Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Les IT-skrekkhistoriene: Bruker trykket «pause» hver gang han skulle ta en røyk Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 En IT-skrekkhistorie er vel mer når bedriften ikke har tatt seg råd til backup fordi dum ledelse er dum og SHTF, enn at dumme brukere er dumme.. Midi-tårn, sier noen virkelig det? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg C64C Skrevet 14. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2017 IT-tabbe: dnb.no 10 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg har forstått uttrykket "skrekk" ganske voldsomt, horribelt, fryktelig, psykedelisk(heldigvis) galt slik det blir brukt her ser jeg. Beklager til alle jeg har brukt ordet "skrekk" til i noen sammenheng. Jeg mente "Ohlala", eller noe slikt. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 "I gamle dager håndterte epost-systemene bare engelsk tegnsett, med bokstavene A-Z, så i meldinger på norsk skrev vi AE for Æ, OE for Ø og AA for Å. Vi hadde et fellesprosjekt med et svensk firma, og i analysefasen sendte vi en vurdering av kostnadene ved tre ulike alternativer, der det ene pekte seg ut som det klart mest økonomiske. Svenskene forstod ikke hvordan de argumentene vi framla kunne føre til konklusjonen at det var det mest oekonomiska alternativet. " Denne var morsom synes jeg 5 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Dette var da svært så tamme IT-tabber. Jeg kan fortelle om kunden som hadde tatt backup av alle data i flere år. Alt fungerte utmerket. Så bra at han fant ut at det var tull å ta backup og sluttet med det. Ett år senere fikk han total diskkrasj, og det var overhodet ikke mulig å redde noe som helst. Ang. PC-reperasjoner: Jeg har hjulpet mange ut av trøbbel etter at maskinene har gått i stein pga. crap-ware, virus og annet tullball. Jeg har aldri fått noe mer enn et lite takk for hjelpen selv etter å ha sittet menge timer med maskinene. Siste gang holdt jeg på i seks timer, og da jeg leverte PC'en tilbake fikk jeg kommentaren: "Det var nok en enkel jobb." Ordet takk ble ikke uttalt engang.Derfor har jeg sluttet å tilby hjelp. Jeg forlanger ikke betaling fra venner, men jeg forventer at de setter pris på tiden jeg har kastet bort pga deres egen uvitenhet og dumskap. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Siste gang holdt jeg på i seks timer, og da jeg leverte PC'en tilbake fikk jeg kommentaren: "Det var nok en enkel jobb." Ordet takk ble ikke uttalt engang.Derfor har jeg sluttet å tilby hjelp. Hadde de forstått hvor mye jobb det kan innebære og "fikse" en datamaskin hadde de nok ikke hatt behov for deg Det hele munner ut i hva man har forståelse for, har man ikke forståelse så kan man ikke vite hvor vanskelig en jobb er, og har man forståelse så har man kunnskapen. Endret 14. juli 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Siste gang holdt jeg på i seks timer, og da jeg leverte PC'en tilbake fikk jeg kommentaren: "Det var nok en enkel jobb." Ordet takk ble ikke uttalt engang.Derfor har jeg sluttet å tilby hjelp.Hadde de forstått hvor mye jobb det kan innebære og "fikse" en datamaskin hadde de nok ikke hatt behov for deg Det hele munner ut i hva man har forståelse for, har man ikke forståelse så kan man ikke vite hvor vanskelig en jobb er, og har man forståelse så har man kunnskapen. Når folk sitter i samme rom som meg, eller i stuen ved siden av, vet de utmerket hvor mange timer jeg sliter med maskinene deres. Jeg har gått lei av å hjelpe utakknemlige mennesker. Tanten min har jeg svært lite lyst å besøke fordi jeg vet at det første som kommer på bordet er hennes gamle PC som hun hele tiden saboterer. 2 Lenke til kommentar
