Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bor i blokk, forferdelig provoserende at naboen røyker på balkongen

Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Jeg kan virkelig ikke tro at så mange mener det er greit å laste andre for dritten sin. Lettere sjokkerende.

Hva skjedde med alminnelig folkeskikk?

Tja, alminnelig folkeskikk har vært på vei ut lenge, men når man bor i en blokk må man godta enkelte ting som man kanskje ellers ikke ville om man bodde i en enebolig med litt tomt mellom husene. Husk at det bor mange forskjellige mennesker i en blokk, og ingen er som deg! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan virkelig ikke tro at så mange mener det er greit å laste andre for dritten sin. Lettere sjokkerende.

Tja, alminnelig folkeskikk har vært på vei ut lenge, men når man bor i en blokk må man godta enkelte ting som man kanskje ellers ikke ville om man bodde i en enebolig med litt tomt mellom husene. Husk at det bor mange forskjellige mennesker i en blokk, og ingen er som deg! 

Har man uvaner, så er det et personlig problem, som man ikke skal la gå utover andre. Dét må man også finne seg i hvis man skal bo blant andre mennesker. Ellers får man flytte ut på landet der man kan røyke så mye man vil uten at det plager naboen. Det skal vel ikke være sånn her i livet at folk som tar mest hensyn til andre og bruker energi og ressurser på å minimére sine egne laster som går utover andre, skal lide mest og tråkkes mest på? Dét er jo ren mobbementalitét.

Jeg klarer ikke å forstå logikken i at noen forventer at andre skal tåle uvanen deres, sånn rent fra scratch. Dét har jeg aldri forstått og det vil kreve en ekstremt dyktig overtaler for å bevise det for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man må tåle rar matlukt, skritt i gulvet, musikk i lystig lag, barnegråt, litt krangel og bannskap, men røyking har ikke samme legitimitet som disse tingene. Retten til å slippe røyk står sterkere enn retten til å røyke. Dessuten er det fullt mulig (for de aller fleste) å gå et annet sted og røyke. Det er vanskelig å lage tikka masala på fortauet. Og på samme måte som man må godta mer, må man også ta mer hensyn når man bor i blokk. Det er heller de som vil røyke overalt som må skaffe seg enebolig.

Nå er det vanskelig for oss å vite hvor ille det egentlig er i dette tilfellet. Jeg vil si at litt røyklukt av og til må man tåle, men hvis det er sånn at leiligheten fylles med tobakkslukt hver gang naboen tar seg en blås, mange ganger om dagen, er det ikke OK.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

J

Tja

Har man uvaner, så er det et personlig problem, som man ikke skal la gå utover andre. Dét må man også finne seg i hvis man skal bo blant andre mennesker. Ellers får man flytte ut på landet der man kan røyke så mye man vil uten at det plager naboen. Det skal vel ikke være sånn her i livet at folk som tar mest hensyn til andre og bruker energi og ressurser på å minimére sine egne laster som går utover andre, skal lide mest og tråkkes mest på? Dét er jo ren mobbementalitét.

Jeg klarer ikke å forstå logikken i at noen forventer at andre skal tåle uvanen deres, sånn rent fra scratch. Dét har jeg aldri forstått og det vil kreve en ekstremt dyktig overtaler for å bevise det for meg.

Leste du mitt innlegg lenger oppe?

Det handler om cherry picking.

I en gruppe mennesker vil det alltid være én sær person som har liten tolerans for andre. Å tro at den ene personen er fri for uvaner som går ut over andre er urealistisk. Jeg har slike uvaner og du har dem. At du har et overstadig negativt syn på én spesifikk handling gir ikke deg rett til å fordømme og regulere dette. Det gjør bare deg til en lite tolerant person.

Som jeg og andre har nevnt så er dette et problem som burde være relativt lett å unngå. Det er en bagatell. På vindstille dager er det bare til å holde overtrykk i det aktuelle rommet og på vindfulle dager med vindretning inn mot vinduet er det bare til å lukke det og evt lufte fra en annen side.

Vi må alle akseptere andre mennesker sine uvaner. Ta f.eks helsefriken som på død og liv må leke i veibanen. Jeg har nesten fire timer kjøretid til og fra jobb og nesten hver dag må vi passere opp til ett dusin løker på sykkel som ikke klarer å holde tritt med den øvrige trafikken. Selv om det er nyasfaltert sykkelsti halvannen meter til hans høyre fri for fortauskanter så insisterer han på å oppholde seg midt i veibanen og utsetter seg selv og alle rundt seg for en micromort fare da han tvinger trafikken til å enten kjøre forbi, eller belage seg på å holde 40 i 80-sonen.

Han røyker ikke, men har allikevel sin "quirk" som oppleves plagsom for andre trafikanter.

Hvis vi alle skal liste opp alle slike eksempler over mennesker og deres uvaner som vi individuelt provoseres over så vil listen bli lang og om vi skal regulere alt så er det vel ingen som får stå opp av senga tilslutt.

Det er vel mer logisk at det mennesket som er så bekymret for luftforurensning flytter ut av byen og ut på landet mens de som tolererer å bo tett på andre blir i byen.

Jeg kan absolutt forstå at sjenerende lukt fra andre kan være et irritasjonsmoment (jeg kjenner som sagt mye på gjødsel og slakteri selv) men jeg klarer ikke å forstå hvorfor det skal bygges opp til et så stort problem som enkelte her skal ha det til. Som sagt tidligere er helsefaren så ekstremt minimal at det blir bare dumt å poengtere med tanke på alt vi foretar oss i det daglige så da står bare det negative personlige fokuset igjen og det må man jobbe med selv ved å huske på at det kunne vært langt værre plager som kan komme fra naboskapet.

Jeg er ikke en reinspikka egoist. Jeg prøver å ikke være en plage for andre og forventer det samme tilbake men allikevel vil det alltid være noe. En nabo som klipper plenen tidlig søndag eller på kveldstid når guttungen er lagt, en nabo som smeller med bildører eller vekker ungen ved å ruse bilen utenfor. Slikt er irriterende men jeg er såpass tolerant at jeg ikke føler at jeg må konfrontere naboen med det. Sånn er livet.

Hadde en nabo derimot konfrontert meg med at jeg f.eks går ut i garasjen for å røyke og lagd ubehageligheter over dét så hadde jeg kanskje begynt å lage surskap tilbake med de ting han gjør som irriterer meg.

Aksept er en fin ting å ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det at naboen røyker på balkongen viser at vedkommende tar hensyn og ikke røyker inne hos seg selv. Denne røyklukta siver ut i gangen og inn i ventilasjonssystemet om det finnes.

For å løse problemet kan du ha verandadøren lukket og heller lufte i en annen del av leiligheten. Man kan også flytte om naboen sjenerer, slik de fleste andre gjør når det blir for ille.

Lenke til kommentar

Invader Zim: Det er ikke de svært "små" ting vi snakker om her. Dét det er snakk om, er ting som plager andre rundt en -ofte-. Trådstarter skriver at -hver gang- naboen under går ut for å røyke, så blåser røyken rett inn i leiligheten hans. Dét må sies å være et større overtramp.

Forstår den du mener med den éne sære personen, men dét er ikke tilfellet jeg mener her. Nå mener jeg heller den andre veien, når det er én sær person som mener hn er i sin frie rett til å gjøre akkurat som hn vil, og andre bare må tåle dritten. Dét er verre enn noen som prøver å bevare freden. Det er jo heller ikke riktig at noen skal gjøre som du skriver, bare pirke på andre hele tiden. Det må være en balanse.

Jeg mener at hensynet til alminnelig fred, ro og orden skal være større enn vår evne til å akseptere andres dårlige vaner. Eksemplet ditt ved at naboen smeller bildøra og kjører hardt ut av gården, når de med største sannsynlighet VET at du har en unge som sover, mener jeg også er over grensa. Det er klart man tolerérer sånt 1-2-3 ganger, til nød 4, men om det er en -uvane- naboen har, som hn gjør hver eneste dag bare for å få ut frustrasjon eller hva en grunnen er, så er det helt rimelig å gå bort og be om moderasjon.

Forstår argumentet ditt, men jeg skriver her om de større plager som varer over lengre tid. Er dog enig i syklister. Hvis de vet de blir til hinder for trafikk mér enn vanlig, burde de innsé at de har et oppmerksomhetsproblem, og flytte seg til sykkelstien du nevner. Dette dreier seg jo om alminnelig folkeskikk. Det skaper farlige trafikksituasjoner å hindre trafikken på den måten, alle med et snev av sunn fornuft klarer å innsé det.

Jeg er dog ikke overbevist i det minste av dine argument. Folk må jobbe med uvanene sine. De som plages av dem må jo også få lov til å si fra, men gjerne med et smil. Gulrot fungerer alltid bedre enn pisk.

Jeg er enig i at vi skal tåle -litt- ... men ikke ting som gjentar seg dag etter dag, som forringer livskvaliteten til en større grad. Støy kan måles på mange måter, ikke bare i lyd. Også lukt, visuelt (nakenhet, provosérende holdning), lys. Sikkert andre ting også. Folk må vise folkeskikk og ta hensyn.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg er fortsatt ikke overbevist om at dette er et problem som kvalifiserer til å ødelegger ts sin livskvalitet hvor han da etter argumenteringen å dømme gjør så godt han kan for å utsette seg for utendørs miljø. (Dvs ikke engang tar seg bryet med å lukke vindu/dør i det området mot det som plager ham).

Altså, jeg er jo helt enig i at det må kunne gå an å ta opp slike irritasjonsmomenter med de det gjelder. Hadde jeg vært naboen og han hadde spurt meg om å slutte å røyke på balkongen så hadde jeg høflig sagt nei, jeg anser det som ute og jeg hadde høflig spurt om han kunne kvitte seg med hunden (helt sikkert noen som bor i samme blokka og sitter på et annet forum og sutrer over den :p ).

Det sagt, jeg bor ikke i blokk. Jeg er såpass sær selv at jeg helst ikke vil ha naboer. Jeg ville ikke hatt naboer som plager meg store deler av døgnet så derfor bor jeg i enebolig på landet. Men hadde jeg bodd midt i byen så er jeg såpass oppegående at jeg hadde forstått at jeg måtte innfinne meg med enkelte ting som sjeldent angår meg her.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at vedkommende ikke røyker for å "ødelegge trådstarters livskvalitet", så hevn er et utrolig smålig virkemiddel i denne sammenheng. At flere av dere i det hele tatt foreslår det er sjokkerende!

Trådstarter bor i borettslag. Med mindre borettslaget har noen forskrifter ang. røyking, har ikke TS en sak i dette tilfellet. Bor man tett på hverandre, må man også tolerere røykere, folk med småbarn som skriker, festing, musikk, oppussing, etc. Jeg er 100 % sikker på at TS har gjort ting som denne naboen ikke har satt pris på. Her er det kun én ting å gjøre, og det er å gå i dialog med naboen. Kanskje han er villig til å gå ut på gaten å røyke? Dette er selvfølgelig ikke noe du kan kreve, derfor er dialog viktig. Naboen eier egen terrasse, og kan i teorien gjøre som han vil der. Dersom dialog ikke fører frem, kan du sjekke om det står noe i forskriftene ang. røyking.

Uansett, med mindre naboen røyker inn i dine ventiler utelukkende for å plage deg, har du ingen sak. Å ødelegge naboforholdet er en dårlig idé, og kan i verste fall få deg kastet ut og få leiligheten tvangssolgt. Naboen gjør ikke noe ulovlig, her er det trådstarter som aldri burde ha bosatt seg i blokk.

PS. Jeg tåler ikke tobakksrøyk selv. Det gir meg migrene. Men jeg er oppegående nok til å vite at verden ikke roterer rundt meg, og at jeg ikke kan bestemme over andres uvaner i deres eget hjem eller ute i felles natur. Røyking er tross alt lovlig enten man liker det eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Snakk med mennesket. Ha i bakhodet at terassen er beboer av leilighetens personlige sfære, derfor kan de faktisk røyke og blåse så mye de vil der.

Vanskelig å si hvordan sånt løses best.

Men der tar du skammelig feil ihvertfall. Terrassen er pr. definisjon ihvertfall et fellesarealet. Det går det ikke an å krangle på, fordi dette er tydelig definert. Dette slår selvsagt begge veier.

