Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden

JokerN_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.tek.no/artikler/komplett-tilbyr-ferdigpakker-for-deg-som-vil-begynne-med-krypto-graving/430255

Det ser ut til at den, per i dag, gir ca. 28 kr per dag ved utvinning av Ethereum.

Derimot justeres vanskelighetsgraden ca. hver 2. uke, og det blir vanskeligere og vanskeligere å mine cryptocoins.

Med DAGENS vanskelighetsgrad tar det 500 dager, eller noe over 16 måneder, før du er i null. 

Derimot regner man som oftest med at hardwaren som miner (skjermkortet) har en levetid på omtrent ett år ved 24/7 mining.

Dette er et tilfelle der du aldri vil gå i null slik jeg ser det.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kan man vel beholde NOK. Om noen hundretusen nordmenn også handler i bitcoin, ripple, eller noe annet ødelegger ikke NOK.

Siden jeg har masse wallets o.l. kunne jeg gjerne tatt betalt i krypto om noen ville det. En smal sak å føre over til NOK senere om jeg vil det.

Staten vil nok bry seg om det er noen hundretusen som med noe volum benytter seg av kryptovaluta. Delvis pga. skatteproblematikk og slikt. Jeg tror det kan sammenlignes med bruk av kontanter til kjøp av varer og tjenester. Når det får et viss omfang (f.eks handel over 10k kr) ønsker staten å ha en oversikt over hva som foregår av åpenbare grunner.

I mine øyne er et av de store ubesvarte og kanskje uløselige problem er hvor utsatt disse kryptovalutaene er for markedsmanipulasjon. Derfor, kanskje, den økende interessen for regulering av disse markedene. En skal ikke kimse av behovet for forbrukerbeskyttelse.

En transaksjon mellom krypto og lokal valuta er enkelt så lenge myndighetene gjør det enkelt ved å ikke aktivt eller passivt legger hindringer i veien. Skulle norske myndigheter forby veksling til Nok over natta vil det ikke bety så mye. Du får det alltids over i USD/Euro osv. før du henter det hjem. Blir det forbudt i USD/Euro begynner du fort å få problemer. Det blir sikkert ikke umulig, men problemet blir hva påvirkningen av slike forbud får på prissettingen av kryptovalutaer. 

Komplett Bedrift har nå lansert en PC som kan brukes til mining.

Hva vil dere si at man får ut av en slik maskin i løpet av 1 måned, er den verdt pengene?

https://www.komplettbedrift.no/product/11373/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-office-pc/basic-miner#

Tja. Hvis jeg har forstått kalkulatoren på whattomine.com så kan 2x amd 570 tjene rundt 5.2 usd per døgn etter fratrekk for strøm. 5.2x364= 1893 usd. Med kroner på 7,87 blir dette ca 14898. Med dette må det mines i mer en ett år før det tjenes penger. I tillegg er det umulig å spå hva slags utvikling disse valutaene vil ha på sikt.

Jeg så den maskinen nevnt i tek artikkelen. Jeg mener noen sa at selvbygg kan få ned prisen med noen tusen.

Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/komplett-tilbyr-ferdigpakker-for-deg-som-vil-begynne-med-krypto-graving/430255

Det ser ut til at den, per i dag, gir ca. 28 kr per dag ved utvinning av Ethereum.

Derimot justeres vanskelighetsgraden ca. hver 2. uke, og det blir vanskeligere og vanskeligere å mine cryptocoins.

Med DAGENS vanskelighetsgrad tar det 500 dager, eller noe over 16 måneder, før du er i null. 

Derimot regner man som oftest med at hardwaren som miner (skjermkortet) har en levetid på omtrent ett år ved 24/7 mining.

varer bare ett år?! hvor i alledager har du fått det fra. godt de i norge har 5års garanti på saker og ting da ;)

Lenke til kommentar

varer bare ett år?! hvor i alledager har du fått det fra. godt de i norge har 5års garanti på saker og ting da ;)

Når du kjører kortet ditt på full blås 24/7 i et helt år, er det klart dette påfører ekstremt slitasje.

Her har du garanti-delen til produsenten PNY:

"THIS WARRANTY SHALL NOT APPLY WHERE PRODUCT(S) ARE USED TO ANY DEGREE, OUTSIDE OF NORMAL INTENDED USE, WHICH SHALL INCLUDE BUT ARE NOT LIMITED TO “MINING” (e.g., Cryptocurrency, Data Mining, Mining Farms)."

https://www.pny.com/File%20Library/Support/PNY%20Products/Warranties/GeForce%20Graphics/3-Year-Limited-Warranty.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske allment kjent i mining-miljøet. Alt over 1 år på et grafikkort som miner 24/7 er ansett som en bonus.

Vi har ikke garanti på 5 år i Norge. Garanti er noe produsenten selv bestemmer.

Det vi har er reklamasjon på 5 år, som krever at du ikke selv forårsaker feilen, noe som nok ikke vil omfatte at en miner crypto 24/7. Det vil nok bli sett på som unormal bruk, og ikke dekket av reklamasjon.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Det er ganske allment kjent i mining-miljøet. Alt over 1 år på et grafikkort som miner 24/7 er ansett som en bonus.

Vi har ikke garanti på 5 år i Norge. Garanti er noe produsenten selv bestemmer.

Det vi har er reklamasjon på 5 år, som krever at du ikke selv forårsaker feilen, noe som nok ikke vil omfatte at en miner crypto 24/7. Det vil nok bli sett på som unormal bruk, og ikke dekket av reklamasjon.

reklamasjon på 5 år virker jo meget lovende. nytt kort hvert år virker jo enda mer lovende :D

Lenke til kommentar

vi får nå se da. vil bli mange grinete kunder hos komplett om ett års tid da. de meldte jo opp økning i salg på flere hundre prosent nå, ønsker ikke å jobbe hos de dersom skjermkort bare lever i ett år. er vel gjerne ingen her som har minet så lenge av brukerne her som kan dele egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Dette er normal praksis innenfor reklamasjon. Det er ikke Komplett som bestemmer hva normal og unormal bruk er. Som du ser over har PNY (en av leverandørene av nVidia skjermkort) i sine vilkår at mining ikke er ansett som normal bruk og dekkes således ikke av garantien heller.

Men ja, det kan vel tenkes å felle Komplett at de selger det de beskriver som en miner, dersom den ikke oppfyller det formålet det reklameres for. Siden de ikke har spesifisert at reklamasjon ikke vil gjelde ved bruk 24/7 e.l.

Det er fortsatt verdt å merke seg at det skal, med dagens kurs og vanskelighetsgrad, 500 dager til å gå i null.

Det forutsetter at vanskeligheten er den samme om 2 uker, 2 måneder og 1.5 år. Dette er ikke tilfelle, så i realiteten vil det ta lenger tid. Etter hvert som kraftigere skjermkort kommer på markedet, som har høyere hash rate, vil det bli mindre og mindre lønnsomt for deg å mine med de RX570 kortene.

Edit: Ser også at de gir 36 mnd. garanti på mineren. Det kan jo, i teorien bli en (tilnærmet) gratis PC på sikt. Men du kommer nok ikke til å tjene noe særlig på den.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

5 års reklamasjon gjelder for forbrukere. Nytt for tiden var at Komplett så at utradisjonelle yrkesgrupper handlet inn skjermkort for mining. Snekkerfirmaer og og restauranter f.eks. De får da "bare" 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven. Eller 3 års garanti i tilfellet med Kompletts "Miner PC"..

Lenke til kommentar
Det er selvsagt mer sannsynlig at en eller annen kryptovaluta kollapser enn at NOK gjør det, men som du selv illustrerer så kollapser jo FIAT'er, også. Det gjør jo ikke at konseptet "FIAT" er dødt - hverken i nuet eller i fremtiden.

Myndighetene trenger vel bare tillate at man bruker ulike penger, så kan markedet gjøre resten av jobben. Hvis man må regelrett tvinges til å bruke NOK fordi styresmaktene er redde for at Bitcoin o.a. skal ta over må tiltroen til egen valuta være særdeles lav. Det burde være rom for at folk ikke bare bruker en lokal valuta til å betale for varer og tjenester - og strengt tatt er det vanskelig å unngå dette med dagens teknologi. Man kan forby det ene og det andre, men det vil fortsatt være mulig å betale noe med krypto i det svarte markedet.

Synes "ikek" svarte bra og grundig.

I det svarte markedet, ja, men det vil aldri bli en kommersiell suksess i stor skala uten myndighetens velsignelse.

Jeg har lyst å spørre deg og andre i tråden om å leke djevelens advokat et lite øyeblikk. Ser dere ingen bakdeler med kryptovalutaer? Ingen risiko? Er dere helt overbevist om at dette er fremtiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Japan har godkjent bitcoin som valuta. Koster vel tilnærmet ingenting for en butikk å ta det i bruk som betalingsmiddel.

Det er jo allerede en stor suksess. Sjekk selv ut verdi på dette markedet: Market Cap: $448,590,007,395

Tenk heller potensialet, hvor mange er det som IKKE har startet med kryptovaluta enda ;)

Så får vi se hva fremtiden bringer.

Endret av valen
Lenke til kommentar

Det er jo allerede en stor suksess. Sjekk selv ut verdi på dette markedet: Market Cap: $448,590,007,395

Det er vel kun en stor suksess for de som kjøpte tidlig og har solgt med gevinst? :)

Meg bekjent er det flere bedrifter som har gått tilbake på bruk av Bitcoin som betalingsmiddel. For eksempel Steam. Rett og slett på grunn av høye transaksjonskostnader (!) og at det er umulig å prise produkter i en valuta som er så volatil. Det siste kunne kanskje blitt løst ved å sette prisen i dollar, men uansett.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange som har tjent mye penger. Mange som fremdeles gjør. Blir som et hvilket som helst annet marked. Vinnere og tapere skapes hver dag. Farligere enn aksjer men også mer spennende.

Stemmer det, transaksjonene koster endel. Forhåpentligvis blir dette utbedret. Personlig er jeg mer fornøyd med å betale denne avgiften til en desentralisert pool av minere enn en rik finansnæring.

Lenke til kommentar

Mange som har tjent mye penger. Mange som fremdeles gjør. Blir som et hvilket som helst annet marked. Vinnere og tapere skapes hver dag. Farligere enn aksjer men også mer spennende.

At mange har tjent penger på en vanvittig prisoppgang i kryptovalutaer betyr vel ikke at kryptovalutaer i seg selv er en stor suksess?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den verdivurderingen skjønner jeg lite av. Om et skjermkort brukt til mining er ment å vare "vesentlig lenger enn to år" kan kanskje diskuteres, men to års reklamasjonsrett har du, uansett. Det vil si at kortet har en betydelig andel av nyprisverdien igjen etter ett år uansett tilstand, såfremt det er normalt vedlikeholdt og ikke modifisert.

Jeg regner hvertfall ikke med at nedskrivingsverdien på mine 1080 er noe særlig mer enn et par tusen, inntil difficulty eventuelt stiger så høyt at det ikke lenger er profitabelt å mine på forrige generasjons kort og 2080 er ute. Dog, innen den tid har jeg forhåpentligvis en god stabel med kort med slitne vifter som kan reklameres.

Lenke til kommentar

Japan har godkjent bitcoin som valuta. Koster vel tilnærmet ingenting for en butikk å ta det i bruk som betalingsmiddel.

Tenk heller potensialet, hvor mange er det som IKKE har startet med kryptovaluta enda ;)

Så får vi se hva fremtiden bringer.

Knappe 450 milliarder dollar er peanuts sammenlignet med verdensøkonomien som sådan. Her er en artikkel som grafisk viser forskjellen mellom krypto helhetlig og "Rest-Of-The-World". Den er litt gammel, men jeg tror ikke det betyr så mye. I den store sammenhengen er disse valutaene ubetydelige (per nå).