Sven-Ove Bjerkan Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Siste gang holdt jeg på i seks timer, og da jeg leverte PC'en tilbake fikk jeg kommentaren: "Det var nok en enkel jobb." Ordet takk ble ikke uttalt engang.Derfor har jeg sluttet å tilby hjelp.Hadde de forstått hvor mye jobb det kan innebære og "fikse" en datamaskin hadde de nok ikke hatt behov for deg Det hele munner ut i hva man har forståelse for, har man ikke forståelse så kan man ikke vite hvor vanskelig en jobb er, og har man forståelse så har man kunnskapen. Når folk sitter i samme rom som meg, eller i stuen ved siden av, vet de utmerket hvor mange timer jeg sliter med maskinene deres. Jeg har gått lei av å hjelpe utakknemlige mennesker. Tanten min har jeg svært lite lyst å besøke fordi jeg vet at det første som kommer på bordet er hennes gamle PC som hun hele tiden saboterer. Det løste jeg enkelt for mange år siden - sendte inn registrering av enkeltpersonforetak til Brønnøysund, så nå får de faktura! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Årets agurktid, resirkulering av gamle historier. De samme historiene dukker opp hver sommer. Nå skal det sies at det her var 2 historier som jeg ikke hadde hørt før. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Jeg begynte tidlig å fortelle at rørleggere, mekanikere, elektrikere, snekkere etc. oftest får betalt eller gjentjenester når de hjelper venner og bekjente. Vi pusser opp hos deg i år så tar vi meg neste år og han tredje året etc. Det var for de fleste vanskelig å forstå at å fikse PCer kunne likestilles med dette selv om det kunne ta både 1 og 2 kvelder eller en helg. Mange sa også "Men 10-åringer kan jo dette. Ja, 17-åringer mekker biler også men det gjør ikke mekanikere gratis". Derfor begynte jeg å svare eller informere om: "Tar bare 200,- timen som vennepris som er 1/5 av prisene vi har som konsulentpris på jobb, ganske billig". Da var det mange som sluttet å spørre. (all betaling via enkeltmannsforetak). Så har vi naboen som mente jobben jeg hadde fått betalt for på hans hjemmekontor (hans private firma) skulle tilbakebetales fordi det allerede etter 2 uker hadde sluttet å fungere. Jobben var å sette opp en gammel laserprinter med en printserver som gjorde at han kunne printe trådløst fra alle maskinene i huset. Dette er ca. 10-15 år siden og jeg jeg fikk betalt. Etter å ha forklart at jeg ikke kan lastes for at ting slutter å fungere etter en stund tok jeg en rask titt mot ny betaling. Det viste seg at han hadde installert Norton sikkerhetspakke som han fikk gratis av bank eller mobilselskapet og dette hadde fått print og flere ting til å slutte å fungere. Så har vi alle som spurte "kan du hjelpe meg å bygge en billig og bra PC?". Tok her også betalt men ikke like mye. Men så har vi fjotten med privat firma som skulle ha en PC så billig som mulig for ca. 10 år siden og fikk en to-kjerne og senere skyldte på dårlig maskinvare når skytjenesten han brukte var treg. "4-kjerne hadde gjort jobben mye bedre!". Han var selvsagt også oppgitt over at han måtte betale for operativsystemet når han snakket med en IT-mann. Han betalte selvsagt alt direkte til nettbutikkene, jeg var aldri mellomledd for slikt. Røk maskinvare fikk de snakke direkte med disse. Etter dette har jeg også sagt nei til alle som spør selv om de insisterer på å betale. "Dine penger er ikke verdt min tid, gå til verkstedet på elkjøp eller siba ol.". De eneste jeg har hjulpet gratis er kjernefamilien (Sambo, barn, svigermor, mor, far) og en sjelden gang mindre nær svigerfamilie som gjør det verdt tiden samt styrker en relasjon eller hjelper meg med andre ting i etterkant. Sjefer som går på IKT avdelingen og spør "gutta om private tjenester" har dog måttet betale grovt, så naiv er man tross alt ikke. Min fritid og tid er like mye verdt som alle andres. . I de aller fleste tilfeller har jeg også svart "Spør en 10-åring, de kan alt dette og synes kanskje tom. det er gøy". Mange som spurte om hjelp hadde også tidligere fått hjelp av folk som installerte piratversjoner av OS etc. Så har man alle som piratkopierte musikk og lurte på hvorfor maskinene var fulle av virus. Det var alltid de med mest penger som var de mest gniene og prøvde å snike seg unna kostnader. EDIT:Det som irriterte meg mest var når sjefer gjorde tjenester for sjefer over seg eller toppledere og leverte private PCer som "måtte fikses" på konsulent og driftsavdelingen og forventet at man skulle ta dette på siden av alle viktige hasteprosjekter. Som om man var meldem av ett Cartel eller Mafia organisasjon. Jeg rørte aldri disse, det var alltid noen suckers som falt for det. EDIT2: Når alt dette er sagt hadde jeg i utgangspunktet som prinsipp at jeg aldri hjalp folk jeg ikke ønsket å blande inn i tid og penger. Dvs. samme prinsippet som at jeg ikke kjøpte eller solgte bil av kollegaer eller gikk til sengs med den kvinnelige sjefen på julebordet. Endret 18. juli 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå