Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Piping i bremser

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ford Focus 2007-modell. Den siste uka har det kommet en del piping i bremsene. Det virker som det er bakhjulene som gir lyden, uten at jeg er 100% sikker.

Er dette noe jeg bør ta tak i asap? Jeg tenker at bremser er viktig... Samtidig så har jeg lagt merke til de siste dagene at det er MANGE biler der ute som piper i bremsene (ble brått oppmerksom på det, heh).

Jeg hadde bilen på service i fjor sommer for samme feil, og da tok Ford et femsifret beløp for å bytte bremsene... Men da tror jeg de tok de fremme.

Jeg har ikke greie på bil, så alternativene er å la det være, eller bestille time på verksted.

Er bremseskiver og klosser noe som normalt byttes årlig? Jeg kjører ikke mye, toppen 3000 km på et år liksom. Kmstand per i dag er rett under 50 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ikke har peiling på bil så klarer du vel å ta av ett hjul?

Da ser du enkelt hvor mye bremseklosse det er igjen.

Hvor fort dem slites er veldig avhengig av kjøremønster. Om du bremser i hver bakke istede for å gire ned så kan man fort slite dem ut på noen år.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Koster da ingenting å svinge innom ett verksted for å bare se på det eller for at de prøvekjører eller kanskje jeg bare er heldig at de gjør det slik for meg og jeg er ingen mega god kunde heller, service kalles det, selvom man kanskje må vente noen minutter til en mekaniker blir ledig eller komme tilbake om en liten stund.

Men fortsett å kjøre med det så blir det ekstra dyrt når du har ødelagt skivene dine med altfor slitte klosser.

Og bremser kan man strengt tatt bytte selv på gårdsplassen.

Lenke til kommentar

prøv med noen harde ned bremsinger fra høy fart. Hvis du ikke kjenner noen problemer da (drar til siden, bremser dårlig o.l) så burde det ikke være kritisk. Grei sjanse for at lyden forsvinner også :)

Takk for tips, skal prøve!

Selv om du ikke har peiling på bil så klarer du vel å ta av ett hjul?

Da ser du enkelt hvor mye bremseklosse det er igjen.

Skulle nok klart å ta av hjulet ja, men å vurdere hva som er en "god nok" bremsekloss har jeg ikke snøring på.

Utakt : Hvor i landet holder du til? Er du i Bergen og omegn så kan jeg se på dette for deg, uten kostnad, bare du gidder å kjøre til mitt hjem. ☺️

Bor i Oslo, men tusen takk for tilbudet!

Koster da ingenting å svinge innom ett verksted for å bare se på det eller for at de prøvekjører eller kanskje jeg bare er heldig at de gjør det slik for meg og jeg er ingen mega god kunde heller, service kalles det, selvom man kanskje må vente noen minutter til en mekaniker blir ledig eller komme tilbake om en liten stund.

Men fortsett å kjøre med det så blir det ekstra dyrt når du har ødelagt skivene dine med altfor slitte klosser.

Og bremser kan man strengt tatt bytte selv på gårdsplassen.

Har ikke helt troa på at noe verksted her vil se på noe gratis. Men greit nok det, jeg betaler dem. :-)

Og du kan sikkert bytte bremser selv. Jeg begynner ikke med det..

Lenke til kommentar

Worn-vs-New-Brake-Pad.jpg

En oppbrukt bremseklosse og en ny en. Man ser ganske greit rett på bremseklossene om man tar av hjulet.

FMJB702I1NUHX6W.MEDIUM.jpg

Dem ligger intill skiva, en på hver side.

Noen klosser er designet slik at dem begynner å hyle når det er lite igjen, mens noen bare hyler uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...