Gå til innhold

Hjelp til valg av hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Ref Spotify og Tidal, jeg synes det er trist at folk flokker seg til Spotify - det kan i det lange løp ende opp med at vi mister alternativer med CD-lyd og skikkelig fokus på avspillingskvalitet (det er ikke bare Spotify kilden som er komprimert som er problemet, det er også avspilleren er virkelig dårlig vs Tidal sin).  Markedet ønsker ikke skikkelig lyd på streaming, jeg skjønner det ikke!!!

Føler jeg kan kommentere dette. Har de siste dagene prøvd Tidal, for å se om det kunne være en utfordrer til Spotify. Hittil er det bare på et punkt jeg kan si at Tidal er bedre, og det er på lydkvaliteten. Ellers så er brukervennligheten og interfacen helt fette ubrukelig sammenlignet med Spotify. Jeg velger å vente på at Spotify kommer med lossless enn å gå over til Tidal. For mer knotete og buggy løsning skal men lete lenge etter.

Men Tidal er bedre selv uten lossless; Spotify mangler exclusive mode (som bare må være der for å få bra lydkvalitet). Så komprimert Tidal høres mye bedre ut enn Spotify i tilsvarende kvalitet. Forskjellen er ikke så dramatisk på Android/iOS, men på Windows og macOS er det virkelig natt/dag forskjell. Synes grensesnittet til Tidal fungerer fint jeg - så dette er nok litt vanesak også.

Edit:

Og lydkvalitet er det viktige på musikk-streaming etter mitt syn ;) Så lenge grensesnittet fungerer/ikke kjræsjer og gir meg mulighet til å finne musikken jeg ønsker å spille så er jeg happy (joda, det er rom for forbedringer her).

Edit2:

Skal legges til at jeg ikke har opplevd en software kræsj på Tidal det siste året (det har skjedd før en del ganger). Så kvaliteten blir bedre heldigvis. Bruker Tidal hver dag på både macOS/Windows og iOS.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidal er overlegen på lydkvalitet, det syntes jeg og. Men programmet virker så rushet. Er en del små ting jeg syntes var irriterende. Bare det å legge sanger til i spillelisten sin, eller sortere listene for den saks skyld..

Men nok off topic

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Tidal er overlegen på lydkvalitet, det syntes jeg og. Men programmet virker så rushet. Er en del små ting jeg syntes var irriterende. Bare det å legge sanger til i spillelisten sin, eller sortere listene for den saks skyld..

Men nok off topic

For å fortsette off topic delen litt til. Er det noe som plager deg med Tidal så er det bare å rapportere det. Jeg har fått mye fikset på denne måten (både grensesnittmessig og lydkvlaitetsmessig).

Lenke til kommentar

Mye fin informasjon og diskusjonsemne her, men uheldigvis ikke noe som hjelper i forhold til den aktuelle problemstillingen :p

Du skulle sett om du fikk prøvd et sett med Beyerdynamic DT 770. Ser de har vært anbefalt tidligere. Jeg har prøvd de litt og jeg syntes de var kjempegode. Men har ikke prøvd Fidelio X2 så kan ikke sammenligne dem..

Lenke til kommentar

Mye fin informasjon og diskusjonsemne her, men uheldigvis ikke noe som hjelper i forhold til den aktuelle problemstillingen :p

Du skulle sett om du fikk prøvd et sett med Beyerdynamic DT 770. Ser de har vært anbefalt tidligere. Jeg har prøvd de litt og jeg syntes de var kjempegode. Men har ikke prøvd Fidelio X2 så kan ikke sammenligne dem..

Hvis ikke får jeg bare plukke dem opp hos komplett. Bor ikke sååå langt unna pick-up i Sandefjord, så da slipper jeg å sende dem tilbake i posten om de ikke faller i smak.

Lenke til kommentar

Mest for pengene er jo brukte. X2 får man lett for ca 1000kr brukt, og man får garantert mye annet bra for under 2000kr brukt.

Jeg begynte å kjøpe brukte hodetelefoner for å teste. Solgte de en stund etterpå med lite/ingen tap. Kjøpe nye, for så å selge er et tapsprosjekt :p Sennheiser hd 650 er nok også en vinner om du finner dem brukt.

Lenke til kommentar

Mest for pengene er jo brukte. X2 får man lett for ca 1000kr brukt, og man får garantert mye annet bra for under 2000kr brukt.

Jeg begynte å kjøpe brukte hodetelefoner for å teste. Solgte de en stund etterpå med lite/ingen tap. Kjøpe nye, for så å selge er et tapsprosjekt :p Sennheiser hd 650 er nok også en vinner om du finner dem brukt.

Kjøpte splitter nye X2 på fredag, leverte dem tilbake på lørdag. Falt ikke i smak hos meg dessverre.

Hva med Focal Spirit One? Bra pris hos stereofil akkurat nå ser det ut til :)

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

(...)Sennheiser hd 650 er nok også en vinner om du finner dem brukt.

Kjøpte splitter nye X2 på fredag, leverte dem tilbake på lørdag. Falt ikke i smak hos meg dessverre.

netonnet fører HD650 for "bare" 2739,- Det er over budsjettet ditt men mener å huske du kunne pushe det litt (skyt meg om jeg tar feil her). De er i en klasse over X2 og noen av de andre som er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar

Neste steg er nok noe àla HD 650. 

Personlig digger jeg Audioquest Nighthawk. Sykt gode å ha på, samt deilig bass. Ikkje så skarp diskant som f.eks X2. Jeg kjøpte f.eks Nighthawk brukte til 3500kr. Helt strøkne og med kjempeflott etui, men plass til  Oppo dac'en min og ekstra kabler. Disse bruker jeg fast på jobbreiser og har de med på hytta etc..

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

(...)Sennheiser hd 650 er nok også en vinner om du finner dem brukt.

netonnet fører HD650 for "bare" 2739,- Det er over budsjettet ditt men mener å huske du kunne pushe det litt (skyt meg om jeg tar feil her). De er i en klasse over X2 og noen av de andre som er nevnt i tråden.

Er nok litt for mye over akkurat nå, men om jeg venter litt lengre, så kan det jo være en mulighet. Med å pushe det litt, så tenkte jeg kanskje et par hundre. 

Neste steg er nok noe àla HD 650. 

Personlig digger jeg Audioquest Nighthawk. Sykt gode å ha på, samt deilig bass. Ikkje så skarp diskant som f.eks X2. Jeg kjøpte f.eks Nighthawk brukte til 3500kr. Helt strøkne og med kjempeflott etui, men plass til  Oppo dac'en min og ekstra kabler. Disse bruker jeg fast på jobbreiser og har de med på hytta etc..

Har siklet på Audioquest, men skulle jeg funnet noen brukte til samme pris som du fant, så er det fortsatt et stykke utenfor budsjettet. I alle fall det eksisterende budsjettet.

Lenke til kommentar

TGB: Har du forsøkt å høre på Lioness med Spotify eller Tidal med utstyret ditt? Synes lyden der er veldig grøtete og mistenker at det vil høres dårlig ut uansett hvor highend utstyr man har. Skulle ønske Tidal skaffet en Master/MQA av denne plata.

Du må kjøre Tidal HiFi i exclusive mode; det høres ikke grøtete ut på utstyret faktisk (noe det gjør på 95% av alt jeg har testet) - det som er testen :) Skal legges til at lydsignaturen på dette albumet er kjempeproblematisk å reprodusere bra. Jeg trodde i utgangspunktet det var crap opptak; men det stemmer ikke. NB! CD'en (FLAC) er minimalt bedre enn Tidal HiFi. Albumet krever noe av det beste på alle ledd i kjeden for å bli reprodusert korrekt, og albumet har fantastisk lyd når det blir reprodusert korrekt!

Edit:

Spotify har så crap lyd at jeg prøver å unngå Spotify så mye jeg kan. Det er t.o.m. verre en iTunes ;)

Beklager om jeg drar oss off-topic, men kilden for testing av lydkvalitet på hodetelefoner er veldig relevant for meg. Jeg kjører selvfølgelig Tidal Hifi, Hifi/Master kvalitet og Exclusive mode. Jeg synes lyden på Lioness høres ut som den er dårlig spilt inn, som du sier. Jeg synes egentlig det høres litt sånn ut med mye av musikken på Tidal, men merkelig nok ingen av masterne, der synes jeg lyden virkelig skinner av klarhet, dynamikk og detaljer. Har tenkt at oppsettet mitt bare er lite tilgivende, men det er mulig du er inne på noe viktig. Det er ihvertfall godt å høre at det er lite å hente på å rippe egen musikk her.

Det virker som det skal lite til før lyden i X2-ene blir offer for et eller annet som skjer her - for når jeg hører på samme låta med Sonos merker jeg ikke grøten. Ble liggende i 2 timer og høre på plata på rommet til 2-åringen som ikke ville sove nå. Der står det en Play:1, og lyden var faktisk ikke så hakkende gal.

Skal dra fram Shure 846 og teste samme plata etterhvert. Har enda til gode å høre noe som spiller dårlig på de. De virker sånn sett ganske tilgivende, noe X2 ikke synes å være.

Jeg begynner å mistenke at Audioquest Red ikke er så god som jeg trodde likevel, men det virker som den håndterer MQA veldig mye bedre enn andre formater. Kan ikke skjønne at det bare er arbeidet i forkant av enkoding/komprimering som gjør forskjellen her.

Lenke til kommentar

Audioquest Red er ikke spesielt bra etter mitt syn. Dette kan bli ytterligere forverret om PC'en din gir veldig dårlig/ujevn strøm ut via USB (det gjelder forøvrig all lyd-elektronikk som er koblet opp via USB).

Edit:

Og Shure 846 er veldig bra; fungerer faktisk fint rett fra iPhone 6+. Ikke at telefonen har verdens beste DAC, men det fungerer overraskende bra. Naturligvis ganske langt unna iFi Micro iUSB3.0 => AudioByte Hydra Z/Hydra ZPM => Schiit Yggdrasil => Moon 430HAD, men det er også prisen ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er kanskje derfor de selger Jitterbug?

Vi får bevege oss tilbake til tråden for de hodetelefonofile med DAC og kilde. Sikkert mye gode tips til trådstarter der, men det er mye å lese gjennom...

Tilbake til topic kjøpte jeg mine X2 på black friday for rett under tusenlappen, og synes de var greie nok til prisen men jeg kommer nok også til å oppgradere etterhvert som jeg har blitt enig med meg selv om hva de skal plugges i. Er litt i samme bås som trådstarter og tenkte å ikke gå helt bananas med budsjettet, så både Nighthawk (som kostet 3500 på black friday) og HD650 er kandidater. Jeg mistenker dog at jeg på sikt ender med noe dyrere, men da må jeg lytte meg gjennom mye for å finne de som har lyden jeg liker.

Lenke til kommentar

Dette med å lytte gjennom og finne noe man selv liker er utrolig viktig; det hjelper lite hva jeg synes er magi om trådstarter ønsker en helt annen type lyd. Så som nevnt tidligere, enten bruk butikker eller andre kjente/ukjente i miljøet der du bor. Det må da være flere gærninger som ønsker noe mer enn standard Samsung eller Apple øreplugger for å høre på musikk der trådstarter bor? Selvsagt om alle hører på Spotify eller massivt komprimert MP3; med standard-pluggene fra Apple eller Samsung; så blir det selvsagt et problem  :ninja:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker denne sammen med Fidelio X1, og den fungerer utmerket.

https://hifimediy.com/Sabre-9018-DAC

Dette er utstyr som er i studio-referanse klasse, med en god implementering.

Utgangseffekten er ikke blåse-av-sokkene-nivå, så den klipper om man tyner den for mye, men da er man langt over et sunt lyttenivå.

Volum i Windows tåler den ca 70/100 på materiale med mye ekte dypbass, og det er plenty høyt. På spor med mindre energi tåler den 100/100

Tok en kjapp test på max råsignal (0 dB demping) 50 Hz sinus og vrengen på mekanikken i hodetelefonen slår inn på litt over 25/100. Vreng på DAC/forsterker på 75/100.

X1 høres i alle fall veldig livlig ut med denne på godt material. DAC'en tar i denne implementasjonen 24 bit og spiller opp til 96 KHz.

Viktig å matche Windows sin innstilling med hva du spiller av, ellers får du aliasing-artefakter så det griner etter.

Edit: Denne legger seg inn med 48 KHz som standard. De fleste vil ønske å justere denne til 44.1 KHz, med mindre man ønsker å bruke den dedikert til DVD. Veldig mange programmer låser ikke enheten eksklusivt så da begynner windows å gjøre lyden hårete fordi audio-systemet gjør en kjapp konvertering mellom samplerate som er alt annet enn optimalt lydmessig. En kan heller ikke sette f.eks 96 KHz og forvente at 44.1 KHz høres bra ut bare fordi utgangssamplerate er høyere.

Tipset er sånn sett å alltid sette utgangsfrekvensen til avspillingsfrekvensen hvis du er i tvil ang hvordan avspillerprogrammet fungerer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Prøvd DT 990 noen dager nå. Mixed feelings. Det positive er at bassen slår enda hardere enn hos X2, men den er også enda mer med. Med mer med, så sikter jeg til en del låter hvor X2 hørtes ut som et Logitech Z-5500 med sub helt av, men med DT 990 er bassen tilbake. Mids er også vesentlig bedre. Highs derimot er veldig skarpe, litt for skarpe. 

Forøvrig har jeg lest i det vide og det breie om hvor mye mer åpen og vid lyden skulle være med disse, siden de er åpne. Vel, det eneste som er åpent med disse er at jeg kan høre om jeg slipper en knappenål på gulvet selv med ganske greit volum på. 

Kanskje DT 990 rett og slett ikke er for meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...