Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bor i blokk, forferdelig provoserende at naboen røyker på balkongen

Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bor i blokk selv, og røyker ikke. Naboen min røyker på terrassen sin, og jeg kjenner det både ute og (av og til) inne. Jeg kan ikke bry meg med det, da dette er en konsekvens av å bo nært innpå andre. Så lenge vedkommende ikke gjør noe ulovlig, eller i strid med sameiets vedtekter, kan jeg ikke se at dette er noe man kan gjøre noe med, annet enn ev. å snakke med naboen om at dette oppleves som et problem. Et mulig resultat av dette kan bli at naboen røyker MER enn før.

Når man velger å bo i blokk, har man ikke kontroll på hvem man har/får som naboer, og hvilke vaner de har. Det samme gjelder, i mindre grad, i villaområder der det er tett mellom husene. Jeg vil heller ha en nabo som røyker litt på terrassen enn en som har party hver helg eller spiller høy musikk hele dagen, eller der det er mye støy, som roping/krangling etc.

Jeg tillater meg også å stille spørsmål til om sigarettrøyk som har blitt så uttynnet som den blir på veien fra naboens til din terrasse faktisk er skadelig. Kanskje andre vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man har krav på mtp. naboers atferd har ingenting med i hvilken grad man har valgt bostedet selv. Det er heller først og fremst sånn at bor man i blokk, må man ta mer hensyn til naboen enn om man bor i enebolig. Det er åpning for å forby røyking inne hvis det er til plage for naboer, og jeg ser ingen prinsipiell grunn til at man også skal kunne forby annen røyking hvis det er plagsomt nok.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg ser hva dere skriver, da får jeg bare sette ut en bøtte med jødsel og la den godgjøre seg i sola, det er det valget de andre rundt meg har tatt da de flyttet inn i et boretslag blokk. helt i orden det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Så lenge man bor i blokk må man bare godta at det bor mennesker med andre holdninger, meninger og fritidssysler enn deg selv. Du har flere muligheter for å få stoppet dette, det ene er å ta det opp på det årlige felles styremøtet, og få til en forskrift mot røyking på terrasser, alternativt få disse glasset inn slik at du kan lukke deg inne. En annen mulighet er å skaffe seg et overtrykk innendørs slik at røyken ikke kan sige inn i leiligheten. Om ingen av disse tingene frister så er det jo en mulighet å se seg om etter annet sted å bo, helst en enebolig litt landlig til. Det siste alternativet er jo jødsel alternativet, men det vil garantert slå tilbake da folk heller vil ha 5-10 min med røykelukt et par ganger om dagen fremfor dager med drittlukt!  

Lenke til kommentar

Dersom du ikke tåler at andre røyker, burde du ikke bosatt deg i blokk. Personen som røyker er i sin fulle rett til å gjøre det.

Det er faktisk ikke riktig. Alle har rett til å lufte, og til røykfri luft. Dersom naboens røyking er til sjenanse for trådstarter, så er det faktisk naboens problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom du ikke tåler at andre røyker, burde du ikke bosatt deg i blokk. Personen som røyker er i sin fulle rett til å gjøre det.

Det er faktisk ikke riktig. Alle har rett til å lufte, og til røykfri luft. Dersom naboens røyking er til sjenanse for trådstarter, så er det faktisk naboens problem.

Og hvorfor mener du det?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du må alseptere at folk bor rundt deg i et blokkmiljø! Om du ikke tåler det får du bosette deg langt ute på landet, uten et menneske i nærheten.

Dette gjeld begge vegar, det er ikkje nødvendigvis slik at kven som helst kan flytte inn i blokk og forvente å kunne gjere akkurat som ein sjølv vil.

Som i alt anna så blir dette eit spørsmål om kor mykje trådstarter må tole av ulemper, kontra naboens behov for å kunne bruke sin bolig og fellesareal fult ut.

Løysninga er nesten alltid eit kompromiss mellom forskjellige behov. Typisk ved å innføre reglar om at det ikkje er lov å røyke eller grille på same tid som ein lufter ut soveromet, der ein sjølvsagt også innfører eit tidsrom som er forbeholdt utlufting.

Dette blir det opp til sameiget ved styret å finne ei løysing på om det ikkje ordner seg mellom naboane utan å lage ordensreglar.

Lenke til kommentar

Når mine naboer røyker på balkongen, sørger jeg for at vinduet og terrasse døra er lukket. Da merker jeg ikke noe til det...

Problem solved for meg, så hva er i veien for at du ikke kan gjøre det samme som meg?

Vær glad de ikke røyker andre ting heller.

Endret av pizzafordi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg også å stille spørsmål til om sigarettrøyk som har blitt så uttynnet som den blir på veien fra naboens til din terrasse faktisk er skadelig. Kanskje andre vet noe om dette?

Alt er skadelig i micromort skala.

Spise pizza, gå på fortauet, drikke brus.

Noen mennesker cherrypicker hva som er skadelig og ikke i samfunnet og fordømmer ting de selv ikke liker med det som argument uansett hvor irrasjonelt det er i forhold til de farer de selv velger å utsette seg selv og andre for.

Som en annen her sier så burde ikke dette være et stort problem i motsetning til støyende naboer eller verre. Lukt kan man lett holde ute (jeg bor nær et slakteri samt flere gårder). Men dersom det virkelig risiko for å f.eks få kols av at noen røyker ute i blokka så lurer jeg på om denne frykten påvirker samtlige aspekter i livet. Gjelder slike bekymringer i situasjoner der man omgås ubetydelige mengder løsemidler, eksos, svevestøv, sukker, alkohol osv?

Eller er det kun røyk?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så sant, er ingenting mer håpløst enn byfolk som irriterer seg over det andre mennesker gjør. Selg leiligheten og kjøp et hus der nærmeste nabo bor 500m unna.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gjelder generelle bestemmelser som sier at du ikke har lov å la naboen lide overlast på grunn av ting du driver med, være det seg røyking, grilling, festing, musikk eller andre ting som måtte påvirke naboens boforhold.

Nå skal det sies at alt må gjøres innenfor rimelighetens grenser. Men om det er sånn at man lider så forferdelig hver gang naboen i blokka går ut for å røyke seg en rullings så har man jo valgt feil boplass.

Du kunne jo ha prøvd å komme innom hos meg når jeg griller og hører på musikk på terrassen til rekkehuset her, å klagd fordi det luktet grillmat hos deg. Da hadde du fått en støvel i ræva. 

Endret av Nlklas
  • Liker 5
Lenke til kommentar

er egentlig ganske overrasket til logikken til de fleste folk her inne

jaja, jeg gir det noen år så er det nok kommet en lov på plass som støtter mitt krav :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...