Leon83 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 21 minutes ago, TheKims said: Så visst jeg kjøper Bitcoin for 1000kr og sender det til en annen børs for å kjøpe ETH for 1000kr så må det betales skatt av dette? Dette er hva det står på skatteetaten: Kjøp av virtuell valuta gir ingen skattemessig konsekvenser på kjøpstidspunktet. Kostnadene forbundet med kjøpet skal ikke føres før du selger, så når du skal selge den virtuelle valutaen, må du ha kontroll på hva du betalte. Blir en realisering for den kryptovalutaen man selger. Da har jo kursen endret seg siden man kjøpte den. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) 1 hour ago, TheKims said: Så visst jeg kjøper Bitcoin for 1000kr og sender det til en annen børs for å kjøpe ETH for 1000kr så må det betales skatt av dette? Dette er hva det står på skatteetaten: Kjøp av virtuell valuta gir ingen skattemessig konsekvenser på kjøpstidspunktet. Kostnadene forbundet med kjøpet skal ikke føres før du selger, så når du skal selge den virtuelle valutaen, må du ha kontroll på hva du betalte. Du må skatte av evt. prisgevinst (eller tapsføre evt. tap) i forhold til inngangsverdi. Om du konverterer en kryptovaluta til annen kryptovaluta, så realiserer du kjøpet (eller deler av det), og har da en annen utgangsverdi i gammel kryptovaluta (BTC), og ny inngangsverdi i ny kryptovaluta (ETH). Om du hadde kjøpt 1BTC til en verdi av 1000 kroner 1.januar og overfører dette til en annen børs, så er det ikke noe skatting. Om du 1.juni kjøper 1ETH på ny børs til en verdi av 0.1BTC, og 0.1BTC er verdt 200 kroner, så må du skatte av 100 kroner (siden 0.1BTC var verdt 100 kroner 1.januar). edit: Om man har store mengder verdi i krypto, så mistenker jeg også at man må justere for dette mtp. skattemeldingen mtp. evt. formuesskatt (typ om du kjøpte 2MNOK i BTC, som nå er verdt 10MNOK). Dette siden verdiene ikke nødvendigvis innrapporteres til myndighetene (avhengig av hvor man har verdiene). Endret 2. august 2021 av jocke Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Det går også an å selge med tap, for å så umiddelbart kjøpe igjen. Da utsetter man på en måte å måtte betale skatt, siden du da har realisert et tap og får fradrag på skatten. Lenke til kommentar
Rexmentula Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 49 minutes ago, Kenny Bones said: Det går også an å selge med tap, for å så umiddelbart kjøpe igjen. Da utsetter man på en måte å måtte betale skatt, siden du da har realisert et tap og får fradrag på skatten. Skal være forsiktig med å hevde dette (med mindre du har fått dette bekreftet av Skatteetaten?). Jeg vet at iht Amerikansk lovgivning, så er dette fullt lovlig fordi kryptovaluta blir karakterisert som "commodities" eller handelsvare, og wash sale-reglene gjelder dermed ikke. Usikker på hvordan norske Skatteetaten forholder seg til dette. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Det spørs vel helt når man gjør det. Om du selger 31.des med tap, og kjøper ny 1.jan, så har du i praksis realisert verditapet innenfor skatteåret. Eneste fordel måtte i så fall være at du kan trekke det fra annet du ellers ville skattet på. Det er jo ikke noe du måtte skattet for det året (med mindre man har volumer som gjør at formuesskatt av original inngangsverdi kommer inn i bildet). Uten å ha finlest regelverket med lupe, så skulle en tro at man kan realisere tapet uten å selge (ved å føre tapet ved årsslutt), men da blir det for mer tricky mtp. at du må bruke verdien ved årsslutt som ny verdi ved evt. fremtidig salg (og ikke inngangsverdien når du kjøpte/minet valutaen). Virker som det er litt særregler på all things crypto, så det kan godt være dette er totalt skivebom-tolking fra min side Endret 6. august 2021 av jocke Lenke til kommentar
Rexmentula Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 For aksjer gjelder 30 dagers-regelen i USA - altså at en ikke kan føre fradrag på tap dersom en har kjøpt inn "samme beholdning" innen 30 dager etter at en har solgt. I Norge er man ikke så strenge, mener jeg - kun snakk om noen få dager og/eller at risikoen er høy for at en ikke kan tilegne seg samme beholdning som før. Intensjonen skal med andre ord ikke være å drive med innhøsting av skattetap. Men nå er som sagt ikke kryptovaluta aksjer heller. Tror nok ikke det spiller noen rolle om når på året en gjør dette. Inngangsverdier bryr seg ikke om kalenderår og strekker seg helt til du har solgt. For aksjer er vel FIFO lovpålagt, mens for krypto kan en selv velge hvilke coins (med tilhørende inngangsverdier) en ønsker å selge. Selv er jeg en fordømt racer på Excel (brag), så jeg har "to the penny" oversikt over hvor mange enheter av hver kryptovaluta jeg kan selge med tap samt hvor stort tapet vil bli slik at jeg kan maksimere skattetapene. Det eneste som stopper meg er egentlig uklarhetene omkring regelverket her. Lenke til kommentar
/ɡruːt/ Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Opplever at MIRAIEX bruker flere dager på overføringer. Er dette vanlig? Overføringer gjort før helgen står fortsatt til behandling, altså siden fredag og venter fortsatt i dag mandag. Gjelder innskudd fra bank samt XRP/ADA overføringer. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Stemmer nok. Spurte dem om dette og foreløpig har de ikke andre muligheter. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Med strax betaling skjer det vel med en gang? Aldri brukt det jeg altså. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Mine verdier i krypto begynner å bli store nok til at jeg må tenke sikkerhet. I dag har jeg alt i en Metamask-wallet, og er naturligvis redd for at denne hackes eller mistes (selv om jeg ikke vet hvordan det skal gå til). Jeg vurderer derfor å kjøpe en Ledger Nano X, og derretter å lagre seeden til denne fysisk et par steder. Hvor sikkert vil dette være, kontra dagens Metamask-wallet (gitt at ingen finner en fysisk kopi av seeden osv.)? Jeg har også tenkt på om seeden kan lagres trygt digitalt i Digiposts arktivsystem? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Kontorstol skrev (9 minutter siden): Mine verdier i krypto begynner å bli store nok til at jeg må tenke sikkerhet. I dag har jeg alt i en Metamask-wallet, og er naturligvis redd for at denne hackes eller mistes (selv om jeg ikke vet hvordan det skal gå til). Jeg vurderer derfor å kjøpe en Ledger Nano X, og derretter å lagre seeden til denne fysisk et par steder. Hvor sikkert vil dette være, kontra dagens Metamask-wallet (gitt at ingen finner en fysisk kopi av seeden osv.)? Jeg har også tenkt på om seeden kan lagres trygt digitalt i Digiposts arktivsystem? Det som gjør Ledger eller andre hardware wallets meget trygge er at seed'en aldri har vært tastet inn på en maskin/enhet som har vært koblet til nettet, så de må altså ha fysisk tilgang. Med metamask så har du mest sannsynligvis tastet inn seed'en en gang på enten PC'en din eller mobil, og alt som er koblet til nettet idag er sårbart på et eller annet nivå. Så spørsmål er om man føler seg fortrolig nok med det og at man tenker sannsynligheten for at en blir hacket er lav/høy nok. Igjen, man kan jo få innbruddstyver på døra hjemme også, men datainnbrudd er vel gjerne mer utbredt idag enn fysisk innbrudd. Det er også koder og passordmuligheter på hardware wallet'en så det holder ikke bare å få fysisk tilgang. Derimot om Seed'en er skrevet ned på en lapp, og den lappen kommer på avveie så er man like langt. En hardware wallet vil absolutt gjøre kryptoen din mer sikret, om det er nødvendig med bryet må bli opp til en selv, og har gjerne en sammenheng med hvor store verdier man har liggende. 1 Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Eg skaffa meg Ledger Nano X sjølv om eg ikkje har så veldig store verdiar i kryptovaluta. Det kostar litt, men eg tenkjer det er vel verdt det for den ekstra tryggleiken viss ein har litt litt av sparepengane i dette og/eller skal halde på det ei god stund. 😊 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Takk for svar! For min del begynner det å nærme seg 200k, så det skal ikke veldig mye til (til krypto å være) før det blir seriøse summer. Jeg skal lese meg litt mer opp på Ledger etc før jeg bestiller, men tror jeg vil sove litt bedre om natten med litt bedre sikkerhet. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Er det noen andre enn fra nettsiden til Ledger selv det er trygt å kjøpe fra i Norge? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Kontorstol skrev (38 minutter siden): Er det noen andre enn fra nettsiden til Ledger selv det er trygt å kjøpe fra i Norge? Ville handlet fra Ledger selv. Får du noe som er åpnet og tuklet med, eller noe kopi opplegg er det fort gjort at du blir "ranet" før du har satt i gang. Selv det å kjøpe brukt er ikke å anbefale i dette tilfellet, er flere som har brent seg der. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Kontorstol skrev (På 2021-8-9 den 20.16): Er det noen andre enn fra nettsiden til Ledger selv det er trygt å kjøpe fra i Norge? Eg kjøpte frå Iphonehuset, som er ein norsk nettbutikk. Dei er godkjend Ledger-forhandlar, så det skal vere like trygt som å handle direkte frå Ledger. Lenke til kommentar
valen Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Har litt ada, bnb, eth, btc, yld og cro og en porsjon stabelcoins. Stort sett on chain stake eller yield farming. Cro stakes for visa kortet og perks hos crypto.com. yld stakes for å få bedre avkastning på stabelcoins. Hva driver dere andre med? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Garegaupa skrev (9 timer siden): Eg kjøpte frå Iphonehuset, som er ein norsk nettbutikk. Dei er godkjend Ledger-forhandlar, så det skal vere like trygt som å handle direkte frå Ledger. Jeg endte opp med å kjøpe fra Ledger selv pga. at de uansett var de eneste som hadde den på lager. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Dere bør ha en Ledger i minst 4 land for å være sikker 😂 https://www.cnbc.com/2021/08/11/bitcoin-family-hides-bitcoin-ethereum-and-litecoin-in-secret-vaults.html 1 Lenke til kommentar
ilalo Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Ville bare komme med en liten oppdatering ang Helium miner Latt de "mine" i litt over 1 mnd nå tok ut 75HTN, prisen er $24 per stk så "cashet ut" litt over 16k NOK Helium miners er nedbetalt nå ( 3 stk i skrivende stund, venter på 3 til ) Nå lar jeg bare de resterende 20 helium bli igjen og forsetter med mining, absolutt noe folk burde sjekke opp i langt billigere enn skjermkort osv, men ventetiden er noe herk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå