Dubious Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler? 8k somregel. Nei, 4k Lenke til kommentar
Mobilisten Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler? 8k somregel. 4K tror jeg. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Okey matten min var helt feil, 8 millioner pixler, hvis vi sier at hver pære tar ca 0.004W blir det ca. 32KW. Noe som ikke er så skremmende mye, tipper at lydanlegget krever like mye Utgir sikkert en del varme denne skjermen.. Jeg kom også opp med 0,004W per pixel (http://ledtronics.com.my/wp-content/uploads/2016/10/P2.5-Indoor-SMD-LED-Video-Display.pdf ). Men fordelen med LED er at de ikke bruker strøm når de ikke er på. Når de viser filmer vil de trekke betydelig mindre enn hvis de viser en hvit skjerm. Projektorer må derimot ha pæra på hele tiden, selv om de viser en sort skjerm.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Okey matten min var helt feil, 8 millioner pixler, hvis vi sier at hver pære tar ca 0.004W blir det ca. 32KW. Noe som ikke er så skremmende mye, tipper at lydanlegget krever like mye 8.847.360 for å være helt korrekt. Men det er også feil. 1 pixel består av 3 farger, og hver farge har nok her hver sin diode, så det reelle tallet er 26.542.080 dioder. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Et problem her er at de må fuske med lyden. Normalt så står høyttalerne i en kinosal bak lerret. Men det går jo ikke her så høyttalerne må stå over eller under skjermen. Hvis avstanden til skjermen er lang nok, så bør det ikke være noe problem at det er bygd inn mellomrom mellom pixelene for å slippe lyden igjennom. Det er jo det de gjør med dagens lerret også, har masse hull i dem. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler? Alle filmer her i Norge presenteres i 2K digitalt. Dvs. ca samme oppløsning som full HD. Latterlig, lavt, jeg vet. Og faktisk en nedgradering fra 35mm, som rent teoretisk har "uendelig oppløsning", men noe nærmere 4-5K detaljemessige. Så vi har i over det siste tiåret alle kinoer i Norge har vært digitalt, nytt dårligere bildekvalitet enn det kinogjengere de 100 årene før det gjorde. Kjipt, men sant. Heldigvis vil digitaliseringen snart ta igjen og overgå 35mm i bildekvalitet. Vi har likevel en lang, lang vei å gå før 70mm (ca.10-12K i sammenlignet detaljenivå) utfordres på samme plan. Selv ikke 8K vil klare å tilby samme kvalitet. Når kinogjengere på 60-tallet så filmer som Lawrence of Arabia eller 2001: Space Odyssey, nøt de filmene med en detaljenivå som vi nok må vente 10-15 år til for å kunne ordentlig matche. Er dette noe du vet eller antar du? Det meste av moderne film skytes i 8K n Nei, det meste av filmer blir så absolutt ikke tatt opp i 8K. Nesten ingen filmer gjør det. 8K er helt nytt og knapt nok brukt. Per dags dato har Astro bare tre ulike 8K-kameramodeller ment for profesjonell opptak, og den første kom i 2015. Det er ingen antakelse han gir, men en sannhet. Det er bare å gå inn på Nordisk Film sine nettsider, eller spørre din lokale kino. Mange av dem har 4K-projektorer allerede, men de viser i 2K. Men trenger ikke akkurat et trent øye for å se dette heller når man sitter i kinosalen, da det er nokså opplagt. 8K er vel og bra, det, men når den overveldende kinoinfrastrukturen ikke tillater en å projektere bedre enn 2K i de fleste kinoer i verden enda, kan du vente lenge med noe bedre. Selv 4K-projektorer er enda en relativt "ny" ting i Norge. Det blir like dumt, dog den andre veien rundt, som når personer går rundt og betaler for 4K-tver, når verken TV-kanaler eller biblioteket av 4K innhold er på et forsvarlig nivå til at 4K har noe relevans. 35mm viser seg å i praksis i en kino være nærmere 2K enn 4K i den kvaliteten som var vanlig. Ellers vises såvidt meg bekjent enkelte filmer i 4K, men majoriteten er som du sier 2K på kino. AtW Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) Hva er dette dette for noe tøv? Wow, noen har puttet inn led-skjerm i en kinosal. Ingenting nytt eller revolusjonerende med det. Har ikke finregnet men skulle bli ca P2,5 (altså 2,5mm fra diode til diode). Det finnes skjermer med langt lavere pitch enn det. Og 500 nits er heller ikke spesielt lyssterkt. Alle som har vært på en festival har sett skjermer som dette. Flaut at tek presenterer dette som noe nytt. 2 minutter research hadde avklart at alt har vært gjort før og er hyllevare. Til sammenligning leverte jeg (via en underleverandør i Nederland) en skjerm jeg vil påstå er mye mer imponerende. Specs: P1,68, curved, 6,6 ganger 2,4 meter. Størrelsen er arbitreær, trenger man den større, hekt på flere paneler. Denne brukte ca 15kW. Leveransen var på en sjømatmesse i Brussel: Endret 15. desember 2017 av thklinge Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) Høy oppløsning på kinolerretet hjelper ikke når kinoene viser filmene i lav oppløsning. Så nettopp Grusomme3 på kino og den ble spilt av i noe som lignet DVD kvalitet. Reklamen av den kommende Biler 3 filmen var krystallklar og lekker, men når hovedfilmen startet gikk oppløsningen betraktelig ned ? Endret 15. juli 2017 av Joooakim Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Det blir sånn når de spiller av reklamen i 4k, mens filmen kommer i 2k Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ok, men hvorfor i granskogen spiller de av en ny animasjonsfilm i 2k når prosjektøren tydeligvis kan vise 4k? Har de spart på megabytene og lastet ned filmen i lav oppløsning? Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Det har helt sikkert med kostnad å gjøre, jeg rekner med at det er dyrere å kjøpe inn 4K versjoner av kinofilmer, som da gir mindre fortjeneste til kinoene. Siden ingen kinoer jeg vet om, noen gang har reklamert/promotert filmer med tanke på oppløsning, så er det ingen kunder som er klar over hva oppløsning de får servert og det blir da ikke stilt krav fra kundene. Om kundene får vite mer teknisk om fremvisningen, så tror jeg det blir stilt flere krav av kundene. Men ikke bare oppløsning, lyd også, om det er Dolby Atmos/DTS X eller noe annet. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Det har helt sikkert med kostnad å gjøre, jeg rekner med at det er dyrere å kjøpe inn 4K versjoner av kinofilmer, som da gir mindre fortjeneste til kinoene. Siden ingen kinoer jeg vet om, noen gang har reklamert/promotert filmer med tanke på oppløsning, så er det ingen kunder som er klar over hva oppløsning de får servert og det blir da ikke stilt krav fra kundene. Om kundene får vite mer teknisk om fremvisningen, så tror jeg det blir stilt flere krav av kundene. Men ikke bare oppløsning, lyd også, om det er Dolby Atmos/DTS X eller noe annet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ok, men hvorfor i granskogen spiller de av en ny animasjonsfilm i 2k når prosjektøren tydeligvis kan vise 4k? Har de spart på megabytene og lastet ned filmen i lav oppløsning? Selv om det er animasjon eller normal film, og de blir laget/filmet i 4K, så blir de aller fleste av dem bearbeidet i 2K oppløsning, da dette er langt billigere å gjøre. Heldigvis så kan de gå tilbake til dem senere å bearbeide dem i 4K når det trengs. Det er hauger av filmer fra 2000 tallet som kun er skutt i 2K, og kommer aldri til å se bedre ut enn de gjør. Kan ta ett eksempel. TV serier ble som regel frem til ca. år 2000 filmet i 35mm, inkludert TV serier som "Friends". En av Star Trek seriene fra 80-tallet gjorde dette, og når de skulle lansere den i HD format, så oppdaget de ett problem. Alt som var filmet så fantastisk ut, siden de gikk tilbake å laget nye scanninger av original filmen. Men alle spesial effektene som de skulle legge inn på den ny scannede filmen var kun laget i 240p, og var rett og slett ubrukelig, slik at lanseringen av serien ble utsatt noen år for å fikse alle på nytt. Slik jobber de også i dag både med film og TV serier, og vil gjøre fremtidige oppdateringer vanskeligere. Noen få filmer gjør det motsatt. Transformers 3, var første film de laget noen av effektene i 8K, for å greie å matche noe av kvaliteten i IMAX sekvensene som ble filmet for den. Lenke til kommentar
Stian Zethelius Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Nesten alt av film i dag skytes med Arri Alexa eller RED. Med Arri tar mange bare opp 2k ProRes 4444 XQ fordi det er billigere og det blir jo uansett vist i 2k. Arri regnes også som det kameraet som gir best bilder(Tysk produsert). Skal man skyte høyere oppløsning må man gjøre det i ArriRaw og det krever egne disker som koster mye (istede for for rimelige SxS kort). Max oppløsning med Arri er uansett bare 3414 x 2198. Med RED kameraer kan man skyte opp til 8k på REDMAGS (SSD-harddisker). Men de fleste velger 5-6k pga at det er dyrt å lagre masse data. En spillefilm blir fort 40-50TB. Man ønsker høy oppløsning når man jobber med vfx eller tar "store" bilder, som landskap eller andre detaljrike bilder. True story. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler? Alle filmer her i Norge presenteres i 2K digitalt. Dvs. ca samme oppløsning som full HD. Latterlig, lavt, jeg vet. Og faktisk en nedgradering fra 35mm, som rent teoretisk har "uendelig oppløsning", men noe nærmere 4-5K detaljemessige. Så vi har i over det siste tiåret alle kinoer i Norge har vært digitalt, nytt dårligere bildekvalitet enn det kinogjengere de 100 årene før det gjorde. Kjipt, men sant. Heldigvis vil digitaliseringen snart ta igjen og overgå 35mm i bildekvalitet. Vi har likevel en lang, lang vei å gå før 70mm (ca.10-12K i sammenlignet detaljenivå) utfordres på samme plan. Selv ikke 8K vil klare å tilby samme kvalitet. Når kinogjengere på 60-tallet så filmer som Lawrence of Arabia eller 2001: Space Odyssey, nøt de filmene med en detaljenivå som vi nok må vente 10-15 år til for å kunne ordentlig matche. Er dette noe du vet eller antar du? Det meste av moderne film skytes i 8K n Nei, det meste av filmer blir så absolutt ikke tatt opp i 8K. Nesten ingen filmer gjør det. 8K er helt nytt og knapt nok brukt. Per dags dato har Astro bare tre ulike 8K-kameramodeller ment for profesjonell opptak, og den første kom i 2015. Det er ingen antakelse han gir, men en sannhet. Det er bare å gå inn på Nordisk Film sine nettsider, eller spørre din lokale kino. Mange av dem har 4K-projektorer allerede, men de viser i 2K. Men trenger ikke akkurat et trent øye for å se dette heller når man sitter i kinosalen, da det er nokså opplagt. 8K er vel og bra, det, men når den overveldende kinoinfrastrukturen ikke tillater en å projektere bedre enn 2K i de fleste kinoer i verden enda, kan du vente lenge med noe bedre. Selv 4K-projektorer er enda en relativt "ny" ting i Norge. Det blir like dumt, dog den andre veien rundt, som når personer går rundt og betaler for 4K-tver, når verken TV-kanaler eller biblioteket av 4K innhold er på et forsvarlig nivå til at 4K har noe relevans. 35mm viser seg å i praksis i en kino være nærmere 2K enn 4K i den kvaliteten som var vanlig. Ellers vises såvidt meg bekjent enkelte filmer i 4K, men majoriteten er som du sier 2K på kino. AtW Dette er feil. 35mm er nærmere 5K ut fra det som er blitt undersøkt og testet. Det er også en god grunn til at store produsenter velger å remastre 35mm-filmer til 4K nå, da det faktisk utgjør en betydelig forskjell fra Blu-ray-utgavene. Et 35mm-bilde er 36x24mm i størrelse. Se på oppløsningsspesifikasjonen for noen filmer og linser er blitt brukt. Noen filmer hadde nesten 200 linje/mm, men noen mye mindre. Det var en kompromiss mellom følsomhet og kornstørrelse. Det økte støy og senket mellomromsoppløsning av mer sensitive filmer. Objektiver dekker også et område. La oss si at rundt 50 linjer/mm vil være i god kvalitet og 100 linjer/mm i suveren kvalitet, på sitt beste. Så la oss se hva 75 linjer/mm kommer ut som utgangspunkt. En "linje" er faktisk en komplett lysmyk syklus, så du må tillate minst 2 piksler per linjebredde. Så blir 75 linjer/mm 150 piksler/mm, noe som betyr at en full 35mm ramme ville ha 5400 x 3600 piksler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg har sett flere tester av dette, og joa, en 35mm master har en oppløsning som er i 4K-området, men det som vises i den gjennomsnittlige kinosal viser seg å være adskillig mer slitent, og har som regel enn oppløsning som er nærmere 2K. AtW Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 (endret) Er led'sa runde eller firkantede i utformingen, eller en annen form? Tviler på at det er slike i multifarge Err, no, de ser slik ut: Og med mange sammen ser det slik ut: Og slik på avstand: Endret 23. juli 2017 av thklinge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå