Gå til innhold

1440p 144/165hz skjerm til under 5000kr

STLCHZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva slags skjermkort du gar, eller planlegger å kjøpe.

Den øverste er best til AMD skjermkort. Mens den nederste er best til Nvidia.

Har Nvidia, så da blir det den nederste. Har også prøvd den hos en venn så jeg vet at den er god.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt IPS, og sendte det i retur for heller å komme tilbake til det svært gode TN panelet som er i PG278Q og tilsvarende skjermer som i kandidatene til TS. PG278Q taper klarten ting. Og det er vertikal insynsvinkel, som egentlig kun spiller en rolle om man skal ha skjermen stående i portrettmodus. Også horisontal insynsvinkel er dårligere enn på IPS, som kan være litt kjedelig for tilskuere, eller co-op spillere på samme skjerm, som sitter på siden. Men ikke så dårlig at det har noen betydning for en bruker.

Skal man ha en IPS gaming skjerm, så skal man virkelig være heldig med eksemplaret man får. Først og fremst er de nærmest belemret med backlight bleed, og tildels også IPS glow. Men alle skjermene har garantert dårlig pixel respons tid. Og jeg mener at om man ikke ser det i forhold til pixel responstiden på TN. Ja, da har man ikke raskt nok syn til å egentlig ha bruk for 144Hz. 100Hz hadde nok holdt i lange baner. Som man forøvrig sikkert kan sette slike skjermer til. Ihvertfall 120Hz. Og om man da i tillegg har valgt en modell med ULMB, så kan man få en svært svært hyggelig spill opplevelse.

Men det begynner jo å bli mye om og men da. Pluss ULMB fungerer ikke samtidig som G-Sync er skrudd på..

Jeg må innrømme hele IPS farge argumentet minner meg om de første DLP projektorene: "SE på den grønnfargen!". Og man kunne jo ikke argumentere på at det ikke var en flott grønnfarge, men når tid var gress neon-grønt i virkeligheten?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lever du greit med TN-panel?

Om man har hatt IPS er det guffent å gå tilbake.

Har hatt IPS før, men vil heller prioritere G-Sync og 1ms respons tid. Har en 6+ år gammel benq skjerm nå, så alt er en oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt IPS, og sendte det i retur for heller å komme tilbake til det svært gode TN panelet som er i PG278Q og tilsvarende skjermer som i kandidatene til TS. PG278Q taper klarten ting. Og det er vertikal insynsvinkel, som egentlig kun spiller en rolle om man skal ha skjermen stående i portrettmodus. Også horisontal insynsvinkel er dårligere enn på IPS, som kan være litt kjedelig for tilskuere, eller co-op spillere på samme skjerm, som sitter på siden. Men ikke så dårlig at det har noen betydning for en bruker.

Skal man ha en IPS gaming skjerm, så skal man virkelig være heldig med eksemplaret man får. Først og fremst er de nærmest belemret med backlight bleed, og tildels også IPS glow. Men alle skjermene har garantert dårlig pixel respons tid. Og jeg mener at om man ikke ser det i forhold til pixel responstiden på TN. Ja, da har man ikke raskt nok syn til å egentlig ha bruk for 144Hz. 100Hz hadde nok holdt i lange baner. Som man forøvrig sikkert kan sette slike skjermer til. Ihvertfall 120Hz. Og om man da i tillegg har valgt en modell med ULMB, så kan man få en svært svært hyggelig spill opplevelse.

Men det begynner jo å bli mye om og men da. Pluss ULMB fungerer ikke samtidig som G-Sync er skrudd på..

Jeg må innrømme hele IPS farge argumentet minner meg om de første DLP projektorene: "SE på den grønnfargen!". Og man kunne jo ikke argumentere på at det ikke var en flott grønnfarge, men når tid var gress neon-grønt i virkeligheten?

Godt svar !

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

TL;DR TN er bra for fjortiser som drikker redbull og spiller CS:GO, noe som er bekymringsverdig med tanke på regdatoen til deg og nizzen.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hadde 3x 27" asus swift g-sync da de først kom. Nå har jeg Acer x34 ips 3440x1440 og en 27" 10bit 4k skjerm.

Har fortsatt en Asus swift 27" TN.

TN er fortsatt de raskeste skjermene, noe som er perfekt til raske fps spill. "Gamere" har vel gjennomsnittsalder på 35-40 år tenker jeg :)

Så hva var det du egentlig ville med posten din Lilac1?

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TL;DR TN er bra for fjortiser som drikker redbull og spiller CS:GO, noe som er bekymringsverdig med tanke på regdatoen til deg og nizzen.

Den skjønte jeg ikke.. Jeg spiller ikke CS:GO, drikker ikke Red Bull, er åpenbart ikke 14 år, og sliter med å se hva regdatoen til hverken Nizzen eller meg har med saken å gjøre? Jeg bare foretrekker PG278Q fremfor PG279Q, fordi for meg så er pixel responstiden på PG279Q irriterende treg.

Som jeg sa: "om man ikke ser det i forhold til pixel responstiden på TN. Ja, da har man [kanskje] ikke raskt nok syn til å egentlig ha bruk for 144Hz.". Altså, folk som ikke ser forskjell på pixel responstiden på PG278Q og PG279Q, har neppe raskt nok syn til å ha glede av 144Hz skjerm i utgangspunktet..

Nå har jeg en VA skjerm med 4ms responstid (til gjeste PC) som jeg er veldig fornøyd med. Men den har Freesync range mellom 48 og 72Hz. Altså vil en gjennomsnittlig pixel endringstid på 4ms utgjøre kun 4 av 13,88 - 20,83ms. Altså vil pikselen ha korrekt farge ~2,5 - 4,2 ganger så lenge som pikselen er i endring mellom 2 farger. På en 144Hz skjerm, der hver frame står på skjermen i 6,94ms, vil altså i "worst case" pikslene være i endring, lenger en de er den korrekte fargen. Samtidig som hele poenget med en 144Hz skjerm er at man forhåpentligvis har 144fps+ å fore den med. Altså er "worst case", potensielt hele tiden..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foretrekker kalibrert IPS over kalibrert TN for å ta bort den faktoren, selv om jeg ikke liker spesielt at fargene er oversaturerte. Kommer vel an på hvor mye FPS betyr. Det er jo også kvalitetsforskjeller som kan dra begge typene i begge retninger, men du får ikke både i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Foretrekker kalibrert IPS over kalibrert TN for å ta bort den faktoren, selv om jeg ikke liker spesielt at fargene er oversaturerte. Kommer vel an på hvor mye FPS betyr. Det er jo også kvalitetsforskjeller som kan dra begge typene i begge retninger, men du får ikke både i pose og sekk.

Det er liten tvil om at Asus TN med 8bit? har veldig bra farger til å være TN

De som ikkje har hatt en, vil som regel si noe annet. Alle TN over en kam :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...