Gå til innhold

Hjelp til valg av hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg syns jeg har gitt deg mange gode forslag i denne tråden, jeg. Takk for meg.

Ja, mange gode forslag til hodetelefoner.

Derimot virker det som om resten ikke er bra nok, så da har jeg som sagt kvitta meg med SB ZxR og skal oppgradere. Da ble det snakk om masse kabler og en DAC til 30K.

Men som sagt, når det gjelder hodetelefoner har jeg mange forslag å sjekke ut hvis jeg fortsatt ikke er fornøyd etter å ha oppgradert DAC/AMP.

Lenke til kommentar

Hvilken DAC har du tenkt å gå for, og hvilke hodetelefoner har du nå? Datt litt av lasset sjøl i diskusjonen rundt kabler til 30k... :-)

Er det jeg prøver å finne ut :) For øyeblikket har jeg DT990 Pro 250 ohm. Har vurdert Audient iD14. Beregnet for studio bruk, men ser egentlig ikke noe negativt ved det. Kjekt med mulighet for å bruke det meste av mikrofoner med både phantom power og XLR inngang. 

Men selvfølgelig, kan jeg få "mer lyd" for pengene ved å velge noe annet, så er det helt klart veien å gå. Hovedsakelig trenger jeg noe til å drive hodetelefonene og analog utgang for å koble til forsterkeren til stereoanlegget mitt.

Lenke til kommentar

Hvilken DAC har du tenkt å gå for, og hvilke hodetelefoner har du nå? Datt litt av lasset sjøl i diskusjonen rundt kabler til 30k... :-)

Jeg ville sett hvilke funksjoner og tilkoblingsmuligheter du trenger, altså innganger og utganger.

Deretter ville jeg testet ulike produkter i ulike prisklasser, selv om selgeren gjerne vil selge det dyreste produktet så er det gjerne et rimeligere produkt du blir mest fornøyd med.

Vi tenker automatisk at dyrere er bedre, når et produkt koster 20 000kr og et annet 2 000 kr da må jo det til 20 000kr være best? Som kunder er vi ofte litt for naive :-)

Lenke til kommentar

Har fått testet DT990 i en del timer nå, har også latt de ligge å spille når de ikke har vært i bruk for å tilfredsstille de som tror på innspilling. 

De kunne godt å ha vært litt mer morsomme, litt tilbakelente mids og veldig skarp treble. Tror jeg skal sende dem tilbake.

I mellomtiden har jeg prøvd å tenke på alternativer, men jeg står egentlig helt fast. Kanskje øke budsjettet og legge mer penger i selve hodetelefonene?

Lenke til kommentar

Eneste jeg kommer på som kanskje er litt utenom normen er eventuelt Ultrasone Pro 900. 

Eide selv et par Ultrasone Pro 750 for mange år siden, helt sinnsykt punchy hodetelefoner som jeg endte opp med å selve til en kompis som fint kan betegnes som en basshead. 750ene kunne ha en litt slitsom mellomtone for mine ører men ellers var det svært gode hodetelefoner til prisen spesielt til mer aktiv basstung musikk. 

Ellers har en audioquest hodetelefonene de selger på hifiklubben som er svært laid back og lite slitsomme om det er tingen for deg, men disse koster dog nesten 6000 kroner nye så det blir nok å strekke budsjettet ditt alt for langt uansett. 

Videre har en Denon som de og har på hifi klubben som en kan vurdere. 

Div Grado hodetelefoner får mye skryt for å funke veldig bra til rock/metall, men disse har en noe drøy prislapp i norge i forhold til USA av uvisse grunner. 

Ikke så lett å komme med konkrete anbefalinger lenger da det er litt vanskelig å tolke hvor du står, spesielt ettersom du mener Philips Fidelio X2 som ofte er beskrevet som en bassheads våte drøm når det kommer til gode åpne hodetelefoner har alt for lite bass. En kan jo alltids anbefale i retningen Beats, yamaha pro500 eller Sony sin XB (extra bass) men da bikker vi over på at det blir relativt ubalansert og ofte ganske grumsete.  Uansett her er en liste over den typen hodetelefoner om det er noe du kunne være interessert i https://www.head-fi.org/threads/the-hardest-hitting-headphones-are-the-extreme-bass-club.716711/ Tråden er noen år gammel så mulig ikke alle er mulig å få tak i nye lenger, men tråden er fortsatt aktiv så en kan nok finne en del andre tips om en leser seg litt igjennom de siste sidene og. 

Vi har alle forskjellige preferanser til lyd og det er heldigvis ikke noe galt i det, du har vertfall litt å se over, søke litt på og tenke litt på her. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

-snip-

Takk for tips! Skal undersøke :)

For øvrig kan jeg ikke si at jeg er totalt misfornøyd med DT990. Bassen i dem er stram og rask, kunne godt vært bitte litt mer, men skal det bli bra bør jeg nok heller sette på anlegget mitt.

Men de kunne vært mindre V-formet i tonen. Litt mer mellomtone, litt roligere diskant. Ikke alt blir like forfærdelig. Till Lindemann er veldig behagelig å høre på med DT990. 

Når det gjelder Fidelio X2, så hadde de mye bass når jeg hørte på dubstep med dem, men bassen ble helt borte i metal låter. Syns det var ille snodig greier.

Beats holder jeg meg unna av prinsipp. Da kan jeg heller leve videre med mine Takstar Pro 80 baserte gaming klokker.

Angående Audioquest, så så jeg at det var noen av butikkene som hadde demo utgaver til rabattert pris, men vet ikke hvordan de er i forhold til de nye de selger nå, så nytter ikke å dra til nærmeste og prøve en av de nye.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Fidelio X2 men solgte de igjen etter kort tid, de var behagelig på og lydmessig helt OK men ikke nok til at de ble brukt.

Bruker nå DT770Pro 80ohm som også er helt OK, men ingen av delene vil jeg egentlig anbefale.

Hvis det skurrer eller rister i hodetelefoner er det gjerne fordi hårstrå har kommet innpå elementene og ligger og vibrerer på de, det er bare å åpne opp og renske de ut så låter de som nye igjen.

Lenke til kommentar

Jakten fortsetter! Men i det minste har jeg kjøpt en brukt Schiit Magni 2 über, så da regner jeg med å ende opp med en Schiit DAC også. Om jeg finner en brukt eller om jeg kjøper en ny vet jeg ikke ennå, så det kan jo avgjøre litt hvor mye det blir å legge i hodetelefoner. 

Det positive er at nå har jeg noe helt konkret hodetelefonene skal drives av. Så vidt jeg har fortstått, så skal Schiit være ganske nøytralt og bør gå bra sammen med det meste?

Lenke til kommentar

Svært gode hodetelefoner med svært stor soundstage men tipper de blir litt lackluster i bassområdet for deg. 

Kanskje, kanskje ikke. Hodetelefoner er jo uansett et kompromiss uansett prisklasse. Føler jeg i alle fall.

Hvordan er bassen på disse sammenlignet med DT990?

Lenke til kommentar

Det er nærmere 7 år siden jeg fikk lytte til et par DT990 og minnet mitt er ikke helt der til at jeg er i stand til å kjøre en sammenligning. Jeg Eier AKG K7XX som er beskrevet som vært lik/nærmest identisk med K712, short and sweet så har de på ingen måte samme mengde basstrykk som eksempelvis Fidelio X2 eller X1 som jeg og eier. K7XX er veldig gode på å separere instrumenter og skape et stort mektig lydbilde, men dette går som regel på bekostning av bassen som nok i mange ører vil høres litt tilbaketrukken ut samt diskanten kan for noen høres litt skjærende ut, ikke like ille som hos lillebror K701 der k712 er betydelig roet ned og totalt sett en bedre hodetelefon i mine ører, men noe bassbeist er det på ingen måte. 

Lenke til kommentar

Leser stadig om dette basstrykket til X2, hadde det ikke vært for at de jeg hadde våknet skikkelig til livet med dubstep, så skulle man trodd jeg hadde fått et defekt par...

Mange som anbefaler HD650, men inntrykket mitt (uten å ha hørt dem selvsagt) er at de er gode til alt, men ikke eksepsjonelle til noe. Behagelige å høre på i mange timer, men kanskje ikke morsomme?

Ellers har jeg kikket litt på HiFiman. HE-400 ligger jo ute på finn til overkommelige priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...