Gå til innhold

Gel-batteri lade blybatterier


Anbefalte innlegg

Vi har en 510 ampere gelbatteripakke(3x170) på hytta. Den lades av solceller og en regulator. Jeg har en bil jeg ønsker å lade og ønsker å slippe å gå via inverter og 220 volt. Det jeg lurer på er om jeg simpelthen kan parallellkoble batteripakka me bilen og dermed løfte spenningen på bilbatteriene(2x60 ampere) oppover eller om batterier kan ta skade den ene eller andre veien pga gel/bly eller regulatoren som lader slikt på ulik måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe elektronikk i mellom som regulerer ladestrømmen? Om ikke så kan du i verste fall risikere tilfeller hvor du lader med flere tusen Ampere, og da kan vel kablene brenne av. Og hva med gnisten i innkoblingsøyeblikket? Hvordan tenker du at inn-koblingen skal skje uten fare?

Men, jeg har jo allerede tre 170 ampere som er seriekoblet. Hvorfor skulle det være farlig med et fjerde? Jeg har ikke noe i mellom.

Lenke til kommentar

 

Har du noe elektronikk i mellom som regulerer ladestrømmen? Om ikke så kan du i verste fall risikere tilfeller hvor du lader med flere tusen Ampere, og da kan vel kablene brenne av. Og hva med gnisten i innkoblingsøyeblikket? Hvordan tenker du at inn-koblingen skal skje uten fare?

Men, jeg har jo allerede tre 170 ampere som er seriekoblet. Hvorfor skulle det være farlig med et fjerde? Jeg har ikke noe i mellom.

 

Jeg mener parallellkoblet

Lenke til kommentar

Fordi de 3 gel batteriene som er koblet i parallell har samme potensialet, bil batteriet derimot kan være delvis utladet. 

Om du da kobler bil batteriet til så vil de prøve å utjevne spenningen og det batteriet som er mest utladet kan potensielt dra store strømmer ut av de fulle batteriene. 

 

Derfor er det lurest med noe i mellom batteriene som kan begrense strømmen. 

Lenke til kommentar

En 12V halogenlampe burde vel fungere? Denne vil ha høy motstand og begrense strømmen når det går mye strøm. Når batteriet begynner å bli fullt vil strømmen gå ned, pæra blir kaldere og vil få lavere motstand.

 

Edit: 12V hvilklen som helst pære når jeg tenker meg om.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

En 12V halogenlampe burde vel fungere? Denne vil ha høy motstand og begrense strømmen når det går mye strøm. Når batteriet begynner å bli fullt vil strømmen gå ned, pæra blir kaldere og vil få lavere motstand.

 

Edit: 12V hvilklen som helst pære når jeg tenker meg om.

Takk, hjelpsomme mennesker.

 

Ok, hvis alle er enige:

 

Jeg setter en pære mellom pluss og minus på batteripakka, deretter parallellkobler jeg pakka og bilen?

Lenke til kommentar

 

En 12V halogenlampe burde vel fungere? Denne vil ha høy motstand og begrense strømmen når det går mye strøm. Når batteriet begynner å bli fullt vil strømmen gå ned, pæra blir kaldere og vil få lavere motstand.

 

Edit: 12V hvilklen som helst pære når jeg tenker meg om.

Takk, hjelpsomme mennesker.

 

Ok, hvis alle er enige:

 

Jeg setter en pære mellom pluss og minus på batteripakka, deretter parallellkobler jeg pakka og bilen?

 

Nei. Koble lampa mellom gel batteriene og bil batteriet. Altså fra pluss til pluss eller minus til minus. Da vil lyspæra fungere som en motstand og begrenser strømmen mellom batteriene. 

 

Edit: Gjorde det enkelt og tegnet det opp for deg

post-187645-0-04046500-1500151071_thumb.png

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Gel-batterier har vel normalt ladespenning på 13,8 V, som kan gå noe høyere med intelligent lader. Men jeg tror ikke veldig mye. Ladespenning på bil er normalt mellom 14 og 14,7 Volt. Jeg tviler på at du får ladet opp bilbatteriene dine mer enn 60-80%. At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm. Det betyr ikke at 2 60 Ah batteri vil trekke mye strøm.

 

Alt forutsatt at det er 12 Volt begge deler.

 

Skal du ha helt fulladede batterier på bilen, er inverter til 230 Volt og lader den enkle veien å gå.

Lenke til kommentar

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Å. Er det feil? Vil en 5 watt lyspære lyse sterkere på en 510 Ah enn på et 50 Ah batteri? 

 

Kortsluttningsstrømmen bestemmes av indremotstanden til batteriet, ikke av kapasiteten. Ved samme type batteri vil jo selvfølgelig kortsluttningsstrøm og kapasitet følge hverandre. Men et 1 Ah Nikkel-kadmium-batteri (12V) vil ha langt høyere kortsluttningsstrøm enn 1 Ah med lommelyktbatterier (12V).

Lenke til kommentar

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Ved sommerlading(når jeg er på hytta) kan jeg altså bruke både inverter og lader(topplading) og 12-v forbruksutgangen på eksisterende solregulator(ende på 60-80%), som allerede leverer til inverter.

 

Hva med vinterlading. 60-80% høres bra ut, for å slippe overlading? Bare ha den stående direktekoblet til forbruk ut regulator hele vinter? Eller skal jeg gjøre noe annet?

 

Jeg kan ikke bruke inverter om vinteren, fordi den spiser for mye strøm over lengre perioder.

Lenke til kommentar

Som sagt er kjemien i bilbatteriene litt annerledes enn kjemien i gelbatteriene. Derfor skal bilbatteriene ha høyere ladespenning for å bli fullt opplade.

 

Men hvorfor ønsker du å lade bilbatteriene? Er det kun for vedlikehold vil 13,8 Volt antagelig være nok. Er bilbatteriene dårlige og har en dårlig celle, vil jeg tenkt meg godt om. En ødelagt celle kan gi et høy ladestrøm, med varmgang og det som verre er.

Lenke til kommentar

 

...."At du har høy kapasitet på batteribanken betyr at den kan gi ut mye strøm"....

 

Dette er helt feil. Selv et lite batteri på 12V og 50Ah vil gi en kortsluttningsstrøm som er kraftig nok til å brenne av ei klokkereim av metall (stål). Batteribanker på 510Ah tukler du ikke med dersom du ikke er 110% sikker på hva du holder på med.

 

Å. Er det feil? Vil en 5 watt lyspære lyse sterkere på en 510 Ah enn på et 50 Ah batteri? 

 

Kortsluttningsstrømmen bestemmes av indremotstanden til batteriet, ikke av kapasiteten. Ved samme type batteri vil jo selvfølgelig kortsluttningsstrøm og kapasitet følge hverandre. Men et 1 Ah Nikkel-kadmium-batteri (12V) vil ha langt høyere kortsluttningsstrøm enn 1 Ah med lommelyktbatterier (12V).

 

OK, du kan jo prøve. Lad tom batteribanken med bilbatteri og så kobler du den i parrallell med en toppladet 510Ah Gel-batteri bank. Kan love deg, du gjør det bare en gang. Prøv gjerne å kortslutte 510Ah banken å. Kan love deg, uansett hvor tykk kabel du bruker så blir den å brenne av. Om du vet hva du holder på med så går det fint, men 12V banker av en slik størrelse er ikke noe for hobbyelektrikere å leke med. Ja selv småe 7Ah batteri smeller som fy dersom du koble ladespeningen med feil polaritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...