Gå til innhold

Nye detaljer om AMDs nye råtassprosessor. Banker Intel Core i9 i ytelsestester, ifølge selskapet selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4096 kontaktpunkter? Da kan man vel lage en cpu sokkel med innebygd kaffe/pølsevarmer med tanke på fysisk størrelse? Blir gøy å se om det kommer hovedkort i mini-itx til den cpu generasjonen. 90% av hovedkortet er cpu sokkel :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krigen fortsetter. Bra greier for oss forbrukere det :)

Ja, det er mer enn bra at konkurransen hardner til igjen.

Det merkelige er at i mobilmarkedet ønsker eierne av mobiltelefoner at "deres" merke skal bli enerådende, og spesielt gjelder det Apple-fansen som betaler hva det skal være for duppedingsene.

Lenke til kommentar

Next up Intel core i12 med 30 kjerner.... Goodie

Intel har 28 core nå da :) Intel 28-Core Xeon Platinum 8176 Dual-Socket

Til ca 80kNOK.

The benchmarks saw an average all-core CPU clock of 2.7GHz on all 64C/128T of AMD's dual EPYC 7601 system, while the dual Intel Xeon Platinum 8180 had 3.4GHz across all of its dual-CPU goodness at 56C/112T. In the Cinebench R15 performance, we're looking at AMD's EPYC 7601 scoring around 6879 points, while Intel's new Xeon Platinum 8180 pushes 8301. In SiSoft Sandra benchmarking, the new AMD EPYC 7601 in dual-CPU were pushing 1242 GFLOPs @ 2.2GHz base (2.7GHz boost), while providing 1348 MPix/s, and multi-core efficiency at 236GB/s. Comparing this to Intel's Xeon Platinum 8180 in dual-CPU mode, which is capable of 1345 GFLOPs @ 3.4GHz and a huge 4855 MPix/s of media processing prowess, killing AMD in an epyc way. The multi-core efficiency hits a virtually similar 237GB/sec.

Read more: http://www.tweaktown.com/news/58180/amd-epyc-64c-128t-dual-cpu-against-intel-56c-112t-cpus/index.html

Lenke til kommentar

Bedre referanse til samme tall: http://wccftech.com/amd-epyc-7601-benchmarks-analysis/

Jeg er ikke spesielt interessert i grafikkytelse (ala Cinebench), men som du skriver

Intel sin chip har 8% bedre ytelse i "Sisoft Sandra Arithmetic Performance", men bruker 14% mer strøm.

Intel-chipen har dårligere IO for de som vil bruke NVMe f.eks.

Epyc-prosessoren har i følge ryktene 80% yield. Så Intel kan kanskje lage en chip som marginalt slår Epyc på diverse benchmarks, men er det nok når CPUen koster EUR 9000 - 2x det AMD tar for sin toppmodell?

AMD har bedre ytelse/NOK, bedre ytelse/W, og høyere yield.

Noe som overrasket meg er at i de fleste flyttallsbenchmarks vinner Epyc http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-epyc-7000-cpu-battle-of-the-decade/21 selv om Intel har introdusert AVX-512 i sine chipper.

Interesant her er at de som virkelig trenger flyttallsoperasjoner bruker GPUer (deep learning ++), mens de programmene som ikke er spesifikt optimalisert kjører best på Epyc.

For once AMD is competitive in perf/$ AND perf/w.

Lenke til kommentar

Skulle nesten tro AMD leste tankene mine med Threadripper, 8 minnespor, en hel drøss med PCI-E spor.

Perfekt til vanlig "hverdags kjøring" men med gromt maskineri under panseret for server oppgaver og virtualisering.

Også til syvende og sist så er prisen fantastisk også, kontra hva man får hos Intel.

Nå gjenstår det bare å velge ett hovedkort som matcher og vente å se hva AMD Threadripper kan tilby ved f.eks hardware passthrough virtualisering.

Lenke til kommentar

Bedre referanse til samme tall: http://wccftech.com/amd-epyc-7601-benchmarks-analysis/

Jeg er ikke spesielt interessert i grafikkytelse (ala Cinebench), men som du skriver

Intel sin chip har 8% bedre ytelse i "Sisoft Sandra Arithmetic Performance", men bruker 14% mer strøm.

Epyc-prosessoren har i følge ryktene 80% yield. Så Intel kan kanskje lage en chip som marginalt slår Epyc på diverse benchmarks, men er det nok når CPUen koster EUR 9000 - 2x det AMD tar for sin toppmodell?

Noe som overrasket meg er at i de fleste flyttallsbenchmarks vinner Epyc http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-epyc-7000-cpu-battle-of-the-decade/21 selv om Intel har introdusert AVX-512 i sine chipper.

Interesant her er at de som virkelig trenger flyttallsoperasjoner bruker GPUer (deep learning ++), mens de programmene som ikke er spesifikt optimalisert kjører best på Epyc.

Ryzen er dårligere enn intel 1155, x99 og x299. På ryzen er det ca 52MB/s 4k random read @QD=1. Intel er ca 62MB/s. Threadripper yter neppe bedre enn ryzen.

Det er min mening, og min erfaring. Brukte Samsung 1TB nvme m.2 ssd

Threadripoer blir garantert godt nok for de aller fleste. Et kupp for de som elsker f@h

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ryzen er dårligere enn intel 1155, x99 og x299. På ryzen er det ca 52MB/s 4k random read @QD=1. Intel er ca 62MB/s. Threadripper yter neppe bedre enn ryzen.

Det er min mening, og min erfaring. Brukte Samsung 1TB nvme m.2 ssd

Threadripoer blir garantert godt nok for de aller fleste. Et kupp for de som elsker f@h

Jeg vurderer Threadripper i min Plex boks, blir spennede å see hvordan den takler HVEC/x265 og 4k. min i7 990x går i 100% load når jeg prøver spille av de med transcoding

Lenke til kommentar

Når skal Intel ta til vettet og sette ned prisene istedenfor å komme ut med stadig nye utvidelser av plattformen?

Intel gidder jo ikkje det nå de yter bedre generelt. Hadde Ryzen/threadripper ytet likt/bedre enn Intel, så måtte de ha senket prisene. Slik er det desverre.

Det hjelper ikkje bare å yte veldig bra i Cinbench.

Jeg håper også intel senker prisene, men de er ikkje dumme, selv om vi synes det med de prisene. :)

Lenke til kommentar

Du betaler et premium for Intel, det tror jeg ikke folk flest er villige til å betale for lenger, når de kan kan betale langt mindre for mer ytelse for AMD sine CPU-er. Det vil nok Intel merke hvis de fortsetter med sin prisstrategi, folk er lei overprisede Intel CPU-er og stemmer med lommeboken sin. Konkurransen er tilbake for fullt. Intel kan ikke lenger hvile på laurbærene, noe de ikke helt har skjønt ved å behandle kundene sine som idioter. Viser til den nylige umodne drittkastingen til Intel.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du betaler et premium for Intel, det tror jeg ikke folk flest er villige til å betale for lenger, når de kan kan betale langt mindre for mer ytelse for AMD sine CPU-er. Det vil nok Intel merke hvis de fortsetter med sin prisstrategi, folk er lei overprisede Intel CPU-er og stemmer med lommeboken sin. Konkurransen er tilbake for fullt. Intel kan ikke lenger hvile på laurbærene, noe de ikke helt har skjønt ved å behandle kundene sine som idioter. Viser til den nylige umodne drittkastingen til Intel.

Jeg håper du har rett, går nok antakelig for intel selv, men de har godt av god og solid konkurranse.

AtW

Lenke til kommentar

Folk betaler premium for f.eks Audi, BMW og Mercedes. Utrolig nok er det veldig mange som kjøper dem :p

Det finnes mange billigere biler som gjør jobben like bra, altså kjøre fra A til B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...