AdrianTN Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Har vi eksempler i Norge hvor religion gir noen rettigheter som andre ikke har? Ikke inkludert er pauser og ferie. Hvor adferd aksepteres på grunnlag av religiøs frihet? Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 14. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2017 Hjernevasking av barn (og voksne) er innafor hvis man er religiøs. 10 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Religion gir ingen rettigheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 bråke høylytt i tettbebygde strøk over lang tid Lenke til kommentar
AdrianTN Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 En kan vell f.eks. argumentere for bruk av heldekkende ansiktplagg er en slik rettighet 1 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 En kan vell f.eks. argumentere for bruk av heldekkende ansiktplagg er en slik rettighet syreangrep på mennesker er en slik rettighet ? 1 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Ikke 100% relevant for spørsmålet, men omskjæring av spedbarn hadde neppe vært lovlig hvis det ikke kom gjennom religioner. 9 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 -Heldekkende plagg -Kjønnslemlestelse -Bråk og veldig høyt volum, også på helligdager -Forkynnelse av hat mot andre grupper -Seksuell omgang med mindreårige -Barnemishandling (fysisk og psykisk) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Har vi eksempler i Norge hvor religion gir noen rettigheter som andre ikke har? Ikke inkludert er pauser og ferie. Hvor adferd aksepteres på grunnlag av religiøs frihet? Som andre har nevnt, omskjæring hadde neppe vært et tema engang om det ikke var religiøst Loven om helligdagsfred har noen småting som forskjellsbehandler religiøse arenaer. Skoleundervisningen behandler religion annerledes. Å kunne bruke andre klær enn en kleskode eller unifomsplikt tilsier hadde neppe vært debattert slik som det ikke var religion i bildet. Man får endel økonomisk støtte man ikke hadde fått om man bare var "en klubb av folk med liknende meninger". AtW 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Religion gir ingen rettigheter. Reservasjonsretten motbeviser din påstand! 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Religion gir ingen rettigheter. Er du nedsnødd? Hva tror du utløser rett til ekstra betaling på "bevegelige helligdager"? 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Religion gir ingen rettigheter. Er du nedsnødd? Hva tror du utløser rett til ekstra betaling på "bevegelige helligdager"? Hva du får betalt for å jobbe bevegelige helligdager er i tariff og lovverk, kan ikke se religion i seg selv utløser noen rettigheter til å få ekstra betalt. Fint om du kan spa meg fram fra snøhaugene og vise meg hvor det står svart på hvitt. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Relgiøse organisasjoner har en viss adgang til å diskriminere der ingen andre har lov til det, feks ved ansettelse: "Innhenting av opplysninger om søkerens samlivsform, religion eller livssyn er tillatt hvis virksomheten har som formål å fremme bestemte livssyn eller religiøse syn" ref https://lovdata.no/lov/2017-06-16-51/%C2%A730 Dvs de kan åpent diskriminere mot f.eks homofile til tross for at dette er strengt forbudt i resten av samfunnet. Dette unntaket for relgiøse organisasjoner burde vært fjernet for lenge siden. 3 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jeg tolker trådstart sitt spørsmål dithen at han lurer på om religiøse mennesker har rettigheter i Norge som ikke-religiøse ikke har. Dette er ikke det samme som om det finnes rettigheter i Norge som eksisterer på grunn av noe som i utgangspunktet er en religiøs begrunnelse. Her er du igjen litt kjapp i vendinga, Misanthrope. Det virker som om du blander det som i noen tilfeller er praksis i enkelte religiøse miljøer rundt om i verden med det som trådstarter spør om, nemlig rettigheter i Norge. La oss se på påstandene dine hver for seg... -Heldekkende plaggJeg er usikker på om det er lov å opptre i heldekkende plagg ved demonstrasjoner. Loven dekker alle heldekkende plagg; Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende Lovdata. Så for å underbygge påstanden din så må du oppgi eksempler hvor det tillates å gå i heldekkende plagg i demonstrasjoner og lignende når begrunnelsen er religiøs. -KjønnslemlestelseSå vidt meg bekjent er det like lover når det gjelder omskjæring i Norge, uavhengig av hvorvidt man er religiøs eller ei. (Jeg antar at det var omskjæring du siktet til her.) -Bråk og veldig høyt volum, også på helligdagerDenne irriterer meg óg. Vekkes ofte av den nærmeste kirke på søndager... -Forkynnelse av hat mot andre grupperHer er du igjen nødt til å oppgi tilfeller hvor forkynnelse av hat tillates når det er religiøse som står for det, og ikke ellers. Merk også at ytringsfriheten er ganske stor (men ikke altomfattende). -Seksuell omgang med mindreårigeDette er forbudt i Norge, uavhengig av hvilket religiøst standpunkt gjerningspersonen har. -Barnemishandling (fysisk og psykisk)Dette er igjen ikke noe som tillates på religiøst grunnlag i Norge. Dog kan man diskutere i hvilken grad definisjonen av barnemishandling er vid nok. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Religion gir ingen rettigheter.Er du nedsnødd? Hva tror du utløser rett til ekstra betaling på "bevegelige helligdager"? Hva du får betalt for å jobbe bevegelige helligdager er i tariff og lovverk, kan ikke se religion i seg selv utløser noen rettigheter til å få ekstra betalt. Fint om du kan spa meg fram fra snøhaugene og vise meg hvor det står svart på hvitt. Ekstra betaling på bevegelige helligdager er kompensasjon for å ta seg fri fra religiøse tilstelninger fra gammelt av. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Enig med labweiler, akkurat hvilke helligdager vi har er lite relevant, vi hadde hatt helligdager eller tilsvarende uansett, og således ser jeg ikke på det som noen religiøs særfordel. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå