytrafikken ift bil. Vi kan ikke kjøre rett og slett. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Er jeg eneste som ser for meg at dette kan fungere bra i storbyer som er brøytet, mens nedsnødde bygdeveier med halvknekte brøytestikker er det 100 % ubrukelig ? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Er jeg eneste som ser for meg at dette kan fungere bra i storbyer som er brøytet, mens nedsnødde bygdeveier med halvknekte brøytestikker er det 100 % ubrukelig ? Hvorfor? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Er jeg eneste som ser for meg at dette kan fungere bra i storbyer som er brøytet, mens nedsnødde bygdeveier med halvknekte brøytestikker er det 100 % ubrukelig ? Hvorfor? Noen gang vært utendørs ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Noen gang vært utendørs ? Ja, hvorfor skulle ikke en autonom bil være i stand til dette? Reaksjonen er jo uanselig mye kjappere enn oss. Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Ja, hvorfor skulle ikke en autonom bil være i stand til dette? Reaksjonen er jo uanselig mye kjappere enn oss. Vet du hvordan en Tesla kan kjøre "selv" med autopiloten i bruk ? Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Vet du hvordan en Tesla kan kjøre "selv" med autopiloten i bruk ? Ja, jeg har eid både ap1 og 2. Dette er dog ikke selvkjørende biler og ingen av de vill nå nivå 5. Men jeg skjønner negativiteten når en misforstår dette... Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Ja, jeg har eid både ap1 og 2. Dette er dog ikke selvkjørende biler og ingen av de vill nå nivå 5. Men jeg skjønner negativiteten når en misforstår dette... Da kan du sikkert forklare hvordan dette fungerer ? Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Da kan du sikkert forklare hvordan dette fungerer ? Det er nok lettere om du bar søker på nivå 5. Tesla har lovet opp til 4, altså ikke fullverdig selvkjøring. Og per i dag er de på nivå 2, så noe helt annet enn hva det er snakk om her. Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Det er nok lettere om du bar søker på nivå 5. Tesla har lovet opp til 4, altså ikke fullverdig selvkjøring. Og per i dag er de på nivå 2, så noe helt annet enn hva det er snakk om her. Nei takk Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Nei takk Men så er det heller ikke opp til deg å avgjøre. Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Men så er det heller ikke opp til deg å avgjøre. Jeg skal høre med en av Tesla eierene jeg kjenner om de har testet dette om vinteren. Vet veldig godt hvordan disse systemene er bygget opp, men jeg tror fortsatt med dagens teknologi så kommer neppe en Tesla til å kjøre rundt oppe i Øst-Telemark på nedsnødde veier, for GPS har for stor feilmargin, kameraene ser ikke en dritt i det norske Winter Wonderland, og radarteknologien dekker større arealer, noe som gjør at jeg tviler sterkt på at den klarer å gjøre noen nytte på en smal vei. Den har altså ingen markering på veien den kan lese, ingen skilt å forholde seg til, og det er heller ikke så mye køkjøring utenfor storbyene så den kan henge seg på bilen foran. Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Jeg skal høre med en av Tesla eierene jeg kjenner om de har testet dette om vinteren.Vet veldig godt hvordan disse systemene er bygget opp, men jeg tror fortsatt med dagens teknologi så kommer neppe en Tesla til å kjøre rundt oppe i Øst-Telemark på nedsnødde veier, for GPS har for stor feilmargin, kameraene ser ikke en dritt i det norske Winter Wonderland, og radarteknologien dekker større arealer, noe som gjør at jeg tviler sterkt på at den klarer å gjøre noen nytte på en smal vei. Den har altså ingen markering på veien den kan lese, ingen skilt å forholde seg til, og det er heller ikke så mye køkjøring utenfor storbyene så den kan henge seg på bilen foran. Herregud, hva er det du ikke forstår? Tesla er ikke noe selvkjørende bil, det er ikke det denne artikkelen handler om. En tesla slik vi kjenner den i dag vill ikke nå nivå 5 som er en autonom bil. Ja en tesla slik vi kjenner den i dag vill ikke nå nivå 5, føler jeg har sagt dette før? Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Fjernet sitatpyramide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå