JonH Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Bruker photoshop og har nettopp lagt merke til at bildene vises ulikt der og i alle andre programmer, samt når de blir lagt ut på nett. Holder på med en hjemmeside og det som i photoshop fremstår som skarpt, er ikke like skarpt likevel selv om det tilsynelatende er 100% visning overalt. Noen som vet hva det kommer av og har noen løsning? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Hvilken fargeprofil bruker du i PS ? normalt så lagrer man bildene i aRGB siden flesteparten benytter dette formatet og bildene blir mer likt på de forskjellige plattformer/programmer. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Hvilken fargeprofil bruker du i PS ? normalt så lagrer man bildene i aRGB siden flesteparten benytter dette formatet og bildene blir mer likt på de forskjellige plattformer/programmer. Er krysset av for aRGB. Fargene er like, men vises i forskjellig størrelse og skarphet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Skal det på web bør du alltid bruke sRGB hvis du ikke er sikker på at alle som ser på web-siden har nettlesere som håndterer fargeprofiler korrekt. Det har selvsagt ikke noe med skarphet og størrelse av bildet å gjøre. Har ingen forklaring på det du ser. Virker veldig merkelig at PSP skulle vise samme bildefil annerledes enn det PS gjør. Muligens dumt spørsmål, men er du 100% sikker på at du leser inn den samme filen og at du ikke har en annen/eldre versjon med samme navn liggende på disken i en annen folder? Legg gjerne ut et eksempel så kan folk på forumet se om filen er OK, men forstår ikke hva som skulle kunne være galt. Antar screendumpen er tatt fra samme skjerm og tatt samtidig? Endret 14. juli 2017 av se# Lenke til kommentar
JonH Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Det virker som om det er relatert til skjerminnstillinger - størrelse på tekst og andre elementer. Photoshop er tydeligvis eneste som ikke lar seg justere etter den innstillingen. Setter jeg den til 100% blir alt på skjermen knøttlite og vanskelig å lese men bildene like store i alle programmer. 125% er anbefalt forstørrelse men da blir bildene ulike igjen. Driverproblem eller er det en eller annen innstilling i photoshop? Lenke til kommentar
JonH Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Skal det på web bør du alltid bruke sRGB hvis du ikke er sikker på at alle som ser på web-siden har nettlesere som håndterer fargeprofiler korrekt. Det har selvsagt ikke noe med skarphet og størrelse av bildet å gjøre. Har ingen forklaring på det du ser. Virker veldig merkelig at PSP skulle vise samme bildefil annerledes enn det PS gjør. Muligens dumt spørsmål, men er du 100% sikker på at du leser inn den samme filen og at du ikke har en annen/eldre versjon med samme navn liggende på disken i en annen folder? Legg gjerne ut et eksempel så kan folk på forumet se om filen er OK, men forstår ikke hva som skulle kunne være galt. Antar screendumpen er tatt fra samme skjerm og tatt samtidig? Det er samme fil som er åpnet og bildet jeg la ut er det jeg så på skjermen der og da med begge programmene oppe. Størrelsen på det bildet er forresten 1200x600. Skal ordne det med fargeprofilen. Det er noe jeg ikke har spesielt mye greie på... Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Det virker som om det er relatert til skjerminnstillinger - størrelse på tekst og andre elementer. Photoshop er tydeligvis eneste som ikke lar seg justere etter den innstillingen. Setter jeg den til 100% blir alt på skjermen knøttlite og vanskelig å lese men bildene like store i alle programmer. 125% er anbefalt forstørrelse men da blir bildene ulike igjen. Driverproblem eller er det en eller annen innstilling i photoshop? Høres ut som rimelig forklaring. Ville aldri brukt noe annet enn 100% for bildebehandling (forsåvidt ikke for noe annet heller). Bruker du 125% ser du ikke hvordan bildet egentlig vil se ut og det blir umulig å bedømme ting som skarphet og oppskarping. Endret 14. juli 2017 av se# Lenke til kommentar
JonH Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Det virker som om det er relatert til skjerminnstillinger - størrelse på tekst og andre elementer. Photoshop er tydeligvis eneste som ikke lar seg justere etter den innstillingen. Setter jeg den til 100% blir alt på skjermen knøttlite og vanskelig å lese men bildene like store i alle programmer. 125% er anbefalt forstørrelse men da blir bildene ulike igjen. Driverproblem eller er det en eller annen innstilling i photoshop? Høres ut som rimelig forklaring. Ville aldri brukt noe nnet enn 100% for bildebehandling (forsåvidt ikke for noe annet heller). Bruker du 125% ser du ikke hvordan bildet egentlig vil se ut og det blir umulig å bedømme ting som skarpeht og oppskrping. Setter jeg den til 100% blir all tekst anstrengende å lese siden det blir veeeldig liten. Kanskje en ide å endre hver gang jeg skal redigere bilder selv om det burde være unødvendig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Det virker som om det er relatert til skjerminnstillinger - størrelse på tekst og andre elementer. Photoshop er tydeligvis eneste som ikke lar seg justere etter den innstillingen. Setter jeg den til 100% blir alt på skjermen knøttlite og vanskelig å lese men bildene like store i alle programmer. 125% er anbefalt forstørrelse men da blir bildene ulike igjen. Driverproblem eller er det en eller annen innstilling i photoshop? Høres ut som rimelig forklaring. Ville aldri brukt noe nnet enn 100% for bildebehandling (forsåvidt ikke for noe annet heller). Bruker du 125% ser du ikke hvordan bildet egentlig vil se ut og det blir umulig å bedømme ting som skarpeht og oppskrping. Setter jeg den til 100% blir all tekst anstrengende å lese siden det blir veeeldig liten. Kanskje en ide å endre hver gang jeg skal redigere bilder selv om det burde være unødvendig. Har ikke prøvd det selv, men ut fra skjermbildet du la ut så kan det se ut som PS viser bilder i "riktig" 100% selv om du har satt 125% og da er det jo OK mht PS, men du må ikke vurdere/sammenligne bildene i andre program uten å sette skjermen tilbake til 100%. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Jasc Paint Shop Pro er et ganske gammelt program, minst 12-14 år gammelt tipper jeg. Har siste utgave av PSP fra Corel, og der vises bildene riktig piksel for piksel. PS, jeg bruker en 4K skjerm og har satt innstillingene til 200% for å få ting lesbart, men bilder vises riktig i henhold til piksler. Endret 14. juli 2017 av Thunderhead Lenke til kommentar
JonH Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Har ikke prøvd det selv, men ut fra skjermbildet du la ut så kan det se ut som PS viser bilder i "riktig" 100% selv om du har satt 125% og da er det jo OK mht PS, men du må ikke vurdere/sammenligne bildene i andre program uten å sette skjermen tilbake til 100%. Hvis PS viser bildet riktig, betyr det at når jeg legger det ut på nett så må jeg sette skjermen til 100% for at det skal bli riktig? Og slite med liten, nesten uleselig skrift? Står på 100% nå og sliter litt med å lese her på forumet. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Bruker photoshop og har nettopp lagt merke til at bildene vises ulikt der og i alle andre programmer, samt når de blir lagt ut på nett. Holder på med en hjemmeside og det som i photoshop fremstår som skarpt, er ikke like skarpt likevel selv om det tilsynelatende er 100% visning overalt. Noen som vet hva det kommer av og har noen løsning? Jeg bruker selv PS og Lightroom og jeg kjører en 32" 4k-skjerm og en 24" HD-skjerm. På min 32" kjører jeg 150% størrelse og på min 24" kjører jeg 100%. Jeg har aldri reagert på at det skaper noen merkbar forskjell om jeg kjører samme skjerm på 150% eller 100%, eller om jeg har samme bilde opp i LR, PS eller et bildevisningsprogram. At bilder kan virke mer uskarpe når jeg legger de ut på nettet, også lite komprimert er en annen sak og det kan variere alt etter hvor jeg legger det ut, så det antar jeg ikke har noe med mitt egen harsware/software. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Har ikke prøvd det selv, men ut fra skjermbildet du la ut så kan det se ut som PS viser bilder i "riktig" 100% selv om du har satt 125% og da er det jo OK mht PS, men du må ikke vurdere/sammenligne bildene i andre program uten å sette skjermen tilbake til 100%. Hvis PS viser bildet riktig, betyr det at når jeg legger det ut på nett så må jeg sette skjermen til 100% for at det skal bli riktig? Og slite med liten, nesten uleselig skrift? Står på 100% nå og sliter litt med å lese her på forumet. Den forstørrelsen som endres i skjerminnstillingene i Windows skal kun ha påvirkning på menyer o.l. ikke på bildefiler så vidt jeg har forstått. Oppløsningen i skjerm blir tross alt ikke endret. EDIT!!! Jeg beklager at jeg tydeligvis har svart før jeg hadde fått tenkt meg om. Siden jeg i hovedsak bruker Lightroom, med Photoshop litt inn i mellom, så tenkte jeg Lightroom når jeg skrev. Hos meg blir tydeligvis ikke Photoshopmenyene i det hele tatt berørt på min 32" skjerm uansett om jeg kjører 100% eller 150%, men i LR så fungerer det å kjøre opp forstørrelsen. Jeg ser at jeg kan få opp størrelsen på hovedmenyene i PS ved å gå Rediger - innstillinger - grensesnitt og kjøre skaleringen av grensesnittet opp. Men de underliggende menyene har fremdeles liten skrift. Om denne skaleringen har betydning på bilder har jeg ikke fått sjekket. Igjen så beklager jeg at jeg svarte før jeg fikk tenkt meg om. Endret 14. juli 2017 av polljen Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Hvis PS viser bildet riktig, betyr det at når jeg legger det ut på nett så må jeg sette skjermen til 100% for at det skal bli riktig? Og slite med liten, nesten uleselig skrift? Står på 100% nå og sliter litt med å lese her på forumet. Så lenge PS viser bildet korrekt i 100% ser du det "som det blir" og kan editere som du vil selv med skjermen satt til 125%. Personlig liker jeg ikke det Windows gjør med resizing og lever heller med små menyer, men det er smakssak Hvordan andre ser det har du i utgangspunktet ingen kontroll over. Det beste du kan gjøre er å editere det så det ser bra ut hos deg - så lenge du bare vil ha et enkelt nettsted som alltid viser same versjon av bildet. De fleste (antar jeg) har satt skjemen sin til 100%, fortsatt ganske få som har skjermer med superhøy oppløsning på PC. Men på nettbrett, mobiler osv er det annerledes. Skal du fikse det så bildet ser "perfekt ut" uansett enhet det vises på må du ha logikk og presentere ulike versjoner av bildet avhengig av oppløsning på brukerens nettleser/skjerm. De kreves en del for å fikse det selv, men det fnnes nettsteder som er laget for å vise bilder (f.eks Squarespace) som fikser slike ting automatisk så du slipper unna me då laste opp en versjon av bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå