AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Fikk i vår invilget uføretrygd med ung ufør, og sitter med et ganske stort studielån. Med etterbetaling for de 5 1/2 årene jeg har gått på AAP så vil jeg få såpass høy inntekt i år at jeg ikke får ettergitt alt av studielånet. Derfor lurer jeg på - er det mulig å søke om ettergivelse nå, og få ettergitt mesteparten, for så å søke igjen til neste år for så å få ettergitt resten? (Vil garantert være innenfor dagens grense for å få ettergitt alt, til neste år.) Jeg har antatt at det kun var mulig å søke en gang, men når jeg tenker meg om så er det jo ikke opplagt. Det er jo ikke nevnt noe om det i forskriften, og lånekassen presiserer jo at de behandler søknaden etter de opplysninger og grenser som gjelder det året de mottar søknaden. https://lovdata.no/forskrift/2016-12-19-1711/§15-1 --- I tillegg har jeg et spørsmål rundt §15-4. I fjor-høst når jeg sist gang søkte lånekassen om studielån så holdt jeg fremdeles på med en lengre runde utredning uten å vite hvor det gikk hen - og om eventuelt når det skulle ende med at jeg ble anbefalt å søke om uføretrygd. (Var redd de skulle forlange en lengre runde til med behandling før det eventuelt gikk den veien.) Så da søkte jeg om studielån, siden jeg studerte ved siden av å gå på AAP. Vet jo aldri hva som hender med AAP, og ville ha noe å klare meg på selv om det ble helt krise og jeg ble stående uten noe. Har derfor fått utbetalt studielån i tre(?) måneder etter at jeg fikk innvilget uføretrygd. Jeg mener at jeg handlet i god tro når jeg søkte om studielånet nå sist. Jeg er også ajour når det gjelder studieprogresjon. I etterkant kom jeg på at jeg sikkert skulle sagt ifra om at jeg ble ufør. Uansett - det vil vel ikke være noe storproblem i forhold til $15-4, vil det? (Jeg må vel i verste fall kunne få ettergitt den støtten jeg har fått fram til da?) Lånekassen kan avslå søknad om ettergiving av støtte som låntakaren har heva utan å ha rett til det. Anonymous poster hash: 505d0...0f7 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Hvis du får etterbetalt "ung ufør"-fordel for fem og et halvt år ligger du sannsynligvis langt over grensen for delvis ettergivelse i 2017, jf. tilbakebetalingsforskriften 2017 § 15-1. Tilbakebetalingsforskriften § 15-4 regulerer ikke den situasjonen du beskriver. Den regulerer situasjonen hvor du har "løyet til deg støtte". Men du må slutte å motta støtte senest når du søker om ettergivelse. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Kan ts be om gjenåpning av ligningen de siste fem årene (2012, 2013, 2014, 2015, 2016), med evt. skattebegrensning (for hvilke år?) og få etterbetalingen fordelt på disse årene med de skattefordeler det evt medfører? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Nei. Det følger av kontantprinsippet i skatteloven § 14-3 at trygdeytelser skal lignes på det året de utbetales. Det er imidlertid gitt en særskilt regel i Finansdepartementets skattelovforskrift om skattebegrensning ved etterbetaling av trygdeytelser for tidligere år. Denne håndteres automatisk av Skatteetaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå