Gå til innhold

Spørsmål ang 10Gbit nettverk

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vurderer å sette inn 10Gbit kort i ett par servere og hovedmaskinen, fordi jeg har lyst til å teste å leke meg med noe nytt, men er ett par ting jeg lurer på.

Så vidt jeg har forstått bruker de fleste 10Gbit kort DAC kabler (regner med det står for direct attach cabel eller direct attach copper) og at man eventuelt kan kjøpe overgang for fiber kabel.

Men er det egentlig noen forskjell på å kjøre DAC kabler eller fiber? Har lagt merke til at fiber kablene er mye rimeligere enn de andre, er det noen grunn til det annet enn at materialene er rimeligere på fiber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste 10G kortene kommer med SFP+ porter.

Disse portene kan du plugge fiber transcievere i, eller du kan putte inn DAC kabler (de bruker SFP+ connectoren). Du trenger ingen overgang for å bruke fiberoptikk.

Nei det er ingen merkbar forskjell så lenge bruken er innenfor den avstanden som DAC støtter.

Ved bruk av DAC kabler er det noe høyere latency enn ved bruk av optikk. Den høyere latencyen stammer fra

konverteringen av det elektriske signalet i SFP+ til bæresignalet i twinax kabelen. Det er rundt 200 nanosekunder og er neppe merkbart i vanlig bruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eg ville valgt fiber framfor DAC om det var en database server i et produksjonsmiljø, for der går det veldig mye informasjon fram og tilbake og det er kode som ofte blir blokkert og venter på svar fra database serveren. Da blir de ekstra 200ns vesentlig.

For hjemmebruk så har dette ingenting å si. Standard 1GBase-T har fremdeles 10x høyere latency enn DAC.

Den største forskjellen for hjemmebruk er lengde, skal du ha noe lengre enn 5 meter, så bør du velge fiber.

Totalt sett så er fiber dyrere enn DAC for små lengder da du trenger 2x transceivere i tillegg. Disse koster ca 200kr stykket fra Fiberstore.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det lengste strekket jeg trenger er 10meter og de korteste 1meter toppen :)
Så på fiberstore at på 10meter er fiber langt rimeligere enn DAC, vist jeg fant riktige produkter.

Takk for hjelpen :)

Edit: Så var det det å finne ut om de gamle kortene fungerer på W10 da.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...