Dersom du behøver et vindu byttet ut (som også defineres som fellesareal), så må styret ta stilling til om dette er et nødvendig vedlikehold. Men dersom tapetet ditt ser jævlig styggt ut, så må du nok bekoste det selv å bytte ut.

Du disponerer dette fellesarealet helt og fullt ut, men du må la styret og håndverkere og slikt som styret vil ha inn i leiligheten din få adgang til det. Det er mange mange andre ting som også defineres som fellesareal. F.eks. pipe, sikringsskap, vinduer, med mye mere.

Dette er en definisjon som skal gjøre det enklere for alle parter å håndtere ting som kan være f.eks. nødvendig vedlikehold. Det er ikke for å skulle gjøre seg til et plagsomt styre.

Jeg tror derfor at om styret har baller av stål til å ordne opp, så kan de rett og slett føye til noe i vedtektene som forbyr røyking på fellesarealer. Da vil det også ramme terassene. Enkelt, ryddig og greit. Vedtektsendring må selvsagt ha flertall i en generalforsamling. Og da får også røykerne anledning til å avgi stemme.

Dette er absolutt et tema å ta opp med styret, om de har noe under topplokket.

Som andelseier, så kan dette gjøres på neste generalforsamling. Du forklarer hva du ønsker føyet inn i vedtektene, og generalforsamlingen må så ta stilling til det. Mao. så behøver du ikke involvere prat med styret en gang, men kan dumpe det i fanget på hele borettslaget. Du bør jo prate litt foran generalforsamlingen. Det vil vel neppe møteleder nekte deg.

Du kan selvsagt prate med styret. Og de fleste fornuftige mennesker vil ihvertfall lytte, selv om de ikke alltid er i stand til å endre på ting med det samme.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det ikke mange blokker som har forbud mot røyking inne da? Vi har ekstremt liten grad av røyking i Norge, spesielt blant unge. Og for folk som hverken røyker eller har vokst opp med at det er lov å røyke overalt er ikke akkurat den luften noe veldig behagelig. Så hvorfor skulle de ville kjøpe eller leie en leilighet hvor noen har røyket? Jeg kan definitivt tenke meg tilfeller som gjør at prisen da vil gå ned. 

Ellers er det nettopp hensynsfulle røykere som går ut og røyker. Hvis du ikke bryr deg røyker du inne. Så jeg tror ikke fyren har så mye vonde hensikter akkurat. Vanligvis er folk ganske greie. Dessuten tenkt på hvor mye avgifter røykere betaler inn til staten, og hvor mye pensjonsutbetaling de sparer staten for... 

Og ellers har vi jo fått røykeforbud som er utvidet til å gjelde utenfor innganger til sykehus osv også, men at du skal utvide det til å gjelde folks private boliger virker litt urealistisk. Da har du jo nesten forbudt røyking totalt. Og historien viser vel at totalforbud mot ting ofte ikke fungerer etter hensikten.  Jeg er glad for at staten har kuttet røyking i Norge så mye, da det er negativt for folkehelsen, men folk må få ha litt personlig frihet også. Og jeg er sikker på at det er mulig å finne løsninger som passer både folk som vil røyke hjemme, og de som ikke vil. 

Det er vel derimot rimelig sjeldent av hevn eller gjengjeldelse fører til veldig mye produktivt. Kanskje du får fyren til å flytte ut, men det sier i så fall litt om hvor miserabelt du har gjort livet til fyren da. Hvis du vil være passiv-agressiv og ikke snakke med han kan du i det minste pakke inn nikotintyggi og putte det utenfor døren hans eller lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I mitt borettslag blir man oppfordret til å røyke på terrassene og ikke inne. Dette fordi folk plages mer av røyklukt i gangene og ventilasjon, enn det lille som siver inn en varm sommerdag fra terrassene. Nå har jeg nabo som både røyker vanlig og eventyrtobakk, og jeg personlig er sjeleglad jeg har en slik nabo, og ikke en sur bitter nabo som klager på alt man foretar seg. Vil si at en bitter og sur nabo som mener han har krav på frihet fra alt han finner sjenerende er mer plagsomt for livskvaliteten enn den lille røyklukta som kommer fra terrassen til naboen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...