Det imponerende er hvordan det har gått fra null til mange dollar, men er det nødvendigvis et tegn på kryptovalutas suksess? Hvor mange kjøper krypto for å bruke det? I vår verden hvor det er stabile finansielle mekanismer for transaksjoner, oppbevaring av penger digitalt (konto o.l.) så er de eksisterende kryptovalutaene i beste fall et supplemang. Med forbehold om feil; sist jeg hørte om kostnaden med å gjennomføre en bitcoin transaksjon var dette rundt 20 usd (ca 20k usd btc pris). Hvem i huleste handler med bitcoin når det koster så mye for forbrukeren? Varen/tjenesten skal være ganske så dyr før det er fornuftig. De fleste skaffer seg krypto som en investering med håp om at treet skal vokse inn i himmelen..

Den gemene hop vil ikke begynne med kryptovaluta før det er like enkelt som, eller enklere enn, vipps (o.l.), paypal, vanlig nettbank. Derfor er det også, i mine øyne, trolig at det ikke er kryptovalutaene som sådan som vil trekke det siste strået derimot teknologien bak. Blockchainteknologien kan ha en spennende fremtid.

Utsalgssted har flere utfordringer med å bruke f.eks. Bitcoin. Den største utfordringen er volatiliteten til valutaene. Det er reelle muligheter for tap. Å selge en vare en ikke vet vil være mulig å tjene penger på er dårlig forretningsskikk vil jeg tro. BTC sliter også med lang transaksjonstid (mener jeg å huske)? Det er en grunn til at f.eks bank axcept  ikke blir byttet ut i Norge, uavhengig av hvor mye bankene måtte ønske, og det er fordi det fungerer og samtidig er rimelig.

Stemmer det, transaksjonene koster endel. Forhåpentligvis blir dette utbedret. Personlig er jeg mer fornøyd med å betale denne avgiften til en desentralisert pool av minere enn en rik finansnæring.

Videre er den optimismen mange har for kryptovaluta direkte underlig. De som kom inn tidlig hadde og tok en sjanse fikk muligheter for å tjene penger når interessen gikk opp. De som gikk inn in q3-4 2017 sitter dårligere i det... Det er i bunn og grunn ren spekulasjon. På børsen er det ihvertfall noen bakenforliggende verdier og mekanismer som fastsetter aksjens utvikling. Kryptovaluta verdsettes kun som en funksjon av hva kjøper/selger blir enige om på markedsplassen. Hvis kjøper ikke er interessert å betale så vil verdien falle som en stein. Dette uten at myndigheter intervenere mot krypto. Skulle myndighetene intervenere ... 

Den såkalte avgiften (gebyr) du henviser til er forsåvidt feilaktig. Banker tjener mye penger, alt for mye penger. Grådighet herfra til evigheten. Derimot tror jeg ikke melkekua til banknæringen er hvordan vi gjennomfører transakjoner (vipps, visa m.m).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser det blir snakket litt om BTC som betalingsløsning her, verdt å nevne at LTC kommer med LitePay i slutten av måneden. 

https://www.litepay.us/

Kan forresten være ett godt tidspunkt å handle LTC på om noen vurderer det, er allerede opp 35% siste døgnet, men kommer nok til å fortsette enda høyere de to neste ukene, så får vi se om folk går for "buy the rumor, sell the news" etterpå. 

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

Er det noen som har blitt nektet RMA på grunn av mining? Jeg har sendt inn et par-tre dusin kort til komplett, og aldri vært borti noen problemer rundt hva jeg har brukt kortene til. De ankommer rene og pene, oftest med enten defekt GPU eller defekt vifte, og får alltid enten nytt kort eller kreditering.

Fant to kort med en død vifte hver i dag, de spares til neste gen er på lager, slik at jeg får en gratis oppgradering. Og sånn går no dagan. Enn så lenge fungerer de helt greit, om luftingen rundt dem er god.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...